Grønlandsudvalget 2016-17
GRU Alm.del
Offentligt
1788833_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. oktober 2015
Statsrets- og
Menneskeretskontoret
Jacob Christian Gaardhøje
2015-0032/09-0008
1736266
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 27 (Alm. del), som
Folketingets Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 15.
september 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Espersen
(DF).
Søren Pind
/
Thomas Klyver
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
GRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at redegøre for, om den danske regering og Folketinget juridisk set egenhændigt ville kunne fjerne bloktilskuddet til Grønland, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 27 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvorvidt Folketinget/regeringen har
mulighed for, helt eller delvis, at tilbagekalde delegationer
givet til det grønlandske selvstyre, eventuelt i en situation,
hvor Grønlands Selvstyre ikke selv formår at overholde
Rigsfællesskabets fastsatte normer inden for de uddelegerede
opgaver?”
Svar:
Justitsministeriet kan indledningsvist oplyse, at love, der er vedtaget i
Folketinget gennem den almindelige lovgivningsprocedure, ud fra en ren
statsretlig betragtning kan ændres gennem den almindelige
lovgivningsprocedure.
Det kan dog endvidere oplyses, at lov nr. 473 af 12. juni 2009 om
Grønlands Selvstyre (selvstyreloven) har en særlig baggrund. Bl.a.
følgende fremgår af pkt. 1.2-1.3 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget, der lå til grund for selvstyreloven:
”Med henblik på at overveje, hvordan man kunne sikre størst mulig
grad af ligeværdighed mellem Danmark og Grønland samt øge det
grønlandske folks selvbestemmelse i størst mulig grad, blev
regeringen og Grønlands landsstyre enige om at nedsætte en
kommission, der bestod af lige mange medlemmer af Folketinget og
medlemmer af Grønlands Landsting.
Statsministeren og landsstyreformanden underskrev på den baggrund
den 21. juni 2004 kommissoriet for Grønlandsk-dansk
selvstyrekommission (herefter benævnt Selvstyrekommissionen).
Det fremgår af kommissoriet, at Selvstyrekommissionen med
udgangspunkt i Grønlands nuværende forfatningsmæssige placering
og
i
overensstemmelse
med
det
grønlandske
folks
selvbestemmelsesret i henhold til folkeretten skulle overveje og stille
forslag om, hvorledes de grønlandske myndigheder kan overtage
yderligere kompetence, hvor dette er forfatningsretligt muligt. Efter
kommissoriet skulle kommissionen på den baggrund udarbejde forslag
til lovgivning om en nyordning, som tillige tager hensyn til
sagsområder, der allerede er overtaget af de grønlandske myndigheder
i medfør af hjemmestyreloven for Grønland.
[…]
Det fremgår endvidere af kommissoriet, at der mellem den danske
regering og Grønlands landsstyre er enighed om, at det tilkommer det
grønlandske folk at afgøre, hvorvidt Grønland ønsker selvstændighed,
2
GRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at redegøre for, om den danske regering og Folketinget juridisk set egenhændigt ville kunne fjerne bloktilskuddet til Grønland, til justitsministeren
og at nyordningen intet ændrer herved, og at selvstændigheden i givet
fald skal gennemføres ved indgåelse af en aftale herom efter reglerne i
grundlovens § 19. Kommissionens forslag til en nyordning skal efter
kommissoriet indeholde en bestemmelse om Grønlands adgang til
selvstændighed i overensstemmelse hermed.
[…]
Selvstyrekommissionens formandskab afleverede kommissionens
betænkning til statsministeren og landsstyreformanden i Nuuk den 6.
maj 2008.
Efter drøftelse af Selvstyrekommissionens udkast og høring af
Grønlands Hjemmestyre er regeringen og Grønlands landsstyre enige
om fremsættelsen af dette lovforslag, samt forslag til lov om visse
personalemæssige spørgsmål i forbindelse med Grønlands Selvstyres
overtagelse af sagsområder og forslag til lov om forskellige forhold i
forbindelse med Grønlands Selvstyre.
1.3. Nærmere om baggrund
Det er regeringens og Grønlands landsstyres fælles ønske, at forholdet
mellem Grønland og Danmark moderniseres og fornyes, og at
beslutningerne om udviklingen af det grønlandske samfund træffes af
det grønlandske folk.
En selvstyreordning for Grønland vil være en fortsættelse af den
udvikling med overførsel af kompetence til de grønlandske
myndigheder, som blev indledt med etableringen af Grønlands
hjemmestyre i 1979, jf. nedenfor.
[…]
Det har både for Grønlands landsstyre og for regeringen været
væsentligt at fastslå muligheden for selvstændighed for Grønland i
fremtiden. Grønlands landsstyre og regeringen har således i
forbindelse med nedsættelsen af Selvstyrekommissionen i
kommissoriet konstateret, »at det tilkommer det grønlandske folk at
afgøre, hvorvidt Grønland ønsker selvstændighed, og at nyordningen
intet ændrer herved.”
For så vidt angår spørgsmålet om tilbagekaldelse af loven er der endvidere
anført følgende i pkt. 2 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L
128 af 5. februar 2009 om Grønlands selvstyre, der lå til grund for
selvstyreloven:
”Lovforslaget tager afsæt i det folkeretlige princip om folkenes ret til
selvbestemmelse, som bl.a. kommer til udtryk i FN-pagtens artikel 1,
stk. 2. I præamblen til lovforslaget henvises således til, at det
grønlandske folk er et folk i henhold til folkeretten med ret til
3
GRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om at redegøre for, om den danske regering og Folketinget juridisk set egenhændigt ville kunne fjerne bloktilskuddet til Grønland, til justitsministeren
selvbestemmelse. Det slås fast, at loven bygger på et ønske om at
fremme ligeværdighed og gensidig respekt i partnerskabet mellem
Danmark og Grønland, og at loven i overensstemmelse hermed bygger
på en overenskomst mellem Grønlands landsstyre og den danske
regering som ligeværdige parter. En ensidig tilbagekaldelse af loven
fra dansk side ville ud fra en folkeretlig synsvinkel ikke være
forenelig med præamblens principper om fremme af ligeværdighed og
gensidig respekt i partnerskabet og om det grønlandske folks ret til
selvbestemmelse.”
Der er desuden i betænkningen om selvstyre i Grønland fra 2008, der blev
afgivet af Grønlandsk-dansk selvstyrekommission, side 87, bl.a. anført
følgende om tilbagekaldelsesspørgsmålet:
”Den grønlandske side har noteret sig, at Statsministeriet i februar
1998 meddelte følgende i forhold til den færøske hjemmestyrelov:
’Hjemmestyreloven er efter ministeriets opfattelse under alle
omstændigheder en lov af særlig karakter, hvilket allerede lovens
særlige indledning gør klart. Der er for ministeriet ingen tvivl om, at
loven politisk og moralsk betragtes som en overenskomst mellem
Danmark og Færøerne, som ikke bør ændres ensidigt af de danske
myndigheder uden samtykke fra hjemmestyrets organer.’”
4