Forsvarsudvalget 2016-17
FOU Alm.del
Offentligt
1770823_0001.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Taleseddel til FOU (alm. del) samrådsspørgsmål T & U
Hackerangrebet WannaCry og
Danmarks beskyttelse mod hackerangreb
FOU samrådsspørgsmål T
Ministeren bedes redegøre for det seneste store hackerangreb mod Dan-
mark, der begyndte fredag den 12. maj 2017.
FOU samrådsspørgsmål U
Mener forsvarsministeren, at vi i Danmark er tilstrækkeligt beskyttet mod
hackerangreb? Her bedes ministeren redegøre for beskyttelsesniveauet i
den offentlige sektor, i den private sektor og for borgerne.
Begge spørgsmål er stillet efter ønske fra Ida Auken (RV).
Besvarelse
Med udvalgets tilslutning vil jeg besvare de to spørgsmål samtidig. Jeg
tænker at holde mig til spørgsmålenes alfabetiske orden og altså begynde
med udvalgsspørgsmål T om hackerangrebet, der blev erkendt den 12. maj,
altså det angreb, der er kendt som WannaCry.
Fredag den 12. maj blev der observeret en malwarekampagne, som var
målrettet en kendt sårbarhed i en række styresystemer fra Microsoft. Mal-
waren indeholder en komponent, en såkaldt crypto-locker, der går under
navnet WannaCry, og som går ind og krypterer udvalgte filtyper og sletter
originalerne, hvorefter ofret automatisk opkræves en løsesum for at de-
kryptere filerne igen. Malware med disse egenskaber kendes også som
ransomware.
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om ministeren vil fremsende sit talepapir fra besvarelsen af FOU alm. del – samrådsspm. T og U om hackerangreb mod Danmark, til forsvarsministeren
I den første bølge af ransomware-kampagnen blev det observeret, at dem,
der har designet malwaren af en eller anden grund havde indbygget en
form for nødstop
en såkaldt
”kill
switch”. Malwaren indeholdt således et
domæne
altså en adresse på internettet
som malwaren kontaktede i
forbindelse med infektionen. Hvis malwaren kunne kontakte domænet, så
ville krypteringen ikke blive udført.
Domænet, som viste sig ikke at være taget i brug af andre, blev opkøbt og
registreret i løbet af fredagen af en britisk it-sikkerhedsspecialist. Det be-
tød, at malwaren nu kunne kontakte domænet og således ikke længere
krypterede indholdet af de inficerede computere. Dermed blev den centrale
del af angrebet de-facto standset.
Center for Cybersikkerhed ved Forsvarets Efterretningstjeneste gik tidligt i
forløbet i gang med at skaffe overblik over situationen med et særligt fokus
på eventuelle danske ofre. I løbet af aftenen fredag den 12. maj var Center
for Cybersikkerhed i kontakt med andre myndigheder og en større kreds af
centrale danske internetudbydere. På det tidspunkt stod det klart, at der
ikke var indikationer på, at danske statslige myndigheder eller samfundskri-
tiske virksomheder var blevet ramt.
I løbet af weekenden blev situationen fulgt nøje, og der blev bl.a. udarbej-
det og offentliggjort en trusselsvurdering om WannaCry, ligesom der blev
udsendt et varsel til en kreds af myndigheder, virksomheder og interessen-
ter. Varslet såvel som trusselsvurderingen baserede sig bl.a. på information
fra det netværk af sensorer, som Center for Cybersikkerhed driver, og hvor
SIDE 2/7
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om ministeren vil fremsende sit talepapir fra besvarelsen af FOU alm. del – samrådsspm. T og U om hackerangreb mod Danmark, til forsvarsministeren
det kunne observeres, at der i løbet af weekenden skete et større antal
scanninger efter sårbarheder.
Der er fortsat ikke erkendt eksempler på danske statslige myndigheder eller
samfundskritiske funktioner, der er blevet sat ud af drift på grund af krypte-
ring som følge af WannaCry-kampagnen. Om vi i Danmark har et højere it-
sikkerhedsniveau end andre lande, eller om vi blot har været heldige, er et
uafklaret spørgsmål.
Center for Cybersikkerhed har gennem længere tid haft fokus på behovet
for, at sårbare systemer opdateres, og at systemer, der ikke længere kan
opdateres, udfases eller afsondres fra internettet.
Således advarede Center for Cybersikkerhed den 31. marts 2017 mod risi-
koen for udnyttelse af sårbare og ikke-længere opdaterbare Microsoftsy-
stemer, og den 18. april 2017 blev kunder og interessenter specifikt varslet
om nødvendigheden af at opdatere systemer mod en alvorlig pakke af sår-
barheder, som bl.a. indeholdt den sårbarhed, der blev udnyttet af Wan-
naCry.
Tilbage står dog, at denne type angreb finder sted hele tiden, og at dette
angreb næppe er det sidste. Et af de bedste midler til at forebygge angre-
bene er dog at holde sine it-systemer opdateret med de nyeste sikkerheds-
opdateringer samt kun at anvende it-produkter, som fortsat modtager op-
dateringer fra leverandøren.
Samrådsspørgsmål U:
SIDE 3/7
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om ministeren vil fremsende sit talepapir fra besvarelsen af FOU alm. del – samrådsspm. T og U om hackerangreb mod Danmark, til forsvarsministeren
WannaCry-angrebet er et godt eksempel på de stigende cybertrusler, vi
oplever, og det udgør jo derfor også et naturligt bagtæppe for at drøfte
samrådsspørgsmål U om vores bredere beskyttelse mod cybertruslerne,
både i den offentlige og den private sektor og for borgerne.
Vores samfund bliver stadigt mere afhængigt af, at de digitale systemer
virker, som de skal. Det rejser en række udfordringer for alle med et ansvar
for væsentlige funktioner i samfundet, både i private virksomheder og i
offentlige myndigheder. Det gælder selvfølgelig ikke mindst i forhold til at
beskytte systemerne mod hackerangreb.
I de seneste år har der været en væsentlig udvikling i beskyttelsesniveauet
imod hackerangreb. Området er løbende blevet styrket med både
ressourcer og med ny lovgivning.
Med etableringen af Center for Cybersikkerhed i 2012 og gennemførelsen af
den nationale strategi for cyber og informationssikkerhed er der sket en
styrkelse af vidensniveauet og af arbejdet med cyber- og
informationssikkerhed i både staten og i virksomheder og på tværs af
samfundet.
Samtidig er der arbejdet systematisk med at løfte arbejdet med styring af
informationssikkerhed i staten efter standarden ISO 27001 med vejledning
og styringsværktøjer, herunder har informationssikkerhed siden 2015
indgået i Statens It-projektråds vurderinger.
SIDE 4/7
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om ministeren vil fremsende sit talepapir fra besvarelsen af FOU alm. del – samrådsspm. T og U om hackerangreb mod Danmark, til forsvarsministeren
Med den seneste fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi fra 2016 er det
desuden aftalt, at regionerne og kommunerne også styrker deres arbejde
med informationssikkerhed.
Vi skal vedholdende arbejde på at opretholde et passende
beskyttelsesniveau. Center for Cybersikkerhed vurderer, at truslen fra
cyberspionage og cyberkriminalitet mod danske myndigheder og
virksomheder er meget høj. Og truslerne udvikler sig hastigt, hvilket stiller
store krav til, at vi hele tiden følger med.
Vi ser angreb rettet mod vores viden og ideer i form af cyberspionage, mod
vores økonomi i form af cyberkriminalitet og potentielt også mod vores
samfundsmodel og demokratiske system i form af informations- og
påvirkningskampagner og mod samfundsvigtige funktioner i form af
ødelæggende hackerangreb, der vil kunne lægge vitale funktioner i vores
samfund ned.
Det er et trusselsbillede, som både offentlige og private ledere er nødt til at
tage alvorligt og sætte sig ind i. Det er helt centralt, at der kan være tillid
til, at de funktioner, der er særligt vigtige for vores samfund, er tilstrække-
ligt sikre.
Derfor skal der være et særligt fokus på digital sikkerhed i de sektorer, som
understøtter samfundsvigtige funktioner. Og det er jo dem, der arbejder
med et område til daglig, der kender det bedst og også bedst ved, hvordan
man beskytter det i en krisesituation.
SIDE 5/7
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om ministeren vil fremsende sit talepapir fra besvarelsen af FOU alm. del – samrådsspm. T og U om hackerangreb mod Danmark, til forsvarsministeren
Derfor har vi i Danmark det, vi kalder sektoransvarsprincippet, hvor det er
myndighederne med det daglige ansvar for den enkelte sektor, der skal sik-
re, at der også kan opretholdes væsentlige funktioner i en krisesituation,
herunder i forbindelse med et cyberangreb. Myndigheder og virksomheder
skal altså løbende tilpasse sig og sikre, at de har et tilstrækkeligt niveau for
informations- og cybersikkerhed. Det gælder også i forhold til, at brugerne
af private og offentlige tjenester kender til sikker internetadfærd.
For at sikre rettidig og relevant information om truslerne udgiver Center for
Cybersikkerhed løbende specifikke trusselsvurderinger i tillæg til sin årlige
vurdering af cybertruslen imod Danmark.
Der kommer til at ske mere på cyberområdet i det kommende år: I maj
2018 skal EU-direktivet om net- og informationssikkerhed, kendt som NIS-
direktivet, være implementeret i dansk ret. Det betyder, at der fremadrettet
vil blive stillet krav til informationssikkerheden i en række særligt sam-
fundsvigtige sektorer
såsom energi, finans, transport og sundhed. De be-
rørte virksomheder vil fremadrettet skulle leve op til en række sikkerheds-
krav, herunder at der gennemføres relevante sikkerhedsvurderinger med
udgangspunkt i det til enhver tid gældende trusselbillede, ligesom der også
indføres en underretningsforpligtelse ved sikkerhedshændelser.
Jeg forventer også, at en styrkelse af indsatsen på cyberområdet bliver en
del af udspillet til et kommende forsvarsforlig, og jeg har noteret mig, at
der ser ud til at være bred tilslutning hertil.
Samlet set er vi godt på vej. Men et beskyttelsesniveau, som var passende i
går, vil ikke nødvendig være tilstrækkeligt i morgen. I sidste ende er det op
SIDE 6/7
FOU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 129: Spm. om ministeren vil fremsende sit talepapir fra besvarelsen af FOU alm. del – samrådsspm. T og U om hackerangreb mod Danmark, til forsvarsministeren
til den, der har ansvaret for en væsentlig samfundsfunktion, at vurdere, om
beskyttelsesniveauet af denne funktion til enhver tid er tilstrækkeligt.
Det er derfor nødvendigt løbende at forholde sig til trusselsbilledet og på
den baggrund justere informationssikkerheden og forbedre den, når det er
nødvendigt.
Det ligger mig naturligvis også på sinde, at der er et passende
sikkerhedsniveau i alle offentlige myndigheder såvel som hos private
virksomheder og også hos borgerne. I den forbindelse er udbredelse af
viden om sikkerhedsbrud vigtig.
Tak.
SIDE 7/7