Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1878160_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. april 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 90 (Alm. del) af 3.
november 2016 stillet efter ønske fra Alternativet
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter
tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af
Alternativets finanslovs-
og skatteudspil forslag ’Tal – til et bedre samfund’? Mini-
steren bedes gøre det for hvert af de konkrete tiltag, som Alternativet har formu-
leret, og ministeren bedes gøre det samlet set, og ministeren bedes endvidere op-
gøre det for alle år i perioden 2017-2020 og samlet for perioden. Hvad angår ef-
fekten på de offentlige udgifter, bedes ministeren oplyse det i tabelform for hvert
af initiativerne og for hvert af årene 2017-2020 på samme måde, som regeringen
gør i sin helhedsplan på siderne 68-69 (tabellerne 2B.1 og 2C.1).
Svar
Alternativets finanslovforslag ’Tal til et bedre samfund’ består af 55 forslag
fordelt
på skatte- og afgiftsforslag, forslag til ændringer af indkomstoverførsler samt en
række øvrige forslag.
Alternativet har opdelt sit udspil efter om initiativerne påvirker hhv. den økono-
miske, sociale eller grønne bundlinje. Alternativet har endvidere selv skønnet over
de økonomiske konsekvenser af initiativerne og anfører på baggrund heraf, at
udspillet er overfinansieret med 160 mio. kr. over perioden 2017-20.
Hertil bemærkes, at initiativerne såfremt Alternativets egne tal lægges til grund
giver et finansieringsunderskud på 1,8 mia. kr. over perioden 2017-20.
Der er foretaget beregninger af virkningen af Alternativets forslag på de offentlige
udgifter/indtægter hhv. før og efter tilbageløb og adfærd samt beregninger af
BNP, BNP pr. capita og arbejdsudbud,
jf. nedenfor.
I relation til beregningerne bemærkes det, at:
Beregningerne i videst muligt omfang, og såfremt det har været relevant, tager
udgangspunkt i tidligere besvarede udvalgsspørgsmål.
Der er regnet på de isolerede virkninger af de enkelte forslag og der er derfor
ikke taget højde for samspilseffekter. Den samlede virkning af forslagene vil
derfor være forskellig fra summen af de enkelte isolerede bidrag.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
1878160_0002.png
Side 2 af 30
En række af de foreslåede afgiftsændringer er relativt vidtgående, hvilket gør
de skønnede virkninger særligt usikre.
Når virkningen af forslagene skal vurderes i en finanspolitisk kontekst er det
relevant at se på forslagenes virkning på den offentlige saldovirkning efter til-
bageløb og adfærd. Alternativet har imidlertid ikke angivet, om deres bereg-
ninger af provenuer og udgifter er opgjort før eller efter tilbageløb og adfærd.
Alternativet har ikke oplyst en profil for provenuer og udgifter. Det er derfor
ikke muligt at vurdere, om profilerne er realistiske.
Der er forslag, som det ikke har været muligt at regne på. Det gælder fx forsla-
get om indførelse af ny afgift på biomasse. Det skyldes, at der er tale om ind-
førelse af en ny afgift, som der ikke tidligere har været regnet på, og at det pba.
beskrivelsen i Alternativets finanslovsudspil ikke er klart, hvordan afgifts-
grundlaget skal defineres, og hvilke afgiftssatser der skal lægges til grund.
Det er i beregningerne ikke taget højde for, om initiativerne kan få virkning fra
2017.
Der er ikke foretaget beregninger af Gini-koefficienten pba. udspillet
Der henvises i øvrigt til svar på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 81 (alm. del) af 3. novem-
ber 2016,
hvor der er foretaget en vurdering af, om Alternativets beregninger er
overensstemmelse med Finansministeriets vurdering ved anvendelse af gængse
regnemetoder
Tabel 1 viser en opgørelse af de vurderede arbejdsudvirkninger forbundet med
Alternativets finanslovsforslag, idet der tages forhold for at det ikke har muligt at
regne arbejdsudvirkninger af alle Alternativets forslag,
jf. nedenfor.
Tabel 1
Arbejdsudbudsvirkning af vurderede elementer i
Alternativets udspil ’Tal til et bedre samfund’
2017
Arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
-8.700
2018
-6.700
2019
-7.600
2020
-8.400
Kilde: Finansministeriet.
Alternativets finanslovforslag ’Tal til et bedre samfund’ skønnes på den baggrund
at reducere arbejdsudbuddet. Tilsvarende skønnes udspillet at reducere BNP,
jf.
nedenfor.
Den økonomiske bundlinje
Der indgår 15 forslag
i Alternativets udspil ’Tal til et bedre samfund’
under over-
skriften ’den økonomiske bundlinje’.
Der knytter sig særlig stor usikkerhed til vurderingen af forslaget om en skat på
finansielle transaktioner. Det skyldes, at en beregning af de forventede provenu-
og BNP-effekter ved indførsel af en finansiel transaktionsskat (FTT) i Danmark
kræver en lang række antagelser, som enkeltvis vil være behæftet med usikkerhed.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
1878160_0003.png
Side 3 af 30
Hverken Skatte- eller Finansministeriet har derfor foretaget en egentlig provenu-
vurdering ved indførsel af en FTT.
Særligt de adfærdsmæssige effekter af at indføre en ny type skat eller afgift er be-
hæftet med markant usikkerhed. En betydelig del af provenuet ved en fælles euro-
pæisk FTT må som udgangspunkt forventes eroderet, hvis det viser sig vanskeligt
at udarbejde tilstrækkelige værnsregler mod omgåelse, eller hvis det fornødne
samarbejde om opkrævning af skatten mellem medlemslande ikke kan etableres,
og skatten således kan omgås ved udflytning af finansielle aktiviteter. Risikoen for,
at en betydelig del af provenuet eroderes af adfærdseffekter må forventes at være
endnu større, hvis en FTT indføres unilateralt i Danmark eller i samarbejde med
et begrænset antal lande.
Det bemærkes, at omkostningen ved indførsel af en FTT må forventes primært at
blive båret af husholdningerne i sidste ende på linje med forøgelse af en punktaf-
gift. Se evt. svar på
FIU 317 af 25. april 2017
for uddybning af den overordnede
incidens.
Grundet den betydelige usikkerhed, der knytter sig til provenuet fra en FTT er det
ikke muligt at konkludere om initiativerne
under overskriften ’den økonomiske
bundlinje’
samlet set indebærer et provenu på i størrelsesordenen ca. 17 mia. kr.,
sådan som Alternativet angiver.
Ses der bort fra forslaget om FTT
er der samlet set under overskriften ’den øko-
nomiske bundlinje’ en afvigelse
mellem Alternativets vurdering af forslag 2-14 og
Finansministeriets vurdering efter tilbageløb og adfærd på ca. 4 mia. kr. akkumule-
ret over perioden. Alternativet skønner således sammenlagt merudgifter for knap
9 mia. kr., mens Finansministeriet skønner merudgifter for sammenlagt 5 mia. kr.
akkumuleret over perioden 2017-20. Det dækker over flere underliggende større
afvigelser mellem Alternativet og Finansministeriets vurdering, bl.a. ift. forslaget
om at udfase boligskattestoppet og indførelse af progressiv arveafgift,
jf. nedenfor.
Vurdering af offentlig saldovirkning før tilbageløb og adfærd
Tabel 2 indeholder den konkrete vurdering af saldovirkningen før tilbageløb og
adfærd. Vurderingen er på udvalgte punkter uddybet efter tabellen.
Tabel 2
Offentlig saldovirkning før tilbageløb og adfærd
Mio. kr., 2017-pl
1. Skat på finansielle transaktio-
ner
2. Boligskat
3. Nationalt prioriteringsinstitut
4. Formueskat
5. Progressiv arveafgift
2017
-
1.600
-
2.900
1.025
2018
-
5.600
-
2.900
1.025
2019
-
8.200
-
2.900
1.025
2020
-
11.600
-
2.900
1.025
2017- 2020
-
27.000
-
11.600
4.200
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
1878160_0004.png
Side 4 af 30
6. Drop nye skattefordele for
familieejede virksomheder
7. Sænk skatten på arbejde
8. Flere ressourcer til SKAT
9. Flere investeringer i uddan-
nelse
10. Afskaf fremdriftsreformen
11. Højere tilskud til erhvervsud-
dannelser
12. Styrkelse af forskningsreser-
ven
13. Styrk Fonden for Entrepre-
nørskab
14. Iværksætterpakke
280
-3.030
-600
-1.820
0
-200
-375
-10
-575
1.090
-5.830
-600
-2.640
-100
-200
-375
-10
-575
1.240
-5.600
-600
-3.460
-300
-200
-375
-10
-575
1.370
-5.580
-600
-4.280
-400
-200
-375
-10
-575
3.980
-20.030
-2.400
-12.200
-800
-800
-1.500
-40
-2.300
Anm.:
Angivelsen ’0’ betyder, at der ikke vurderes at være
en udgift/provenu forbundet med forslaget. Angivelsen
’-’ betyder, at
effekten ikke har været mulig at beregne.
Ad 1) Skat på finansielle transaktioner
Der er ikke foretaget en vurdering af provenuet forbundet med at indføre en
FTT, da det vil kræve en lang række antagelser om forslagets konkrete ud-
formning, herunder om hvilken kreds af lande, der indfører skatten og af-
grænsningen af skattebasen. Det bemærkes, at Europa-Kommissionens har
udarbejdet en konsekvensanalyse af en afgift på finansielle transaktioner i eu-
ropæisk regi. Kommissionen skønner i den forbindelse, at provenuet kan ud-
gøre i størrelsesordenen 0,4-0,5 pct. af BNP årligt svarende til 8-11 mia. kr.
Europa-Kommissionen har i forbindelse med konsekvensanalysen angivet, at
usikkerheden på skønnet er meget stor, herunder at provenuet potentielt kan
blive relativt begrænset. Der er således meget stor usikkerhed om provenu-
virkningerne af en dansk afgift på transaktioner af finansielle aktiver. Det skyl-
des blandt andet, at der må forventes en meget stor reduktion af omsætningen,
hvilket trækker i retning af at udhule provenuet fra afgiften. Faldet i omsæt-
ningen dækker bl.a. over en mindre aktiv porteføljepleje og risikostyring, hvil-
ket i sig selv
selvom skatteyderen herved undgår at betale afgift
indebærer
omkostninger, fordi der gives afkald på gevinster ved ændret portefølje eller ri-
siko.
Ad 2) Boligskat
Det er ikke muligt at beregne boligskatten ved den foreslåede model, da der
ikke foreligger nye ejendomsvurderinger før 2019. Der er således tale om en
teknisk beregning baseret på foreløbige 2015-vurderinger fra Skatteministeriets
Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger (ICE). Ophævelsen af skat-
testoppet fra 2017 indebærer i beregningen, at beskatningsgrundlaget fra 2017
udgøres af den foreløbige vurdering fra ICE, frem for vurderingen i
2001/2002. Ligeledes er fastfrosne nedslag (§9b) og stigningsbegrænsningsreg-
len (§9a) afskaffet. Derudover afskaffes nedslaget til ejere, der har købt boligen
før 2. juli 1998 og den lave ejendomsværdiskattesats hæves som foreslået fra 1
pct. til 1,2 pct. Det bemærkes, at det antages at de nye vurderinger træder i
kraft i 2018. Der er ikke indregnet adfærdseffekter i form af kapitaliseringsef-
fekter mv. Tilbageløb udgør 24,5 pct. Det bemærkes, at der i efteråret 2016
blev indgået forlig mellem regeringen (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre og Det Konservative Fol-
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
1878160_0005.png
Side 5 af 30
keparti om et nyt ejendomsvurderingssystem. Forligspartierne indgik i foråret
2017 desuden forlig om et nyt boligbeskatningsstem, der indebærer, at der ind-
føres et nyt boligbeskatningssystem. De nye regler træder i kraft i 2021, når af-
talen om de nuværende skatteregler udløber. Med de nye regler afskaffes bo-
ligskattestoppet.
Ad 3) Nationalt prioriteringsinstitut
Det kan ikke pba. af forslaget vurderes, om det vil medføre mer- eller mindre-
udgifter i forhold til de forventede udgifter til medicin. Det bemærkes, at et
nyt nationalt prioriteringsinstitut vil have et betydeligt opgaveoverlap med
Medicinrådet, Amgros, Institut for Rationel Farmakologi og dele af Lægemid-
delstyrelsen.
Ad 4) Formueskat
Skønnet stammer fra svaret på SAU 533 fra 2016. Der er anvendt et tilbageløb
på 24,5 pct. (standard). Vedr. adfærdsvirkningen er der forudsat en selvfinan-
sieringsgrad på 25 pct. svarende til den forventede adfærdsvirkning af de fore-
slåede ændringer i kapitalindkomst-beskatningen i Regeringens 2025-plan
Hel-
hedsplan
for et stærkere Danmark.
Heraf skønnes ca. 1/3 at være arbejdsudbud.
Ad 5) Progressiv arveafgift
Der er forudsat uændret tillægs- og gaveafgift. Beregningerne er foretaget un-
der forudsætning af tilbagerulning af lempelserne i bo- og gaveafgiften ved ge-
nerationsskifte af familieejede virksomheder (punkt 5 i Alternativets finans-
lovudspil). Der forudsættes normalt ingen adfærdsvirkninger ved ændringer i
bo- og gaveafgiften.
Ad 6) Drop nye skattefordele for familieejede virksomheder
Med
Aftale om finansloven for 2016
er det besluttet gradvist at reducere satsen for
bo- og gaveafgiften og overdragelsesafgiften ved hhv. overdragelse til fx næste
generation i familien og en erhvervsdrivende fond fra 15 pct. til 5 pct. En for-
højelse af satsen, således at den igen udgør 15 pct. for både overdragelser in-
denfor den nære familie og overdragelse til en erhvervsdrivende fond, vil in-
debære, at det angivne merprovenu skønnes realiseret.
1
En samtidig annullering af nedsættelsen af bo- og gaveafgiften ved overdragel-
se til næste generation i familien (dvs. satsen vil være 15 pct.) og nedsættelse af
satsen for overdragelsesafgiften ved overdragelse til en erhvervsdrivende fond
(til 5 pct.) kan dog indebære, merprovenuet reduceres eller vil være negativt.
Ad 7) Sænk skatten på arbejde
Det er lagt til grund, at dette forslag er tilsvarende det målrettede jobfradrag
fra Regeringens 2025-plan
Helhedsplan
for et stærkere Danmark.
Ad 8) Flere ressourcer til SKAT
Det angivne merprovenu svarer til det skønnede mindreprovenu som følge af den gradvise nedsættelse af bo- og gaveaf-
giftssatsen fra 15 pct. til 5 pct.,
jf. L 183, Forslag til lov om ændring af boafgiftsloven og forskellige andre love. (Nedsættelse af bo- og
gaveafgiften ved generationsskifte af erhvervsvirksomheder og genoptagelse af skatteansættelsen for værdipapirer m.v.).
1
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
Side 6 af 30
Alternativet angiver, at der årligt skal afsættes 600 mio. kr. yderligere til SKAT
til at bekæmpe skattefejl, skattefusk og skattely. Dette er således lagt til grund.
Ad 9) Flere investeringer i uddannelse
Udgiften er beregnet som tilbageførsel af omprioriteringsbidraget på uddan-
nelsesinstitutioner på Uddannelses- og Forskningsministeriets, Under-
visningsministeriets og Kulturministeriets områder.
Ad 10) Afskaf fremdriftsreformen
Der blev ved indgåelse af Aftale om reform af SU-systemet og rammerne for
studiegennemførelse i 2013 lagt til grund, at initiativer i aftalen vedr. fremdrift
og forbedringer af studietiden ville forbedre de offentlige finanser med 800
mio. kr. i 2017-20 før tilbageløb og adfærd og med 2,6 mia. kr. i 2017-20 efter
tilbageløb og adfærd.
Ad 12) Styrkelse af forskningsreserven
I Alternativets finanslovsforslag foreslås det, at øge forskningsreserven med
1,5 mia. kr. i perioden 2017-2020. Fordelingen af reserven over årene er ikke
nærmere specificeret. Det er i tabellen lagt til grund, at bevillingsforhøjelsen
fordeles ligeligt i 2017-2020, svarerende til 375 mio. kr. pr. år.
Ad 13) Styrk Fonden for Entreprenørskab
Alternativets udgiftsskøn er lagt til grund.
Ad 14) Iværksætterpakke
Skatteinitiativer i Alternativets iværksætterpakke skønnes at indebære et umid-
delbart mindreprovenu på 235 mio. kr. For udgiftspolitiske forslag i Alternati-
vets iværksætterpakke lægges de merudgifter til grund, Alternativet anfører i
udspillet.
Vurdering af offentlig saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
Tabel 3 indeholder den konkrete vurdering af saldovirkningen efter tilbageløb og
adfærd. Vurderingen er på udvalgte punkter uddybet ovenfor under tabel 2.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
1878160_0007.png
Side 7 af 30
Tabel 3
Offentlig saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
Mio. kr. 2017-pl
1. Skat på finansielle transaktio-
ner
2. Boligskat
3. Nationalt prioriteringsinstitut
4. Formueskat
5. Progressiv arveafgift
6. Drop nye skattefordele for
familieejede virksomheder
7. Sænk skatten på arbejde
8. Flere ressourcer til SKAT
9. Flere investeringer i uddan-
nelse
10. Afskaf fremdriftsreformen
11. Højere tilskud til erhvervsud-
dannelser
12. Styrkelse af forskningsreser-
ven
13. Styrk Fonden for Entrepre-
nørskab
14. Iværksætterpakke
2017
-
1.200
-
1.700
775
210
-2.500
-600
-1.820
-300
-200
-375
-10
-530
2018
-
4.200
-
1.700
775
830
-4.800
-600
-2.640
-500
-200
-375
-10
-530
2019
-
6.200
-
1.700
775
930
-4.630
-600
-3.460
-800
-200
-375
-10
-530
2020
-
8.800
-
1.700
775
1.030
-4.600
-600
-4.280
-1.000
-200
-375
-10
-530
2017- 2020
-
20.400
-
6.800
3.000
2.990
-16.530
-2.400
-12.200
-2.600
-800
-1.500
-40
-2.120
Anm.:
Angivelsen ’0’ betyder, at der ikke vurderes at være
en udgift/provenu forbundet med forslaget. Angivelsen
’-’ betyder, at
effekten ikke har været mulig at beregne.
Vurdering af arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
Tabel 4 indeholder den konkrete vurdering af arbejdsudbuddet (fuldtidspersoner).
Vurderingen er på udvalgte punkter uddybet efter tabellen.
Tabel 4
Arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
2017
1. Skat på finansielle transak-
tioner
2. Boligskat
3. Nationalt prioriteringsinstitut
4. Formueskat
5. Progressiv arveafgift
6. Drop nye skattefordele for
familieejede virksomheder
7. Sænk skatten på arbejde
8. Flere ressourcer til SKAT
9. Flere investeringer i uddan-
nelse
10. Afskaf fremdriftsreformen
11. Højere tilskud til erhvervs-
uddannelser
12. Styrkelse af forskningsre-
serven
-
-
0
-800
0
0
3.025
0
0
-2.000
0
0
2018
-
-
0
-800
0
0
5.825
0
0
-2.700
0
0
2019
-
-
0
-800
0
0
5.600
0
0
-3.300
0
0
2020
-
-
0
-800
0
0
5.575
0
0
-4.100
0
0
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
1878160_0008.png
Side 8 af 30
13. Styrk Fonden for Entrepre-
nørskab
14. Iværksætterpakke
0
50
0
50
0
50
0
50
Anm.:
Angivelsen ’0’ betyder, at der ikke vurderes at være arbejdsudbud forbundet med forslaget. Angivelsen
’-’ betyder, at arbejdsudbudseffekten ikke har været mulig at beregne. Der henvises til anmærkninger til
tabel 1 med mindre andet er anført.
Ad 1) Skat på finansielle transaktioner
Arbejdsudbudseffekten er indeholdt i den opgjorte BNP-virkning i tabel 5. Se
uddybning af effekten efter tabel 5.
Ad 2) Boligskat
Der er ikke indregnet adfærdseffekter i form af kapitaliseringseffekter, ar-
bejdsudbud mv.
Ad 4) Formueskat
Der er forudsat en selvfinansieringsgrad på 25 pct. svarende til de foreslåede
ændringer i kapitalindkomstbeskatningen i Regeringens 2025-plan
Helhedsplan
for et stærkere Danmark.
Heraf skønnes ca. 1/3 at være arbejdsudbud.
Ad 5) Progressiv arveafgift
Der forudsættes normalt ingen adfærdsvirkninger og dermed heller ikke ar-
bejdsudbud ved ændringer i bo- og gaveafgiften.
Ad 6) Drop nye skattefordele for familieejede virksomheder
De afledte strukturvirkninger ved en annullering må forventes at være besked-
ne. Bo- og gavegift vurderes i forhold til skatter på eksempelvis arbejdsind-
komst og kapitalindkomst at være en mindre forvridende skat. Det betyder, at
den i mindre grad påvirker rammevilkårene for opsparing, arbejdsudbud mv.
Dertil kommer at teorien og empirien indikerer, at fx den eksisterende skatte-
mæssige begunstigelse ved overdragelse af en virksomhed indenfor familien
kan have negativ virkning på vækst og beskæftigelse, fordi virksomhederne ik-
ke altid overdrages til den eller dem, der bedst kan drive dem videre.
Ad 9) Flere investeringer i uddannelse
Det lægges til grund, at forslaget ikke påvirker uddannelsesaktiviteten.
Ad 10) Afskaf fremdriftsreformen
Der blev ved indgåelse af Aftale om reform af SU-systemet og rammerne for
studiegennemførelse i 2013 lagt til grund, at initiativer i aftalen vedr. fremdrift
og forbedringer af studietiden ville øge arbejdsudbuddet med omkring 12.200
personer i perioden 2017-20.
Ad 11) Højere tilskud til erhvervsuddannelser
Det lægges til grund, at forslaget ikke påvirker uddannelsesaktiviteten.
Ad 14) Iværksætterpakke
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
1878160_0009.png
Side 9 af 30
Arbejdsudbudsvirkningen vedrører skattetiltag med umiddelbart mindrepro-
venu på 235 mio. kr.
Vurdering af BNP-virkning og BNP-virkning pr. indbygger i 2020
Tabel 5 indeholder den konkrete vurdering af BNP og BNP pr. indbygger i 2020.
Vurderingen er på udvalgte punkter uddybet efter tabellen.
Tabel 5
BNP-virkning og BNP-virkning pr. indbygger i 2020
BNP-effekt
Mia. kr.
1. Skat på finansielle transaktioner
2. Boligskat
3. Nationalt prioriteringsinstitut
4. Formueskat
5. Progressiv arveafgift
6. Drop nye skattefordele for familieejede
virksomheder
7. Sænk skatten på arbejde
8. Flere ressourcer til SKAT
9. Flere investeringer i uddannelse
10. Afskaf fremdriftsreformen
11. Højere tilskud til erhvervsuddannelser
12. Styrkelse af forskningsreserven
13. Styrk Fonden for Entreprenørskab
14. Iværksætterpakke
-
-
-
-2,7
-3,6
>0
5,0
-
-
-3,1
-
-
0
0
BNP-effekt pr. indbygger
Kr.
-
-
-
-450
-600
>0
850
-
-
-550
-
-
0
0
Anm.: Beregningen af BNP-effekterne følger Finansministeriets sædvanlige beregningstekniske principper. For
beregninger i REFORM-modellen er det beregningsteknisk lagt til grund, at merprovenu fører til merforbrug i den
offentlige sektor og tilsvarende at merudgifter modsvares af et mindre forbrug i den offentlige sektor. BNP pr.
indbygger er beregnet på baggrund af seneste befolkningsprognose fra DREAM og Danmarks Statistik.
Ad 1) Skat på finansielle transaktioner
Beregning af de forventede provenu- og BNP-effekter ved indførsel af en fi-
nansiel transaktionsskat (FTT) i Danmark er forbundet med stor usikkerhed,
blandt andet fordi et konkret skøn forudsætter, at der gøres en lang række be-
regningstekniske antagelser om, hvorledes skatten udformes og virker. De føl-
gende beregninger har karakter af et regneeksempel og resultaterne er relativt
følsomme overfor de til grund lagte forudsætninger. Lægges et årligt provenu-
skøn på [8-11] mia. kr. til grund (svarende til et (groft) skøn, der tidligere er
udarbejdet af Europakommissionen, på 0,4
0,5 pct. af BNP) fås et struktu-
relt fald i BNP i omegnen af 6-11 mia. kr. Erhvervsandelen er forudsat at være
mellem �½ og ¾ af det samlede merprovenu og angiver hvor stor en del af
provenuet, der antages at belaste virksomhedernes finansieringsomkostninger.
Erhvervsandelen angiver således hvor stor en del af det skønnede provenu,
der påvirker BNP via en produktivitetseffekt. Produktivitetseffekten følger af
et øget afkastkrav til erhvervsinvesteringer, som resulterer i en reduktion af
kapitalapparatet og dermed arbejdsstyrkens timeproduktivitet. Ved beregning
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
Side 10 af 30
af produktivitetseffekten er det beregningsteknisk lagt til grund, at de øgede
finansieringsomkostninger for virksomhederne påvirker kapitalens user cost
som en provenumæssigt tilsvarende forøgelse af selskabsskatten. Den reste-
rende del af provenuet antages at belaste husholdningernes arbejdsindkomst,
hvorved BNP påvirkes via en negativ arbejdsudbudseffekt i omegnen af 400-
1.100 fuldtidspersoner årligt. Arbejdsudbudseffekten hidrører fra, at hushold-
ningerne kan forbruge mindre per udbudt arbejdstime, da det bliver dyrere at
finansiere køb af fx bil og bolig,
jf. svar på FIU 317 af 25. april 2017.
Ved be-
regning af arbejdsudbudseffekten er det beregningsteknisk lagt til grund, at
virkningen for husholdningerne påvirker arbejdsudbuddet som en prove-
numæssigt tilsvarende forøgelse af bundskatten. De reelle samfundsøkonomi-
ske omkostninger ved en sådan afgift er på grund af den afledte forringelse af
rammevilkårene for opsparing og investering i Danmark væsentlig højere end
det beregnede provenu efter adfærd og tilbageløb.
Ad 2) Boligskat
En forøgelse af boligskatten kan gøre det mindre attraktivt at investere i bolig
frem for anden kapital. De samlede effekter heraf vil bl.a. afhænge af, i hvilken
grad der i forvejen over- eller underinvesteres i bolig sammenlignet med andre
investeringsgoder. Det vurderes ikke umiddelbart muligt at vurdere den sam-
lede effekt. Det bemærkes, at forslaget om at udfase boligskattestoppet blev
stillet inden aftalen om boligbeskatning fra foråret 2017, hvor en udfasning af
boligskattestoppet indgik.
Ad 6) Drop nye skattefordele for familieejede virksomheder
Se beskrivelsen af de forventede strukturvirkninger under
tabel 4.
Ad 8) Flere ressourcer til SKAT
Det er ikke muligt at vurdere, i hvilket omfang flere ressourcer vil bekæmpe
skattefejl, skattefusk og skattely, hvorfor BNP-effekten af tiltaget ikke kan
vurderes.
Ad 9) Flere investeringer i uddannelse
Finansministeriet indregner som udgangspunkt ikke afledte virkninger på ar-
bejdsudbud og BNP af øgede udgifter på uddannelsesområdet som følge af
manglende grundlag for at skønne over effekter på fx uddannelsesvalg, og
dermed det langsigtede uddannelsesniveau.
Ad 11) Højere tilskud til erhvervsuddannelser
Finansministeriet indregner som udgangspunkt ikke afledte virkninger på ar-
bejdsudbud og BNP af øgede udgifter på uddannelsesområdet som følge af
manglende grundlag for at skønne over effekter på fx uddannelsesvalg, og
dermed det langsigtede uddannelsesniveau.
Ad 12) Styrkelse af forskningsreserven
Offentligt støttet forskning har en række positive virkninger, herunder positive
afledte virkninger på uddannelse og produktivitet, hvilket over tid kan bidrage
til øget strukturelt BNP. En del af denne forskning er dog grundforskning,
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
Side 11 af 30
hvor gevinster først fremkommer på et meget langt sigt, og samtidigt har den
offentlige forskning ikke nødvendigvis et kommercielt sigte. Hertil kan den
globale vidensdeling medføre, at den direkte marginale effekt på Danmarks
strukturelle BNP af dansk offentlig forskning kan være begrænset. Den bety-
delige usikkerhed ved effekterne af offentlig forskning gør, at det ikke er mu-
ligt at skønne over strukturelle BNP-virkninger. Der henvises i øvrigt til be-
svarelse af Finansudvalgets spørgsmål nr. 334 (Alm. Del) af 3. juni. 2016.
Ad 13) Styrk Fonden for Entreprenørskab
Det er usikkert, hvad effekten af forslaget er, da det ikke er muligt at vurdere,
hvor mange flere iværksættere og entreprenører forslaget i givet fald ville til-
skynde, da disse effekter kan have et meget langt sigte. Dertil kommer, at det
heller ikke er muligt at vurdere effekten af flere iværksættere. Omfanget af til-
taget er dog beskedent, og alt i alt vurderes det, at tiltaget ikke har en effekt på
strukturelt BNP.
Ad 14) Iværksætterpakke
Forslaget forventes at øge tilskyndelsen til at blive iværksætter, men eventuelle
økonomiske effekter af flere iværksættere kan ikke vurderes grundet usikker-
hed. Hertil kommer en beskeden positiv arbejdsudbudsvirkning som følge af
skattelempelsen. Der henvises i øvrigt til besvarelse af Finansudvalgets
spørgsmål nr. 236 (Alm. Del - 7. Finansministeriet) af 13. april 2016.
Den sociale bundlinje
Der indgår 16 forslag under overskriften ’den sociale bundlinje’.
Initiativerne skønnes samlet at koste i omegnen af 44 mia. kr. før tilbageløb og
adfærd og 58 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Til sammenligning skønner Al-
ternativet selv, at initiativerne er forbundet med merudgifter for i størrelsesorde-
nen 43 mia. kr.
Blandt flere af initiativerne gemmer sig dog større afvigelser mellem Alternativet
og Finansministeriets vurdering. Det gælder fx ift. vurderingen af forslaget om at
hæve tobaksafgifterne med 50 pct. eller forslaget om, at Danmark skal tage 2.000
kvoteflygtninge,
jf. nedenfor samt svar på Finansudvalgsspørgsmål 81 (alm. del) af 3. no-
vember 2016.
Vurdering af offentlig saldovirkning før tilbageløb og adfærd
Tabel 6 indeholder den konkrete vurdering af saldovirkningen før tilbageløb og
adfærd. Vurderingen er på udvalgte punkter uddybet efter tabellen.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
1878160_0012.png
Side 12 af 30
Tabel 6
Offentlig saldovirkning før tilbageløb og adfærd
Mio. kr., 2017-pl
15. Kontanthjælp uden modkrav
16. Fjern kontanthjælpsloftet
(mia. kr.)
17. Ophæv 225-timers reglen
(mia. kr.)
18. Drop integrationsydelsen
(mia. kr.)
19. Stop satsreguleringens
udhulning af overførselsindkom-
ster
20. Fordobling af grøn check
21. Socialt frikort til hjemløse
22. Danmark skal modtage 2.000
kvoteflygtninge
23. Hæv udviklingsbistanden
24. Styrk kampen mod deling af.
nøgenbilleder
25. Hæv tobaksafgifterne med
50 pct.
26. Genindfør sodavandsafgiften
27. Legalisering af medicinsk
cannabis
28. Tillidsdelegation for afbu-
reaukratisering
29. Trafikal ligestilling
30. Kulturmilliard
2017
-
-500
-200
-1.100
-315
-4.250
-25
-250
-6.500
-
3.800
700
-100
-10
-226
-1.000
2018
-
-500
-200
-1.000
-630
-4.120
-25
-500
-6.600
-
3.700
700
-100
-10
-226
-1.000
2019
-
-500
-200
-900
-1.110
-3.905
-25
-700
-6.700
-
3.500
600
-100
-10
-226
-1.000
2020
-
-500
-200
-800
-1.610
-3.700
-25
-900
-6.900
-
3.400
600
-100
-10
-226
-1.000
2017- 2020
-
-2.000
-800
-3.800
-3.665
-15.975
-100
-2.350
-26.600
-48
14.400
2.600
-400
-40
-904
-4.000
Anm.:
Angivelsen ’0’ betyder, at der ikke vurderes at være
en udgift/provenu forbundet med forslaget. Angivelsen
’-’ betyder, at
effekten ikke har været mulig at beregne.
Ad 23) Afvigelse fra summen af tallene for hvert år skyldes afrundinger
Ad 15) Kontanthjælp uden modkrav
Det vurderes ikke muligt at beregne effekten på den offentlige saldo ved at
fjerne alle rådighedskrav og andre former for modkrav for kontanthjælpsmod-
tagere, da der ikke eksisterer tilstrækkelig sikker viden om konsekvenserne af
kravene om at stå til rådighed for arbejdsmarkedet. En fjernelse af rådigheds-
kravene må dog forventes at have betydelige konsekvenser for fx tilgangen til
kontanthjælpssystemet, jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 234 (Alm.
del) af 13. april 2016.
Ad 16) Fjern kontanthjælpsloftet (mia. kr.)
Beregningen tager udgangspunkt i de beregninger, der blev foretaget ifm. ind-
budgetteringen af kontanthjælpsloftet. Det forudsættes således, at der vil være
de samme udgifter ved at fjerne kontanthjælpsloftet, som der vurderes at være
mindreudgifter ved at indføre loftet. Der er afrundet til nærmeste 100 mio. kr.
Ad 17) Ophæv 225-timers reglen (mia. kr.)
Beregningen tager udgangspunkt i de beregninger, der blev foretaget ifm. ind-
budgetteringen af 225-timers reglen. Det forudsættes således, at der vil være de
samme udgifter ved at fjerne 225-timers reglen, som der vurderes at være
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
Side 13 af 30
mindreudgifter ved at indføre reglen. Der er afrundet til nærmeste 100 mio.
kr.
Ad 18) Drop integrationsydelsen (mia. kr.)
Udgifterne ved at fjerne integrationsydelsen afhænger af den asylprognose, der
lægges til grund for beregningerne. Denne beregning baserer sig på den sene-
ste asylprognose. Der henvises til supplerende svar på BEU 502 af 11. oktober
2017. Der er afrundet til nærmeste 100 mio. kr.
Ad 19) Stop satsreguleringens udhulning af overførselsindkomster
Beregningen er baseret på en opgørelse af de samlede overførsler, der ligger til
grund for satspuljen. Dvs. såvel skattepligtige som ikke skattepligtige overførs-
ler, der reguleres med satsreguleringsprocenten. I opgørelsen fremskrives
overførslerne frem til 2020 med hhv. den gældende sats for regulering samt en
sats, hvor der er set bort fra fradraget til satspuljen. Forskellen er herefter til-
bagediskonteret til 2017-niveau med udgangspunkt i den gældende sats. I
fremskrivningen er der endvidere taget højde for den forventede udvikling i
befolkningssammensætningen. For så vidt angår den skattepligtige del af over-
førslerne er der i beregningen taget højde for den afledte virkning på ind-
komstskatter og boligstøtte.
Ad 20) Fordobling af grøn check
Den grønne check er fastholdt nominelt (reguleres ikke) og opgjort i 2017-
niveau er værdien af en fordobling af den grønne check således aftagende over
tid. Det fremgår ikke direkte af finanslovsforslaget om tillægget pr. barn også
skal fordobles, men er lagt til grund i den økonomiske vurdering af forslaget.
Beregnet med udgangspunkt i gældende regler på det tidspunkt, hvor finans-
lovsforslaget blev fremlagt. Der er dermed set bort fra konsekvenserne af lov-
forslaget om reduktion af den grønne check som led i PSO-aftalen.
Ad 21) Socialt frikort til hjemløse
Det er lagt til grund, at dette forslag er tilsvarende det sociale frikort fra Rege-
ringens 2025-plan,
Helhedsplan
for et stærkere Danmark.
Mindreprovenu-
et/merudgiften er ekslusiv udgifter til udvikling, visitation og administration.
Ad 22) Danmark skal modtage 2.000 kvoteflygtninge
Det bemærkes, at beregningerne omfatter offentlige udgifter forbundet med
ordninger rettet mod flygtninge på Udlændinge- og Integrationsministeriet og
Børne- og Socialministeriets område herunder sagsbehandling, tilbud under in-
tegrationsprogrammet mv. Herudover er indregnet overførselsindkomster,
som flygtninge er berettiget til herunder bl.a. integrationsydelse. I beregnin-
gerne indgår således ikke eventuelle udgifter forbundet med øvrige kommuna-
le og regionale servicetilbud mv.
Ad 24) Styrk kampen mod deling af. nøgenbilleder
Alternativet angiver, at der skal afsættes 48 mio. kr. i alt i perioden 2017-2020
til en styrket kamp mod deling af nøgenbilleder. Dette er lagt til grund.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
Side 14 af 30
Ad 25) Hæv tobaksafgifterne med 50 pct.
Afgiftsstigningen vurderes ikke at medføre et merprovenu opgjort efter tilba-
geløb og adfærd (inkl. arbejdsudbud), jf. tabel 2. Den høje selvfinansierings-
grad skal primært ses i sammenhæng med effekterne på salget af tobak, herun-
der øget grænsehandel. En mindre del af effekten skyldes arbejdsudbudseffek-
ter. Den foreslåede afgiftsændring er af en betydelig størrelsesorden, hvilket
behæfter beregningerne af forslagets provenumæssige konsekvenser med væ-
sentlig usikkerhed. De skønnede provenumæssige konsekvenser er afrundet
til nærmeste 100 mio. kr.
Ad 26) Genindfør sodavandsafgiften
Til grundlag for besvarelsen antages det, at afgiften indføres på samme niveau
som inden halveringen af afgiften i juli 2013 og den efterfølgende afskaffelse i
januar 2014. Under pågældende antagelse vil den gennemsnitlige afgiftssats i
2017 være 1,39 kr. pr. liter, hvilket svarer til afgiftssatsen i første halvår af 2013
på 1,30 kr. pr. liter indekseret med 1,8 pct. pr. år. Adfærdseffekterne skal ses i
lyset af, at en genindførelse af sodavandsafgiften forventes at øge grænsehand-
len og den illegale handel samtidig med, at det indenlandske salg falder. De
skønnede provenumæssige konsekvenser er afrundet til nærmeste 100 mio. kr.
Ad 27) Legalisering af medicinsk cannabis
Udgifterne fremgår af forslaget, idet der afsættes 100 mio. kr. årligt i fire år til
at etablere ordningen med legalisering af medicinsk cannabis. Det kan oplyses,
at der med Aftale om satspuljen på sundheds- og ældreområdet for 2017-2020
er afsat i alt 21,8 mio. kr. i perioden 2017-2020 til etablering af en forsøgsord-
ning med medicinsk cannabis. Regeringen og Dansk Folkeparti har endvidere i
marts 2018 indgået en aftale, der sikrer at patienter, der har købt medicinsk
cannabis under den forsøgsordning, der trådte i kraft 1. januar, fremover får
mulighed for at få tilskud til det.
Ad 28) Tillidsdelegation for afbureaukratisering
Alternativets udgiftsskøn er lagt til grund.
Ad 29) Trafikal ligestilling
Alternativet foreslår at investere 186 mio. kr. årligt i trafikal ligestilling i form
af et landevejsprincip. Det daværende Økonomi- og Indenrigsministerium
fremlagde i 2015 en rapport, hvor de offentlige udgifter ved et landevejsprin-
cip var opgjort til ca. 185 mio. kr. Beregningerne inkluderede ikke færgeruten
til Fanø. Efterfølgende estimerede Økonomi- og Indenrigsministeriet i 2015,
at et fuldt landevejsprincip inkl. færgeruten til Fanø ville beløbe sig til 226
mio. kr. årligt (2017-pl). I forbindelse med ordningens etablering var der bred
politisk enighed om den samlede model for udmøntningen af et landevejsprin-
cip, herunder at der i denne model indgår en grundpris på 20 kr. pr. passager-
returbillet i de tekniske beregninger af tilskudsbehovet. Omkostningerne ved
denne model for et fuldt landevejsprincip (dog undtaget højsæsonen) er op-
gjort til 136 mio. kr. Regeringen har allerede afsat 136 mio. kr. (2017-pl) til en
fuld finansiering af landevejsprincippet (dog undtaget hovedsæsonen) fra 2019
og frem. Fsva. Alternativets vurdering er der således en finansieringsmanko på
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
1878160_0015.png
Side 15 af 30
90 mio. kr. i forhold til Økonomi- og Indenrigsministeriets estimat fra 2015
(inkl. Fanø) og de heri indbyggede forudsætninger.
Ad 30) Kulturmilliard
I forbindelse med provenuskønnet er det lagt til grund, at der afsættes en pulje
på 1 mia. kr. Provenuskønnet tager således ikke højde for evt. tilbageløb mv.
Vurdering af offentlig saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
Tabel 7 indeholder den konkrete vurdering af saldovirkningen før tilbageløb og
adfærd. Vurderingen er på udvalgte punkter uddybet ovenfor efter tabel 6.
Tabel 7
Offentlig saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
Mio. kr. 2017-pl
15. Kontanthjælp uden modkrav
16. Fjern kontanthjælpsloftet
17. Ophæv 225-timers reglen
18. Drop integrationsydelsen
19. Stop satsreguleringens
udhulning af overførselsindkom-
ster
20. Fordobling af grøn check
21. Socialt frikort til hjemløse
22. Danmark skal modtage 2.000
kvoteflygtninge
23. Hæv udviklingsbistanden
24. Styrk kampen mod deling af
25. nøgenbilleder
25. Hæv tobaksafgifterne med
50 pct.
26. Genindfør sodavandsafgiften
27. Legalisering af medicinsk
cannabis
28. Tillidsdelegation for afbu-
reaukratisering
29. Trafikal ligestilling
30. Kulturmilliard
2017
-
-400
-100
-800
-300
-3.750
-20
-200
-6.500
-
-100
300
-100
-10
-226
-1.000
2018
-
-400
-100
-700
-500
-3.640
-20
-400
-6.600
-
-100
300
-100
-10
-226
-1.000
2019
-
-400
-100
-600
-1.045
-3.460
-20
-600
-6.700
-
-100
300
-100
-10
-226
-1.000
2020
-
-400
-100
-500
-1.515
-3.270
-20
-750
-6.900
-
-100
-300
-100
-10
-226
-1.000
2017- 2020
-
-1.700
-400
-2.600
-3.455
-14.120
-80
-1.950
-26.600
-48
-500
-1.200
-400
-40
-904
-4.000
Anm.:
Angivelsen ’0’ betyder, at der ikke vurderes at være
en udgift/provenu forbundet med forslaget. Angivelsen
’-’ betyder, at
effekten ikke har været mulig at beregne.
Vurdering af arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
Tabel 8 indeholder den konkrete vurdering af arbejdsudbud (fuldtidspersoner).
Vurderingen er på udvalgte punkter uddybet efter tabellen.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
1878160_0016.png
Side 16 af 30
Tabel 8
Arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
2017
15. Kontanthjælp uden mod-
krav
16. Fjern kontanthjælpsloftet
17. Ophæv 225-timers reglen
18. Drop integrationsydelsen
19. Stop satsreguleringens
udhulning af overførselsind-
komster
20. Fordobling af grøn check
21. Socialt frikort til hjemløse
22. Danmark skal modtage
2.000 kvoteflygtninge
23. Hæv udviklingsbistanden
24. Styrk kampen mod deling
af 25. nøgenbilleder
25. Hæv tobaksafgifterne med
50 pct.
26. Genindfør sodavandsafgif-
ten
27. Legalisering af medicinsk
cannabis
28. Tillidsdelegation for afbu-
reaukratisering
29. Trafikal ligestilling
30. Kulturmilliard
-
-500
-200
-1.000
-275
-2.400
0
0
0
0
-800
-100
0
0
0
0
2018
-
-500
-200
-950
-475
-2.350
0
0
0
0
-800
-100
0
0
0
0
2019
-
-500
-200
-750
-850
-2.250
0
0
0
0
-800
-100
0
0
0
0
2020
-
-500
-200
-700
-1.200
-2.125
0
150
0
0
-700
-100
0
0
0
0
Anm.:
Angivelsen ’0’ betyder, at der ikke vurderes at være arbejdsudbud forbundet med forslaget. Angivelsen
’-’ betyder, at arbejdsudbudseffekten ikke har været mulig at beregne. Der henvises til anmærkninger til
tabel 1 med mindre andet er anført.
Ad 15) Kontanthjælp uden modkrav
Det vurderes ikke muligt at beregne arbejdsudbudseffekt af forslaget. En fjer-
nelse af rådighedskravene og andre former for modkrav må dog forventes at
medføre betydelige adfærdsmæsige konsekvenser og således have negative
konsekvenser for arbejdsudbuddet, jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr.
234 (Alm. del) af 13. april 2016. Se også anm. til tabel 1.
Ad 16) Fjern kontanthjælpsloftet
Arbejdsudbudsvirkningen ved at fjerne kontanthjælpsloftet tager udgangs-
punkt i de adfærdsberegninger, der blev foretaget ifm. indbudgetteringen af
loftet. Der er afrundet til nærmeste 100 personer.
Ad 17) Ophæv 225-timers reglen
Arbejdsudbudsvirkningen ved at hæve 225-timersreglen tager udgangspunkt i
de adfærdsberegninger, der blev foretaget ifm. indbudgetteringen af 225-
timersreglen. Der er afrundet til nærmeste 100 personer.
Ad 18) Drop integrationsydelsen
Der er afrundet til nærmeste 50 personer.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
1878160_0017.png
Side 17 af 30
Ad 20) Fordobling af grøn check
Hele adfærdsvirkningen er arbejdsudbud.
Ad 21) Socialt frikort til hjemløse
Arbejdsudbudseffekterne vurderes at være meget beskedne.
Ad 22) Danmark skal modtage 2.000 kvoteflygtninge
Arbejdsudbudsvirkningen er beregnet med udgangspunkt i lovmodellens data-
grundlag og er beregnet på baggrund af den gennemsnitlige beskæftigelsesfre-
kvens blandt 18-64 årlige kvoteflygtninge opdelt på opholdstid.
Ad 29) Trafikal ligestilling
Der vurderes ikke at være ændringer i arbejdsudbud forbundet med forslaget.
Vurdering af BNP-virkning og BNP-virkning pr. indbygger i 2020
Tabel 9 indeholder den konkrete vurdering af BNP-virkninger og BNP-virkninger
pr. indbygger i 2020. Vurderingen er på udvalgte punkter uddybet efter tabellen.
Tabel 9
BNP-virkning og BNP-virkning pr. indbygger i 2020
BNP-effekt
Mia. kr.
15. Kontanthjælp uden modkrav
16. Fjern kontanthjælpsloftet
17. Ophæv 225-timers reglen
18. Drop integrationsydelsen
19. Stop satsreguleringens udhulning af
overførselsindkomster
20. Fordobling af grøn check
21. Socialt frikort til hjemløse
22. Danmark skal modtage 2.000 kvoteflygt-
ninge
23. Hæv udviklingsbistanden
24. Styrk kampen mod deling af 25. nøgenbil-
leder
25. Hæv tobaksafgifterne med 50 pct.
26. Genindfør sodavandsafgiften
27. Legalisering af medicinsk cannabis
28. Tillidsdelegation for afbureaukratisering
29. Trafikal ligestilling
30. Kulturmilliard
-
-0,3
-0,1
-0,4
-0,8
-1,6
0,0
-
0
0
-0,6
-0,1
-
0
-
0
BNP-effekt pr. indbygger
Kr.
-
-50
0
-100
-135
-275
0
-
0
0
-100
0
-
0
-
0
Anm.: Beregningen af BNP-effekterne følger Finansministeriets sædvanlige beregningstekniske principper.
For beregninger i REFORM-modellen er det beregningsteknisk lagt til grund, at merprovenu fører til
merforbrug i den offentlige sektor og tilsvarende at merudgifter modsvares af et mindre forbrug i den of-
fentlige sektor. BNP pr. indbygger er beregnet på baggrund af seneste befolkningsprognose fra DREAM
og Danmarks Statistik.
Ad 22) Danmark skal modtage 2.000 kvoteflygtninge
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
Side 18 af 30
Et øget antal kvoteflygtninge vil som udgangspunkt øge arbejdsudbuddet på
sigt i takt med indtræden på arbejdsmarkedet og dermed have en positiv effekt
på strukturelt BNP. Eventuelle varige udgifter til det øgede antal kvoteflygt-
ninge vil kunne have negativ effekt på strukturelt BNP. I lyset heraf er der ikke
foretaget skøn over de samlede effekter på strukturelt BNP.
Ad 23) Hæv udviklingsbistanden
At hæve udviklingsbistanden til 1 pct. af BNI forventes ikke at have nogen ef-
fekt på strukturelt BNP, hvilket bl.a. skal ses i lyset af, at en stor del af udgif-
terne ikke anvendes i Danmark.
Ad 24) Styrk kampen mod deling af 25. nøgenbilleder
Forslaget vurderes ikke at være af en karakter eller størrelsesorden der påvirker
strukturelt-BNP.
Ad 25) Hæv tobaksafgifterne med 50 pct.
Det er lagt til grund for husholdningerne, at der udelukkende regnes BNP-
virkning af arbejdsudbudseffekterne.
Ad 26) Genindfør sodavandsafgiften
Det er lagt til grund for husholdningerne, at der udelukkende regnes BNP-
virkning af arbejdsudbudseffekterne.
Ad 27) Legalisering af medicinsk cannabis
Effekten af at legalisere medicinsk canabis vurderes grundlæggende at være
usikker. Det vil isoleret set kunne medføre et øget konkurrencepres på eksiste-
rende produkter. Modsat må det forventes, at en legalisering vil substituere ek-
sisterende medicinalske produkter, og derigennem fjerne/sænke efterspørgslen
efter disse. Det vurderes ikke muligt at skønne over de samlede effekter.
Ad 28) Tillidsdelegation for afbureaukratisering
En midlertidig ordning vurderes ikke at have effekter på strukturelt BNP.
Ad 29) Trafikal ligestilling
Det er uklart, hvad tiltaget præcist indebærer, hvorfor effekterne ikke kan vur-
deres. Det vil dog generelt kunne have negative BNP-effekter, at subsidiere én
service frem for en anden, uagtet forskelle i produktivitet.
Ad 30) Kulturmilliard
At tilføre en mia. kr. årligt til kultur forventes ikke isoleret set at påvirke struk-
turelt BNP.
Den grønne bundlinje
Der indgår 24
forslag under overskriften ’den grønne bundlinje’.
Det har fsva. en række af forslagene til nye afgifter ikke været muligt at udarbejde
fyldestgørende skøn for forslagene.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
1878160_0019.png
Side 19 af 30
Konkret har det ikke været muligt at skønne over effekterne forbundet med for-
slag 34 højere afgift på biomasse og 38 højere afgifter på brug af brændeovne. Det
skyldes, at der er tale om forslag til nye afgifter, som er meget løst beskrevet, og
hvor både afgiftsgrundlag og afgiftssatser er ukendte.
Fsva. forslag 37 klimaafgift på oksekød har det ikke været muligt at skønne over
den offentlige saldovirkning efter tilbageløb og adfærd. Det skyldes, at der er tale
om et forslag, hvor adfærdsvirkningerne ligger uden for erfaringsområdet og der
derfor ikke foreligger et grundlag for at skønne over disse.
Ses der bort fra de tre forslag er der fortsat en stor diskrepans mellem Alternati-
vets vurdering og Finansministeriets vurdering. Der er blandt andet stor diskre-
pans i vurderingen af forslagene om at reducere afgiften på elbiler eller forslagene
om forhøjelse af benzin- og dieselafgifterne,
jf. svar på Finansudvalgsspørgsmål 81
(alm. del) af 3. november 2016.
Vurdering af offentlig saldovirkning før tilbageløb og adfærd
Tabel 10 indeholder den konkrete vurdering af saldovirkningen før tilbageløb og
adfærd. Vurderingen er på udvalgte punkter uddybet efter tabellen.
Tabel 10
Offentlig saldovirkning før tilbageløb og adfærd
Mio. kr., 2017-pl
31. Hæv klimabistanden til
udviklingslande
32 og 33. Højere afgifter på
benzin og diesel
34. Højere afgifter på biomasse
35. Miljøafgifter for lastbiler
36. Klimaafgifter på flyrejser
37. Klimaafgift på oksekød
38. Højere afgifter på brug af
brændeovne
39. Genindfør NOx-afgiften
40. Højere fradragsgrænse for
benzin- og dieselbiler
41. Fjern afgifter på elbiler
42. Forsøg med roadpricing
43. Varmepumper
44. Geotemi
45. Justering af solcelleordning
46. Nyt biodiversitetsråd
47. Pulje til fritagelse af jordbe-
skatning
48. Mere urørt skov
49. Ny rapport om produkters
ressource og energiforbrug
50. TÆNK kemi
51. Sænk moms på frugt og
grønt
2017
-2.500
6.100
-
0
1.100
2.600
-
700
2.500
-1.300
-25
-240
-100
-25
-7
-5
-5
-5
-4
-2.000
2018
-2.500
6.000
-
0
1.200
2.600
-
700
2.400
-1.700
-25
-240
-100
-100
-7
-5
-10
-5
-4
-2.000
2019
-2.500
5.900
-
1.600
1.200
2.600
-
700
2.400
-2.300
-25
-240
-100
-125
-7
-5
-15
-5
-4
-2.000
2020
-2.500
5.800
-
1.600
1.200
2.600
-
700
2.400
-3.000
-25
-240
-100
-150
-7
-5
-20
-5
-7
-2.000
2017- 2020
-10.000
23.900
-
3.200
4.700
10.400
-
2.800
9.800
-8.300
-100
-960
-400
-400
-28
-20
-50
-20
-19
-7.800
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
1878160_0020.png
Side 20 af 30
52. Flere økologiske landbrug
53. Flere midler til energiteknolo-
giske programmer (EUDP)
54. Flere midler til miljøteknolo-
giske programmer (MUDP)
55. Diverse investeringer i miljø
og klima
56. Luk huller for skattely
-500
-181
-97
-500
-
-500
-311
-161
-500
-
-500
-321
-200
-500
-
-500
-324
-200
-500
-
-2.000
-1.137
-659
-2.000
-
Anm.:
Angivelsen ’0’ betyder, at der ikke vurderes at være
en udgift/provenu forbundet med forslaget. Angivelsen
’-’ betyder, at
effekten ikke har været mulig at beregne.
Ad 31) Hæv klimabistanden til udviklingslande
Alternativets udgiftsskøn er lagt til grund.
Ad 32) og 33) Højere afgifter på benzin og diesel
Der er regnet samlet på benzin og diesel på baggrund af afgiftspligtigt salg af
respektive størrelser i 2015. Forslagene skønnes at give et mindreprovenu efter
adfærd og arbejdsudbud, hvilket primært skyldes benzin- og dieselforbrugets
følsomhed overfor grænsehandel. Det bemærkes, at de skønnede provenu-
virkninger er behæftet med væsentlig usikkerhed generelt, men at de betydelige
afgiftsændringer gør de skønnede adfærdseffekter særligt usikre. De skønnede
provenumæssige konsekvenser er afrundet til nærmeste 100 mio. kr.
Ad 34) Højere afgifter på biomasse
Alternativet foreslår en afgift på fast biomasse og anfører, at afgiften kan ind-
bringe et provenu på 7,2 mia. kr. i 2017-2020. Med gældende regler er biomas-
se afgiftsfritaget, og der er således tale om indførelse af en ny afgift. Pba. be-
skrivelsen i Alternativets finanslovsudspil er det dog uklart, hvordan afgifts-
grundlaget præcist skal defineres, og hvilke afgiftssatser der skal lægges til
grund. Det vurderes derfor ikke muligt at beregne de provenumæssige konse-
kvenser af forslaget. Det bemærkes hertil, at indførelse af en generel afgift på
biomasse (FSA), der senere blev tilbagerullet, var en del af Energiaftale 2012.
Afgiftsgrundlaget blev ved FSA’en defineret som alt handlet biomasse til op-
varmningsformål men med en række afgrænsninger, bagatelgrænser mv. Det
vurderes umiddelbart ikke muligt at afgrænse afgiftsgrundlaget yderligere in-
denfor rammerne af EU-retten.
Ad 35) Miljøafgifter for lastbiler
Opgørelsen af de provenumæssige konsekvenser tager udgangspunkt i kør-
selsafgiften for lastbiler over 12 t for det overordnede vejnet, som tidligere er
blevet foreslået ifm. Forårspakke 2.0, februar 2009 og besluttet opgivet i for-
bindelse med Vækstplan DK, april 2013. I de provenumæssige konsekvenser
er udgifter til drift og etablering, samt tabt provenu fra afskaffelsen af Euro-
vignetteafgiften indregnet. Det bemærkes hertil, at Alternativet foreslår en til-
lempet tysk ordning i Danmark for køretøjer over 7,5 tons, men dækkende alle
veje. Der er omkring 6.500 lastbiler i Danmark mellem 7,5 og 12 t, og den in-
ternationale trafik med disse lastbiler er forholdsvist begrænset, ligesom de let-
tere lastbiler har anderledes kørselsmønstre. Derfor vurderes det ikke at have
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
Side 21 af 30
nævneværdige provenumæssige konsekvenser at rykke grænsen fra 12 til 7,5 t.
Det er ikke umiddelbart muligt at beregne merprovenuet ved at udvide afgif-
ten til hele vejnettet. Det bør hertil også bemærkes, at drifts- og etablerings-
omkostningerne for et system, der kan dække hele vejnettet, forventes at være
væsentligt højere end et system, der kun dækker det overordnede vejnet. Det
er forudsat i beregningerne, at det som minimum vil kræve en implemente-
ringsperiode på to år, og afgiften vurderes dermed ikke at kunne medføre et
provenu før tidligst 2019. Forslaget vurderes at have en relativt begrænset ar-
bejdsudbudseffekt. Pågældende effekt er indregnet i de provenumæssige kon-
sekvenser, men er pga. den begrænsede effekt ikke medtaget i opgørelsen af
arbejdsudbudseffekten målt i antal personer, jf. tabel 3. De skønnede prove-
numæssige konsekvenser er afrundet til nærmeste 100 mio. kr.
Ad 36) Klimaafgifter på flyrejser
Det bemærkes indledningsvist, at beregningerne er foretaget med udgangs-
punkt i en række antagelser og behæftet med betydelig usikkerhed. Det er lagt
til grund, at udviklingen i antallet af passagerer afspejler den gennemsnitlig år-
lige stigning over perioden 2013-15, og at flyafgiften forhøjes med 1,8 pct. år-
ligt. De afledte adfærdsmæssige konsekvenser svarer til et skønnede lavere an-
tal passager, jf. besvarelsen af FIU nr. 96 af 4. november 2016, mens der ikke
er taget højde for eventuelle øvrige afledte effekter. I besvarelsen er det samti-
dig lagt til grund, at ca. 40 pct. af afgiften tilfalder udenlandske forbrugere. De
skønnede provenumæssige konsekvenser er afrundet til nærmeste 100 mio. kr.
Ad 37) Klimaafgift på oksekød
Der forbruges ca. 150 mio. kg oksekød om året i Danmark, hvormed en afgift
på 17 kr. pr. kg (som foreslået af Alternativet) vil give et umiddelbart merpro-
venu på ca. 2,6 mia. kr. pr. år. Der er tale om indførelse af en ny afgift, som
yderligere indføres med en høj sats. For almindeligt hakket oksekød vil en af-
gift på 17 kr. pr. kg medføre en stigning i forbrugerprisen på ca. 30 pct. Der er
ikke regnet på tilbageløb eller adfærd af forslaget, jf. tabel 2 og 3. Adfærdsef-
fekterne ligger uden for erfaringsområdet, men vil være betydelige. Der er så-
ledes ikke tale om, at der vil kunne disponeres over et beløb på 2,6 mia. kr. år-
ligt ved indførsel af afgiften. De skønnede provenumæssige konsekvenser er
afrundet til nærmeste 100 mio. kr.
Ad 38) Højere afgifter på brug af brændeovne
Det vurderes ikke muligt at beregne de provenumæssige konsekvenser af Al-
ternativets forslag om indførelse af afgift på brændeovne. Det skal ses i lyset
af, at der er tale om indførelse af en ny afgift, som beskrives på et meget over-
ordnet niveau, hvor både afgiftsgrundlag og afgiftssats er ukendt. Eksempelvis
fremgår det ikke, om måler på brændeovne skal måle den faktiske udledning,
temperaturen mv. Det bemærkes hertil, at der vurderes at være betydelige ad-
ministrative omkostninger forbundet med indførelsen af afgift på brændeovne,
da der bl.a. vil skulle ske en registrering af alle ovne, installeres godkendt må-
lerudstyr og udøves kontrol hermed.
Ad 39) Genindfør NOx-afgiften
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
Side 22 af 30
Med virkning fra 1. juli 2016 blev NOx-afgiften nedsat fra 26,6 kr. pr. kg til 5
kr. pr. kg. En tilbagerulning af denne nedsættelse vil efter tilbageløb, adfærd og
arbejdsudbud stort set opveje mindreprovenuet fra nedsættelsen, som angivet i
det tilhørende lovforslag, L 70 Lov om ændring af lov om afgift af kvælstof-
oxider og forskellige andre love. Merprovenuet ved tilbagerulningen skønnes
dog at være en anelse højere end mindreprovenuet ved nedsættelsen som følge
af et højere nuværende grundlag. De skønnede provenumæssige konsekvenser
er afrundet til nærmeste 100 mio. kr.
Ad 40) Højere fradragsgrænse for benzin- og dieselbiler
Provenueffekterne tager afsæt i gældende regler før indgåelse af
Aftale om om-
lægning af bilafgifterne,
dvs. inkl det forhøjede skalaknæk som aftalt ved finans-
lovsaftalen for 2017, jf. L 93 Forslag til lov om ændring af registreringsafgifts-
loven. Provenueffekterne er desuden beregnet med udgangspunkt i tidligere
antagelser om arbejdsudbudseffekter af ændringer i registeringsafgiften. Be-
regningerne tager udgangspunkt i det strukturelle antal nyeregistreringer. De
skønnede provenumæssige konsekvenser er afrundet til nærmeste 100 mio. kr.
Ad 41) Fjern afgifter på elbiler
De provenumæssige konsekvenser tager afsæt i besvarelsen af SAU nr. 4 (L
61) af 4. december 2015, hvor en afgiftsfritagelse for elbiler for perioden 2016-
2020 beregnes. Beregninger er opdateret med nedsættelsen af den høje regi-
streringsafgiftssats med finanslovsaftalen for 2016. Forhøjelsen af skalaknæk-
ket med finanslovsaftalen for 2017 vurderes derimod at være af beskeden ind-
flydelse og er dermed ikke medregnet. Det bemærkes hertil, at der ikke vurde-
res at være nævneværdige arbejdsudbudseffekter, da det antages, at en elbil er-
statter en konventionel bil til samme pris (inkl. afgift), jf. tabel 3. De skønnede
provenumæssige konsekvenser er afrundet til nærmeste 100 mio. kr.
Ad 42) Forsøg med roadpricing
Det er lagt til grund, at afløbet til forsøget med roadpricing er fladt i alle årene.
Det har ikke været muligt at vurdere evt. tilbageløb eller adfærd, da det ikke
vides, hvordan Alternativet foreslår, at midlerne udmøntes.
Ad 43) Varmepumper
Alternativets udgifter til varmepumper er lagt til grund for opgørelsen, da det
ikke har været muligt at kvalificere Alternativets forslag nærmere. Det bemær-
kes, at opgørelsen ikke tager højde for offentlige udgifter med relation til var-
mepumper på finansloven for 2017 eller offentlige udgifter prioritetet til var-
mepumper i 2017 i forbindelse med deludmøntningen af den grønne klimapul-
je i 2017.
Ad 44) Geotermi
Alternativets udgifter til geotermi er lagt til grund for opgørelsen, da det ikke
har været muligt at kvalificere Alternativets forslag nærmere. Det bemærkes, at
opgørelsen således ikke tager højde for offentlige udgifter til geotermi opført
på finansloven for 2017.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
Side 23 af 30
Ad 45) Justering af solcelleordning
Der er indhentet skøn for provenueffekten fra Energi-, Forsynings- og Kli-
maministeriet. Alternativets forslag til justeret solcelleordning (døgnafregning)
give øgede afgiftsfordele for private, der producerer el på egne solcelleanlæg,
hvilket medfører mindreprovenu. Skønnet er afrundet til nærmeste 25 mio.
kr.
Ad 46) Nyt biodiversitetsråd
Alternativets udgifter til et nyt biodiversitetsråd er lagt til grund for opgørel-
sen, da det ikke har været muligt at kvalificere Alternativets forslag nærmere.
Ad 47) Pulje til fritagelse af jordbeskatning
Det skal bemærkes, at tilbageløbet har modsat fortegn af en traditionel lempel-
se. Det skal ses i lyset af, at puljen er knyttet til, at produktionskapacitet tages
ud af drift, hvilket indebærer, at de dertil knyttede indtægter, herunder skatte-
indtægter for staten bortfalder. Indenfor et rammebeløb på 40 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærd kan det umiddelbare subsidie til at tage jord ud af drift
udgøre ca. 20 mio. kr., når der tages højde for, at statens indtægter fra ind-
komstskat samt moms og afgifter reduceres.
Det er i denne forbindelse lagt til grund, at tilbageløbet udgør ca. 55 pct., sva-
rende til standardforudsætningerne i forbindelse med ændringer i grundskyl-
den på produktionsjord.
Ad 48) Mere urørt skov
Som udgangspunkt medfører udlægning af urørt skov et varigt indtægtstab,
som det ikke har været muligt at kvalificere i opgørelsen. Alternativets opgø-
relse af udgifter er lagt til grund.
Ad 49) Ny rapport om produkters ressource og energiforbrug
Alternativets estimat for udgifterne til en rapport om produkters ressource- og
energieffektivitet er lagt til grund for opgørelsen, da det ikke har været muligt
at kvalificere Alternativets forslag nærmere.
Ad 50) TÆNK kemi
Vedr. TÆNK Kemi blev der med Aftale om finansloven for 2017 afsat 3,0
mio. kr. årligt i 2017-2019 til Tænk kemi. Alternativet anfører, at de ønsker at
fortsætte bevillingen og hæve den til i alt 7,0 mio. kr. årligt. Det vil betyde en
merbevilling 2017-2020 på i alt 19,0 mio. kr. sammenlignet med Finansloven
for 2017 i stedet for 28 mio. kr., som fremgår af Alternativets finanslovsfor-
slag.
Ad 51) Sænk moms på frugt og grønt
Skønnet skal ses som et groft summarisk skøn for en nedsættelse af momsen
på frugt og grønt til 12,5 pct. De provenumæssige konsekvenser er baseret på
forbrugsundersøgelsen. Der er indlagt en stram afgrænsning af, hvad der anses
for frugt og grønt, hvor fx blandingsprodukter hvor frugt og grønt indgår ikke
er omfattet. Der er desuden ikke taget højde for, at omkostninger ved forskel-
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
Side 24 af 30
lige momssatser overvæltes i priser mv. Der er herudover ikke indregnet evt.
sundhedseffekter. De skønnede provenumæssige konsekvenser er afrundet til
nærmeste 100 mio. kr.
Ad 52) Flere økologiske landbrug
Alternativets forslag til yderligere midler til økologi er lagt til grund. Det be-
mærkes hertil, at behovet for tilskudsmidler til økologi varierer med omfanget
af ansøgninger. Støtte til økologiske bedrifter skal desuden anvendes iht. det
godkendte landdistriktsprogram og EU-regelsættet herfor.
Ad 53) Flere midler til energiteknologiske programmer (EUDP)
Vedr. EUDP er der på Finansloven for 2017 afsat 319,0 mio. kr. i 2017 (hvor-
af 128,0 mio. kr. blev prioriteret ifm. udmøntning af forskningsreserven). Her-
udover blev der ved ændringforslagene for Finansloven for 2017 tilført 130,0
mio. kr. i 2017, 127,8 mio. kr. i 2018, 125,7 mio. kr. i 2019 og 123,4 mio. kr. i
2020 som følge af en omprioritering af ForskeEL-programmet til EUDP fra
2017 og frem, jf. Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folke-
parti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti om afskaffelse af PSO-afgiften af november 2016.
Opgørelsen for EUDP omfatter § 29.22.01.10. Udbygning af dansk energi-
forskning og
–udvikling
samt § 29.22.01.40. Forskning, udvikling og demon-
stration inden for energieffektiv transport. Alternativet anfører, at de ønsker,
at den samlede bevilling er 500 mio. kr. årligt i 2017-2020. Det vil betyde, at
der skal afsættes i alt 1.136,9 mio. kr. i 2017-2020 foruden det afsatte på Fi-
nansloven for 2017 og ikke ca. 1.750 mio. kr., som det fremgår af Alternativets
finanslovsforslag. Der er i opgørelsen ikke taget højde for tildeling af midler til
EUDP ifm. udmøntning af forskningsreserven i 2018-2020 eller Aftale om fi-
nansloven for 2018.
Ad 54) Flere midler til miljøteknologiske programmer (MUDP)
Vedr. MUDP er der på Finansloven for 2017 afsat 102,6 mio. kr. i 2017, hvor-
af 60,1 mio. kr. blev prioriteret ifm. udmøntning af forskningsreserven i for-
bindelse med Aftale om Finansloven for 2017, og 38,9 mio. kr. i 2018. Der er
ikke afsat midler efter 2018. Alternativet anfører, at de ønsker, at den samlede
bevilling til MUDP er 200 mio. kr. årligt i 2017-20. Det vil betyde, at der skal
afsættes i alt 658,5 mio. kr. i 2017-20 foruden det afsatte på Finansloven for
2017 og ikke ca. 630 mio. kr., som det fremgår af Alternativets finanslovsfor-
slag. Der er i opgørelsen ikke taget højde for tildeling af midler til MUDP ifm.
udmøntning af forskningsreserven 2018-2020 eller Aftale om finansloven for
2018.
Ad 55) Diverse investeringer i miljø og klima
Det har på baggrund af de fremførte oplysninger i Alternativets finanslovsfor-
slag ikke været muligt at kvalificere opgørelsen af 'Diverse investeringer i miljø
og klima' for alle konti. For at sikre samme opgørelsesmetode er Alternativets
differerenceopgørelse mellem 2015 og Forslag til finanslov for 2017 lagt til
grund.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
1878160_0025.png
Side 25 af 30
Ad 56) Luk huller for skattely
Alle folketingets partier står bag en aftale, der styrker indsatsen mod internati-
onal skatteundragelse. Der oprettes bl.a. et nyt center, som vil indeholde den
samlede indsats på området. Der er afsat 25 mio. kr. årligt til centret frem til
og med 2021. Der er således allerede igangsat ekstra initiativer for at øge fokus
på skatteunddragelse. Afsættelse af yderligere midler giver ikke nødvendigvis
øget sandsynlighed for at lukke huller for skattely. Alternativet foreslår at af-
sætte yderligere 600 mio. kr. i perioden 2017-2020. Da der ikke er fremsat
konkrete forslag til, hvad det er for en yderligere indsats de ekstra afsatte mid-
ler konkret vil skulle anvendes til, er der ikke grundlag for at forvente yderlige-
re nedbringelse af skatteunddragelse som følge heraf.
Vurdering af offentlig saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
Tabel 11 indeholder den konkrete vurdering af saldovirkningen før tilbageløb og
adfærd. Vurderingen er på udvalgte punkter uddybet ovenfor efter tabel 10.
Tabel 11
Offentlig saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
Mio. kr. 2017-pl
31. Hæv klimabistanden til udvik-
lingslande
32. og 33 Højere afgifter på benzin
og diesel
34. Højere afgifter på biomasse
35. Miljøafgifter for lastbiler
36. Klimaafgifter på flyrejser
37. Klimaafgift på oksekød
38. Højere afgifter på brug af
brændeovne
39. Genindfør NOx-afgiften
40. Højere fradragsgrænse for
benzin- og dieselbiler
41. Fjern afgifter på elbiler
42. Forsøg med roadpricing
43. Varmepumper
44. Geotemi
45. Justering af solcelleordning
46. Nyt biodiversitetsråd
47. Pulje til fritagelse af jordbeskat-
ning
48. Mere urørt skov
49. Ny rapport om produkters
ressource og energiforbrug
50. TÆNK kemi
51. Sænk moms på frugt og grønt
52. Flere økologiske landbrug
53. Flere midler til energiteknologi-
ske programmer (EUDP)
54. Flere midler til miljøteknologi-
ske programmer (MUDP)
55. Diverse investeringer i miljø og
klima
2017
-2.500
-400
-
0
1.200
-
-
400
1.200
-1.100
-25
-240
-100
-25
-7
-10
-5
-5
-4
-1.600
-500
181
-97
-500
2018
-2.500
-400
-
0
1.200
-
-
400
1.200
-1.400
-25
-240
-100
-75
-7
-10
-10
-5
-4
-1.600
-500
311
-161
-500
2019
-2.500
-400
-
900
1.200
-
-
400
1.100
-1.900
-25
-240
-100
-100
-7
-10
-15
-5
-4
-1.600
-500
321
-200
-500
2020
-2.500
-400
-
900
1.300
-
-
400
1.100
-2.600
-25
-240
-100
-100
-7
-10
-20
-5
-7
-1.600
-500
324
-200
-500
2017- 2020
-10.000
-1.800
-
1.900
4.800
-
-
1.500
4.600
-7.000
-100
-960
-400
-300
-28
-40
-50
-20
-19
-6.200
-2.000
1.137
-659
-2.000
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
1878160_0026.png
Side 26 af 30
56. Luk huller for skattely
-
-
-
-
-
Anm.:
Angivelsen ’0’ betyder, at der ikke vurderes at være
en udgift/provenu forbundet med forslaget. Angivelsen
’-’ betyder, at
effekten ikke har været mulig at beregne.
Vurdering af arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
Tabel 12 indeholder den konkrete vurdering af arbejdsudbud (fuldtidspersoner).
Vurderingen er på udvalgte punkter uddybet efter tabellen.
Tabel 12
Arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
2017
31. Hæv klimabistanden til
udviklingslande
32. og 33. Højere afgifter på
benzin og diesel
34. Højere afgifter på biomas-
se
35. Miljøafgifter for lastbiler
36. Klimaafgifter på flyrejser
37. Klimaafgift på oksekød
38. Højere afgifter på brug af
brændeovne
39. Genindfør NOx-afgiften
40. Højere fradragsgrænse for
benzin- og dieselbiler
41. Fjern afgifter på elbiler
42. Forsøg med roadpricing
43. Varmepumper
44. Geotemi
45. Justering af solcelleord-
ning
46. Nyt biodiversitetsråd
47. Pulje til fritagelse af jord-
beskatning
48. Mere urørt skov
49. Ny rapport om produkters
ressource og energiforbrug
50. TÆNK kemi
51. Sænk moms på frugt og
grønt
52. Flere økologiske landbrug
53. Flere midler til energitek-
nologiske programmer (EUDP)
54. Flere midler til miljøtekno-
logiske programmer (MUDP)
55. Diverse investeringer i
miljø og klima
56. Luk huller for skattely
0
-2.200
-
0
-200
-
-
-300
-1.300
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
300
0
0
0
0
-
2018
0
-2.200
-
0
-200
-
-
-300
-1.300
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
300
0
0
0
0
-
2019
0
-2.200
-
0
-200
-
-
-300
-1.300
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
300
0
0
0
0
-
2020
0
-2.100
-
0
-200
-
-
-300
-1.300
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
300
0
0
0
0
-
Anm.:
Angivelsen ’0’ betyder, at der ikke vurderes at være arbejdsudbud forbundet med forslaget. Angivelsen
’-’ betyder, at arbejdsudbudseffekten ikke har været mulig at beregne.
Ad 45) Justering af solcelleordning
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
1878160_0027.png
Side 27 af 30
Arbejdsudbudseffekterne vurderes at være meget beskedne og fremgår derfor
som nul.
Ad 47) Pulje til fritagelse af jordbeskatning
En midlertidig pulje til lempelse af jordbeskatningen for lodsejere, der udlæg-
ger jord til natur forventes ikke permanent at påvirke størrelsen af arbejdsud-
buddet. Det skal dog bemærkes, at der kan være en midlertidig negativ virk-
ning i det tilfælde, at den arbejdskraft, der var knyttet til udnyttelsen af jorden,
ikke finder alternativ anvendelse.
Ad 56) Luk huller for skattely
Det er ikke umiddelbart muligt at vurdere effekten.
Vurdering af BNP-virkning og BNP-virkning pr. indbygger i 2020
Tabel 13 indeholder den konkrete vurdering af BNP-virkninger og BNP-
virkninger pr. indbygger i 2020. Vurderingen er på udvalgte punkter uddybet efter
tabellen.
Tabel 13
BNP-virkning og BNP-virkning pr. indbygger i 2020
BNP-effekt
Mia. kr.
31. Hæv klimabistanden til udviklingslande
32+33. Højere afgifter på benzin og diesel
34. Højere afgifter på biomasse
35. Miljøafgifter for lastbiler
36. Klimaafgifter på flyrejser
37. Klimaafgift på oksekød
38. Højere afgifter på brug af brændeovne
39. Genindfør NOx-afgiften
40. Højere fradragsgrænse for benzin- og
dieselbiler
41. Fjern afgifter på elbiler
42. Forsøg med roadpricing
43. Varmepumper
44. Geotemi
45. Justering af solcelleordning
46. Nyt biodiversitetsråd
47. Pulje til fritagelse af jordbeskatning
48. Mere urørt skov
49. Ny rapport om produkters ressource og
energiforbrug
50. TÆNK kemi
51. Sænk moms på frugt og grønt
52. Flere økologiske landbrug
53. Flere midler til energiteknologiske pro-
grammer (EUDP)
0
-2,4
-
-0,5
-0,5
-
-
-0,5
-1,5
-
0
0
0
<0
0
<0
<0
0
0
0,3
-
-
BNP-effekt pr. indbygger
Kr.
0
-400
-
-100
-100
<0
<0
-100
-300
-
0
0
0
<0
0
<0
<0
0
0
50
-
-
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
1878160_0028.png
Side 28 af 30
54. Flere midler til miljøteknologiske program-
mer (MUDP)
55. Diverse investeringer i miljø og klima
56. Luk huller for skattely
-
-
-
-
-
-
Anm.: Beregningen af BNP-effekterne følger Finansministeriets sædvanlige beregningstekniske principper.
For beregninger i REFORM-modellen er det beregningsteknisk lagt til grund, at merprovenu fører til
merforbrug i den offentlige sektor og tilsvarende at merudgifter modsvares af et mindre forbrug i den of-
fentlige sektor. BNP pr. indbygger er beregnet på baggrund af seneste befolkningsprognose fra DREAM
og Danmarks Statistik.
Ad 31) Hæv klimabistanden til udviklingslande
En merbevilling til klimabistanden forventes ikke at have nogen effekt på-
strukturelt BNP, hvilket bl.a. skal ses i lyset af, at en stor del af udgifterne ikke
anvendes i Danmark.
Ad 32+33) Højere afgifter på benzin og diesel
Baseret på beregninger af arbejdsudbudseffekter samt REFORM 2.4. Det er
lagt til grund for husholdningerne, at der udelukkende regnes BNP-virkning af
arbejdsudbudseffekterne.
Ad 34) Højere afgifter på biomasse
Det er uklart hvilke afgiftssatser, der ligger til grund, hvorfor det ikke er muligt
at vurdere de provenumæssige konsekvenser af forslaget.
Ad 35) Miljøafgifter for lastbiler
Baseret på beregninger af arbejdsudbudseffekter samt REFORM 2.4.
Ad 36) Klimaafgifter på flyrejser
Baseret på beregninger af arbejdsudbudseffekter samt REFORM 2.4. Det er
lagt til grund for husholdningerne, at der udelukkende regnes BNP-virkning af
arbejdsudbudseffekterne.
Ad 37) Klimaafgift på oksekød
Der forventes at være negative BNP-effekter af forslaget, men der er ikke lavet
en strukturel BNP-beregning,
da adfærdseffekterne ligger uden for FM’s erfa-
ringsområde, hvilket betyder, at det ikke er muligt at beregne merprovenuet ef-
ter tilbageløb og adfærd af forslaget.
Ad 38) Højere afgifter på brug af brændeovne
Der regnes ikke strukturelle BNP-effekter, da der ikke foreligger information
om afgiftsgrundlag og afgiftssats. Der forventes at være administrative om-
kostninger forbundet med tiltaget. Det forventes, at de højere afgifter har ne-
gative BNP-effekter.
Ad 39) Genindfør NOx-afgiften
Baseret på beregninger af arbejdsudbudseffekter samt REFORM 2.4. Det er
lagt til grund for husholdningerne, at der udelukkende regnes BNP-virkning af
arbejdsudbudseffekterne.
Ad 41) Fjern afgifter på elbiler
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
Side 29 af 30
Forslaget kan føre til en inefficient allokering, da den favoriserer elbiler, men
omvendt reduceres afgiftstrykket på biler som helhed. Det vurderes ikke
umiddelbart muligt at skønne over de samlede effekter.
Ad 42) Forsøg med roadpricing
Midlertidige tiltag vurderes ikke at have strukturelle BNP-effekter.
Ad 43) Varmepumper
Midlertidige tiltag vurderes ikke at have strukturelle BNP-effekter.
Ad 44) Geotemi
Midlertidige tiltag vurderes ikke at have strukturelle BNP-effekter.
Ad 45) Justering af solcelleordning
Det vurderes at have mindre negative BNP-effekter, da tiltaget er et subsidie
til små, private solcelleanlæg, hvilket er en inefficient form for elproduktion
sammenlignet med produktion i større skala.
Ad 46) Nyt biodiversitetsråd
Forslaget vurderes ikke at være af en karakter eller størrelsesorden der påvirker
strukturelt BNP.
Ad 47) Pulje til fritagelse af jordbeskatning
Det vurderes at være forbundet med en negativ påvirkning af BNP, at tage en
produktionsfaktor ud af drift.
Ad 48) Mere urørt skov
Det vurderes at have negative BNP-effekter, da produktionskapacitet tages ud
af drift.
Ad 49) Ny rapport om produkters ressource og energiforbrug
Forslaget vurderes ikke at være af en karakter eller størrelsesorden der påvirker
strukturelt BNP.
Ad 50) TÆNK kemi
Forslaget vurderes ikke at være af en karakter eller størrelsesorden der påvirker
strukturelt BNP.
Ad 52) Flere økologiske landbrug
Der er generelt negative effekter ved subsidier, hvis disse ikke har til formål at
rette op på en markedsfejl. Det er dog ikke umiddelbart muligt at vurdere om
det er tilfældet, og den strukturelle effekt vurderes derfor ikke.
Ad 53) Se vurderingen ad 12).
Ad 54) Se vurderingen ad 12).
Ad 55) Diverse investeringer i miljø og klima
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministeren vil redegøre for effekten på de offentlige udgifter (både før og efter tilbageløb og adfærd), BNP, BNP pr. capita, gini-koefficient og arbejdsudbud af Alternativets finanslovs- og skatteudspil, til finansministeren
Side 30 af 30
Der er tale om midler til en række offentlige investeringer og støtteordninger.
Det vurderes ikke at være muligt at vurdere BNP-effekter heraf.
Ad 56) Luk huller for skattely
Det er ikke umiddelbart muligt at vurdere effekten.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister