Indfødsretsudvalget 2016-17
IFU Alm.del
Offentligt
1719626_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
6. februar 2017
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
6198 4000
[email protected]
www.uibm.dk
36977191
2017-204
Indfødsretsudvalget har den 4. januar 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 18 (Alm.
del) efter ønske fra Astrid Krag (S) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 18:
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt det er muligt for Danmark at fortolke
statsløsekonventionen, som Norge efter sigende gør det, således at behandlingen
af en ansøgning om indfødsret til en person omfattet af statsløsekonventionen
sættes i bero, såfremt der pågår efterforskning af den pågældende person for at
have begået én af de alvorlige forbrydelser, der efter konventionen kan berettige
afslag på statsborgerskab?
Svar:
1.
Det fremgår af den norske ”Instruks om tolkning av statsborgerloven –
gjeldende rett for statsløse søkere som er født i Norge” af 28. oktober 2016 bl.a.,
at ansøgninger fra personer over 18 år, der er født statsløse i Norge, vil kunne
stilles i bero efter den norske statsborgerskabslovs § 30, 2. led, såfremt den
pågældende ansøger er under efterforskning for et strafbart forhold, der kan
medføre en fængselsstraf på 5 år eller derover eller en forbrydelse mod rigets
sikkerhed.
Det fremgår endvidere af instruksen bl.a., at den norske statsborgerskabslov
gælder med de begrænsninger, der følger af folkeretten, og at konventionen vil gå
forud for bestemmelsen i statsborgerskabsloven, hvis der er konflikt mellem en
bestemmelse i statsborgerskabsloven og en bestemmelse i en konvention, som
Norge er forpligtet af.
Endvidere fremgår det af oplysninger fra det norske Justitsdepartementet
indhentet via den danske ambassade i Oslo i sommeren 2016 bl.a., at Norge anser
det at stille en ansøgning i bero – såfremt ansøgeren er under efterforskning, og
dette kan få betydning for udfaldet af ansøgningen om statsborgerskab – som en
Side
1/3
IFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om hvorvidt det er muligt for Danmark at fortolke Statsløsekonventionen, som Norge efter sigende gør det, til udlændinge- og integrationsministeren
del af sagsbehandlingen, der ikke er reguleret af statsløsekonventionen, men at
en ansøger omfattet af statsløsekonventionen skal være dømt, førend den
pågældende kan nægtes statsborgerskab.
Oplysningerne fra det norske Justitsdepartementet indhentet via den danske
ambassade i Oslo er oversendt til Folketingets Indfødsretsudvalg den 19. januar
2017.
2.
Efter statsløsekonventionens artikel 1, stk. 2, litra b, kan en kontraherende stat
gøre meddelelse af statsborgerskab til statsløse personer født på den
kontraherende stats territorium afhængig af bl.a., at den pågældende ikke er
fundet skyldig i nogen forbrydelse mod statens sikkerhed eller er blevet idømt
fængselsstraf på fem år eller derover for en strafbar handling.
Statsløsekonventionens ordlyd forholder sig således ikke til muligheden for at
berostille ansøgninger fra personer, der er under efterforskning for et strafbart
forhold.
Justitsministeriet har (da indfødsretsområdet lå under Justitsministeriets ressort)
ved besvarelse af 12. december 2011 af spørgsmål nr. 12 til lovforslag nr. L 11 om
indfødsrets meddelelse oplyst, at det vil være i strid med statsløsekonventionen
at stille ansøgninger fra statsløse personer født i Danmark i bero i tilfælde, hvor
PET vurderer, at ansøgeren kan være til fare for rigets sikkerhed.
Justitsministeriet har endvidere ved besvarelsen af 25. maj 2012 af spørgsmål nr.
5 til beslutningsforslag nr. B 25 oplyst, at behandlingen af en ansøgning fra en
person, som er omfattet af statsløsekonventionen, og som er sigtet eller tiltalt for
terrorisme, men ikke dømt, ikke vil blive udsat, og at en ansøger i sådanne tilfælde
vil blive optaget på et lovforslag om indfødsrets meddelelse. Justitsministeriet har
i besvarelsen endvidere oplyst, at en ansøgning om dansk indfødsret fra en person
omfattet af statsløsekonventionen ikke vil blive sat i bero i tilfælde, hvor
ansøgeren måtte være dømt for terrorisme ved byretten, men hvor der er anket
til landsretten (dog afhængig af en nærmere vurdering af anken).
3.
Regeringen har som bekendt flere gange tilkendegivet, at regeringen ikke
ønsker, at statsløse personer, som PET vurderer kan være til fare for landets
sikkerhed, skal tildeles dansk statsborgerskab, fordi de har et konventionsmæssigt
krav herpå.
Efter regeringens opfattelse er der således behov for at se kritisk på
statsløsekonventionen i forhold til spørgsmålet om tildeling af statsborgerskab til
personer under mistanke for terror.
Det er en problemstilling, som regeringen tager meget alvorligt, og regeringen
overvejer fortsat, hvordan den håndteres bedst muligt.
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om hvorvidt det er muligt for Danmark at fortolke Statsløsekonventionen, som Norge efter sigende gør det, til udlændinge- og integrationsministeren
Det bemærkes i den forbindelse, at den norske instruks ikke omhandler den
situation, hvor en person vurderes at være til fare for landets sikkerhed, men hvor
personen ikke er genstand for en efterforskning.
Inger Støjberg
/
Morten Duus
Side
3/3