Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1742450_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. april 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 96 (Alm. del) af 3.
november 2016 stillet efter ønske fra Finansudvalget
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne for de danske lufthavne og de flysel-
skaber, der betjener indenrigsruterne i Danmark, hvis Alternativets forslag om en
klimaafgift på flyrejser gennemføres?
Svar
Alternativet foreslår at indføre en klimaafgift på 80 kr. pr. flyvning fra danske
lufthavne,
jf. Tal til et bedre samfund
Alternativets finanslovsforslag.
I det følgende estimeres de af klimaafgiften afledte økonomiske konsekvenser for
flyselskaber og danske lufthavne, der betjener indenrigs- og udenrigsruterne. Føl-
gende beregninger beror i høj grad på antagelser og behæftes af denne årsag med
betydelig usikkerhed.
Det antages indledningsvist, at klimaafgiften overvæltes fuldt ud i prisen på flybil-
letterne, og at det kun er terminalpassagerer fra danske lufthavne (dvs. passagerer
der begynder flyrejsen i den pågældende lufthavn), der pålægges afgiften, hvilket
betyder at transfer- og transitpassagerer ikke omfattes. Transferpassagerer er pas-
sagerer, der mellemlander i den pågældende lufthavn og fortsætter flyrejsen fra
lufthavnen med et andet fly, mens transitpassagerer er passagerer, der mellemlan-
der i lufthavnen og fortsætter flyrejsen fra lufthavnen med samme fly(nummer).
Udover de ovenfor nævnte antagelser kommer en række øvrige antagelser om a)
priselasticitet, b) fordelingen af hhv. privat- og erhvervsrejsende samt c) gennem-
snitlige billetpriser.
a) Priselasticitet
Når prisen på flyrejser stiger relativt til konkurrerende transportformer, da vil for-
bruget af flyrejser alt andet lige falde. Størrelsesordenen af et sådan fald afhænger
af hvor prisfølsomme forbrugerne er overfor en given prisændring, her angivet
ved priselasticiteten.
Priselasticiteten afhænger af:
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm., om ministeren vil redegøre for konsekvenserne for de danske lufthavne og de flyselskaber, der betjener indenrigsruterne i Danmark, til finansministeren
Side 2 af 5
Hvor stor en betydning prisen har for valg af rejse. Her vil det ofte være
tilfældet, at prisen for en erhvervsrejse er af mindre betydning end for en
privatrejse.
Hvilken vægt passageren tillægger rejsens pris sammenlignet med f.eks.
rejsetid og komfort.
Hvor mange gode alternative rejsemuligheder, der forefindes. Jo nemmere
det er for forbrugeren at substituere væk fra flyrejser over imod bil, tog
el.lign., des mere prisfølsom vil forbrugeren være. Det er ofte tilfældet, at
en længere rejsedistance betyder færre alternative transportmuligheder og
derfor en lavere prisfølsomhed. Igen peger det i retning af en højere pris-
elasticitet for indenrigsruterne end for udenrigsruterne.
Hertil tages der forbehold for, at forbrugerne kan finde billetprisen mindre væ-
sentlig sammenlignet med pakkeprisen på eksempelvis ferie- og charterrejser.
På baggrund af ovennævnte faktorer vurderes indenrigsruterne isoleret set at blive
påvirket mest af Alternativets forslag om at lægge afgifter på flypassagerer. Både i
kraft af den højere prisfølsomhed, som gør forbrugerne mindre villige til at accep-
tere en given prisstigning, og fordi prisen på indenrigsrejser generelt er lavere sam-
tidig med at en indenrigsrejse er forbundet med to flyafgange fra danske lufthav-
ne. Sidstnævnte betyder, at prisen for en tur-retur indenrigsbillet stiger med 160
kr. sammenlignet med kun 80 kr. for en tur-retur udenrigsbillet.
Ifht. antagelsen om forbrugernes priselasticitet skelnes der overordnet set mellem
privat- og erhvervsrejsendes priselasticiteter, da det generelt vurderes at erhvervs-
passagerer har en lavere priselasticitet,
jf. ovenfor.
Derudover skelnes der mellem
priselasticiteter på indenrigs- og udenrigsruter, samt mellem udenrigsrejser inden-
for Europa og den øvrige verden. Der anvendes samme priselasticiteter som i
besvarelsen af SAU nr. 424 af 28. marts 2011,
hvortil den væsentlige usikkerhed for-
bundet med de skønnede priselasticiteter og deres indvirkning på følgende bereg-
ninger understreges.
b) Fordelingen af hhv. privat- og erhvervsrejsende
Der findes ingen direkte opgørelse af pågældende fordeling, men i 2005 anslog
Købehavns lufthavn at 63 pct. af det samlede antal indenrigsrejsende var er-
hvervsrejsende, jf.
Analyse af passagerafgiften af 27. juni 2005, data fra Københavns Luft-
havnes pressemeddelelse af 4. februar 2005.
Sidenhen er prisen på flybilletter faldet og
det vurderes at mængden af privatrejsende har været stigende. Det antages derfor,
at 50 pct. af både udenrigs- og indenrigspassagerer er erhvervsrejsende og at de
resterende 50 pct. er privatrejsende,
jf. besvarelsen af SAU nr. 232 af 10. januar 2011.
c) Gennemsnitlige billetpriser
Den tredje antagelse omhandler gennemsnitsprisen på givne indenrigs- og uden-
rigsflyrejser. Igen forefindes der ingen direkte opgørelser af pågældende størrelser
og der tages derfor udgangspunkt i de skønnede gennemsnitspriser anvendt i be-
svarelsen
af SAU nr. 424 af 28. marts 2011.
Billetpriserne i denne besvarelse tager
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm., om ministeren vil redegøre for konsekvenserne for de danske lufthavne og de flyselskaber, der betjener indenrigsruterne i Danmark, til finansministeren
1742450_0003.png
Side 3 af 5
udgangspunkt i de skønnede gennemsnitspriser anvendt i
Analyse af passagerafgiften
af 27. juni 2005.
Valget af gennemsnitpriser vil ingen effekt have på de estimerede omsætningstab,
grundet to modsatrettede effekter; prisen på flyrejser har påvirkning gennem både
forbrugernes prisfølsomhed og den tabte indtjening ved færre solgte billetter. Er
gennemsnitsprisen sat højt, da vil reduktionen i passagertal efter afgiftspålæggel-
sen være lav, men samtidig vil den tabte indtjening pr. billet være høj
disse to
effekter modvirker hinanden.
Antagelsen om gennemsnitpriser er af betydning ifht. reduktionen i passagertal.
Derfor indlægges der en usikkerhed på plus/minus 20 pct. af priserne anvendt i
SAU nr. 424 af 28. marts 2011,
som søger at indfange effekter fra generelle pris-
stigninger, øget konkurrence, nye billettyper, nye destinationer etc. Hertil er det
dog væsentligt at understrege, at de gennemsnitlige billetpriser pga. manglende
data tager udgangspunkt i en rapport fra 2005. Selv med et usikkerhedsinterval
skal de skønnede effekter på antallet af passager dermed ses som en indikation af
effekterne af afgiften.
Tabel 1 viser gennemsnitspriser og priselasticiteter indenfor de forskellige katego-
rier.
Tabel 1
Skønnede gennemsnitsflypriser og priselasticiteter
Erhvervsrejser
Europa
Udenrigs
Gennemsnitspris
tur/retur (kr.)
Priselasticiteter
Erhverv
Indenrigs
Gennemsnitspris
enkelt (kr.)
Priselasticiteter
400-600
1,3
400-600
0,5
2.800-4.200
0,2
Privat
5.600-8.400
0,1
1.800-2.600
0,5
4.800-7.200
0,3
Øvrig verden
Private rejser
Europa
Øvrig verden
Anm.: Gennemsnitsflypriser og priselasticiteter er skønnede værdier, da der ikke findes data herfor.
Kilde: SAU nr. 424 af 28. marts 2011, samt egne beregninger.
Økonomiske konsekvenser
Det bemærkes indledningsvis, at de skønnede økonomiske konsekvenser for fly-
selskaber og de danske lufthavne tager udgangspunkt i konsekvenser fvsa. afrej-
sende passagerer. Det skyldes, at afgiften kun pålægges afrejsende passager. For
udenrigspassagerer må det dog forventes, at lavere antal afrejsende passagerer fra
danske lufthavne ligeledes medfører et lavere antal returrejsende, selvom disse
rejser ikke pålægges afgiften. De afledte konsekvenser heraf indgår ikke i den
skønnede reduktion i omsætningen.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm., om ministeren vil redegøre for konsekvenserne for de danske lufthavne og de flyselskaber, der betjener indenrigsruterne i Danmark, til finansministeren
1742450_0004.png
Side 4 af 5
I 2015 var der ca. 1,5 mio. afrejsende indenrigspassagerer. Det skønnes, at en kli-
maafgift på 80 kr. pr. passager medfører en reduktion i passagertallet i intervallet
180-280.000 afrejsende. Til sammenligning ligger reduktionen af udenrigspassage-
rer i intervallet 100-150.000 afrejsende, hvilket i 2015 er med udgangspunkt i ca.
11,3 mio. afrejsende udenrigspassagerer,
jf. tabel 2.
For indenrigs- og udenrigsruterne samlet set skønnes det at betyde en reduktion i
erhvervsrejsende imellem 70-110.000 afrejsende passagerer og for privatrejsende
210-320.000 afrejsende passagerer. Dette sker med en skønnet samlet reduktion i
omsætningen på 420 mio. kr.
Det estimerede omsætningstab afspejler alene den umiddelbare effekt ved af-
giftspålæggelsen baseret på reduktionen i antallet af afrejsende passagerer og in-
kluderer således ikke eventuelle afledte effekter.
Tabel 2
Økonomiske konsekvenser for flyselskaber og de danske lufthavne ved indførelse af en klimaafgift på 80
kr., baseret på indenrigs- og udenrigsafrejsende 2015.
Reduktion i
Reduktion i
Erhvervsrej-
Privatrejsende erhvervsafrej- privatafrejsen-
sende
(tusinde)
sende
de
(tusinde)
(tusinde)
(tusinde)
770
770
50-80
130-200
Reduktion i
omsætning
(mio. kr.)
110
Passagerer
total (tusinde)
Indenrigsafrej-
ser i alt
1.500
Afrejser inden
for Europa
Afrejser øvrige
verden
Udenrigsafrejser
i alt
10.300
1.100
11.300
5.100
530
5.700
5.100
530
5.700
20-30
0-10
20-30
80-120
0-10
80-120
290
20
310
Indenrigs- og
udenrigsafrejser
total
12.900
6.400
6.400
70-110
210-320
420
Anm.: Bemærk, afrundinger i tallene kan betyde mindre afvigelser i summerne. Tabet i omsætning beregnes ud fra
de respektive billetpriser opgjort i tabel 1. Beregningerne tager udgangspunkt i konsekvenserne fvsa. afrej-
sende fra danske lufthavne og inkluderer ikke afledte konsekvenser.
Kilde: Trafik- og Byggestyrelsen og egne beregninger.
En andel af det samlede omsætningstab på ca. 420 mio. kr. tilfalder lufthavnene
gennem tabt omsætning ved diverse lufthavnsafgifter
1
. Baseret på offentligt til-
gængelige regnskabsoplysninger for Københavns lufthavn og andre danske luft-
havne i 2015 skønnes den gennemsnitlige indtægt pr. passager til 85 kr. På bag-
grund af dette skøn vil lufthavnenes andel af det estimerede omsætningstab på
420 mio. kr. være ca. 20-40 mio. kr., hvor det resterende omsætningstab tilfalder
flyselskaberne. Ingen af ovennævnte beregninger inkluderer eventuelle omsæt-
1
Startafgifter,
passagerafgifter, securityafgifter, handling, opholdsafgifter (CUTE, m.v.).
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm., om ministeren vil redegøre for konsekvenserne for de danske lufthavne og de flyselskaber, der betjener indenrigsruterne i Danmark, til finansministeren
1742450_0005.png
Side 5 af 5
ningstab i lufthavnenes forretninger eller fra diverse tilkøb på flyene. Hertil kom-
mer en forøget administrativ byrde.
Med en klimaafgift på 80 kr. pr. passager vil afrejse fra nabolufthavne i udlandet
(fx Malmø og Hamborg) blive relativt mere attraktivt sammenlignet med afrejse
fra danske lufthavne. I hvilken grad forbrugerne fravælger danske lufthavne til
fordel for konkurrerende nabolufthavne afhænger af præferencer, omkostninger
og rejsetid forbundet med transport til alternative lufthavne etc.
Det er ikke muligt at vurdere klimaafgiftens konsekvenser for antallet af flyruter,
men da afgiften forventes at reducere antallet af passagerer
jf. beregningerne i tabel 2,
kan det ligeledes medføre en reduktion i antallet af flyruter.
Det bemærkes afslutningsvis, at CO
2
-reduktionerne af en isoleret passagerafgift i
Danmark afhænger af en række elementer, herunder brugen af alternative trans-
portformer. Desuden har den civile luftfart indenfor EU’s grænser siden 2012
været underlagt regulering af CO
2
-udledning i kraft af EU’s
CO
2
-kvotesystem,
mens rejser til den øvrige verden ikke pt. er reguleret.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister