Forsvarsudvalget 2016-17
FOU Alm.del
Offentligt
1717686_0001.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Forsvarsudvalget
Samråd L, Seahawk og flotation system 26. januar 2017
Taleseddel
FOU samrådsspørgsmål L
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Holger K. Nielsen (SF).
Ministeren bedes kommentere kritikken af, at de nye maritime helikoptere
ikke er udstyret med et såkaldt ”flotation system”, som styrker sikkerheden
betragteligt ved evt. nødlandinger og derfor også er et krav i den civile
lufttrafik, jf. artikel i Jyllands Posten den 12/12-2016: ”Politikere:
Manglende flotation fyldte ikke forhandlingerne om nye helikoptere”.
Besvarelse af samrådsspørgsmål L
Jyllandsposten bragte den 12. december 2016 en artikel, der omhandlede
det forhold, at de nye skibsbaserede helikopterne af typen SEAHAWK ikke
lever op til den civile lovgivning, fordi helikopteren ikke er udrustet med det
såkaldte ”emergency flotation system”. Artiklen pegede endvidere på, at
netop dette emne ikke indgik som en del af de politiske forhandlinger i
forbindelse med typevalget og beslutningen om indkøbet af helikopterne.
Beslutningen om anskaffelsen af de ni SEAHAWK helikoptere til Forsvaret
blev truffet på grundlag af Forsvarets militærfaglige indstilling og typevalget
fremgår i øvrigt af ”Aftale på forsvarsområdet 2013 – 2017”.
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 75: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet d. 26/1-17 om Seahawk helikopterens manglende flotation systemer, til forsvarsministeren
Samråd L, SEAHAWK og flotation system 26. januar 2017
Med hensyn til spørgsmålet om de civile regler, kan jeg oplyse, at Forsvaret
ikke er underlagt de civile regler for luftfart, idet forsvaret er tillagt
selvstændig myndighed på luftfartsområdet. Det er dog Forsvarets politik,
at civile regler følges i den udstrækning disse er forenelige med den
militære virksomheds særlige karakter. Helikopternes såkaldte
overlevelsesevne og herunder sikkerhed er selvsagt afgørende for Forsvaret
og var også et af evalueringskriterierne i udbudsprocessen.
Beslutningen om ikke at tilkøbe flotation system til SEAHAWK helikopteren
var en del af Forsvarets militærfaglige indstilling.
MH60-R SEAHAWK, der er den version, som Danmark har anskaffet, er
ikke designet til at være udstyret med et flotation system. En eventuel
installation af et flotationsystem ville derfor skulle gennemføres som et
udviklingsprojekt i forhold til de danske helikoptere.
Med henblik på at reducere risici og omkostninger i den samlede levetid for
SEAHAWK helikopterne tilstræbte Forsvaret at anskaffe en eksisterende
helikoptertype - en såkaldt hyldevare – hvilket ville sige, at helikopteren
skulle være på vej i produktion, allerede være i produktion eller i drift ved
et andet NATO-land. På tidspunktet for den danske beslutning om indkøb af
nye skibsbaserede helikoptere var SEAHAWK helikopteren allerede i drift i
flere lande.
MH60-R SEAHAWK helikopteren anvendes således af forsvaret i blandt
andet USA og Australien, og begge steder flyver den uden ”emergency
flotation systems” svarende til den version, som Danmark har anskaffet.
SIDE 2/4
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 75: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet d. 26/1-17 om Seahawk helikopterens manglende flotation systemer, til forsvarsministeren
Samråd L, SEAHAWK og flotation system 26. januar 2017
De nye skibsbaserede helikoptere af typen MH60-R SEAHAWK blev i
forbindelse med evalueringsprocessen tilbage i 2011 og 2012 vurderet til
generelt at have et højt sikkerhedsniveau. Det er fortsat vurderingen, at
sikkerhedsniveauet er højt for helikopteren.
SEAHAWK grunddesign vurderes meget sikkert af Forsvaret, også selvom
helikopteren ikke er udstyret med et flotation system. I forbindelse med
anskaffelsen blev der, i forhold til den udgave af helikopteren, som US-Navy
har, gennemført en række ekstra tiltag for at øge sikkerheden. Herunder
kan nævnes udvikling af en redningsflåde til hvert besætningsmedlem,
installation af et ekstra vindue, der kan anvendes som ekstra nødudgang,
nødbelysning, samt mulighed for at medtage en ekstern monteret stor
redningsflåde.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse og Værnsfælles
Forsvarskommando har oplyst, at for militær flyvning forholder det sig
generelt således, at besætningerne er specielt uddannede til de særligt
krævende og uforudsigelige missionstyper, herunder i anvendelse af særligt
overlevelsesudstyr.
SIDE 3/4
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 75: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet d. 26/1-17 om Seahawk helikopterens manglende flotation systemer, til forsvarsministeren
Samråd L, SEAHAWK og flotation system 26. januar 2017
Forsvaret kan derfor tilgodese besætningernes sikkerhed igennem en
kombination af tiltag, herunder udstyr, uddannelse samt træning, og
derved opnå et tilsvarende eller højere sikkerhedsniveau end tilfældet er for
civil luftfart.
Flyvning med civile passagerer gennemføres sjældent, og vil kun
gennemføres efter en specifik sikkerhedsvurdering, briefing om relevant
sikkerhedsudstyr, samt ekstra godkendelsesproces for selve flyvningen
(autorisation af flyvningen). Dette forhold gør sig i øvrigt også gældende
for flyvning med militært ansatte passagerer, der ikke er en del af den faste
besætning.
Forsvarsforligskredsen har på flere møder i 2011 og 2012 været orienteret
om og har drøftet anskaffelsen af de nye skibsbaserede helikoptere.
Endvidere blev der i august 2012 gennemført en besigtigelsesrejse ved de
mulige leverandører – på det tidspunkt Sikorsky og AgustaWestland - med
deltagelse af medlemmer af forsvarsforligskredsen, ligesom der blev
orienteret om de kriterier, som blev anvendt i evalueringen.
Det forhold at SEAHAWK helikopteren ikke er udrustet med et floation
system, ses ikke at have været genstand for specifikke drøftelser i
forbindelse med den politiske beslutningsproces.
Hermed afslutter jeg besvarelsen af FOU samrådsspørgsmål L.
SIDE 4/4