Indfødsretsudvalget 2016-17
IFU Alm.del
Offentligt
1713502_0001.png
== AKT 112998 == Dokument 1 == [ Finland: svar på høring ] ==
Til:
Cc:
Stine Højlund Hansen ([email protected]), Udenrigsministeriet ([email protected]), Udenrigsministeriet ([email protected])
London ([email protected]), Wien ([email protected]), Jette Nordam ([email protected]), Jens Chr. Andersen
([email protected]), Astrid Refsgaard Møller ([email protected]), Kongelig Dansk Ambassade Paris ([email protected]),
Kongelig Dansk Ambassade Bruxelles ([email protected]), Kongelig Dansk Ambassade Stockholm ([email protected]),
Kongelig Dansk Ambassade Oslo ([email protected]), Kongelig Dansk Ambassade Haag ([email protected]), Kongelig
Dansk Ambassade Berlin ([email protected])
Fra:
Udenrigsministeriet ([email protected])
Titel:
Helsinki: Andre landes holdning til ændring af FN’s konvention af 1961 om begrænsning af statsløshed – finske forhold
(UM id: 1674102)
Sendt:
16-08-2016 14:33:13
Helsinki: Andre landes holdning til ændring af FN’s konvention af 1961 om begrænsning af
statsløshed – finske forhold
Ref.: JTFM’s instruktion af den 30. juni 2016
F2-sagsnummer: 2016 - 23225
Generelle bemærkninger
Fsva. statsløshed anser Finland, at UNHCR’s arbejde er nødvendigt, og støtter fuldt ud UNHCR’s kampagne
med formål at gøre en ende på statsløshed.
Spørgsmål
1. Is the 1961 UN Convention on the Reduction of Statelessness being discussed in Finland - or
has discussions taken place in recent years? Have similar discussions as in Denmark taken place
(see attachment)? Or has general discussions regarding granting of nationality to persons that
may be a threat to national security taken place – e.g. to persons that may have committed
terrorist acts?
Finland tiltrådte konventionen af 1961 om begrænsning af statsløshed i 2008. Siden da har der ikke været
drøftelser om selve konventionen.
Ifølge § 13 i
loven om statsborgerskab
er et generelt krav for at erhverve statsborgerskab ved
naturalisation, at ansøgeren ikke har fået tilhold mod en person, eller har begået en strafbar handling
(integritetskrav), bortset fra en handling, som straffes med en fast bøde.
Dog får et barn finsk statsborgerskab ved fødslen, hvis barnet bliver født i Finland, og hvis barnet ikke
erhverver noget som helst andet statsborgerskab ved fødslen, og har ikke sekundær ret til at erhverve
statsborgerskab i et andet land ved fødslen.
I de senere år har der dog været diskussion om, hvorvidt finsk statsborgerskab skal fratages fra personer,
der har begået terrorhandlinger.* I regeringens handlingsplan om asylpolitik (d. 8. december 2015) er det
anført, at deltagelse i aktiviteter ved organisationer, der af FN og EU er klassificeret som
terrororganisationer, rejser til udlandet for at begå en terrorhandling samt finansiering af sådanne rejser vil
blive strafbart.** Desuden er det anført i handlingsplanen, at efter kriminaliseringen bør lovgivningen
ændres sådan, at det vil være muligt at fratage finsk statsborgerskab fra en person, der har været
involveret i terrorhandlinger, men kun hvis den pågældende også har statsborgerskab i et andet land. Ifølge
§ 5 i
den finske Grundlov
kan ingen blive frataget sit finske statsborgerskab eller blive frigjort fra det,
undtagen grunde, som bestemmes ved lov og kun, hvis den pågældende er statsborger i et andet land, eller
vil erhverve statsborgerskab et andet sted. Ifølge § 4 i loven om statsborgerskab gælder bestemmelserne
om tabet af eller frigørelse fra statsborgerskab ikke, hvis en person på grund af gennemførelsen af
bestemmelserne vil blive statsløs.
Der har været en dialog med UNHCR’s Regional repræsentation for Nordeuropa siden november 2014, hvor
UNHCR lancerede en global kampagne med formål at gøre en ende på statsløshed i løbet af de følgende 10
år. Som forberedelse til kampagnen gennemførte UNHCR kortlægning af statsløshed i 8 lande i Nordeuropa.
Rapporten om Finland blev udgivet i november 2014. Hovedformålet med den juridiske analyse var at
undersøge gennemførelsen af konventionen af 1954 om status på statsløse personer og konventionen af
1961 om begrænsning af statsløshed samt andre relevante internationale og regionale standarder om
statsløshed i finsk lovgivning.
2. Does Finland consider it in accordance with the 1961 Convention to suspend the granting of
nationality to a person covered by the 1961 Convention?
Ordlyden af artikel 1 (2) (c) i konventionen af 1961 knytter klart betingelsen om ikke at bevilge
IFU, Alm.del - 2016-17 - Supplerende svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvorfor ministeren ikke – end ikke i fortrolig form – ønsker at oversende kommunikationen med ni lande, som regeringen har konsulteret om mulige ændringer eller omfortolkninger af statsløsekonventionen af 1961, til udlændinge-, integrations- og boligministeren
1713502_0002.png
statsborgerskab til tilfælde, hvor den pågældende person er blevet dømt for en forbrydelse eller dømt til
fængsel. Artiklen tager ikke stilling til, hvorvidt det ville være muligt at suspendere tildeling af
statsborgerskab.
3. Would Finland be interested in participating in a dialogue on possibilities for amending article
1(2)(c) of the 1961 Convention? Which challenges, if any, could you foresee in such a process?
Spørgsmålet vedrørende denne artikel er ikke relevant for Finland, idet Finland anvender princippet om
fødselssted i tilfælde, som er nævnt i artiklen.
Ifølge § 9 i loven om statsborgerskab erhverver et barn finsk statsborgerskab ved fødslen, hvis barnet er
født i Finland og ikke erhverver noget som helst andet statsborgerskab ved fødslen, og har ikke sekundær
ret til at erhverve statsborgerskab i et andet land ved fødslen. Et barn, der er født i Finland, erhverver finsk
statsborgerskab gennem fødested, hvis det pågældende barns forældre har flygtningestatus i Finland, eller
hvis forældrene på anden måde er ydet beskyttelse mod myndighederne i den stat, hvor de har
statsborgerskab. Et yderligere krav er, at barnet ikke får hverken den ene eller anden forældres
statsborgerskab uden registrering af barnets fødsel hos en myndighed fra det land, hvor forælderen har
statsborgerskab eller gennem en anden procedure, der kræver bistand fra en myndighed fra dette land.
Hvis ovennævnte beskyttelse kun er ydet til den ene af forældrene, er det et krav, at barnet ikke erhverver
forældrerens statsborgerskab ved fødsel eller ikke har en sekundær ret ved fødslen at erhverve det.
____
*Den finske model af PVE fremhæver deltagelse og åbenhed, klar koordinering, interaktion samt effektiv og klar kommunikation. En
handling, der forhindrer voldelig radikalisering og ekstremisme samt fremme af demokrati og menneskerettigheder støtter hinanden.
Samarbejdet og konstant samspil mellem myndigheder og diasporas letter integrationen af flygtninge i det finske samfund. Den
reviderede nationale handlingsplan, som forebygger voldelig radikalisering og ekstremisme blev vedtaget i april 2016.
Handlingsplanen er udarbejdet og bliver gennemført i samarbejde med myndigheder, NGO’er og lokalsamfund, herunder religiøse
samfund. Lokalsamfundene samt NGO’erne arbejder sammen med myndighederne i alle PVE-aktiviteter. Et eksempel på de
foranstaltninger, der indgår i handlingsplanen, er at forebygge udbredelsen af voldelig radikal propaganda og rekruttering til voldelige
ekstremistiske bevægelser blandt asylansøgere. Mange flygtninge er unge og sårbare over for ekstremistiske bevægelsers propaganda
og rekruttering. Handlingsplanen indeholder foranstaltninger til at styrke børn og unges evne til at identificere og beskytte sig mod
beskeder og propaganda, der indeholder vold.
** Se regeringens lovforslag 93/2016, baseret på FN’s Sikkerhedsråds resolution 2178 (2014), om at rejse til udlandet for at begå en
terrorhandling og finansiering af sådanne rejser.
https://www.eduskunta.fi/SV/vaski/HallituksenEsitys/Sidor/RP_93+2016.aspx
Kilde:
Ambassaden har været i kontakt med Legal Officer Johanna Lahti fra Udenrigsministeriet samt
Senior Adviser for legislative
Affairs Tiina Sinkkanen
fra Indenrigsministeriet.
Helsinki/ Riikka Kuusilehto