Kirkeudvalget 2016-17
KIU Alm.del
Offentligt
1768819_0001.png
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning:
Titel:
Målgruppe:
Arrangør:
Taletid
Tid og sted
Samråd i Kirkeudvalget
Svar på samrådsspørgsmål D og E
Kirkeudvalget
Kirkeudvalget
Ca. 5 minutter
Tirsdag den 6. juni 2017, kl 13.15 i FT, vær. S-092
KIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6/6-17 om konfirmationsundervisning, Blå mandag og folkekirkens plads i Folkeskolen, til undervisningsministeren
1768819_0002.png
Disposition
1. Indledning
2. Svar på spørgsmål D
3. Svar på spørgsmål E
Samrådsspørgsmål D
Ministrene bedes redegøre for regeringens holdning til konfirmationsundervisning og folke-
kirkens plads i folkeskolen.
Samrådsspørgsmål E
Ministrene bedes redegøre for deres holdning til, at en gammel hæderkronet tradition som
Blå Mandag afskaffes på en skole i Espergærde.
1. Indledning
Jeg vil gerne begynde med at sige, at jeg betragter folkekirken og folke-
skolen som særlige institutioner i vores samfund. De er begge nævnt i
grundloven og kan ikke reduceres til velfærdstilbud. Det er samfundsinsti-
tutioner, som skal forvaltes som sådan. Jeg kommer ind på de formelle
forhold om et øjeblik i mine besvarelser af spørgsmålene. Men overordnet
vil jeg sige, at mens folkeskolen og folkekirken er to adskilte institutioner
i det dansk samfund, så er folkekirken en del af den danske kulturarv, og
på den måde har folkekirken en særlig status i skolens undervisning, og
det er godt sådan. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at skolerne
skal tage højde for konfirmationsforberedelse, når de ligger skemaer, at
faget kristendomskundskab skal give eleverne kundskaber og færdighe-
der, der gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, og at folkekir-
kens evangelisk-lutherske kristendom er et centralt kundskabsområde for
faget. Derudover er der en lang række traditioner i de to institutioners
samarbejde og sameksistens, der knytter sig til eksempelvis konfirmati-
onsforberedelse. De er ikke detailreguleret fra Undervisningsministeriets
side. Blå mandag er en fin tradition, men jeg synes, at lokale løsninger er
at foretrække, som kirkeministeren og jeg vil komme ind på i vores besva-
relse. Lidt friskt kan man citere Matthæusevangeliets kapitel 22, vers 21:
Så giv kejseren, hvad kejserens er, og Gud, hvad Guds er. Jeg ved godt, at
det er et omstridt vers, der kan tolkes på mange måder
det vil jeg skynde
mig at sige, men det viser også, i min institution, at jeg skelner mellem
regler, jeg som undervisningsminister skal stå på mål for, og traditioner,
jeg har en forventning om, man kan bevare og dyrke lokalt.
Tak til udvalget, der efter ønske fra Christian Langballe (DF) har indkaldt
til dette samråd om
folkekirkens plads i folkeskolen og ”Blå mandag”.
2
KIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6/6-17 om konfirmationsundervisning, Blå mandag og folkekirkens plads i Folkeskolen, til undervisningsministeren
2. Svar på spørgsmål D
Efter folkeskolelovens § 53 skal der tages højde for konfirmationsforbe-
redelse i skolernes planlægning af skoletiden. Kommunalbestyrelsen og
præsterne i kommunen er forpligtede til at forhandle om placeringen af ti-
den for konfirmationsforberedelsen.
Der skal altså gøres plads til konfirmationsforberedelse inden for ram-
merne af normal skoletid, som skal være på hverdage i tidsrummet mel-
lem cirka klokken 8.00 og 16.00.
Konfirmationsforberedelse er ikke en del af folkeskolens undervisning,
men kommunalbestyrelsen er forpligtet til at finde den nødvendige tid til
konfirmationsforberedelse på det klassetrin, hvor konfirmationsforbere-
delsen er placeret.
Den tidligere Venstre-regering igangsatte derfor i 2015 et rammeforsøg,
som skal klarlægge, i hvilket omfang det har en gavnlig effekt på elever-
nes faglige og alsidige udvikling, hvis skolerne får mulighed for at afkorte
undervisningstiden for så vidt angår den understøttende undervisning i op
til to timer ugentligt på 7. eller 8. klassetrin og bruge tiden til konfirmati-
onsforberedelse.
Deltagelse i rammeforsøget har været efterspurgt, og der deltager 68
kommuner i forsøget. Forsøget kører over en fireårig periode og bliver
evalueret undervejs.
Med indførelsen af folkeskolereformens længere skoledag har nogle
kommuner oplevet, at de har haft vanskeligt ved at tilrettelægge konfirma-
tionsforberedelsen inden for den almindelige skoledag i tidsrummet fra
cirka klokken 8.00 til 16.00.
Det fremgår af folkeskolens formålsparagraf, at folkeskolen i samarbejde
med forældrene skal give eleverne kundskaber og færdigheder, der skal
gøre dem fortrolige med dansk kultur og historie.
I forhold til folkekirkens plads i skolen, så er folkeskolen og folkekirken
to adskilte institutioner i det danske samfund. Men, som jeg nævnte før, så
er folkekirken en vigtig del af den danske kulturarv, og folkekirken har en
særlig status i skolen.
Folkekirkens betydning afspejler sig som sagt i reglerne i folkeskoleloven
om konfirmationsforberedelse.
3
KIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6/6-17 om konfirmationsundervisning, Blå mandag og folkekirkens plads i Folkeskolen, til undervisningsministeren
Undervisningen i kristendomskundskab skal
som alle fag i
opbygge
kundskaber, men undervisningen i kristendomskundskab må ikke være
forkyndende.
3. Svar på spørgsmål E
Som undervisningsminister er jeg optaget af, at vi har en skole, hvor den
gode undervisning er i centrum, og hvor det gode børneliv fungerer.
Skolelederen skal træffe de valg, som han eller hun mener giver den bed-
ste skoledag med høj faglighed og trivsel.
Det er op til lokal beslutning, hvordan man vil indrette skoledagen, her-
under også om man vil give fri til ”Blå mandag”.
Men jeg vil gerne præcisere, at det jo ikke er sådan, at
”Blå mandag”
er
afskaffet i Espergærde
det er alene muligheden for at suspendere under-
visningen til fordel for
”Blå mandag”,
der er afskaffet. Eleverne kan så
holde ”Blå mandag” på en almindelig fridag,
hvis de ønsker
det står
dem frit for.
Beslutningen om ikke at give fri til
”Blå mandag ” kan også ses som et
udtryk for, at der er en grænse for, hvad skolen
efter reformen
kan le-
ve op til og efterkomme. Ved den længere og mere varierede skoledag
skal skolen give flere timer med flere nye elementer
og der er en grænse
for, hvor meget en skole kan overkomme.
Men hvis skolen suspenderer undervisningen for at
give fri til ”Blå man-
dag”,
så tæller det jo ikke med i opfyldelse af timetallet, hvilket betyder,
at timerne skal lægges på skoleårets øvrige dage.
4