Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1742447_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. april 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 95 (Alm. del) af 3.
november 2016 stillet efter ønske fra Finansudvalget
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne for erhvervslivet og hensynet til et
Danmark i bedre balance, hvis Alternativets forslag om en klimaafgift på flyrejser
gennemføres?
Svar
Alternativet foreslår at indføre en klimaafgift på 80 kr. pr. flyvning fra danske
lufthavne,
jf. Tal til et bedre samfund
Alternativets finanslovsforslag.
Overordnet set vurderes lavpris- og indenrigsruterne at blive påvirket mest af af-
giften:
Billetpriserne på pågældende ruter er generelt lavere end ved udenrigsruter
(ekskl. lavprisruter). Det betyder, at en given prisstigning medfører en de-
sto større procentuel ændring.
Forbrugerne af indenrigsruterne har overordnet set en større adgang til
gode alternative transportformer. Denne adgang gør det nemmere at fra-
vælge flyrejsen ved eventuelle prisstigninger.
En passagerafgift på 80 kr., vil blive opkrævet to gange ved en tur-retur
indenrigsbillet, hvilket ikke er tilfældet for en udenrigsbillet.
For en gennemgang af klimaafgiftens afledte konsekvenser for flyselskaber og de
danske lufthavne i form af faldende passagertilslutning og omsætning, henvises
der til
besvarelsen af FIU alm. del, spm. 96 af 3. november 2016.
Det er umiddelbart ikke muligt at beregne konsekvenserne for den del af er-
hvervslivet, som forbruger flyrejser. De økonomiske konsekvenser vil afhænge af
en lang række elementer, herunder om afgiften påvirker antallet af flyruter, alter-
native transportformer mv. Der er således tale om mange ubekendte og disse af-
hænger af alt fra præferencer til hvor bredt konsekvenser for erhvervslivet define-
res.
Der spørges ligeledes til hensynet til et Danmark i bedre balance. Det antages her,
at der konkret spørges til aftalen ved samme navn.
”Et Danmark i bedre balance”,
der blev indgået juni 2016 mellem den daværende V-regering, Socialdemokraterne,
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm., om ministeren vil redgøre for konsekvenserne for erhvervslivet og hensynet til et Danmark i bedre balance, til finansministeren
Side 2 af 2
Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti. Aftalen indeholder bl.a. initia-
tivet
”Udvikling
af luftfarten og Københavns lufthavn”.
Aftaleparterne er enige om at skabe rammerne for, at den danske luftfartssektor,
herunder Københavns lufthavn, fortsat kan være international konkurrencedygtig
med henblik på at tiltrække yderligere trafik, virksomheder og turisme til Dan-
mark. Regeringen har igangsat et forberedende arbejde med en luftfartspolitisk
strategi og aftaleparterne vil pba. dette drøfte en vækstplan for luftfarten, samt
bedre rammer for udbygning af Københavns lufthavn.
Indførelsen af en klimafgift på flyrejser, som foreslået af Alternativet, vurderes
som tidligere nævnt at reducere antallet af flyrejsende fra danske lufthavne. En
isoleret dansk afgift vurderes derfor at have en række afledte negative konsekven-
ser for de danske lufthavne.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister