20. juni 2017
Besvarelse af GRU alm. del
spørgsmål nr. 44 af 30. maj 2017 til
udenrigsministeren efter ønske fra
Christian Juhl (EL)
UDENRIGSMINISTERIET
Spørgsmål nr. 44
Den grønlandske avis Sermitsiaq fortæller i sin udgave den 17. maj 2017 i artiklen
”RAL mister
sejlads til Pituffik”, at aftalen
mellem Royal Arctic Line om sejlads af gods mellem Danmark,
Nuuk og Thule nu ophører og overtages af et amerikansk rederi. Det på trods af, at Royal
Arctic Line har udført opgaven til stor tilfredshed og til en pris, der ligger under amerikanernes
tilbud. På den baggrund bedes ministeren besvare:
a) Hvad mener ministeren om denne beslutning?
b) Har ministeren taget kontakt til det amerikanske forsvar eller andre myndigheder i denne
sag?
c) Er ministeren i dialog med den grønlandske regering om denne sag?
d) Hvilke økonomiske konsekvenser vil det få for Royal Arctic Line og for den
grønlandske økonomi?
e) Hvad vil ministeren gøre for, at amerikanerne udbyder opgaven på almindelige vilkår,
hvor den virksomhed, der kan løse opgaven bedst og billigst, får den?
f) Hvordan vil ministeren i fremtiden
–
sammen med den grønlandske regering
–
sikre, at
opgaven i sådanne tilfælde sker på en retfærdig måde?
Svar:
Regeringen er bekendt med, at den amerikanske udbudsgiver
–
US Air Force
–
efter den
seneste udbudsrunde har tildelt sejladskontrakten til et amerikansk selskab. Der er tale om en
amerikansk kontrakt, der er udbudt efter amerikanske udbudsregler og af en amerikansk
udbudsgiver. Danmark har således ikke været part i selve udbudsprocessen, hverken før, under
eller efter kontrakttildelingen. I forbindelse med forrige sejladsudbud var det i øvrigt også
muligt for amerikanske selskaber at byde på kontrakten. Det var der imidlertid ingen
amerikanske selskaber, der gjorde.
Jeg kan generelt oplyse, at aftalegrundlaget om den amerikanske militære tilstedeværelse i
Grønland hviler på et grundlæggende princip om, at civile kontrakter i videst muligt omfang