Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. april 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 96 (Alm. del) af 3.
november 2016 stillet efter ønske fra Finansudvalget
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne for de danske lufthavne og de flysel-
skaber, der betjener indenrigsruterne i Danmark, hvis Alternativets forslag om en
klimaafgift på flyrejser gennemføres?
Svar
Alternativet foreslår at indføre en klimaafgift på 80 kr. pr. flyvning fra danske
lufthavne,
jf. Tal til et bedre samfund
–
Alternativets finanslovsforslag.
I det følgende estimeres de af klimaafgiften afledte økonomiske konsekvenser for
flyselskaber og danske lufthavne, der betjener indenrigs- og udenrigsruterne. Føl-
gende beregninger beror i høj grad på antagelser og behæftes af denne årsag med
betydelig usikkerhed.
Det antages indledningsvist, at klimaafgiften overvæltes fuldt ud i prisen på flybil-
letterne, og at det kun er terminalpassagerer fra danske lufthavne (dvs. passagerer
der begynder flyrejsen i den pågældende lufthavn), der pålægges afgiften, hvilket
betyder at transfer- og transitpassagerer ikke omfattes. Transferpassagerer er pas-
sagerer, der mellemlander i den pågældende lufthavn og fortsætter flyrejsen fra
lufthavnen med et andet fly, mens transitpassagerer er passagerer, der mellemlan-
der i lufthavnen og fortsætter flyrejsen fra lufthavnen med samme fly(nummer).
Udover de ovenfor nævnte antagelser kommer en række øvrige antagelser om a)
priselasticitet, b) fordelingen af hhv. privat- og erhvervsrejsende samt c) gennem-
snitlige billetpriser.
a) Priselasticitet
Når prisen på flyrejser stiger relativt til konkurrerende transportformer, da vil for-
bruget af flyrejser alt andet lige falde. Størrelsesordenen af et sådan fald afhænger
af hvor prisfølsomme forbrugerne er overfor en given prisændring, her angivet
ved priselasticiteten.
Priselasticiteten afhænger af:
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk