Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1849733_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. januar 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 91 (Alm. del) af 3.
november 2016
Spørgsmål
Vil ministeren beregne den økonomiske effekt i 2020 som følge af Alternativets
finanslovsforslag ’Tal – til et bedre samfund’ for følgende familietyper?
a. Enlig dagpengemodtager i lejebolig uden børn
b. Enlig LO-arbejder i lejebolig
c. LO-ægtepar i ejerbolig med 2 børn
d. Privatansatte funktionærer i ejerbolig med 2 børn
e. Direktørfamilie i ejerbolig med 2 børn
f. Enlig pensionist med ATP i lejebolig
g. Pensionistægtepar med ATP i lejebolig.
Ministeren bedes oplyse indkomst uden tiltag, indkomst efter skat uden tiltag, æn-
dringer i den disponible indkomst som følge af skattetiltag, ændring som følge af
afgifter samt den samlede økonomiske effekt. Ministeren bedes oplyse det på års-
basis i 2020.
Revideret svar
Gennemgang af beregningerne til brug for den i finansudvalgets spørgsmål nr. 75
af 21. november 2017 efterspurgte dokumentation har givet anledning til, at revi-
dere de tidligere anførte virkninger af tiltagene i Alternativets finanslovsforslag for
2016 for de 7 familietyper. Revisionen vedrører for det første den anførte virkning
for funktionærparret og pensionistparret af ændringerne i registreringsafgiften
samt en justeret metode til at skønne over typernes forbrug og afgiftsbetaling. Ne-
denfor følger derfor en opdatering af det tidligere oversendte svar.
I beregningen af effekterne indgår den isolerede direkte virkning af skattetiltag
1
,
den indkomstækvivalente virkning af afgiftsforslag, samt den samlede effekt af
skatte- og afgiftsforslagene. På nær erhvervenes andel af afgiftsændringerne er (in-
direkte) effekter af øvrige tiltag er ikke medregnet. Erhvervenes andel af afgiftsæn-
dringerne er antaget nedvæltet i lønnen. Samtidig bemærkes det, at forslagene i
Der er ved beregningerne medtaget virkningen af tiltag i forhold til boligskat, nedsættelsen af skat på arbejde (beskæftigel-
sesfradrag) og fordoblingen af den grønne check. Formueskat og progressiv arveafgift er ikke medtaget, idet familietyperne
ikke antages at have formue eller modtage arv.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm., om ministeren vil beregne den økonomiske effekt i 2020 som følge af Alternativets finanslovsforslag, til finansministeren
1849733_0002.png
Side 2 af 3
forhold til skat på finansielle transaktioner, formueskat og progressiv arveafgift in-
gen virkning har for familietyperne, da disse som standard antages ikke at have
værdipapirer mv., samt ikke at modtage arv.
For en enlig dagpengemodtager uden børn vil den isolerede direkte virkning af
skattetiltagene i Alternativets finanslovsforslag føre til en ændring i den disponible
indkomst på anslået 1.050 kr. Afgifter påvirker ikke direkte det opgjorte rådig-
hedsbeløb for familietyperne, men da en afgiftsændring vil påvirke værdien af rå-
dighedsbeløbet indregnes afgiftsændringer ofte som en ækvivalent virkning på rå-
dighedsbeløbet. På den baggrund kan det opgøres, at afgiftstiltagende i Alternati-
vets forslag til finanslov vil svare til en reduktion i den disponible indkomst på an-
slået 1.500 kr. Samlet set vil skatte- og afgiftsforslagene svare til en reduktion af
dagpengemodtagerens disponible beløb på ca. 450 kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Virkning på rådighedsbeløbet for udvalgte familietyper af skatte- og afgiftstiltag i Alternativets forslag til
finanslov, 2020-regler.
Virkning Virkning
Samlet virk-
af Skatte- af afgifts- ning fra skatter
tiltag
1)
tiltag
og afgifter
1.050
5.200
5.800
2.750
2.750
1.050
2.150
-1.500
-3.800
-5.800
-6.750
-9.450
-1.500
-4.950
-450
1.400
0
-4.000
-6.700
-450
-2.800
Kroner årligt, 2017-niveau
Enlig dagpengemodtager uden børn, lejebolig
Enlig LO-arbejder uden børn, lejebolig
LO-par med 2 børn, ejerbolig
Funktionærer med 2 børn, ejerbolig
Direktørfamilie med 2 børn, ejerbolig
Enlig pensionist med ATP, lejebolig
Pensionistpar med en ATP, lejebolig
Indkomst
225.400
353.900
722.800
1.037.800
1.542.800
212.100
305.500
Indkomst
efter skat
160.700
213.300
486.000
666.700
887.800
160.100
238.100
Anm.: Det er antaget, at dagpengemodtageren og den enlige pensionist ikke har bil. De øvrige familietyper har
benzindrevne biler. Her er det konkret antaget, at den enlige LO-arbejder har en mellemklasse bil, der kører
12,5 km pr. liter og at den er købt brugt; LO-parret har en stor familiebil, der er (nyere) brugt (15,4 km/l) ,
funktionærfamilien en premiumklasse bil købt fra ny (16,9 km/l), direktøren en preimiumklasse bil købt ny
(15,6 km/l) og pensionistparrret en lille bil (købt brugt) (20 km/l), samt at de kører 15.000 km (enlig LO-
arbejder), 20.000 km (LO-par og funktionærer), 40.000 km (direktør) og 10.000 km (pensionistparret) om
året. Det antages, at bilerne finansieres til en rente på 4,5 pct., og over 7 år, samt at afgiftsstigningen er
delvist betalt ved køb af brugt bil (10 pct. pr. år). Der er regnet med en gennemsnitlig værdi af rentefradraget
på 33,6 pct.
og det er forudsat, at ingen af familietyperne har over 50.000 kr. (100.000 kr. for par) i samlet
fradragsberettiget rentebetaling. Virkningen af øvrige afgifter er opgjort på baggrund af forbrugsmønstre
opgjort vha. Danmarks Statistiks forbrugsundersøgelse. Afgifter er beregnet eksklusive miljøafgifter for
lastbilkørsel og højere afgifter på brug af brændeovne. Afgifter er eksklusive virkninger af forsøg med
roadpricing. Ændringer i afgifter er beregnet inklusive forslag om flere økologiske landbrug, der ventes at
reducere priserne på økologiske varer.
1)
Der er medregnet virkningen af tiltag på boligskat (fuldt indfaset), skat på arbejde (beskæftigelsesfradag) og
grøn check.
Kilde: Egne beregninger pba. Familietypemodellen samt Danmarks Statistiks Forbrugsundersøgelse.
Det skal bemærkes, at Alternativets finanslovsforslag også indeholder et overfør-
selstiltag, som har indflydelse på typernes disponible indkomster. Den enlige dag-
pengemodtager opnår således en stigning i den disponible indkomst på 1.300 kr.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm., om ministeren vil beregne den økonomiske effekt i 2020 som følge af Alternativets finanslovsforslag, til finansministeren
Side 3 af 3
som følge af, at satspuljen ikke finansieres gennem lavere regulering af overførs-
lerne. Inkl. overførselstiltaget øges dagpengemodtagerens disponible indkomst
svarende til 850 kr. som følge af Alternativets finanslovsforslag.
LO-parret oplever en samlet virkning af skatte- og afgiftstiltagene svarende til et
omtrent uændret rådighedsbeløb, mens funktionærfamilien oplever en samlet virk-
ning af skatte- og afgiftstiltagene svarende til en reduktion af rådighedsbeløbet på
omtrent 4.000 kroner. Forskellen skal særligt ses i sammenhæng med forhøjelsen
af ejendomsværdiskatten og fordoblingen af den grønne check, som funktionærfa-
milien ikke modtager på grund af indkomstmålretningen.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister