Forsvarsudvalget 2016-17
FOU Alm.del
Offentligt
DET TALTE ORD GÆLDER
Samråd, Forsvarsudvalget
Kampflykøb, materielanskaffelser og besparelser
13. oktober
Indledning
Tak for ordet og de fremsatte spørgsmål A til D (af MF Rasmus Jarlov)
vedr. den vigtige beslutning om anskaffelse af kampfly.
Jeg vil besvare spørgsmålene samlet i den række følge, de er stillet, idet
spørgsmål A og B besvares under et og spørgsmål C og D ligeledes svares
under et.
Aftalen om anskaffelse af kampfly til erstatning for de nuværende F-16 fly
blev indgået på baggrund af et omfattende evaluerings- og analysearbejde,
grundige forhandlinger og drøftelser mellem forligspartierne, og mange re-
levante spørgsmål til regeringen.
Beslutningsgrundlaget er formentlig det mest omfattende materiale, der har
været offentliggjort i forbindelse med anskaffelse af materiel til Forsvaret. I
forbindelse med forhandlingerne er der udarbejdet 103 notater til besvarel-
se af de stillede spørgsmål. Disse notater er efterfølgende blevet oversendt
til Forsvarsudvalget. De 103 notater er således offentligt tilgængelige.
Selvom svarene på dagens samrådsspørgsmål findes i det meget omfatten-
de materiale fra de grundige forhandlinger, så er det naturligvis altid et fol-
ketingsudvalgs mulighed og ret at kalde ministeren i samråd. Jeg er som
1
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministeren vil fremsende sit talepapir fra besvarelsen den 13/10-2016 af FOU alm. del – samrådsspm. A-D om anskaffelsen af nye kampfly, til forsvarsministeren
sagt glad for at kunne komme her og besvare spørgsmålene og uddybe den
meget vigtige beslutning, om at anskaffe kampfly.
Jeg går nu over til at besvare de konkrete spørgsmål.
Samrådsspørgsmål A og B
Spørgsmål A og B lyder som følger:
Anser ministeren det fortsat for realistisk, at kampflykøbet ikke vil gå ud
over resten af forsvaret, hvis det nuværende forsvarsbudgets størrelse
fastholdes?
og
Hvordan har ministeren det med, at der ikke er noget råderum til at købe
nyt større materiel i de næste ti år som følge af kampflykøbet?
Først og fremmest vil jeg gerne slå fast, at det ikke er rigtigt, at der ikke er
noget råderum til at købe nyt større materiel i de næste ti år som følge af
kampflykøbet.
I forbindelse med forhandlingerne om kampflyaftalen var anskaffelsens ind-
virkning på det øvrige forsvar et tema, som blev behandlet. Jeg kan blandt
andet henvise til notat 79, 80, 81 og 95, som blev udarbejdet under for-
handlingerne, og som efterfølgende er oversendt til Forsvarsudvalget.
Særligt notat 81 beskæftiger sig med kampflyenes påvirkning på øvrige ma-
terielprojekter i anskaffelsesperioden.
Heraf fremgår det bl.a.
at Forsvarets eksisterende operative kapaciteter op-
retholdes. Heri indgår drift, tekniske og operativt begrundede opdateringer
samt erstatningsanskaffelser.
SIDE 2/5
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministeren vil fremsende sit talepapir fra besvarelsen den 13/10-2016 af FOU alm. del – samrådsspm. A-D om anskaffelsen af nye kampfly, til forsvarsministeren
Det fremgår endvidere, at:
der på materielplanen planlagt anvendelse af ca.
38,5 mia. kr. til både anskaffelser og understøttelse af driften frem til 2026
- inden for alle tre værn.
Og det er udover afsatte midler til kampfly.
Notat 79 gør nøje rede for de samlede planlagte anskaffelser og oplister 45
større materiel projekter over de næste 11 år, udover kampflyanskaffelsen.
Af listen fremgår bl.a.:
Nyt mortersystem til hæren,
artillerisystem til hæren,
nye pansrede patruljekøretøjer til hæren,
nye pansrede mandskabsvogne til hæren,
lastvogne og håndvåben til hæren,
luftforsvarsmissiler til søværnet,
nye havmiljøenheder til søværnet
erstatning for søgeradarer på Bornholm og Skagen, samt
køretøjer og diverse indsatsfartøjer til hjemmeværnet.
Dette er nogle af de væsentligste anskaffelser, som er planlagt og som vil
have tidsmæssigt sammenfald med anskaffelsen af nye kampfly.
Der er således råderum til at anskaffe andet end kampfly de næste ti år og
der er mulighed for løbende at ændre materielplanen, såfremt der er æn-
drede prioriteter. Det har hidtil været et vilkår for materielplanen, og vil og-
så være det fremadrettet, at nye behov indprioriteres på planen inden for
den samlede ramme.
Det skal bemærkes, at materielplanen rækker udover indeværende forligs-
periode, hvilket betyder at de økonomiske forudsætninger vil kunne påvir-
kes af indholdet af kommende politiske aftaler.
SIDE 3/5
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministeren vil fremsende sit talepapir fra besvarelsen den 13/10-2016 af FOU alm. del – samrådsspm. A-D om anskaffelsen af nye kampfly, til forsvarsministeren
Lad mig i øvrigt understrege, at som det fremgår af den politiske aftale om
anskaffelse af kampfly, så implementeres den planlagte skrantning af for-
svarsbudgettet (omprioriteringsbidraget) ikke i de kommende år for at ska-
be bedre rum til finansieringen af de nye kampfly. Herudover er det rege-
ringens ambition at øge forsvarsbudgettet, som det også fastslås i regerin-
gens 2025 plan.
Nye kampfly er en investering i Forsvarets fremtidige evne til at beskytte
Danmark og danske interesser. Ambitionen er, at anskaffelsen af nye
kampfly skal gennemføres således, at der ikke reduceres i Forsvarets øvrige
operative kapaciteter, sådan som det også fremgår af den politiske aftale
om anskaffelse af nye kampfly fra juni 2016.
Dette afslutter min besvarelse af spørgsmål A og B.
Samrådsspørgsmål C og D
I spørgsmål C spørges til,
om ministeren kan bekræfte, at det kan udløse et
behov for store besparelser i resten af forsvaret, hvis kampflyene bliver dy-
rere end forventet?
Spørgsmål D lyder som følger:
Kan ministeren oplyse, om det er sket tidli-
gere, at store offentlige indkøb er blevet dyrere end forventet?
Lad mig starte med det sidste spørgsmål:
Jeg kan bekræfte – også som tid-
ligere skatteminister - at der kan findes eksempler på, at offentlige indkøb
er blevet dyrere end forventet.
I forhold til spørgsmål C fremgår det af aftalen om kampfly eksplicit, at:
”Partierne
noterer sig, at fastlæggelse af anskaffelsesomkostningen først vil
SIDE 4/5
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om ministeren vil fremsende sit talepapir fra besvarelsen den 13/10-2016 af FOU alm. del – samrådsspm. A-D om anskaffelsen af nye kampfly, til forsvarsministeren
ske efter kontrahering med leverandøren. Partierne er enige om, at usik-
kerheder finansieres inden for Forsvarets økonomiske ramme”.
Derfor er det også vigtigt, at anskaffelsen er genstand for stor grundighed,
og at der er fokus på en gennemsigtig og struktureret proces. Anskaffelsen
vil også fremadrettet være genstand for eksterne reviews, ligesom der vil
være fokus på stram risikostyring. Alt sammen med henblik på at sikre en
optimal anskaffelse, der ligger inden for den politiske aftale.
Såfremt de økonomiske forudsætninger for kampfly-aftalen skulle afvige
væsentligt, vil Forligskredsen naturligvis skulle forholde sig til det. På bag-
grund af, at udviklingen i F-35-flyets priskurve er gået som forudset de se-
neste år, er det dog fortsat forventningen, at Danmark vil kunne anskaffe
de nye kampfly inden for den økonomiske ramme, der er angivet i den poli-
tiske aftale.
Det ligger i forsvarsforligets DNA, at omkostninger der vedrører forsvaret
afholdes inden for forsvarets ramme. De femårige forlig giver mulighed for
at omprioritere, effektivisere m.v. for at skabe råderum – men altid på bag-
grund af beslutninger blandt de partier, som er del i aftalen og som dermed
har taget ansvar for Forsvarets fremtidige udvikling. Således fremgår det
også af det nuværende forsvarsforlig, at ”…kampflyanskaffelsen
holdes in-
den for forsvarets ramme”.
Dette afslutter besvarelsen af spørgsmål C og D. Jeg er nu klar til at svare
på spørgsmål
SIDE 5/5