Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
17. maj 2017
Indfødsretsudvalget har den 19. april 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 63 (Alm.
del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 63:
Vil ministeren i forlængelse af svaret på IFU alm. del
–
spm. 39 oplyse, hvilken
lovhjemmel der er til, at myndighederne registrerer ansøgeres religiøse
tilhørsforhold i et dokument, der indgår i sagsbehandlingen i indfødsretssager?
Svar:
Ansøgninger om dansk indfødsret ved naturalisation skulle indtil den 1. april 2016
som udgangspunkt indgives til politidirektøren i den politikreds, hvor ansøgeren
boede. Ved modtagelsen af ansøgningen gennemgik politiet (politi- eller
kontorpersonel) ansøgerens oplysninger i ansøgningsskemaet og de vedlagte bilag
med ansøgeren. I den forbindelse sørgede politiet for, at ansøgeren havde
forstået betydningen af, at oplysninger og erklæringer blev afgivet på tro og love.
Politiet sendte herefter ansøgningen til Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Siden den 1. april 2016 har ansøgninger om dansk indfødsret ved naturalisation
som udgangspunkt skulle indgives digitalt ved anvendelse af en digital
selvbetjeningsløsning, som Udlændinge- og Integrationsministeriets stiller til
rådighed.
Overgangen til digital selvbetjening har indebåret, at politiet (politi- eller
kontorpersonel) ikke længere automatisk foretager en indledende afhøring af
ansøgeren samt gennemgår ansøgningsskemaet og de vedlagte bilag med
ansøgeren.
Som det fremgår af Udlændinge- og Integrationsministeriets besvarelse af 8. april
2017 af spørgsmål nr. 39 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg, har
oplysninger om en ansøgers religion og graden af efterlevelse af religiøse
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2017 - 6284
225239
Side
1/2