Forsvarsudvalget 2016-17
FOU Alm.del
Offentligt
1727790_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
FORSVARSMINISTEREN
28. februar 2017
Folketingets Forsvarsudvalg har den 1. december 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 32 til
forsvarsministeren, som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Martin Lidegaard (RV).
Spørgsmål nr. 32:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke tredjelande (ikke-EU lande), Danmark er bilateralt
eller multilateralt juridisk forpligtet til at lade indgå i offentlige udbud vedr. anskaffelse af
våben, ammunition og krigsmateriel.”
Svar:
Indledningsvist skal det bemærkes, at der i besvarelsen alene er taget udgangspunkt i, at
spørgsmålet er rettet mod de situationer, hvor Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbssty-
relse enten
selv er den direkte ordregivende myndighed
, eller de situationer, hvor For-
svarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har indgået en bi- eller multilateral aftale med
andre partnernationer, som kan være både EU medlemsstater og tredjelande (ikke-EU lan-
de), og hvor
en af partnernationerne agerer ordregivende myndighed
og foretager anskaf-
felser på vegne af Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse og øvrige partnernatio-
ner. Til brug for besvarelsen er der indhentet en udtalelse fra Forsvarsministeriets Materiel-
og Indkøbsstyrelse.
”Når Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse anskaffer våben, ammunition og
krigsmateriel sker det efter EU’s udbudsregler, herunder udbudsloven (Lov nr. 1564 af 15.12
2015) og forsvars- og sikkerhedsdirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/81/EF af 13. juli 2009 om samordning af fremgangsmåderne ved ordregivende myn-
digheders eller ordregiveres indgåelse af visse bygge- og anlægs-, vareindkøbs- og tjene-
steydelseskontrakter på forsvars- og sikkerhedsområdet og om ændring af direktiv
2004/17/EF og 2004/18/EF (forsvars- og sikkerhedsdirektivet), som er implementeret i
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om, hvilke tredjelande (ikke-EU lande), Danmark bilateralt eller multilateralt juridisk er forpligtet til at lade indgå i offentlige udbud vedr. anskaffelse af våben, ammunition og krigsmateriel, til forsvarsministeren
dansk lovgivning ved bekendtgørelse nr. 892 af 17/08/2011). Ofte vil Forsvarsministeriets
Materiel- og Indkøbsstyrelses anskaffelser af våben, ammunition og krigsmateriel være om-
fattet af forsvars- og sikkerhedsdirektivet.
En EU medlemsstat er som udgangspunkt ikke juridisk forpligtet til at lade økonomiske aktø-
rer fra tredjelande (ikke-EU lande) deltage i udbud på forsvars- og sikkerhedsdirektivets
område, i modsætning til udbud på udbudslovens område, hvor WTO GPA aftalen medfører,
at økonomiske aktører fra alle World Trade Organization – Agreement on Goverment Procu-
rement (WTO GPA) lande, herunder ikke EU-medlemsstater, skal have mulighed for at byde
ind på disse udbud.
Medlemsstaterne kan således som udgangspunkt beslutte at afgrænse EU-udbud efter for-
svars- og sikkerhedsdirektivet, så det kun er økonomiske aktører i EU-medlemsstater, der
kan deltage. Det fremgår af præambelbetragtning 18 til forsvars- og sikkerhedsdirektivet, at
medlemsstaterne bør træffe deres afgørelse på baggrund af forhold som økonomisk fordel-
agtighed, nødvendigheden af et globalt konkurrencedygtigt fundament for den europæiske
forsvarsteknologi- og industri, vigtigheden af åbne konkurrencebaserede markeder og op-
nåelsen af gensidige fordele. Det fremgår ligeledes af præambelbetragtning 18, at med-
lemsstaterne bør arbejde for stadig mere åbne markeder.
Af kommercielle årsager, undtager Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse gene-
relt ikke økonomiske aktører fra tredjelande (ikke-EU lande) i forbindelse med udbud efter
forsvars- og sikkerhedsdirektivet. Dette ud fra et ønske om at skabe den største og bedst
mulige konkurrence og herigennem skabe forudsætning for at indkøbe det bedst mulige
materiel, til de økonomisk mest fordelagtige priser. Det skal i forlængelse heraf bemærkes,
at en potentiel tilbudsgiver fra et tredjeland formentlig nemt vil kunne omgå en sådan af-
græsning ved at etablere sig i EU eller ved at etablere et samarbejde med en leverandør
inden for EU, eksempelvis ved brug af et agentur. Dette er i praksis ofte tilfældet.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har gennemført en omfattende gennem-
gang og vurdering af en række
generelle
bi- og multilaterale aftaler, som bredt vedrører
offentlige anskaffelser og handel mellem nationer, samt en række
specifikke
bi- og multila-
terale aftaler, som vedrører anskaffelser, der specifikt kan relateres til Forsvarsministeriets
Materiel- og Indkøbsstyrelses område.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har ikke vurderet om de gennemgåede
aftaler er omfattet af forsvars- og sikkerhedsdirektivet, men alene om de gennemgåede af-
taler omfatter våben, ammunition eller krigsmateriel, som muligvis kan siges at være omfat-
tet af enten Rådets afgørelse 255/58 af 15. april 1958 (”1958-listen”) eller Den Europæiske
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om, hvilke tredjelande (ikke-EU lande), Danmark bilateralt eller multilateralt juridisk er forpligtet til at lade indgå i offentlige udbud vedr. anskaffelse af våben, ammunition og krigsmateriel, til forsvarsministeren
Unions fælles liste over militært udstyr vedtaget af Rådet den 14. marts 2016 (2011/C
86/01).
For de gennemgåede
generelle
bi- og multilaterale aftaler er det formentlig alene aftalen om
det Europæiske Økonomiske Samarbejde (EØS-aftalen), der skaber en juridisk forpligtelse
for Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse til at lade tredjelande (ikke-EU lande),
herunder økonomiske aktører i disse lande – i dette tilfælde EØS-lande (Norge, Island og
Liechtenstein) – indgå i styrelsens offentlige udbud om våben, ammunition og krigsmateriel.
Vurderingen af de
generelle
aftaler er alene baseret på information offentliggjort på Uden-
rigsministeriets hjemmeside, og Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har ikke
viden om, hvorvidt informationerne er udtømmende eller opdateret.
Ingen af de gennemgåede
specifikke
bi- og multilaterale aftaler – vurderet alene ud fra ord-
lyden af aftalerne – skaber en direkte juridisk forpligtelse til at lade tredjelande (ikke-EU
lande) eller økonomiske aktører baseret i disse lande – indgå i styrelsens anskaffelser af
våben, ammunition eller krigsmateriel. Der står for eksempel ikke direkte formuleret, at der
er en juridisk forpligtelse til at inddrage tredjelande eller tredjelandes økonomiske aktører.
Der kan dog alligevel være tale om en juridisk forpligtelse hertil – opstået mere indirekte – i
nedenstående situationer:
Situation 1:
Hvor aftalen er opbygget efter ”
Lead Nation modellen
”, hvor et land kontrahe-
rer på vegne af alle de deltagende partnernationer.
Situation 2:
Hvor aftalen indeholder ”Work Share” bestemmelser om fordelingen af det
industrielle arbejde mellem de deltagende partnernationers økonomiske aktører (
”Work Sha-
re modellen”
).
Det skal hertil bemærkes, at den samme
specifikke
bi- eller multilaterale aftale kan omfatte
både ”
Lead Nation modellen
” og ”
Work Share modellen
”.
Et eksempel på en
specifik
aftale efter ”
Lead Nation modellen
”, hvor der muligvis – på indi-
rekte vis – opstår en juridisk forpligtelse til at lade økonomiske aktører fra tredjelande indgå
i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelsens anskaffelser, er aftalen om bl.a. fælles
anskaffelse af testudstyr m.m. til Seasparrow missiler, m.fl. til Søværnets skibe, som Forsva-
rets Materiel- og Indkøbsstyrelse på vegne af Danmark har indgået med Tyskland, Holland
og Norge. I henhold til denne aftale kontraherer Holland på vegne af alle deltagende part-
nernationer, herunder Danmark, i henhold til Hollands nationale lovgivning. Da Forsvarsmi-
nisteriets Materiel- og Indkøbsstyrelse ikke har et detaljeret kendskab til Hollands nationale
lovgivning eller hvilke bi- eller multilaterale forpligtelser, som Holland eventuelt nationalt
måtte have påtaget sig overfor tredjelande, til at inddrage disse i anskaffelser af våben,
ammunition eller krigsmateriel, kan det ikke udelukkes, at denne aftale kan skabe en juri-
disk forpligtelse til at inddrage tredjelande – herunder økonomiske aktører i disse lande –
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om, hvilke tredjelande (ikke-EU lande), Danmark bilateralt eller multilateralt juridisk er forpligtet til at lade indgå i offentlige udbud vedr. anskaffelse af våben, ammunition og krigsmateriel, til forsvarsministeren
til anskaffelser i rammerne af aftalen. Sådanne juridiske forpligtelser – opstået mere indirek-
te – kan være vanskelige at undersøge, da sådanne bi- og multilaterale forpligtelser ofte
ikke er offentligt tilgængelige, og kan være politisk sensitive for de deltagende lande.
Som følge af bestemmelserne om fordeling af industrielt arbejde (”
Work Share modellen
”) i
de gennemgåede
specifikke
bi- og multilaterale aftaler, er Forsvarsministeriets Materiel- og
Indkøbsstyrelse formentligt juridisk forpligtet til at lade økonomiske aktører i følgende tred-
jelande indgå i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelses anskaffelser: Australien,
Canada, Tyrkiet, USA og Norge for så vidt angår kontrakter omfattet af de relevante speci-
fikke multilaterale aftaler.”
Jeg kan henholde mig til det af Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse oplyste.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen