Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. maj 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 87 (Alm. del) af 3.
november 2016
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget en gennemsnitlig dansk familie i arbejde
skal betale ekstra i samlede afgifter i løbet af et år, hvis Alternativets skatteudspil
fra 1. november 2016 gennemføres? Ministeren bedes opgøre det for familier i
arbejde i alle landets kommuner.
Svar
En samlet vurdering af Alternativets finanslovsudspil fra 1. november 2016 er,
som nævnt i det foreløbige svar, omfattende. Finansministeriet har nu regnet på
virkningerne af afgiftsforslagene, men der udestår stadig en række elementer i
udspillet, som ikke er regnet igennem endnu. Dermed er det ikke muligt at over-
sende svar på alle de udestående spørgsmål vedr. udspillet primo maj, som det var
stillet i udsigt. De svar, der stadig udestår (nr. 80, 81, 84-86 samt 90-93), færdiggø-
res og oversendes snarest muligt.
I Alternativets finanslovsudspil fra 1. november 2016 indgår der efter finansmini-
steriets skøn afgiftsstigninger på samlet set 13,9 mia. kr. årligt målt på den umid-
delbare virkning før tilbageløb og adfærd
1
. Heraf kan 12,1 mia. kr. henføres til
øget afgiftsbetaling fra husholdningerne, mens de resterende 1,8 mia. kr. kan hen-
føres til afgifter på erhvervenes eller den offentlige sektors forbrug.
Til fordeling af afgiftsstigningerne er der er taget udgangspunkt i Danmarks Stati-
stiks Forbrugsundersøgelse. Forbrugsundersøgelsen er en spørgeskemaundersø-
gelse, baseret på et udsnit af husstande i Danmark med informationer om, hvor
meget de enkelte familier forbruger af forskellige varer. På basis af disse forbrugs-
oplysninger estimerer Danmarks Statistik en afgiftsbetaling for familierne. Det
skal bemærkes, at forbrugsundersøgelsen omfatter et relativt lille udsnit af de dan-
ske husholdninger (omkring 2.200 husholdninger), som ved hjælp af vægtning kan
anvendes til opgørelser om landets knap 2,7 mio. husholdninger.
1
I finansministeriets skøn er der set bort fra forslaget om højere afgift på brug af brændeovne samt forslaget om højere
afgifter på biomasse, idet der i disse tilfælde er tale om nye afgifter, hvor der ikke vurderes at være tilstrækkelig beskrevet
implementeringsdetaljer til at foretage en egentlig opgørelse. Skønnet for den årlige afgiftsstigning er opgjort som gennem-
snittet over årene 2017-20. I skønnet for forslaget om fjernelse af afgiften på elbiler er der indregnet virkningen på 2,1 mia.
kr. årligt af en fjernelse og ikke de 0,65 mia. kr. årligt, som Alternativet har afsat til forslaget. Der er endvidere afvigelser
mellem finansministeriets og Alternativets provenuskøn på en række af de øvrige afgiftsforslag. Det har imidlertid ikke
været muligt at komme med en præcis begrundelse for forskellene, bl.a. fordi det ikke umiddelbart fremgår, hvilke bereg-
ningsforudsætninger, der har ligget til grund for Alternativets provenuskøn.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk