Grønlandsudvalget 2016-17
GRU Alm.del
Offentligt
1697262_0001.png
12. oktober 2016
Oversigt over grænsehindringer
Grænsehindringer inden for rigsfællesskabet
Emne/hindring
Minister-
/landsstyreområde
Beskrivelse
Status
Udbetaling
af
DK: Beskæftigelsesministe-
Feriedagpenge er en særlig form for arbejdsløs-
riet
(STAR)
hedsdagpenge. Der er bopælspligt i Danmark
feriedagpenge
FÆ: Uttanríkis- og vinnu-
for at modtage feriedagpenge fra en dansk a-
málaráðið (Landsstyreområdet
kasse. I forbindelse med flytning til Færøerne
for Udenrigs og Erhverv)
GRL: Departementet for Finan-
kan der ikke udbetales feriedagpenge, som der
er optjent ret til i en dansk a-kasse.
ser
En løsning forudsætter en nærmere klarlæg-
gelse af de danske regler med henblik på
sondering af muligheden for at indgå en
bilateral aftale mellem Danmark og Færøer-
ne. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrut-
tering er p.t. ved at undersøge omfanget af
denne hindring samt evt. økonomiske kon-
Man optjener alene et antal dage med en betin- sekvenser ved en bilateral aftale.
get ret til feriedagpenge. På dage, hvor man øn-
sker at holde ferie med feriedagpenge, skal man Arbejdet forventes tilendebragt ultimo
have ret til arbejdsløshedsdagpenge. Ved flyt- 2016/primo 2017.
ning fra Danmark til Færøerne mistes retten til
arbejdsløshedsdagpenge og dermed retten til
feriedagpenge.
Der optjenes kun ret til feriedagpenge på bag-
grund af ydelser udbetalt fra en dansk a-kasse.
Det betyder, at personer, der ikke tidligere har
været medlem og modtaget ydelser fra en dansk
GRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om status på arbejdet med at få kortlagt og fjernet grænsehindringer indenfor Rigsfællesskabet, til social- og indenrigsministeren
1697262_0002.png
a-kasse, ikke vil have optjent ret til feriedagpen-
ge.
DK: Beskæftigelsesministeriet
Borgere fra Grønland kan blive meldt jobparate
Sprogundervis-
i Danmark (i et dansk jobcenter) uden at have
ning ved jobpara-
(STAR)
FÆ: Uttanríkis- og vin-
tilstrækkelige sprogkundskaber, hvilket rejser
thed
numálaráðið (Landsstyreområ-
spørgsmål om tilbud om danskundervisning.
det for Udenrigs og Erhverv)
Sygedagpenge
GRL: Departementet for Ar-
bejdsmarked
DK: Beskæftigelsesministeriet
(STAR)
FÆ:
Almannamálaráðið
(Landsstyreområdet for Sociale
Forhold)
GRL: Departementet for Ar-
bejdsmarked
Der er i dag mulighed for sprogundervis-
ning. Beskæftigelsesministeriet vil undersø-
ge, hvordan information herom kan styrkes
og målrettes.
Tidshorisonten er ultimo 2016.
En person, der er bosiddende på Færøerne, og Grænsehindringen vedrører alene flytning
som er beskæftiget på et grønlandsk skib og mellem Færøerne og Grønland.
betaler skat af denne indkomst i Grønland, har
ret til færøske sygedagpenge, hvis han har fast Færøerne vil undersøge, i hvilken udstræk-
bopæl og er fuldt skattepligtig på Færøerne.
ning problemet kan afklares i færøsk lov-
givning og ellers tage kontakt med Depar-
Hvis denne person derimod ikke kan bevare fuld tementet for Arbejdsmarked i Grønland, om
skattepligt på Færøerne, har han ikke ret til fær- en mulig løsning.
øske sygedagpenge.
Det kræver grønlandsk adresse at få sygedag- Tidshorisont for løsning er 2018.
penge (kaldet arbejdsmarkedsydelse) i Grøn-
land, og vedkommende er derfor også afskåret
fra at modtage ydelser efter grønlandsk lovgiv-
ning.
Sygedagpenge
Ifølge nordisk konvention om social sikring er
det muligt at fravige princippet om, at borgeren
skal betale sociale bidrag i arbejdslandet, hvor-
ved vedkommende kan bevare retten til at være
socialt sikret i bopælslandet. Den nordiske kon-
vention finder imidlertid ikke anvendelse inden-
for rigsfælleskabet.
DK: Beskæftigelsesministeriet
For at modtage færøske sygedagpenge er det et Færøerne vil undersøge, i hvilken udstræk-
(STAR)
krav, at man har fast bopæl på Færøerne og er ning problemet kan afklares i færøsk lov-
FÆ:
Almannamálaráðið
fuldt skattepligtig på Færøerne. Det betyder, at givning i de situationer, hvor der ikke vil
2
GRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om status på arbejdet med at få kortlagt og fjernet grænsehindringer indenfor Rigsfællesskabet, til social- og indenrigsministeren
1697262_0003.png
(Landsstyreområdet for Sociale
Forhold)
GRL: Departementet for Ar-
bejdsmarked
en person, der er fastboende i Danmark, men være ret til danske sygedagpenge.
som arbejder og betaler skat af denne indkomst
på Færøerne, ikke har ret til sygedagpenge efter Tidshorisont for løsning er i 2018.
færøsk lovgivning.
Retten til sygedagpenge efter dansk lovgivning
er grundlæggende betinget af, at den indkomst,
der indgår i beregningsgrundlaget for udbetaling
af sygedagpenge, kan beskattes i Danmark. Men
der er i sygedagpengelovens § 4, stk. 2, hjem-
mel til at udbetale sygedagpenge til en person,
hvis indkomst ikke er beskattet i Danmark, når
indkomsten kan beskattes på Færøerne (eller i
Grønland), og den pågældende ikke har – eller
ikke længere har – ret til sygedagpenge eller
anden erstatning for tab af indtægt efter lovgiv-
ningen for Færøerne (og Grønland), og den på-
gældende i øvrigt enten har ophold i Danmark,
eller har ophold på Færøerne eller i Grønland,
og indtægten er erhvervet ved beskæftigelse i
Danmark eller på dansk skib.
Efter denne bestemmelse vil en person, der er
fastboende i Danmark, men som arbejder på
Færøerne, således kunne have ret til danske sy-
gedagpenge, hvis sygedagpengelovens øvrige
betingelser er opfyldt.
Omkring 1.400 færøske patienter behandles
hvert år uden for Færøerne, primært i Danmark.
Færøske patienter har ikke et dansk CPR-
nummer, men et færøsk personnummer med tre
cifre (p-tal). Når færøske patienter er i behand-
ling i det danske sundhedssystem, tildeles de
Anvendelse
CPR- numre
af
DK: Sundheds- og Ældremini-
steriet
FÆ: Heilsu- og innlendis-
málaráðið (Landsstyreområdet
for Sundhed og Indenlandsan-
liggender)
Region Hovedstaden og Rigshospitalet for-
ventes at fremsende ansøgning til CPR-
kontoret i Social- og Indenrigsministeriet
for at få adgang til at udstede administrative
CPR-numre til patienter fra Færøerne. An-
søgningen forventes sendt inden udgangen
af oktober 2016. Baggrunden for, at Rigs-
3
GRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om status på arbejdet med at få kortlagt og fjernet grænsehindringer indenfor Rigsfællesskabet, til social- og indenrigsministeren
1697262_0004.png
hospitalet er afsender på ansøgningen, er, at
ca. 85 pct. af de færøske patienter behandles
Ved udskrivelsen kan udskrivningsbreve og på Rigshospitalet.
oplysninger om medicin ikke automatisk videre-
sendes til det digitale færøske journalsystem, Når der foreligger et svar fra CPR-kontoret i
som ikke kan modtage oplysninger om et ikke Social- og Indenrigsministeriet vil Region
kendt personnummer. Der er således risiko for Hovedstaden informere de fire øvrige regio-
informationstab ved udskrivelsen, hvilket kan ner om, at Rigshospitalet på vegne af de
have betydning for patientsikkerheden, da læger øvrige regioner kan oprette administrative
på Færøerne ikke automatisk har adgang til sup- CPR-numre til patienter fra Færøerne, som
plerende oplysninger om laboratorieundersøgel- behandles her.
ser samt fx patologi – og mikrobiologisvar.
Region Hovedstaden vil ligeledes give
Ved genindlæggelse i Danmark vil de færøske meddelelse herom til det færøske sundheds-
patienter ofte få et nyt erstatningspersonnum- væsen med henblik på, at ordningen kan
mer, og alle tidligere journaloplysninger er der- opstartes.
for ikke umiddelbart tilgængelige for behand-
lingen. Dette giver risiko for endnu et informa- Når ovenstående er trådt i kraft, anses græn-
tionstab og øger risikoen for, at patienten har sehindringen for løst og kan udgå.
flere journaler. Problemstillingen er ikke isoleret
til Færøerne, men gælder alle patienter uden et
dansk CPR-nummer.
derfor et erstatningspersonnummer.
I Grønland har patienter danske CPR-numre og
oplever ikke problemer med dette.
Det er en administrativ udfordring for de færø-
ske myndigheder at aflønne en fagperson, der
ikke har bopæl på Færøerne, i forbindelse med
en transport af en færøsk patient fra Danmark til
Færøerne, fordi der i den færøske regulering
kræves et færøsk personnummer, for at lønudbe-
talingen kan ske via en færøsk bank.
Et grønlandsk kørekort giver indehaveren ret til
at føre samme køretøjer i Danmark, som det
berettiger til at føre i Grønland, i indtil 90 dage
Aflønning af fag-
DK: Sundheds- og Ældremini-
steriet
person
Kørekortområdet
FÆ: Heilsu- og innlendis-
málaráðið (Landsstyreområdet
for Sundhed og Indenlandsan-
liggender)
GRL: Departementet for Sund-
hed
DK: Transportministeriet
FÆ: Uttanríkis- og vin-
numálaráðið (Landsstyreområ-
Sundheds- og Ældreministeriet og Landssty-
reområdet for Sundhed og Indenlandsanlig-
gender er i dialog om en afklaring af græn-
sehindringen.
Transport- og Bygningsministeriet er indgå-
et i en dialog med de grønlandske myndig-
heder med henblik på at undersøge mulige
4
GRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om status på arbejdet med at få kortlagt og fjernet grænsehindringer indenfor Rigsfællesskabet, til social- og indenrigsministeren
1697262_0005.png
det for Udenrigs og Erhverv)
GRL: Departementet for Infra-
struktur
Manglende rets-
virkninger af æg-
teskab mellem to
personer af sam-
me køn.
DK: Social- og Indenrigsmini-
steriet
FÆ: Heilsu- og innlendis-
málaráðið (Landsstyreområdet
for Sundhed og Indenlandsan-
liggender)
GRL: Departementet for Natur,
Miljø og Justitsvæsnet
efter det tidspunkt, hvor betingelsen om sæd-
vanlig bopæl er opfyldt. Ifølge kørekortbe-
kendtgørelsen skal indehavere af et grønlandsk
kørekort bestå en kontrollerende køreprøve for
at få ombyttet kørekortet til et dansk kørekort.
Dette anses for at være nødvendigt, idet de
grønlandske vej- og trafikforhold afviger væ-
sentligt fra de danske, herunder i forbindelse
med køreuddannelse, manglende motorveje og
landeveje samt næsten ingen lyskryds.
Manglende retsvirkninger af ægteskab mellem
to personer med samme køn og af registreret
partnerskab kan have betydning i en række rela-
tioner, fx forsørgelsespligt, arveret, ret til socia-
le ydelser og forældreskab.
løsninger for, hvordan reglerne om og/eller
processen for ombytning af grønlandske
kørekort eventuelt kan ændres.
Lagtinget vedtog den 29. april 2016 rigs-
lovsindstilling om ikraftsættelse af lovgiv-
ningen om ægteskab mellem to personer af
samme køn. Dette omfatter ikke reglerne
om medmoderskab. Udstedelse af den an-
ordning, der skal sætte lovgivningen om
Der er ikke taget stilling til, om medmoderskab ægteskab mellem to personer af samme køn
etableret i Danmark kan tillægges retsvirkninger i kraft for Færøerne, er under drøftelse mel-
på Færøerne og i Grønland. Manglende rets- lem færøske og danske myndigheder.
virkninger af medmoderskab kan have betyd-
ning i en række relationer, fx forældreskab, for- De involverede færøske og danske myndig-
ældremyndighed, forsørgelsespligt, arveret og heder samarbejder om forberedelse af en
ret til sociale ydelser.
færøsk overtagelse af person-, familie- og
arveretten.
Færøerne:
Hverken lov om registreret partnerskab eller Lovgivningen om ægteskab mellem to per-
lovgivningen om ægteskab mellem to personer soner af samme køn trådte i kraft for Grøn-
af samme køn gælder for Færøerne. Reglerne land den 1. april 2016.
om medmoderskab gælder heller ikke for Færø-
erne.
Det er aftalt med Grønland, at lovgivningen
Lovene kan sættes i kraft, men dette er ikke om faderskab ajourføres, herunder at regler-
sket.
ne om medmoderskab sættes i kraft for
Lagtinget behandler et beslutningsforslag om Grønland.
ikraftsættelse af lovgivningen om ægteskab mel-
5
GRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om status på arbejdet med at få kortlagt og fjernet grænsehindringer indenfor Rigsfællesskabet, til social- og indenrigsministeren
1697262_0006.png
lem to personer af samme køn for Færøerne.
De involverede færøske og danske myndigheder
samarbejder om forberedelse af en færøsk over-
tagelse af person-, familie- og arveretten.
Grønland:
Lov om registreret partnerskab er sat i kraft for
Grønland.
Lovgivningen om ægteskab mellem to personer
af samme køn træder i kraft for Grønland den 1.
april 2016.
Det er aftalt med Grønland, at lovgivningen om
faderskab ajourføres, herunder at reglerne om
medmoderskab sættes i kraft for Grønland.
DK: Beskæftigelsesministeriet
Lov om social pension gælder ikke for Færøerne Arbejdsgruppen har den 30. juni 2016 of-
(STAR)
og Grønland. Dansk folke- eller førtidspension fentliggjort sin rapport om kortlægning af
FÆ:
Almannamálaráðið
kan ikke udbetales ved fast bopæl på Færøerne pensionsreglerne inden for rigsfællesskabet.
(Landsstyreområdet for Sociale
eller i Grønland.
Forhold)
Beskæftigelsesministeriet vil i efteråret
GRL: Departementet for Fami-
lie, Ligestilling og Sociale
Ved flytning fra Færøerne til Danmark standses 2016 tage stilling til en eventuel forhandling
Anliggender
den færøske folke- eller førtidspension. Der kan mellem Danmark, Færøerne og Grønland
dog normalt udbetales dansk folkepension uden om de løsningsmuligheder, som rapporten
fornyet ansøgning. En færøsk førtidspension beskriver.
tilkendt før 1. januar 2003 kan normalt konver-
teres til en dansk førtidspension efter tilsvarende Imens arbejdet med rapporten pågik, vedtog
danske regler fra før 1. januar 2003. Er den fæ- det færøske lagting, at en person, der på
røske førtidspension tilkendt efter 1. januar Færøerne har fået tilkendt førtidspension, i
2003, skal den pågældende ved flytning til en periode på op til tre år, kan medtage før-
Danmark søge om førtidspension efter de gæl- tidspensionen til Danmark og Grønland.
dende danske regler.
Ved flytning fra Danmark til Færøerne udbetaler
Færøerne den færøske folkepension. Folkepen-
sionsalderen på Færøerne er dog 67 år, i Dan-
Social pension
6
GRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om status på arbejdet med at få kortlagt og fjernet grænsehindringer indenfor Rigsfællesskabet, til social- og indenrigsministeren
1697262_0007.png
mark er den aktuelt 65 år. Ved dansk førtidspen-
sion tilkendt før 1. januar 2003 er der normalt
ret til en tilsvarende færøsk førtidspension. En
tilkendt førtidspension efter lov om social pen-
sion (førtidspension tilkendt efter regler herom
gældende fra 1. januar 2003) kan ikke sidestilles
med en færøsk førtidspension, og derfor skal der
ved flytning til Færøerne søges om førtidspensi-
on efter færøske regler.
Ved flytning fra Grønland til Danmark standses
den grønlandske folke- og førtidspension, og der
kan søges om dansk folkepension eller førtids-
pension. Folkepensionsalderen i Grønland er 65
år.
Ved flytning fra Danmark til Grønland standses
udbetalingen af den danske folke- eller førtids-
pension, og den pågældende må søge om pensi-
on i Grønland. De grønlandske pensionsregler
afviger væsentligt fra de danske.
Årsagen til hindringerne er forskellig retstil-
stand inden for rigsfællesskabet. Nordisk kon-
vention om social sikring finder ikke anvendelse
inden for rigsfællesskabet.
Der er nedsat en arbejdsgruppe på embeds-
mandsplan bestående af repræsentanter fra hen-
holdsvis Færøerne, Grønland og Danmark. Ar-
bejdsgruppen skal bl.a. kortlægge landenes pen-
sionsregler og afdække de hindringer, som måt-
te opstå ved flytning inden for rigsfællesskabet,
undersøge mulighed for overgangsregler ved
7
GRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om status på arbejdet med at få kortlagt og fjernet grænsehindringer indenfor Rigsfællesskabet, til social- og indenrigsministeren
1697262_0008.png
Pasning af egne
DK: Ministeriet for Børn, Un-
dervisning og Ligestilling
børn
Der arbejdes på en løsning, hvor ophold og
beskæftigelse i Færøerne og Grønland side-
FÆ:
Almannamálaráðið
stilles med ophold og beskæftigelse i Dan-
(Landsstyreområdet for Sociale
mark. Det forventes, at løsningen bliver, at
Forhold)
danske statsborgere og andre borgere med
GRL: Departementet for Ud-
ophold i Danmark, som inden for de seneste
dannelse
syv ud af otte år har haft ophold i Grønland
og Færøerne, vil blive omfattet. Herudover
vil det fortsat gælde, at ydelsen ikke kan
Forældre kan ikke modtage tilskud til pasning af medtages ved ophold på Færøerne/Grønland
egne børn, hvis kommunalbestyrelsen i forbin- eller til EU/EØS-lande.
delse med iværksættelse af hjælpeforanstaltnin-
ger efter § 52 i lov om social service anser det En eventuel lovændring skønnes at kunne
for nødvendigt, at et barn er optaget i et dagtil- gennemføres uden merudgifter. Det forud-
bud.
sættes, at de enkelte kommuner tilpasser
niveauet for tilskud til pasning af egne børn,
Det er en betingelse for at få tilskud, at forælde- så den enkelte kommune ikke bliver påført
ren ikke modtager offentlig overførselsindkomst merudgifter.
(fx barselsdagpenge eller pension) eller har ar-
bejdsindtægt, ligesom ansøgeren skal have op- Der er tidligere foretaget lignende ændrin-
holdt sig i landet i 7 ud af de seneste 8 år. I op- ger i forhold til fx børnetilskud og børne- og
gørelsen af, hvorvidt borgeren har opholdt sig i ungeydelsen, ligesom der er anvendt et lig-
landet i perioden på 7 ud af 8 år, indgår ikke nende princip i forhold til uddannelses- eller
bopæl på Færøerne eller i Grønland. Kravet om kontanthjælp, hvor man skal have opholdt
ophold, gælder ikke for EU/EØS-borgere, i det sig i riget i sammenlagt mindst syv ud af de
omfang de efter EU-retten er berettiget til ydel- sidste otte år forud for ansøgningen. Af de
sen.
pågældende love fremgår det eksplicit, at
"riget" omfatter Danmark, Færøerne og
Grønland.
flytning mellem rigsdelene, om principper i
nordisk konvention om social sikring kan an-
vendes, og beskrive hindringer, løsningsmulig-
heder og konsekvenser.
Det fremgår af den danske dagtilbudslov, at en
kommune kan vælge at give forældre med børn i
alderen fra 24 uger til skolestart mulighed for at
vælge et økonomisk tilskud til pasning af egne
børn i stedet for en plads i dagtilbud. 38 procent
af kommunerne har i 2015 valgt at give foræl-
drene mulighed for at vælge et tilskud, heraf
overvejende til børn under 3 år.
8
GRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om status på arbejdet med at få kortlagt og fjernet grænsehindringer indenfor Rigsfællesskabet, til social- og indenrigsministeren
1697262_0009.png
Handicapbil
DK: Social- og Indenrigsmini-
steriet
FÆ:
Almannamálaráðið
(Landsstyreområdet for Sociale
Forhold)
GRL: Departementet for Fami-
lie, Ligestilling og Sociale
Anliggender
Færøerne
En handicapbil i Danmark eller på Færøerne
bevilges ikke efter de samme betingelser. Kom-
binationen af danske registreringsafgifter og
sociallovgivning, herunder forskellig behovs-
vurdering, vanskeliggør flytning med handicap-
bil.
Det overvejes at håndtere problemstillingen
som led i forslag til ændring af dagtilbuds-
loven i folketingssamlingen 2016/2017.
Social- og Indenrigsministeriet har været i
dialog med Færøernes Repræsentation. På
Færøerne kan der bevilges støtte til betaling
af den udenlandske restgæld for en handi-
capbil, som borgeren har fået bevilget støtte
til fra et andet land.
En tilsvarende regel findes ikke i Danmark.
Personer, der flytter fra Færøerne til Danmark, Efter de danske regler kan der alene ydes et
oplever, at de ikke kan medbringe handicapbil rente- og afdragsfrit lån til betaling af regi-
til Danmark, idet de ikke opfylder betingelserne streringsafgift til personer, der ved indrejse
for bevilling af en handicapbil i Danmark.
her i landet medbringer en handicapbil.
Der er ikke erfaringer med hindringer for så vidt
angår danske statsborgere, der medbringer en Den færøske socialforvaltning kan give til-
handicapbil til Færøerne.
ladelse til, at en borger tager sin handicapbil
med til udlandet, selvom lån til bilen ikke er
tilbagebetalt. De danske myndigheder vil
dog afvise at overtage lånet, jf. ovenfor.
Borgeren bliver derfor nødt til at betale hele
restgælden selv, inkl. den del, der er
beregnet som støtte, hvis borgeren vælger at
tage bilen med til Danmark.
Der arbejdes på dette grundlag videre med
at undersøge mulige løsningsmodeller. Der
skal i dette arbejde tages højde for, at hin-
dringer inden for rigsfællesskabet kan være
områder, hvor en forskellig retstilstand i de
enkelte rigsdele kan skabe uhensigtsmæs-
sigheder eller hindringer, fx ved flytning
mellem rigsdelene. Ved visse hindringer kan
9
GRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om status på arbejdet med at få kortlagt og fjernet grænsehindringer indenfor Rigsfællesskabet, til social- og indenrigsministeren
1697262_0010.png
Med ændringen af de færøske pensionsbeskat-
Overførsel
af
DK: Skatteministeriet
FÆ: Fíggjarmálaráðið (Lands-
ningsregler i 2012 blev det ikke længere muligt
pensionsordning
styreområdet for Finanser)
at spare op i danske pensionskasser. Dette har
GRL: Departementet for Finan-
medført en efterspørgsel for at samle pensions-
ser – Skattestyrelsen
ordningerne i færøske pensionskasser. Ved
overførsel af en dansk pensionsordning til ud-
landet, herunder til Færøerne, skal der betales
afgift til Danmark. Afgiften sikrer, at Danmark
modtager skat, hvilket skal ses i lyset af, at
Danmark har givet fradrag for indbetalingerne.
Ved kapitalpension udgør afgiften 52 pct., mens
afgiften udgør 60 pct. ved overførsel af en rate-
pension eller en pensionsordning med løbende
udbetalinger.
Medtagelse
af
DK: Sundheds- og Ældremini-
Efter dansk lægemiddellovgivning gælder føl-
steriet
gende for privatpersoners indførsel af lægemid-
lægemidler
FÆ: Heilsu- og innlendis-
ler til Danmark: ”Privatpersoner kan til person-
málaráðið (Landsstyreområdet
lig brug til sygdomsforebyggelse eller behand-
for Sundhed og Indenlandsan-
ling ved indrejse medbringe lovligt indkøbte
liggender)
GRL: Departementet for Sund-
lægemidler bestemt til human anvendelse.” samt
hed
”Fra lande, der ikke er medlem af Den Europæi-
ske Union eller omfattet af EØS-aftalen, kan der
højst medbringes lægemidler til 3 måneders
forbrug.”
Borgere fra Færøerne og Grønland kan derfor
medbringe lægemidler til eget forbrug i indtil 3
måneder ved rejser til Danmark, hvilket svarer
til borgere fra andre 3. lande, mens borgere fra
EU/EØS kan medbringe lægemidler til længere
tids forbrug. Dette skyldes at Grønland og Fæ-
der være behov for at arbejde for at ændre
retstilstanden, mens en forskellig retstilstand
på andre områder kan være velbegrundet.
De færøske myndigheder og Skatteministe-
riet er enige om, at der indtil videre ikke er
grundlag for at arbejde videre med det på-
gældende spørgsmål.
Skatteministeriet har tilføjet, at hvis de fæ-
røske myndigheder på et senere tidspunkt
ønsker at drøfte spørgsmålet, vil Skattemini-
steriet selvfølgelig være indstillet
herpå
.
Sundheds- og Ældreministeriet og Landssty-
reområdet for Sundhed og Indenlandsanlig-
gender er i dialog om en afklaring af græn-
sehindringen.
10
GRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om status på arbejdet med at få kortlagt og fjernet grænsehindringer indenfor Rigsfællesskabet, til social- og indenrigsministeren
1697262_0011.png
Arbejdsmarkeds-
uddannelser
(AMU)
DK: Ministeriet for Børn, Un-
dervisning og Ligestilling
FÆ: Mentamálaráðið (Lands-
styreområdet for Uddannelse,
Forskning og Kultur)
GRL: Departementet for Ar-
bejdsmarked samt Departemen-
tet for Uddannelse
røerne ikke er medlem af EU. Grønland oplever
ikke dette som et problem.
Der blev i 2009 gennemført ændringer af lov-
givningen vedrørende arbejdsmarkedsuddannel-
ser, som gav mulighed for at optage personer
med bopæl og/eller beskæftigelse på Færøerne/i
Grønland på ordinære AMU-hold. De kan heref-
ter også få AMU-bevis.
For personer med cpr-adresse eller reel og fak-
tisk beskæftigelse i Danmark finansieres ar-
bejdsmarkedsuddannelser af 1) en deltagerbeta-
ling, som er fastsat på finansloven for den på-
gældende uddannelse, 2) et statstilskud, der er
fastsat efter de takster, der fremgår af finanslo-
ven for de pågældende arbejdsmarkedsuddan-
nelser i de pågældende år for de pågældende
institutioner og 3) eventuel betaling for en sær-
lig tilrettelæggelses- og afholdelsesform. Her-
udover er der mulighed for løntabsgodtgørelse
(VEU-godtgørelse) og tilskud til kost, logi og
befordring. Der kan kun opnås tilskud til kost og
logi, hvis deltageren er berettiget til tilskud til
befordring, og at der i øvrigt som udgangspunkt
kræves mere end 120 km transport tur-retur
For personer med bopæl og/eller beskæftigelse
på Færøerne/i Grønland på ordinære AMU-hold
gælder, at deltagelse på ordinære AMU-hold
sker mod fuld deltagerbetaling, der omfatter pkt.
1-3 ovenfor, og uden mulighed for godtgørelse
eller tilskud til kost, logi og befordring. Uddan-
nelsesstederne kan tilbyde personerne kost og
logi efter reglerne om indtægtsdækket virksom-
Ministeriet for Børn, Undervisning og Lige-
stilling er i dialog med de grønlandske og
færøske myndigheder om en afklaring af og
evt. løsning på de rejste spørgsmål.
11
GRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om status på arbejdet med at få kortlagt og fjernet grænsehindringer indenfor Rigsfællesskabet, til social- og indenrigsministeren
1697262_0012.png
Valgret til Euro-
DK: Social- og Indenrigsmini-
steriet
pa-Parlamentet
FÆ: Heilsu- og innlendis-
málaráðið (Landsstyreområdet
for Sundhed og Indenlandsan-
liggender)
GRL: Formandens Departe-
ment – Indenrigsafdelingen
Tildeling af dansk
administrativt
personnummer til
færinger bosat på
Færøerne
DK: Social- og Indenrigsmini-
steriet
FÆ: Heilsu- og innlendis-
málaráðið (Landsstyreområdet
for Sundhed og Indenlandsan-
liggender)
hed.
Enhver, der har valgret til folketingsvalg (af-
holdt i Danmark), har også valgret til Europa-
Parlamentet. En af betingelserne for valgret til
Folketinget er fast bopæl i riget, der også anses
for opfyldt for visse personer, som midlertidigt
har taget ophold i udlandet og fx agter at vende
tilbage til riget inden for 2 år. Der afholdes ikke
Europa-Parlamentsvalg på Færøerne/i Grønland,
da Færøerne og Grønland står uden for EU-
samarbejdet. Danske statsborgere med fast op-
hold på Færøerne/i Grønland har dermed ikke
valgret til Europa-Parlamentet, uanset at de har
valgret til folketingsvalg (afholdt på Færøerne/i
Grønland). Som følge heraf har en dansk stats-
borger, der flytter fra Danmark til Færøer-
ne/Grønland, ikke valgret til Europa-
Parlamentet, mens en dansk statsborger, som
flytter fra Danmark til et tredjeland, bevarer sin
valgret til Europa-Parlamentet under forudsæt-
ning af, at betingelserne for at bevare valgretten
til Folketinget i øvrigt er opfyldt.
Efter CPR-loven tildeles et dansk personnum-
mer til en person, der skal folkeregistreres (bo-
pælsregistreres) i CPR med bopæl i Danmark.
Danske myndigheder kan herudover få adgang
til at tildele såkaldte administrative personnum-
re til brug for myndighedens sagsbehandling.
Det er ikke efter CPR-loven muligt at give en
myndighed adgang til at tildele et administrativt
personnummer alene på baggrund af en persons
danske statsborgerskab eller vedkommendes
eget ønske herom. CPR-loven gælder ikke for
Færøerne. Færøerne ønsker, at det afklares, om
Regeringen har i oktober 2016 fremsat et
lovforslag, der giver personer med dansk
indfødsret, som flytter til Færøerne eller
Grønland, mulighed for at bevare deres
valgret til Europa-Parlamentet i samme om-
fang, som de ville kunne ved flytning til et
tredjeland. Der vil således ikke fremover
være forskel på, om man flytter til Færøer-
ne, Grønland eller et tredjeland i forhold til
at bevare valgretten til Europa-Parlamentet.
Lovforslaget fjerner således grænsehindrin-
gen. Såfremt lovforslaget vedtages, vil det
træde i kraft den 1. juli 2017 og dermed
have virkning for det næste Europa-
Parlamentsvalg, der skal afholdes i 2019.
Social- og Indenrigsministeriet har den 15.
september 2016 sendt et brev til Landssty-
reområdet for Sundhed og Indenlandsanlig-
gender. Dels foreslås en løsningsmodel til at
skabe den fra Færøernes side ønskede ad-
gang til at få udstedt NemID på Færøerne.
Dels oplyses, at det er ministeriets opfattel-
se, at der med den øgede brug af administra-
tive personnumre hos de danske myndighe-
der er et godt grundlag for at imødekomme
også færingers behov for adgang til danske
administrative personnumre. Brevet er ved-
12
GRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om status på arbejdet med at få kortlagt og fjernet grænsehindringer indenfor Rigsfællesskabet, til social- og indenrigsministeren
1697262_0013.png
Kæledyr
DK: Fødevarestyrelsen
FÆ: Heilsufrøðiligu Starvs-
stovuni (levnedsmiddel-, vete-
rinær- og miljøstyrelsen)
GRL: Veterinær- og Fødeva-
remyndigheden i Grønland
(VFMG)
der er et generelt behov for at kunne udstede
danske personnumre til færinger efter anmod-
ning, eller om der bør findes sektorspecifikke
løsninger for tildeling af et dansk administrativt
personnummer, hvis en færøsk sektormyndig-
hed vurderer, at der er et konkret behov herfor i
forbindelse med en færings kontakt til danske
myndigheder.
Gældende regler for privat ikke-kommerciel
flytning:
Fra DK/GL til FO: Det er de færøske myndig-
heders opfattelse, at Færøerne er i den unikke
situation, at der er flere smitsomme dyresyg-
domme, som aldrig er påvist på Færøerne, og at
der med en videreførelse af den nugældende,
restriktive lovgivning og øernes isolerede belig-
genhed i Atlanterhavet er forholdsvis gode mu-
ligheder for at opretholde denne gode sygdoms-
status. Hunde og katte må kun indføres af per-
soner med fast bopæl på Færøerne eller perso-
ner, der flytter til Færøerne fra udlandet for at
bo, da det ikke er tilladt at medbringe kæledyr
på ferierejser eller på midlertidige ophold af op
til tre måneders varighed. Det er som udgangs-
punkt forbudt at indføre andre typer kæledyr til
Færøerne. Dog kan privatpersoner, som har fast
bopæl på Færøerne eller personer, der flytter til
Færøerne fra udlandet for at bo, få tilladelse
hertil på nærmere vilkår. Fra DK til GL: Man
skal have en tilladelse til indførslen fra Grøn-
lands Repræsentation i København eller Føde-
varestyrelsen alt efter dyrearten. Derudover skal
visse andre krav være opfyldt. Det er også mu-
ligt at få tilladelse til at indføre andre typer af
lagt et notat om begge problemstillinger.
Det er i brevet anført, at ministeriet gerne
deltager i et møde herom, hvis der er behov
for yderligere afklaring.
Fra DK/GL til FO:
Heilsufrøðiligu Starvsstovuni (levnedsmid-
del-, veterinær- og miljøstyrelsen) har tidli-
gere klart udtrykt, at de ikke ønsker at æn-
dre deres krav, da det vil øge risikoen for at
indføre smitsomme sygdomme til Færøerne.
Fra DK/FO til GL:
Regler om indførsel og udførsel af kæledyr i
Grønland hører under Fødevarestyrelsens
ressort område. Dog er flere områder, som
fx zoonoser (herunder rabies) og dyrevel-
færd overtaget af selvstyret.
En ændring af reglerne for at indføre kæle-
dyr i Grønland skal derfor ske i tæt samar-
bejde mellem Veterinær- og Fødevaremyn-
digheden i Grønland og Fødevarestyrelsen.
Der er visse love og bekendtgørelser, som
skal udarbejdes eller ændres af Veterinær-
og Fødevaremyndigheden i Grønland. Det
vil være mest hensigtsmæssigt, at disse er på
plads, før Fødevarestyrelsen ændrer indfør-
selsreglerne til Grønland. Fødevarestyrelsen
vil i løbet af efteråret 2016 nedsætte en ar-
bejdsgruppe, som i samarbejde med Veteri-
13
GRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om status på arbejdet med at få kortlagt og fjernet grænsehindringer indenfor Rigsfællesskabet, til social- og indenrigsministeren
1697262_0014.png
almindelige kæledyr på nærmere fastsatte vilkår.
Fra FO til DK: Hunde og katte skal være id-
mærket, ledsaget af et EU selskabsdyrspas, og
de skal være vaccineret mod rabies. Fra FO til
GL: Man skal have en tilladelse til indførslen fra
Grønlands Repræsentation i København eller
Fødevarestyrelsen alt efter dyrearten. Foruden
tilladelsen skal visse andre krav være opfyldt.
Fra GL til DK: Hunde og katte skal være id-
mærket, ledsaget af et EU selskabsdyrspas, og
de skal være vaccineret mod rabies. Det er dog
ikke alle steder, at der er adgang til praktiseren-
de dyrlæger i Grønland, hvorfor der er særlige
krav for at indføre hunde og katte fra Grønland,
som ikke har et gyldigt EU selskabsdyrspas. Der
er pt. ikke nogen dyresundhedsmæssige krav for
ikke-kommerciel flytning af andre almindelige
typer af kæledyr.
nær- og Fødevaremyndigheden i Grønland
vil lægge en plan for det videre arbejde.
Fra GL til DK:
Det er besluttet at sidestille kravene med de
almindelige EU-krav, fx i Kæledyrsforord-
ningen. En ny bekendtgørelse om indførsel
af kæledyr fra Grønland til Danmark forven-
tes at kunne anvendes fra 1. juli 2017.
Fra FO til DK:
Indførsel fra Færøerne til Danmark følger de
almindelige EU-krav, hvilket der ikke læg-
ges op til ændre på.
Nordiske grænsehindringer
Emne/hindring
Minister-
/landsstyreområde
DK: Social- og Indenrigsmini-
steriet
FÆ: Almannamálaráðið (Lands-
styreområdet for Sociale For-
hold)
GRL: Departementet for Fami-
lie, Ligestilling og Sociale An-
liggender
Beskrivelse
Status
Handicapbil
En handicapbil kan ikke medbringes ved flyt-
ning over grænser, idet der skal ansøges om en
ny handicapbil i tilflytningslandet.
Reglerne om tilkendelse af en handicapbil er
forskellig i de nordiske lande. Dette indebærer,
at en person, der i et land har ret til støtte, an-
skaffelse og vedligeholdelse af en handicapbil,
ikke nødvendigvis har den samme ret i et andet
land.
Social- og Indenrigsministeriet arbejder vi-
dere med at undersøge mulige løsningsmo-
deller. Der skal i dette arbejde tages højde
for, at hindringer inden for rigsfællesska-
bet/mellem de nordiske lande kan være om-
råder, hvor en forskellig retstilstand kan
skabe uhensigtsmæssigheder eller hindrin-
ger, fx ved flytning mellem rigsdelene/de
nordiske lande. Ved visse hindringer kan der
14
GRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om status på arbejdet med at få kortlagt og fjernet grænsehindringer indenfor Rigsfællesskabet, til social- og indenrigsministeren
1697262_0015.png
Erhvervsuddan-
nelser
DK: Ministeriet for Børn, Un-
dervisning og Ligestilling
FÆ: Mentamálaráðið (Landssty-
reområdet for Uddannelse,
Forskning og Kultur)
GRL: Departementet for Ar-
bejdsmarked og Departementet
for Uddannelse
I Danmark er der et lovbaseret krav om certifi-
cering indenfor forskellige erhvervsuddannel-
ser som fx sprøjtecertifikat for gartnere, våd-
rumscertifikat for byggeriets uddannelser og
svejsecertificering for smede m.v.
Certifikatet er en adgangsgivende kompetence
til lovregulerede arbejdsområder. Alle medar-
bejdere inden for disse arbejdsområder i Dan-
mark, hvor der er et dansk lovkrav om certifi-
cering, skal erhverve dette certifikat uanset
deres herkomst og uddannelse.
Færøerne er ikke medlem af EU og regnes der-
for som et tredjeland indenfor medicinalområ-
det. Det betyder, at færøske medicinalprodukter
skal analyseres i EU og frigives af en QP
(qualified person) indenfor EU, inden de kan
sælges i Danmark. Dette skyldes, at Færøerne
som et tredjeland er underlagt strengere krav
for eksport af medicin til EU-lande, da Færøer-
ne ikke er medlem af EU.
Færøerne er ikke omfattet af overenskomst af
12. november 1985 mellem Danmark, Finland,
Norge og Sverige om gensidig anerkendelse af
kørekort og registrering af køretøjer.
Personer med færøsk kørekort, som tager bo-
pæl i et andet nordisk land (bortset fra Dan-
mark), har derfor ikke krav på, at deres færøske
kørekort anerkendes eller kan ombyttes i det
pågældende land.
være behov for at arbejde for at ændre rets-
tilstanden, mens en forskellig retstilstand på
andre områder kan være velbegrundet.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Lige-
stilling er i dialog med de grønlandske og
færøske myndigheder om en afklaring af og
evt. løsning på de rejste spørgsmål.
Medicinal eksport
DK: Sundheds- og Ældremini-
steriet
FÆ: Heilsu- og innlendis-
málaráðið (Landsstyreområdet
for Sundhed og Indenlandsan-
liggender)
GRL: Departementet for Sund-
hed
Sundheds- og Ældreministeriet og Landssty-
reområdet for Sundhed og Indenlandsanlig-
gender er i dialog om en afklaring af græn-
sehindringen.
Kørekort
det
områ-
DK: Transportministeriet
FÆ: Uttanríkis- og vin-
numálaráðið (Landsstyreområ-
det for Udenrigs og Erhverv)
GRL: Departementet for Infra-
struktur
Justitsministeriet har tidligere aftalt med det
færøske Innlandismalaradid, at Færøerne
selv kan tage initiativ til at fremme sagen
om anerkendelse af færøske kørekort i andre
nordiske lande.
Transport- og Bygningsministeriet har på
den baggrund ikke fundet det nødvendigt at
foretage yderligere for så vidt angår denne
sag. Transport- og Bygningsministeriet står
15
GRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om status på arbejdet med at få kortlagt og fjernet grænsehindringer indenfor Rigsfællesskabet, til social- og indenrigsministeren
1697262_0016.png
Justitsministeriet har aftalt med det færøske naturligvis til rådighed med faglig bistand
Innlandismalaradid, at Færøerne selv kan tage m.v. i lighed med, hvad Justitsministeriet
initiativ til at kontakte de nordiske lande, som tidligere har oplyst.
de ønsker at indgå aftaler med, og at Justitsmi-
nisteriet står til rådighed med faglig bistand
m.v. De aftaler, som Færøerne måtte indgå, vil
skulle godkendes af Danmark.
16