Kulturudvalget 2016-17
KUU Alm.del
Offentligt
1728467_0001.png
FULD TALE
Arrangement:
Åbent eller lukket:
Dato og klokkeslæt:
Sted:
Taletid:
Forv. Antal deltagere:
Evt. andre forhold
ministeren bør være
opmærksom på:
Kontaktperson:
Samråd
Åbent
1.
marts kl. 8-9 i FT
Folketinget
-
Kulturudvalget
-
3. maj 2016
Katrine Tarp (tilstede)
Jeg vil gerne begynde med at sige tak for
spørgsmålet om konsekvenserne af det
effektiviseringskrav, som Rigsarkivet er pålagt
på linje med andre statsinstitutioner.
Spørgsmålet giver mig nemlig anledning til at
udrede den forvirring om årsag og konsekvens,
som tilsyneladende er opstået.
Der er tre ting, som samrådsspørgsmålet
kredser omkring, og som især fylder i debatten
om brugernes ændrede vilkår på Rigsarkivet.
Det er:
1. Flytningen af Erhvervsarkivet fra Aarhus til
Viborg
Dok. nr. 17/00492-3
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/3-17 om konsekvenserne af regeringens nedskæringer på Rigsarkivet, til kulturministeren
Side 2
2. Indskrænkning til Rigsarkivets åbningstider
på læsesalene
3. Nye regler for fjernlån
Jeg vil slet ikke bortforklare, at Rigsarkivets
effektiviseringskrav, som tilsammen udgør 22,5
mio. kr. over perioden 2016-2019, selvfølgelig
har konsekvenser for brugerne. Det har det helt
bestemt.
Det er en ledelsesmæssig opgave på enhver
offentlig institution at prioritere og tilpasse
aktiviteter og service, så vi allesammen får mest
muligt for vores skattekroner.
Rigsarkivet har over de senere år gennemført
store organisatoriske og driftsmæssige
ændringer, som har effektiviseret og
moderniseret Rigsarkivet, uden at det er gået ud
over servicen over for brugerne. Det synes jeg
er flot.
Tværtimod er servicen i nogle tilfælde faktisk
blevet bedre. Det er eksempelvis blevet lettere
at tilgå arkivalier hjemmefra via nettet og få
hjælp og vejledning via sociale medier. På den
måde er Rigsarkivet blevet tilgængeligt for flere
døgnet rundt.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/3-17 om konsekvenserne af regeringens nedskæringer på Rigsarkivet, til kulturministeren
1728467_0003.png
Side 3
Men det er klart, at nogle af ændringerne på
Rigsarkivet vil kunne mærkes hos brugerne.
Det er især de tre førnævnte initiativer, som jeg
nu vil redegøre nærmere for.
Erhvervsarkivet
Beslutningen om at flytte Erhvervsarkivet fra
Aarhus til Viborg blev taget i 2014 som led i
Rigsarkivets økonomiske tilpasning. Flytningen
af arkivet sikrede samtidig arkivalierne bedre
opbevaringsforhold i nye, topmoderne og
klimasikrede magasiner.
Flytningen af erhvervsarkivet var nødvendig og
er et godt eksempel på, at Rigsarkivet sparer på
dyr bygningsdrift, når det er klogt.
Jeg kan godt forstå, at brugerne i Aarhus, som
har været vant til at have arkiv og læsesal tæt
på, er skuffede over beslutningen. Det er klart.
Men reelt er arkivet kun flyttet 65 km væk fra
Aarhus. Det er en afstand, som ikke er
uoverkommelig for de fleste.
Åbningstiderne
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/3-17 om konsekvenserne af regeringens nedskæringer på Rigsarkivet, til kulturministeren
1728467_0004.png
Side 4
De ændrede åbningstider på Rigsarkivets
læsesale, som blev indført fra 1. januar i år, har
også direkte konsekvens for brugerne.
Men Rigsarkivet har indskrænket
åbningstiderne på en klog måde.
Åbningstiderne er reduceret på de tidspunkter,
hvor færrest brugere benyttede læsesalene.
Derfor berører ændringerne så få brugere som
muligt.
Der har været et stærkt faldende besøgstal på
læsesalene de senere år i takt med, at flere og
flere arkivalier bliver scannet og
tilgængeliggjort på nettet.
De reducerede åbningstider på læsesalene er en
naturlig konsekvens af den udvikling.
Læsesalene er i høj grad flyttet hjem i folks
stuer. Det er blevet nemmere og hurtigere at
tilgå arkivalier.
Fjernlånsordningen
Den tredje beslutning om indskrænkning af
fjernlånsordningen, som blev gennemført i 4.
kvartal 2016 har også konsekvenser for
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/3-17 om konsekvenserne af regeringens nedskæringer på Rigsarkivet, til kulturministeren
Side 5
brugerne, men er ikke et led i Rigsarkivets
effektiviseringer.
Fjernlån er betegnelsen for den ordning, hvor
Rigsarkivet kører arkivalier rundt til de
forskellige læsesale på tværs af landet.
Den ordning er nu begrænset til kun at gælde
for arkivalier efter 1848. Man kan altså ikke
fjernlåne arkivalier fra før 1848. De arkivalier
må tilgås på læsesale i tilknytning til de
magasiner, hvor materialet befinder sig.
Fjernlånsordningen er indskrænket af
sikringsmæssige hensyn og altså ikke af
økonomiske grunde.
Fjernlån af arkivalske unika medfører en reel
risiko for tab af unik skriftlig kulturarv.
Beslutningen om at indskrænke
fjernlånsordningen er taget på baggrund af de
generelle anbefalinger om en øget sikkerhed på
Rigsarkivet, som Kulturministeriets
Sikringsudvalg kom med efter en større
tyverisag i 2012.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/3-17 om konsekvenserne af regeringens nedskæringer på Rigsarkivet, til kulturministeren
1728467_0006.png
Side 6
Rigsarkivet har siden opdateret
sikringsprocedurer og –politikker, så de
matcher relevante risici.
Den beslutning kan jeg kun tilslutte mig.
Afslutning
De tre forskellige tiltag, som berører
Rigsarkivets brugere på forskellig måde har
altså baggrund i forskellige hensyn. Flytningen
af Erhvervsarkivet og de reducerede
åbningstider er led i en økonomisk tilpasning.
Ændringen af fjernlånsordningen sker derimod
af sikringsmæssige hensyn.
Jeg kan fuldt ud stå bag de hensyn, som er
taget, og som trods alt har begrænset
konsekvens for brugerne.
Der er fortsat en meget fin balance mellem på
den ene side de muligheder Rigsarkivets
brugere har for at bestille og bruge Rigsarkivets
materialer og på den anden side de
prioriteringer, som Rigsarkivet er nødt til at
foretage i en situation, hvor alle
statsinstitutioner skal bidrage til
effektiviseringer.
KUU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 1/3-17 om konsekvenserne af regeringens nedskæringer på Rigsarkivet, til kulturministeren
Side 7
Rigsarkivet lever fortsat op til arkivlovens krav
om at stille arkivalier til rådighed for borgere
og myndigheder, herunder til forskningsformål.
Jeg håber, min gennemgang har gjort årsag og
konsekvens klarere i denne sag. Tak for ordet.