Indfødsretsudvalget 2016-17
IFU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 31
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 23. februar 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 31
(Alm. del) efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 31:
Kan ministeren bekræfte, at ministeriet i breve, hvori ansøgere om dansk
statsborgerskab anmodes om at fremkomme med yderligere oplysninger,
anvender formuleringen: "Hvis Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke hører
fra Dem inden 14 dage, vil ministeriet afslutte behandling af Deres sag på det
foreliggende grundlag," og vil ministeren oplyse, om hun
–
i betragtning af at et
almindeligt brev fra ministeriet til ansøgeren i dag i modsætning til for få måneder
siden kan være adskillige dage undervejs
–
fortsat finder 14-dagsfristen passende?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan bekræfte, at ministeriet som
udgangspunkt fastsætter en svarfrist på 14 dage, når en ansøger om dansk
indfødsret anmodes om at indsende yderligere oplysninger til brug for sagens
behandling. Når ansøgeren høres over spørgsmål om gæld til det offentlige eller
sygdomsforhold, fastsættes svarfristen dog til 30 dage.
Udlændinge- og Integrationsministeriet sender som udgangspunkt høringsbreve
via e-Boks. Ansøgeren modtager således brevet samme dag, som det afsendes.
Såfremt en ansøger ikke indsender de ønskede oplysninger, afgøres sagen som
udgangspunkt på det foreliggende grundlag uden indhentelse af yderligere
oplysninger, eller sagen henlægges.
Ansøgere, der modtager et afslag på sin ansøgning om dansk indfødsret, vejledes
om muligheden for genoptagelse af sagen.
22. marts 2017
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uibm.dk
36977191
2017 - 3108
200310
Side
1/2