Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1783724_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. august 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 93 (Alm. del) af 3.
november 2016
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for den isolerede forskel i rådighedsbeløbet for følgende
familietyper i 2020, hvis alle skatte- og afgiftsstigninger i Alternativets finanslovs-
forslag ’Tal – til et bedre samfund’ gennemføres? Af beregningerne bedes fremgå
virkningen for hvert enkelt delelement og samlet.
a. Enlig dagpengemodtager i lejebolig uden børn
b. Enlig LO-arbejder i lejebolig
c. LO-ægtepar i ejerbolig med 2 børn
d. Privatansatte funktionærer i ejerbolig med 2 børn
e. Direktørfamilie i ejerbolig med 2 børn
f. Enlig pensionist med ATP i lejebolig
g. Pensionistægtepar med ATP i lejebolig.
Svar
I beregningen af effekterne er beregnet den isolerede direkte virkning af skattestig-
ninger,
den indkomstækvivalente virkning af afgiftsforslag, samt den samlede effekt
af skatte- og afgiftsstigninger. Samtidig bemærkes det, at forslagene i forhold til
skat på finansielle transaktioner, formueskat og progressiv arveafgift ingen virk-
ning har for familietyperne, da disse som standard antages ikke at have værdipapi-
rer mv., samt ikke at modtage arv.
Alternativets finanslovsforslag indebærer en stigning i ejendomsværdiskatten for
de tre familietyper, der bor i ejerbolig (c, d og e). Hertil kommer en række stignin-
ger i afgifter.
Virkningen af afgifter er opgjort med udgangspunkt i forbrugsmønstre, opgjort på
baggrund af Danmarks Statistiks forbrugsundersøgelse. Dagpengemodtageren og
den enlige pensionist antages ikke at have bil, mens de øvrige familietyper ejer en
benzinbil. Afgifterne er i øvrigt opgjort på baggrund af den enkelte familietypes
placering i indkomstfordelingen, hvor det gennemsnitlige forbrug i indkomstseg-
mentet ligger til grund for beregningen af afgiftsbelastningen for den enkelte fami-
lietype.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm., om ministeren vil redegøre for den isolerede forskel i rådighedsbeløbet for familietyper i 2020, til finansministeren
1783724_0002.png
Side 2 af 2
For en enlig dagpengemodtager uden børn i lejebolig medfører Alternativets fi-
nanslovsforslag en stigning på anslået ca. 1.100 kr. i tobaksafgift, ca. 100 kr. i so-
davandsafgift, ca. 200 kr. i afgift på biomasse, ca. 400 kr. i passagerafgift og ca.
400 kr. i afgift på oksekød.
Samlet set anslås Alternativets finanslovsforslag at medføre skatte- og afgiftsstig-
ninger for ca. 2.100 kr. for en enlig dagpengemodtager,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Virkningen af skatte- og afgiftsstigninger for udvalgte familietyper ved indførelse af skatte- og afgiftstiltag i
Alternativets forslag til finanslov, 2020-regler
Enlig
LO-
arbejder
uden
børn,
lejebolig
0
-700
-200
-2.100
-200
-100
-500
0
0
-3.800
-3.800
2017-niveau
Boligskat
Tobak
Sodavand
Brændstof
Biomasse
Passager
Oksekød
Frugt og grønt
Registrering
Afgifter samlet
I alt
Enlig dagpen-
gemodtager
uden børn,
lejebolig
0
-1.100
-100
0
-200
-400
-400
0
0
-2.100
-2.100
LO-par
med 2
børn,
ejerbo-
lig
-3.100
-1.300
-300
-2.300
-400
-100
-900
-100
-600
-5.900
-9.000
Funktio-
nærer
med 2
børn,
ejerbolig
-3.800
-2.200
-300
-2.100
-500
-300
-800
-100
-1.500
-7.800
-11.600
Direktørfa-
milie med 2
børn,
ejerbolig
-3.800
-1.200
-300
-4.500
-600
-400
-1.300
-100
-800
-9.000
-12.800
Enlig
pensio-
nist med
ATP,
lejebolig
0
-1.300
-200
0
-200
-400
-400
0
0
-2.600
-2.600
Pensio-
nistpar
med en
ATP,
lejebolig
0
-700
-300
-900
-300
-500
-600
0
-2.800
-6.000
-6.000
Anm.: Det er antaget, at dagpengemodtageren og den enlige pensionist ikke har bil. Derudover er det antaget, at
den enlige LO-arbejder har en Ford Mondeo fra 2005, der kører 12,5 km pr. liter og at den er købt brugt;
LO-parret har en Ford S-max fra 2015 (15,4 km/l), købt brugt, funktionærfamilien en Audi A4 købt fra ny
(16,9 km/l), direktøren en BMW 520i købt ny (15,6 km/l) og pensionistparrret en VW Golf (20 km/l), samt
at de kører 15.000 km (enlig LO-arbejder), 20.000 km (LO-par og funktionærer), 40.000 km (direktør) og
10.000 km (pensionistparret) om året. Det antages, at bilerne finansieres til en rente på 4,5 pct., og over 7 år,
samt at afgiftsstigningen er delvist betalt ved køb af brugt bil (10 pct. pr. år). Der er regnet med en
gennemsnitlig værdi af rentefradraget på 33,6 pct.
og det er forudsat, at ingen af familietyperne har over
50.000 kr. (100.000 kr. for par) i samlet fradragsberettiget rentebetaling. Virkningen af øvrige afgifter er
opgjort på baggrund af forbrugsmønstre opgjort vha. Danmarks Statistiks forbrugsundersøgelse. Afgifter er
beregnet eksklusive miljøafgifter for lastbilkørsel og højere afgifter på brug af brændeovne. Afgifter er
eksklusive virkninger af forsøg med roadpricing og virkning af flere økologiske landbrug, der må ventes at
reducere priserne på økologiske varer.
Kilde: Egne beregninger pba. Familietypemodellen samt Danmarks Statistiks Forbrugsundersøgelse.
Det bemærkes, at Alternativets forslag også indebærer skattelempelser for dag-
pengemodtageren på ca. 700 kr. Hertil kommer et forslag om at ophæve satspul-
jen, der vil medføre en stigning i dagpengemodtagerens disponible beløb på anslå-
et ca. 300 kr. Endelig vil forslaget om at støtte omlægningen til økologiske land-
brug medføre en stigning i dagpengemodtagerens disponible beløb på anslået ca.
200 kr. Når totalerne afviger fra besvarelsen i FIU 91 skyldes det således, at der i
nærværende spørgsmål alene er spurgt specifikt til skatte- og afgiftsstigninger.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister