Indfødsretsudvalget 2016-17
IFU Alm.del
Offentligt
1731311_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 10. februar 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 30
(Alm. del) efter ønske fra udvalget til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 30:
Ministeren bedes svare på – eventuelt med bidrag fra beskæftigelsesministeren –
om regeringen vil overveje at ændre reglerne om udbetaling af supplerende
kontanthjælp efter princippet om ægtefællers gensidige forsørgelsespligt, sådan
at det bliver muligt at frasige sig eller tilbagebetale den supplerende
kontanthjælp, så udbetalingen heraf ikke står i vejen for, at en ansøger kan
opfylde kravene til at blive meddelt dansk indfødsret ved naturalisation. I
forlængelse heraf bedes ministeren svare på, om det på andre ydelsesområder er
muligt at tilbagebetale ydelser, eller om det er en generel regel, at man ikke kan
frasige sig ydelser, der udbetales til forsørgelse?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet et bidrag fra Beskæftigelsesministeriet, der har oplyst
følgende:
”Kontanthjælpssystemet udgør det nederste økonomiske
sikkerhedsnet for dem, der ikke kan forsørge sig selv eller forsørges
af en ægtefælle. Såfremt den ene ægtefælle har mulighed for at
forsørge den anden, er der ikke mulighed for at få hjælp i
kontanthjælpssystemet. Kan den ene ægtefælle ikke opfylde sin
forsørgelsespligt grundet lav indtjening, kan ægtefællerne få
supplerende hjælp i kontanthjælpssystemet.
På grund af ægtefællers gensidige forsørgelsespligt samberegnes
ægtefæller ved udmåling af hjælp, således at den samlede hjælp til
parret beregnes på baggrund af to kontanthjælpssatser. Har den ene
ægtefælle en indtægt, der er højere end kontanthjælpssatsen,
fradrages det overskydende beløb i den anden ægtefælles
kontanthjælp. Og omvendt udbetales der supplerende kontanthjælp
Dato: 10. marts 2017
Udlændingeafdeling
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 2637
195726
Side
1/3
IFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil svare på om regeringen vil overveje at ændre reglerne om udbetaling af supplerende kontanthjælp efter princippet om ægtefællers gensidige forsørgelsespligt, til udlændinge- og integrationsministeren
mv. til den ægtefælle, der tjener mindre end den pågældende kunne
få i kontanthjælpssystemet, når den anden ægtefælle har ansøgt om
hjælp.
Hvis én af ægtefællerne har søgt om kontanthjælp mv. er det således
ikke muligt for den anden ægtefælle at frasige sig evt. udbetaling af
supplerende kontanthjælp. Den ægtefælle, der har ansøgt om hjælp,
kan dog helt frasige sig hjælpen, hvilket vil betyde, at der slet ikke
udbetales kontanthjælp mv., herunder supplerende kontanthjælp
mv., til begge ægtefæller. Det skyldes, at kontanthjælp mv. ydes efter
ansøgning og således er en ret og ikke en pligt.
Hvis man ændrede reglerne, således at der ikke foretages
samberegning af ægtefællernes hjælp, ville det reelt svare til en
afskaffelse af den gensidige forsørgelsespligt for ægtefæller i
kontanthjælpssystemet. Og det ønsker regeringen ikke.
Andre ydelser i lov om aktiv socialpolitik, såsom revalideringsydelse,
ressourceforløbsydelse og ledighedsydelse, kan frasiges, men det må
efter Ankestyrelsens praksis formodes, at en frasigelse af ydelsen i
alle tilfælde vil bevirke, at personen heller ikke længere kan deltage i
den til ydelsen tilknyttede indsats. Ved modtagelse af disse ydelser,
foretages der ikke samberegning for ægtefæller, og der udbetales
således ikke supplerende hjælp til den anden ægtefælle. Det kan
derfor ikke få betydning for en ansøger om indfødsrets meddelelse,
at dennes ægtefælle modtager ressourceforløbsydelse mv.
Da personer, der modtager fx førtidspension eller folkepension, ikke
vil være afskåret fra at kunne erhverve dansk statsborgerskab, er der
ikke er redegjort for betingelser knyttet til frasigelse eller
tilbagebetaling af disse ydelser.”
2.
Efter § 23, stk. 1, i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om
naturalisation er det en betingelse for optagelse på et lovforslag om indfødsrets
meddelelse, at ansøgeren er selvforsørgende, det vil sige, at ansøgeren ikke har
modtaget hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven inden for
det seneste år forud for fremsættelse af et lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Dette gælder dog ikke hjælp i form af enkeltstående ydelser af mindre
beløbsmæssig størrelse, der ikke er direkte relateret til forsørgelse, eller ydelser,
der må sidestilles med løn eller pension eller træder i stedet herfor. I forbindelse
med fremsættelse af et lovforslag om indfødsrets meddelelse må ansøgeren i de
seneste 5 år ikke have modtaget den nævnte offentlige hjælp i en periode på
sammenlagt mere end 6 måneder, jf. cirkulæreskrivelsen § 23, stk. 2.
Supplerende kontanthjælp, der udbetales efter princippet om ægtefællers
gensidige forsørgelsespligt, udbetales efter lov om aktiv socialpolitik og er således
til hinder for optag på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, uanset om
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil svare på om regeringen vil overveje at ændre reglerne om udbetaling af supplerende kontanthjælp efter princippet om ægtefællers gensidige forsørgelsespligt, til udlændinge- og integrationsministeren
ansøgeren har mulighed
cirkulæreskrivelsens § 23.
for
at
tilbagebetale
kontanthjælpen,
jf.
Sager, hvor ansøgeren har modtaget supplerende kontanthjælp efter princippet
om ægtefællers gensidige forsørgelsespligt, men hvor ansøgeren i øvrigt opfylder
selvforsørgelseskravet, forelægges imidlertid efter fast praksis for Folketingets
Indfødsretsudvalg med henblik på udvalgets stillingtagen til, om ansøgeren vil
kunne meddeles dispensation, jf. cirkulæreskrivelsens § 25, stk. 1.
Inger Støjberg
/
Morten Duus
Side
3/3