Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1757754_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. maj 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 87 (Alm. del) af 3.
november 2016
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget en gennemsnitlig dansk familie i arbejde
skal betale ekstra i samlede afgifter i løbet af et år, hvis Alternativets skatteudspil
fra 1. november 2016 gennemføres? Ministeren bedes opgøre det for familier i
arbejde i alle landets kommuner.
Svar
En samlet vurdering af Alternativets finanslovsudspil fra 1. november 2016 er,
som nævnt i det foreløbige svar, omfattende. Finansministeriet har nu regnet på
virkningerne af afgiftsforslagene, men der udestår stadig en række elementer i
udspillet, som ikke er regnet igennem endnu. Dermed er det ikke muligt at over-
sende svar på alle de udestående spørgsmål vedr. udspillet primo maj, som det var
stillet i udsigt. De svar, der stadig udestår (nr. 80, 81, 84-86 samt 90-93), færdiggø-
res og oversendes snarest muligt.
I Alternativets finanslovsudspil fra 1. november 2016 indgår der efter finansmini-
steriets skøn afgiftsstigninger på samlet set 13,9 mia. kr. årligt målt på den umid-
delbare virkning før tilbageløb og adfærd
1
. Heraf kan 12,1 mia. kr. henføres til
øget afgiftsbetaling fra husholdningerne, mens de resterende 1,8 mia. kr. kan hen-
føres til afgifter på erhvervenes eller den offentlige sektors forbrug.
Til fordeling af afgiftsstigningerne er der er taget udgangspunkt i Danmarks Stati-
stiks Forbrugsundersøgelse. Forbrugsundersøgelsen er en spørgeskemaundersø-
gelse, baseret på et udsnit af husstande i Danmark med informationer om, hvor
meget de enkelte familier forbruger af forskellige varer. På basis af disse forbrugs-
oplysninger estimerer Danmarks Statistik en afgiftsbetaling for familierne. Det
skal bemærkes, at forbrugsundersøgelsen omfatter et relativt lille udsnit af de dan-
ske husholdninger (omkring 2.200 husholdninger), som ved hjælp af vægtning kan
anvendes til opgørelser om landets knap 2,7 mio. husholdninger.
1
I finansministeriets skøn er der set bort fra forslaget om højere afgift på brug af brændeovne samt forslaget om højere
afgifter på biomasse, idet der i disse tilfælde er tale om nye afgifter, hvor der ikke vurderes at være tilstrækkelig beskrevet
implementeringsdetaljer til at foretage en egentlig opgørelse. Skønnet for den årlige afgiftsstigning er opgjort som gennem-
snittet over årene 2017-20. I skønnet for forslaget om fjernelse af afgiften på elbiler er der indregnet virkningen på 2,1 mia.
kr. årligt af en fjernelse og ikke de 0,65 mia. kr. årligt, som Alternativet har afsat til forslaget. Der er endvidere afvigelser
mellem finansministeriets og Alternativets provenuskøn på en række af de øvrige afgiftsforslag. Det har imidlertid ikke
været muligt at komme med en præcis begrundelse for forskellene, bl.a. fordi det ikke umiddelbart fremgår, hvilke bereg-
ningsforudsætninger, der har ligget til grund for Alternativets provenuskøn.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 87: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvor meget en gennemsnitlig dansk familie i arbejde skal betale ekstra i samlede afgifter i løbet af et år, til finansministeren
1757754_0002.png
Side 2 af 2
Det kan på den baggrund skønnes, at en gennemsnitlig dansk familie vil skulle
betale ca. 4.600 kr. ekstra i afgifter om året, hvis Alternativets Finanslovsudspil
gennemføres. For en familie, hvor mindst én person er i arbejde, er den gennem-
snitlige årlige afgiftsstigning på ca. 5.800 kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Øget årlig afgiftsbetaling for en gennemsnitlig dansk familie som følge af foreslåede afgiftsændringer i
Alternativets Finanslovsudspil (2017-niveau).
Registre-
Tobak
ingsafgift
Familie
- Ikke i arbejde
- I arbejde
Familier i alt
300
650
490
1.180
1.560
1.390
140
340
250
Soda-
vand
Brænd-
Frugt og
Passager Oksekød
stof
grønt
Kroner årligt
1.190
2.660
2.000
180
270
230
650
1.260
980
-510
-940
-750
NOx
Samlet
20
20
20
3.140
5.810
4.600
Anm.: Afgiftsbetalingen for registreringsafgiften er opgjort med udgangspunkt i Danmarks Statistiks motorregister
sammenholdt med befolkningsregistreret med oplysninger for ca. 2,8 mio. familier, mens øvrige afgifter er
opgjort med udgangspunkt i Danamrks Statistiks Forbrugsundersøgelse fra 2014 fremskrevet til 2017-niveau.
Forbrugsundersøgelsen er en stikprøve på ca. 2.200 husstande, der opregnet svarer til omkring 2,7 mio.
familier. Om en familie er i arbejde er opgjort som at mindst ét medlem af familien er i arbejde. Opgørelsen
er foretaget på baggrund af skøn foretaget af Finansministeriet over de umiddelbare provenuvirkninger af
Alternativets Finanslovsudspil. Opgørelsen omfatter alene husholdningernes afgiftsbetaling og er således
eksklusive nedvæltning af erhvervenes afgiftsstigning i løn eller priser. Genindførelse af NOx-afgiften er
fordelt med udgangspunkt i familiernes el-forbrug.
Kilde: Egne beregninger pba. Lovmodellen samt Danmarks Statistiks Forbrugsundersøgelse.
Grundet stikprøvestørrelsen er det ikke muligt at opgøre afgiftsbetalingen på
kommuneniveau. I stedet er der foretaget en fordeling på regioner. Alternativets
finanslovsudspil øger afgiftsbetalingen mest blandt familier i Region Sjælland,
hvor den årlige stigning er på 5.600 kr. For familier, hvor mindst et medlem er i
arbejde, er det en gennemsnitlig årlig stigning på 7.300 kr. i Region Sjælland, der er
størst,
jf. tabel 2.
Det er især større effekt af ændringerne i registreringsafgiften og
brændstofafgifter, der placerer Region Sjælland højere end eksempelvis Region
Hovedstaden.
Tabel 1
Øget årlig afgiftsbetaling for en gennemsnitlig dansk familie som følge af foreslåede afgiftsændringer i
Alternativets Finanslovsudspil (2017-niveau). Fordelt på regioner.
Region
Syddanmark
Kroner årligt
2.800
6.900
4.900
Hovedstaden
Familie
- Ikke i arbejde
- I arbejde
Familier i alt
2.800
4.600
3.800
Sjælland
3.700
7.300
5.600
Midtjylland
2.800
5.600
4.400
Nordjylland
4.400
6.200
5.300
Anm.: Se anmærkning til tabel 1.
Kilde: Egne beregninger pba. Lovmodellen samt Danmarks Statistiks Forbrugsundersøgelse.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister