Forsvarsudvalget 2016-17
FOU Alm.del
Offentligt
1689089_0001.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Taleseddel til FOU (alm. del) samrådsspørgsmål E
Besparelser i beredskabet 8. november 2016
Taleseddel
FOU samrådsspørgsmål E
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nikolaj Villumsen (EL).
Spørgsmål E:
Ministeren bedes på baggrund af udmeldingerne fra tillidsfolkene i det kommunale
og statslige beredskab redegøre for, om der bør tilføjes resurser til
beredskabet, jf. artiklen ”Tillidsmænd i Beredskabsstyrelsen: Hvis terroren
rammer, kan vi ikke levere varen” på dr.dk den 7. oktober 2016.10.07
Besvarelse af samrådsspørgsmålet
Jeg vil indledningsvis takke udvalget for invitationen til at besvare sam-
rådsspørgsmål E om redningsberedskabet, og de bekymringer som an-
satte i det statslige redningsberedskab bl.a. giver udtryk for.
Redningsberedskabet har gennem de sidste par år været igennem store
forandringer – det tror jeg er velkendt for alle i både det kommunale og
statslige redningsberedskab.
Forandringerne fulgte på det kommunale område af aftalen om kommu-
nernes økonomi i 2015 og på det statslige område af stemmeaftalen,
som blev indgået i foråret. Med aftalerne er den fremadrettede struktur
i redningsberedskabet lagt fast - større kommunale enheder kombineret
med statslige beredskabscentre.
Den struktur er jeg overbevist om, er den rigtige, og den ønsker jeg at
holde fast i – det giver ro om den fremadrettede udvikling af redningsbe-
redskabet, men også om redningsberedskabets økonomi.
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 8/11-16 om beredskabets ressourcer, til forsvarsministeren
1689089_0002.png
Forandringer stiller imidlertid altid store krav, og ændringerne i red-
ningsberedskabet og den igangværende implementering har berørt og
berører mange medarbejdere i både det kommunale og statslige red-
ningsberedskab.
Det kan vi se i artiklen på dr.dk, hvor særligt tillidsmænd i Beredskabs-
styrelsen giver udtryk for en række bekymringer og frustrationer blandt
medarbejdere i det statslige redningsberedskab.
De frustrationer og bekymringer skal vi lytte til for det skal fortsat være
attraktivt og spændende at være medarbejder i redningsberedskabet.
Det er imidlertid væsentligt at holde to ting adskilt. En ting er stemmeaf-
talen og de tilpasninger, der fulgte heraf. En anden og særskilt ting er
den igangværende sag om arbejdstid- og hviletid i Beredskabsstyrelsen.
Jeg vil i min videre besvarelse redegøre for de to ting hver for sig, idet
jeg vil fokusere mest på det statslige redningsberedskab.
Stemmeaftalen
I foråret indgik vi en stemmeaftale om udmøntning af besparelserne i
det statslige redningsberedskab.
Et af de elementer, som vi lagde afgørende vægt på, var, at der skulle
være statslige beredskabscentre i alle dele af landet. Det er jeg rigtig
godt tilfreds med, da de statslige beredskabscentre kommer alle til gode
- også de kommunale redningsberedskaber – ikke mindst når der er be-
hov for større og længerevarende indsatser.
Med stemmeaftalen fulgte også besparelser i det statslige redningsbe-
redskab, som bl.a. skulle udmøntes ved en organisationstilpasning og
øget brug af fælles administrative løsninger.
Implementeringen heraf er i fuld gang i Beredskabsstyrelsen og har bl.a.
betydet, at Beredskabsstyrelsen den 1. oktober overgik til en ny organi-
sation, som er målrettet Beredskabsstyrelsens kerneopgaver. Organisati-
onstilpasningen skete også som led i, at Beredskabsstyrelsen fremadret-
SIDE 2/5
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 8/11-16 om beredskabets ressourcer, til forsvarsministeren
1689089_0003.png
tet skal betjenes af Forsvarsministeriets koncernfælles løsninger for bl.a.
HR, IT, økonomi og bygningsdrift.
Det er her vigtigt for mig at understrege, at tilpasningerne som følge af
stemmeaftalen ikke ændrer i antallet af beredskabscentre eller antallet
af værnepligtige, ligesom størrelsen og sammensætningen af udryk-
ningsvagten ved Beredskabsstyrelsens centre ikke ændres.
Samfundet vil således opleve den samme service fra Beredskabsstyrel-
sen, således at målet om ved alarmering at være fremme hurtigst muligt
inden for det hidtidige servicemål på 1 time i det meste af landet og el-
lers ca. 2 timer bevares.
Et andet element i stemmeaftalen er, at der inden 1. marts 2017 udar-
bejdes en rapport om erfaringerne med den nye struktur i redningsbe-
redskabet, herunder snitfladerne mellem det kommunale og statslige
redningsberedskab.
Jeg ser frem til at modtage rapporten, som gør, at vi på et mere oplyst
og fagligt grundlag kan vurdere og tage stilling til, om der er behov for
justeringer i de snitflader, som vi har etableret mellem det statslige og
kommunale redningsberedskab. Den grundlæggende struktur ligger fast
med de indgående aftaler.
Sagen om arbejds- og hviletid i Beredskabsstyrelsen
Det var stemmeaftalen, og de tilpasninger der fulgte heraf. Så er der et
aktuelt og særskilt spørgsmål om arbejds- og hviletid i Beredskabsstyrel-
sen, som påvirker mange medarbejdere. Spørgsmålet opfatter jeg som
den primære baggrund for de bekymringer, som der gives udtryk for i
artiklen.
I 2011 gjorde de faglige organisationer opmærksom på en problemstil-
ling omkring Beredskabsstyrelsens brug af døgnvagter. I sommeren
2013 blev det helt klart, at en dispensation fra 1978 fra arbejdsmiljølov-
givningen ikke længere var gyldig. Derfor var vagtordningen ved bered-
skabscentrene ikke i overensstemmelse med bestemmelserne om hvile-
tid og fridøgn.
SIDE 3/5
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 8/11-16 om beredskabets ressourcer, til forsvarsministeren
Siden da, har Beredskabsstyrelsen og de øvrige berørte myndigheder ar-
bejdet på at finde en løsning på de udfordringer, det medfører.
Det medførte, at Beredskabsstyrelsen indrettede vagterne i overens-
stemmelse med de almindelige hviletidsbestemmelser. Medarbejderne
overgik således til todelt vagt i oktober 2015 – det vil sige, at vagterne
skiftede fra 24 timers vagt med ret til hvile til 12 timers vagter med ef-
terfølgende hviletid. Også herefter har myndighederne arbejdet på at
finde en varig løsning på sagen.
Med den tidligere 24 timers vagtordning kunne medarbejderne indgå i
centrenes døgnvagtberedskab ved siden af daglig tjeneste. Døgnvagts-
ordningen var tilrettelagt således, at man overnattede på tjenestestedet
og kunne møde på arbejde dagen efter, hvor man kunne varetage de
daglige opgaver. Såfremt nattesøvnen blev afbrudt på grund af alarme-
ring, hvilede man dagen efter. Med den nye 12 timers vagtordning skal
medarbejderne hvile efter en 12 timersvagt, og de kan derfor ikke være
til stede dagen efter.
Den todelte vagtordning har givet anledning til utilfredshed blandt Be-
redskabsstyrelsens medarbejdere. De giver bl.a. udtryk for, at de van-
skeligt kan få deres hverdag til at hænge sammen – arbejdstidstilrette-
læggelsen er mindre fleksibel, og de skal oftere på vagt.
Den todelte vagtordning betyder også, at Beredskabsstyrelsen ikke kan
afsætte den samme tid til uddannelse i hverdagen, når de nødvendige
vagter skal opretholdes, da der er færre til stede i dagtimerne til at løse
de daglige opgaver.
Hviletidsreglerne gør også, at lange og mandskabskrævende indsatser
bliver mere besværlige at håndtere - både for mandskabet og for ledel-
sen. Det kan bl.a. betyde, at der oftere skal skiftes hold, når man står
midt i en indsats.
Jeg hæfter mig dog ved, at Beredskabsstyrelsens direktør siger, at Be-
redskabsstyrelsen med den nuværende vagtordning har kunnet løse de
operative opgaver, de har haft.
Omvendt er den nuværende situation ikke holdbar på længere sigt, og
der for lægger jeg stor vægt på, at der findes en løsning på spørgsmå-
let, så Beredskabsstyrelsens medarbejdere kan opleve en hverdag, som
SIDE 4/5
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om oversendelse af talepapir fra samråd 8/11-16 om beredskabets ressourcer, til forsvarsministeren
de kan se sig selv i, men også for at sikre stabile rammer for Bered-
skabsstyrelsens opgaveløsning på den lidt længere bane.
Tidligere kunne Beredskabsstyrelsens vagtplanlægning og medarbejder-
nes dagligdag hænge sammen – det må også kunne lade sig gøre frem-
adrettet.
Jeg ved, at der aktuelt arbejdes på at afdække de mulige løsninger, hvil-
ket også betyder, at Forsvarsministeriet prioriterer sagen og er i dialog
med Beskæftigelsesministeriet om de mulige rammer for en løsning. Der
skal snart findes en løsning.
Afslutningsvis vil jeg appellere til alle parter om at udvise den nødvendi-
ge fleksibilitet der skal til for at sikre en god og holdbar løsning.
Det afslutter min besvarelse af samrådsspørgsmål E.
SIDE 5/5