Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
www.kum.dk
14. marts 2017
Folketingets Kulturudvalg har den 15. februar 2017, efter ønske fra Mogens Jensen (S),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 100 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
”En af udfordringerne ved samlede forhandlinger mellem forlagsbranchen og e- Reo-
len/biblioteker om udlån af e-bøger er, at konkurrenceloven forbyder ”samordnet prak-
sis” og andre aftaler om priser m.v., jf. artiklen ”Forlag vil have fælles aftale under for-
handlinger med Ereolen”, der blev bragt på Mediawatch.dk den 9. februar 2017. Dette
udelukker, at virksomheder i fællesskab forhandler vilkår.
I lovens § 2, stk. 2, står der dog, at dette ”gælder ikke, hvis en konkurrencebegrænsning
er en direkte eller nødvendig følge af offentlig regulering”. Denne klausul betyder f.eks.,
at de kollektive forvaltningsselskaber på ophavsretsområdet ikke direkte er underlagt
Konkurrencestyrelsen, men Kulturministeriet og Ophavsretslicensnævnet.
Ministeren bedes på den baggrund redegøre for, om det er muligt at sikre, at forlags-
branchen kan gennemføre fælles forhandlinger med e-Reolen/bibliotekerne, såfremt der
gives hjemmel hertil i en lov under Kulturministeriets ressort, f.eks. i biblioteksloven.”
Svar:
Kulturministeriet har til brug for besvarelsen indhentet følgende udtalelse fra Er-
hvervsministeriet:
”Erhvervsministeriet har til kulturministeren oplyst, at det er korrekt, at konkurrence-
loven ikke finder anvendelse, hvis en konkurrencebegrænsning, fx en aftale, er en di-
rekte eller nødvendig følge af offentlig regulering, jf. konkurrencelovens § 2, stk. 2.
Erhvervsministeriet har endvidere oplyst, at konkurrenceloven ikke umiddelbart hin-
drer, at virksomheder drøfter generelle udfordringer – fx i regi af en brancheforening –
så længe drøftelserne ikke vedrører forhold, der vil kunne påvirke konkurrencen mel-
lem virksomhederne. En vurdering heraf vil altid skulle tage udgangspunkt i det kon-
krete indhold af drøftelserne og forholdene på markedet i øvrigt.”
Dok. nr. 17/00636-5