Forsvarsudvalget 2016-17
FOU Alm.del
Offentligt
1689053_0001.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Forsvarsudvalget
Samrådsspørgsmål G vedrørende gennemførelse af offensive luf-
toperationer i Irak og Syrien
Tak for invitationen.
Lad mig indledningsvis orientere om status i undersøgelsen af hændelsen
den 17. september 2016 i Syrien, hvor bl.a. danske kampfly var involve-
ret i et angreb på en formodet ISIL-stilling. Som nævnt i Forsvarets pres-
semeddelelse, blev angrebet standset, da der kom meldinger fra russisk
side om, at syriske regeringsstyrker var blevet ramt.
Som bekendt valgte koalitionen på baggrund af hændelsen at nedsætte
en undersøgelseskommission, der skulle gennemgå, hvad der skete.
Kommissionens rapport ligger nu hos chefen for den amerikanske cen-
tralkommando til endelig godkendelse.
Forsvarsministeriet har tidligere i denne uge modtaget en kopi af under-
søgelsesrapporten. Der er tale om en omfattende og klassificeret rapport
på mere end 1200 sider. Som jeg tilkendegav den 10. oktober 2016 på
møde i Det Udenrigspolitiske Nævn vil Nævnsmedlemmerne og medlem-
merne af Forsvarsudvalget blive inviteret til en teknisk briefing om hæn-
delsen på baggrund af rapporten.
Den tekniske briefing forventes at kunne blive gennemført inden for nog-
le få uger. At der vil gå noget tid skyldes hensynet til de øvrige koalitions-
medlemmer, som også deltog i den pågældende operation, og som lige-
ledes skal have lejlighed til at gennemgå rapporten. Jeg kan derfor på
nuværende tidspunkt ikke gå yderligere i detaljer.
Jeg kan desuden orientere Udvalgets medlemmer om, at Forsvarets Au-
ditørkorps har fulgt sagen fra starten og nu er i færd med at gennemgå
undersøgelsesrapporten.
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 10/11-16 om bombninger i Syrien og Irak, til forsvarsministeren
For så vidt angår dagens samrådsspørgsmål kan jeg forstå, at spørgsmå-
let først og fremmest sigter på konsekvenserne af koalitionens luftangreb
i Irak og Syrien, herunder civile tab.
Forsvaret har i den forudgående tekniske briefing givet udvalget et grun-
digt indblik de specifikke procedurer, som koalitionen – og dermed også
Danmark – anvender i forbindelse med luftangreb. Jeg vil derfor ikke
komme ind på disse igen.
Derimod vil jeg knytte en række bemærkninger til koalitionens gennem-
førelse af luftangreb generelt og i den sammenhæng adressere spørgs-
målet om civile tab.
Indledningsvis vil jeg gerne slå fast,
at Danmarks militære indsats i
Irak og Syrien alene har til mål at bekæmpe ISIL. Det er den grundlæg-
gende præmis for alle de danske militære bidrag til den amerikansk lede-
de koalition.
Den militære kampagne rummer en række forskellige indsatsområder,
der tilsammen skal tjene til, at ISIL besejres. Dette er også afspejlet i
den danske militære indsats. Som bekendt har vi for tiden udsendt bidrag
bl.a. til støtte for den direkte bekæmpelse af ISIL i form af eksempelvis
F-16 kampfly.
Derudover kommer så den lige så vigtige del af koalitionens indsats;
nemlig den, der understøtter rådgivningen og træningen af de irakiske
sikkerhedsstyrker. Den indsats skal sikre, at Irak på sigt bliver i stand til
at tage vare på sin egen sikkerhed.
Den internationale
koalitions kamp mod ISIL i Irak og Syrien har væ-
ret i gang i godt to år. Koalitionen har inden for det seneste år opnået
væsentlige fremskridt på en række afgørende punkter.
Særligt på det militære område er ISIL bragt i defensiven. Det vurderes i
koalitionen, at ISIL siden august 2014 har mistet kontrollen med mindst
SIDE 2/6
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 10/11-16 om bombninger i Syrien og Irak, til forsvarsministeren
50 procent af de områder, som terrororganisationen tidligere dominerede
i Irak og mindst 25 procent i Syrien.
ISIL er dog langt fra besejret, hvorfor der også i den kommende tid vil
være behov for, at koalitionen fastholder et markant militært pres på
ISIL i Irak og Syrien. Det understreges ikke mindst af den igangværende
offensiv omkring Mosul samt udsigten til en snarlig offensiv mod ISIL i
Raqqa i Syrien.
Et vigtigt element i kampen mod ISIL
er gennemførelsen af offensi-
ve luftoperationer i både Irak og Syrien. Militært er disse aktiviteter helt
afgørende, og formålet er naturligvis at bidrage til, at færre civile bliver
ofre for ISIL’s brutale overgreb og drab på irakiske og syriske borgere.
Til orientering kan jeg oplyse, at koalitionen har gennemført i alt knap
16.000 luftangreb mod ISIL i Irak og Syrien. Antallet af angreb er fordelt
med ca. 2/3 gennemført i Irak og ca. 1/3 i Syrien.
Fra dansk side har vores kampfly sammenlagt bidraget til kampen mod
ISIL i mere end 16 måneder. De danske fly har per 8. november 2016
gennemført 770 missioner og anvendt i alt 822 præcisionsvåben, hvoraf
de 319 er leveret under den nuværende udsendelse.
Den danske støtte til Iraks militære indsats mod ISIL er netop med hen-
blik på at beskytte civilbefolkningen mod alvorlige overgreb. Vi må ikke
glemme de systematiske grusomheder, der i første omgang fik os til at
tage del i kamphandlingerne. Det gælder eksempelvis de massive over-
greb på yazidi-mindretallet.
Der er derfor generelt en klar bevidsthed i koalitionen om, at beskyttelse
af civilbefolkningen er en central forudsætning for at kunne besejre ISIL.
Som det fremgik af den tekniske briefing gennemfører koalitionen luftan-
greb mod militære mål, der forinden er udpeget og godkendt på bag-
grund af en grundig proces. En proces, der skal medvirke til at sikre, at
kun legitime militære mål rammes, og at risikoen for civile tab, minimeres
i videst muligt omfang.
SIDE 3/6
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 10/11-16 om bombninger i Syrien og Irak, til forsvarsministeren
Også efter angreb gennemføres en grundig proces mhp. at vurdere ef-
fekten. Hvad angår angreb gennemført af danske fly, ses videooptagel-
serne fra disse angreb igennem af det danske bidrag.
I tillæg til denne faste evaluering foretager koalitionshovedkvarteret lø-
bende monitering af åbne kilder samt sociale medier med henblik på bl.a.
at vurdere, om angreb gennemført af koalitionen måtte have forårsaget
civile tab.
Koalitionen har endvidere et samarbejde med en række forskellige orga-
nisationer, hvorfra man modtager og behandler henvendelser og oplys-
ninger om blandt andet formodede civile tab. Disse organisationer omfat-
ter eksempelvis regeringer, FN, Human Rights Watch og andre uafhængi-
ge parter.
Rapporter eller påstande om civile tab bliver alle behandlet, og det bliver
vurderet, om der er grundlag for at indlede en egentlig undersøgelse.
I de tilfælde, hvor der iværksættes en videre opfølgende undersøgelse,
er det ledelsen i den amerikanske centralkommando, der har ansvaret for
at gennemføre undersøgelsen.
Et eksempel er mistanken om, at danske kampfly ved en fejl var kommet
til at ramme civile tilbage i august 2015.
På dansk opfordring blev der gennemført en grundig undersøgelse af
episoden og på den baggrund konkluderet, at der var overvejende sand-
synlighed for, at angrebet ikke havde medført civile tab.
Det konkrete forløb illusterer for mig at se på udmærket vis den seriøsitet
og alvor, som lægges i arbejdet med at følge op på påstande eller mi-
stanke om civile tab.
Sager om civile tab bliver løbende undersøgt. Siden luftkampagnen blev
indledt og frem til 9. november 2016 har koalitionen offentliggjort detal-
jer om 55 tilfælde, hvor koalitionen har konkluderet, at der har været ci-
SIDE 4/6
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 10/11-16 om bombninger i Syrien og Irak, til forsvarsministeren
vile tab. For de 55 sager er det samlede antal dræbte civile opgjort til
119. Hertil kommer antallet af sårede civile, der er opgjort til 37. Der kan
løbende ske justeringer i disse tal.
Koalitionens seneste offentliggørelse af sager om civile tab fandt sted i
går den 9. november. I en pressemedelelse offentliggjort af den ameri-
kanske centralkommando oplyses det, at der er fundet beviser for,
at
amerikanske luftangreb
i Irak og Syrien i 24 tilfælde har forårsaget ci-
vile tab. De 24 hændelser har fundet sted i perioden fra den 20. novem-
ber 2015 til den 10. september 2016. Det skal for god ordens skyld un-
derstreges, at disse nye 24 sager er en del af de i alt 55 tilfælde, hvor
koalitionen har konstateret civile tab.
Dette fører mig frem til den rapport, som Amnesty International offentlig-
gjorde den 26. oktober 2016 vedrørende formodede civile tab som følge
af de luftangreb, som koalitionen gennemførte i Irak og Syrien i perioden
september 2014 – juli 2016.
I rapporten udtrykker Amnesty International bl.a. bekymring over koali-
tionens generelle indstilling til spørgsmålet om civile tab. Ifølge Amnesty
er der tegn på, at den amerikanske centralkommando bevidst nedtoner
omfanget af civile tab som følge af koalitionens luftangreb.
Det hævdes endvidere, at der på baggrund af 11 sager, som Amnesty
har undersøgt, er troværdigt bevis for påstande om, at mindst 300 civile
er dræbt som en direkte følge af luftangreb gennemført af koalitionen.
Som sagt er det ikke mit indtryk, at man i koalitionen på nogen måde
løber fra sit ansvar. Tværtimod er det mit indtryk, at der i koalitionen er
stor opmærksomhed på, hvilke konsekvenser gennemførelsen af luftan-
greb har for civilbefolkningen i både Irak og Syrien.
Jeg synes også at den tekniske briefing, som Forsvaret netop har gen-
nemgået for Udvalget, klart vidner om, at hensynet til civilbefolkningen
vejer tungt. Det vejer tungt i forbindelse med udpegning og godkendelse
af militære mål, og det vejer tungt under selve gennemførelsen af de en-
kelte angreb. Dertil kommer så rækken af opfølgende tiltag, der bl.a. skal
SIDE 5/6
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 10/11-16 om bombninger i Syrien og Irak, til forsvarsministeren
medvirke til at få afklaret, hvorvidt kaolitionens angreb alligevel har med-
ført utilsigtede følge skader.
Det er dog vigtigt at huske på, at situationen i både Irak og Syrien er
kompleks og ofte meget omskiftelig. Det er et faktum, at der bl.a. er
mange forskellige aktører, der deltager i kamphandlingerne – både fra
luften og på jorden.
Med til billedet hører også, at vi er oppe imod en fjende, som ikke be-
skytter civile, som koalitionen gør. Dette er med til at skabe en situation,
hvor mange civile i både Irak og Syrien på den ene eller anden måde bli-
ver ofre for de tragiske omstændigheder, der p.t. hersker i de to lande.
Når det så er sagt, så det naturligvis vigtigt, at vi altid er bevidste om, at
der er en risiko for tab af civile, når luftangreb gennemføres. Denne risi-
ko, der øges væsentligt eksempelvis i de tilfælde, hvor våben anvendes i
områder med tæt bebyggelse og generelt i situationer, hvor det kan væ-
re vanskeligt at skelne civile fra kombatanter. Under sådanne vilkår vil
der generelt altid være en risiko for civile tab, også selv om man i koali-
tionen gør sig store anstrengelser for at undgå det.
Jeg er overbevist om, at luftkampagnen har en afgørende betydning i
koalitionens kampen mod ISIL i både Irak og Syrien. En kamp, der netop
har til formål at bistå de irakiske myndigheder i at beskytte civilbefolknin-
gen ved at sikre, at ISIL fravristes muligheden for at praktisere sin tyrani-
ske og middelalderlige styreform.
Men jeg kan selvsagt ikke give en garanti for, at der ikke kan ske fejl.
Her det dog vigtigt at holde fast i, at koalitionen gør sig endog store be-
stræbelser for at undgå, at civile bliver ramt. Og koalitionen følger op,
hvis man bliver bekendt med, at der er begået fejl.
Tak.
SIDE 6/6