Forsvarsudvalget 2016-17
FOU Alm.del
Offentligt
DET TALTE ORD GÆLDER
Samråd, Forsvarsudvalget
Fremrykket indkøb af produktionsdele til F-35
1. december 2016
Indledning
Tak for ordet og for de fremsatte spørgsmål H-J (af Hr. Holger K. Nielsen)
vedrørende anskaffelse af enkeltkomponenter, der skal indgå i
produktionen af danske kampfly.
Inden jeg går i gang med selve besvarelserne af dagens samrådsspørgsmål
vil jeg gerne præcisere en oplysning fra samrådet her i udvalget den 13.
oktober. I forbindelse med samrådet om finansiering af
kampflyanskaffelsen, blev det nævnt, at der påregnes at indgå en såkaldt
block buy kontrakt, jævnfør den politiske aftale om anskaffelse af nye
kampfly, der skal omfatte tre produktionsserier af F-35 kampfly svarende til
anskaffelse af 17 danske fly.
Et block buy er stadig under afklaring. F-35 partnerskabet afsøger p.t.
muligheden for at indgå en block buy kontrakt for fly til levering i
henholdsvis 2020, 2021 og 2022. Idet Danmark ikke skal have fly leveret i
2020 er der på nuværende tidspunkt tale om, at Danmark potentielt indgår
i block buy for de fly, der skal leveres i 2021 og 2022, svarende til 10 fly.
Som nævnt er block buy endnu ikke afklaret, og det er derfor stadig ikke
fastlagt, hvor mange fly Danmark anskaffer igennem et potentielt block
buy.
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 1/12-16 om reservedele til F-35, til forsvarsministeren
Jeg vil nu gå videre til besvarelsen af dagens samrådsspørgsmål. Spørgsmål
H og I vil blive besvaret samlet og efterfølgende vil jeg gå videre til
spørgsmål J.
Samrådsspørgsmål H
Spørgsmål H lyder som følger:
”Ministeren bedes redegøre for, om han er tryg ved udsigten til, at der
allerede nu ser ud til at være dele til F35, som ophører med at blive
produceret, inden produktionen af de danske kampfly påbegyndes, sådan
som det fremgår af aktstykke 14 til Finansudvalget, at ”visse dele og
materialer til de produktionsserier, hvori de danske F-35 fly skal indgå,
forventes at udgå af produktionen fra underleverandørens side.”
Samrådsspørgsmål I
I spørgsmål I bedes Ministeren:
redegøre for, hvad det har af betydning
for fremtidig anskaffelse af reservedele til F35 flyene, at dele til F35
ophører med at blive produceret, inden produktionen af de danske kampfly
påbegyndes”.
Jeg vil først starte med at rette nogle af de misforståelser, der har floreret i
sagen:
Det handler
ikke
om reservedele.
Det handler
ikke
om, at F-35 er på vej ud af produktion.
Det handler
ikke
om, at anskaffelsen af kampfly bliver dyrere end det,
der er fastsat i den politiske aftale.
SIDE 2/5
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 1/12-16 om reservedele til F-35, til forsvarsministeren
Og det handler
ikke
om tiltag, der er særlige for Danmark – tværtimod.
Systemer og dele til F-35 flyet består af ca. 300.000 enkeltkomponenter,
hvor der i produktionen, i videst mulig omfang, gøres brug af
standardkomponenter, der ikke er specifikt udviklet til F-35 flyet, men som
også indgår i andre industrier og produkter. Det er almindelig praksis at
forsøge at reducere produktionsomkostningerne ved i videst muligt omfang
at gøre brug af standardkomponenter.
Der er altså tale om komponenter, der indgår i F-35 delsystemer, men som
ikke er specifikt udviklet til F-35. For nogle af disse komponenter kan det
ikke betale sig for producenterne at opretholde en løbende produktionslinje,
men derimod at producere i serier. Det betyder, at rådigheden af disse
komponenter kan falde – og at prisen dermed kan stige.
F-35 programmet ser løbende på optimering af den fremadrettede
produktion af flyene. I den forbindelse er der generelt fokus på så tidligt
som muligt at tage højde for pris og rådighed af de mange komponenter,
der indgår i flyets delsystemer.
Fra programmets side har man i den forbindelse lagt op til at indkøbe et
lager af de dele, man allerede nu ser et fremadrettet behov for, og som
vurderes tilstrækkeligt til at opretholde produktionen i en årrække, indtil en
ny del er testet og kvalificeret til at erstatte den gamle del. Det vi så skal
tage stilling til er, om vi sammen med de andre brugerlande, ønsker at
deltage i dette indkøb. For mig at se er anskaffelse af komponenter, vi
allerede nu ved vil udgå af produktion, et udtryk for rettidig omhu.
SIDE 3/5
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 1/12-16 om reservedele til F-35, til forsvarsministeren
Denne fremgangsmåde er ikke unik for F-35 programmet. Det er en
almindelig praksis i amerikanske materielprojekter at have fokus på sine
forsyningskæder og på at identificere delkomponenter, der vil udgå af
produktion. Man kan vælge at have en reaktiv tilgang, hvor der tages hånd
om det, når komponenterne er udgået af produktion. Eller man kan have
en proaktiv tilgang. Det amerikanske forsvarsministerium har en proaktiv
tilgang, hvor det søges at afdække de fremadrettede behov for
komponenter med henblik på at sikre forsyningslinjen og anskaffe
komponenterne i det nødvendige omfang. Det er heller ikke ualmindeligt, at
man også i civil industriel produktion har fokus på sine forsyningskæder.
Indkøb af komponenter til hele den resterende produktion af kampfly er
dog forbundet med udfordringer, idet man blandt andet ikke med sikkerhed
kan sige, om de pågældende komponenter skal anvendes i hele den
resterende produktion.
Det forudses, at der over F-35 kampflyets levetid, som ved andre
våbenplatforme, vil ske en opdatering og modificering af forskellige
systemer og komponenter. Idet man ikke entydigt kan definere behovet for
enkeltkomponenter for hele flyets levetid er der derfor tale om en balance,
når behovet for anskaffelse af enkeltkomponenter gøres op.
I forhold til økonomien i anskaffelsen af komponenterne vil jeg gerne
understrege, at der er tale om fremrykning af udgifter, der afholdes inden
for den afsatte økonomiske ramme for kampflyanskaffelsen, der fremgår af
den politiske aftale. Der er således ikke tale om merudgifter i forhold til de
rammer, der er fastsat i aftalen.
SIDE 4/5
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 1/12-16 om reservedele til F-35, til forsvarsministeren
Jeg vil til sidst understrege, at Danmark ikke er alene om at anskaffe
komponenterne. De øvrige F-35 brugerlande deltager også i indkøbet og
har gjort dette løbende i programmet. Derfor er den danske situation ikke
unik, men et udtryk for at vi har et stærkt F-35 partnerskab, der ser fremad
med henblik på at sikre forsyningslinjen og holde omkostningerne nede.
Det ser jeg som udtryk for godt købmandskab.
Samrådsspørgsmål J
I spørgsmål J bedes Ministeren:
redegøre for, om han forsat mener, man
har valgt den rigtig type kampfly, set i lyset af de nye oplysninger om, at
der er dele til F35 som ophører med at blive produceret”.
I forlængelse af mine tidligere bemærkninger ser jeg ikke noget problem i,
at man tilrettelægger produktionen af F-35 kampfly fremadrettet med
henblik på at anskaffe de udgående komponenter, man allerede nu ved, vil
skulle indgå i produktionen samt at reducere produktionsomkostningerne i
fællesskab blandt partnerlandene.
Jeg anser stadig F-35 som det bedste og mest fremtidssikrede valg for
Danmark.
SIDE 5/5