Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1783721_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. august 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 91 (Alm. del) af 3.
november 2016
Spørgsmål
Vil ministeren beregne den økonomiske effekt i 2020 som følge af Alternativets
finanslovsforslag ’Tal – til et bedre samfund’ for følgende familietyper?
a. Enlig dagpengemodtager i lejebolig uden børn
b. Enlig LO-arbejder i lejebolig
c. LO-ægtepar i ejerbolig med 2 børn
d. Privatansatte funktionærer i ejerbolig med 2 børn
e. Direktørfamilie i ejerbolig med 2 børn
f. Enlig pensionist med ATP i lejebolig
g. Pensionistægtepar med ATP i lejebolig.
Ministeren bedes oplyse indkomst uden tiltag, indkomst efter skat uden tiltag,
ændringer i den disponible indkomst som følge af skattetiltag, ændring som følge
af afgifter samt den samlede økonomiske effekt. Ministeren bedes oplyse det på
årsbasis i 2020.
Svar
I beregningen af effekterne indgår den isolerede direkte virkning af skattetiltag
1
,
den indkomstækvivalente virkning af afgiftsforslag, samt den samlede effekt af
skatte- og afgiftsforslagene. De (indirekte) effekter af øvrige tiltag er således ikke
medregnet. Samtidig bemærkes det, at forslagene i forhold til skat på finansielle
transaktioner, formueskat og progressiv arveafgift ingen virkning har for familie-
typerne, da disse som standard antages ikke at have værdipapirer mv., samt ikke at
modtage arv.
For en enlig dagpengemodtager uden børn vil den isolerede direkte virkning af
skattetiltagene i Alternativets finanslovsforslag føre til en ændring i den disponible
indkomst på anslået ca. 700 kr. Afgifter påvirker ikke direkte det opgjorte rådig-
hedsbeløb for familietyperne, men da en afgiftsændring vil påvirke værdien af
rådighedsbeløbet indregnes afgiftsændringer ofte som en ækvivalent virkning på
rådighedsbeløbet. På den baggrund kan det opgøres, at afgiftstiltagende i Alterna-
tivets forslag til finanslov vil svare til en reduktion i den disponible indkomst på
1
Der er ved beregningerne medtaget virkningen af tiltag i forhold til boligskat, nedsættelsen af skat på arbejde (beskæftigel-
sesfradrag) og fordoblingen af den grønne check. Formueskat og progressiv arveafgift er ikke medtaget, idet familietyperne
ikke antages at have formue eller modtage arv.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm., om ministeren vil beregne den økonomiske effekt i 2020 som følge af Alternativets finanslovsforslag, til finansministeren
1783721_0002.png
Side 2 af 2
anslået 1.900 kr. Samlet set vil skatte- og afgiftsforslagene svare til en reduktion af
dagpengemodtagerens disponible beløb på ca. 1.200 kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Virkning på rådighedsbeløbet for udvalgte familietyper af skatte- og afgiftstiltag i Alternativets forslag til
finanslov, 2020-regler.
Virkning Virkning
Samlet virk-
af Skatte- af afgifts- ning fra skatter
tiltag
1)
tiltag
og afgfiter
700
4.800
6.800
4.800
4.800
700
1.400
-1.900
-3.600
-5.700
-7.500
-8.600
-2.400
-5.800
-1.200
1.300
1.100
-2.600
-3.800
-1.700
-4.400
Kroner årligt, 2017-niveau
Enlig dagpengemodtager uden børn, lejebolig
Enlig LO-arbejder uden børn, lejebolig
LO-par med 2 børn, ejerbolig
Funktionærer med 2 børn, ejerbolig
Direktørfamilie med 2 børn, ejerbolig
Enlig pensionist med ATP, lejebolig
Pensionistpar med en ATP, lejebolig
Indkomst
220.700
353.900
722.100
1.036.900
1.541.900
212.200
305.500
Indkomst
efter skat
140.000
213.700
456.600
642.200
863.600
160.000
237.900
Anm.: Det er antaget, at dagpengemodtageren og den enlige pensionist ikke har bil. De øvrige familietyper har
benzindrevne biler. Her er det konkret antaget, at den enlige LO-arbejder har en mellemklasse bil, der kører
12,5 km pr. liter og at den er købt brugt; LO-parret har en stor familiebil, der er (nyere) brugt (15,4 km/l) ,
funktionærfamilien en premiumklasse bil købt fra ny (16,9 km/l), direktøren en preimiumklasse bil købt ny
(15,6 km/l) og pensionistparrret en lille bil (købt brugt) (20 km/l), samt at de kører 15.000 km (enlig LO-
arbejder), 20.000 km (LO-par og funktionærer), 40.000 km (direktør) og 10.000 km (pensionistparret) om
året. Det antages, at bilerne finansieres til en rente på 4,5 pct., og over 7 år, samt at afgiftsstigningen er
delvist betalt ved køb af brugt bil (10 pct. pr. år). Der er regnet med en gennemsnitlig værdi af rentefradraget
på 33,6 pct.
og det er forudsat, at ingen af familietyperne har over 50.000 kr. (100.000 kr. for par) i samlet
fradragsberettiget rentebetaling. Virkningen af øvrige afgifter er opgjort på baggrund af forbrugsmønstre
opgjort vha. Danmarks Statistiks forbrugsundersøgelse. Afgifter er beregnet eksklusive miljøafgifter for
lastbilkørsel og højere afgifter på brug af brændeovne. Afgifter er eksklusive virkninger af forsøg med
roadpricing. Ændringer i afgifter er beregnet inklusive forslag om flere økologiske landbrug, der ventes at
reducere priserne på økologiske varer.
1)
Der er medregnet virkningen af tiltag på boligskat (fuldt indfaset), skat på arbejde (beskæftigelsesfradag) og
grøn check.
Kilde: Egne beregninger pba. Familietypemodellen samt Danmarks Statistiks Forbrugsundersøgelse.
LO-parret oplever en samlet virkning af skatte- og afgiftstiltagene svarende til en
reduktion af rådighedsbeløbet på ca. 1.200 kroner, mens funktionærfamilien ople-
ver en samlet virkning af skatte- og afgiftstiltagene svarende til en reduktion af
rådighedsbeløbet på omtrent 3.600 kroner. Forskellen skal særligt ses i sammen-
hæng med, at ophævelsen af skattestoppet for ejendomsværdi, forhøjelsen af
ejendomsværdiskatten, samt fjernelsen af nedslaget for ejendomme købt før 1998
rammer funktionærfamilien hårdere end LO-familien, idet funktionærfamilien
antages at bo i et hus med en højere værdi.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister