Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1758757_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
18. maj 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 86 (Alm. del) af 3.
november 2016
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekterne på grænsehandelen af Alternativets
finanslovs- og skatteudspil fra 1. november 2016?
Svar
Alternativets finanslovsforslag indeholder 55 forslag, hvor en række elementer
potentielt har betydning for grænsehandelen.
Grænsehandel dækker over danske forbrugeres indkøb foretaget i udlandet med
henblik på at bringe varen med hjem til eget forbrug i Danmark og udlændinges
indkøb foretaget i Danmark med henblik på eget forbrug i udlandet. Danskerne
grænsehandler primært i vores nabolande og i traditionelle rejsemål som Spanien,
Italien og Frankrig. Grænsehandlen i Tyskland udgør ca. 70 pct. af danskernes
samlede grænsehandel og omfatter især vin, øl, sodavand og slik,
jf. Status over
grænsehandel 2016.
Grænsehandelen afhænger blandt andet af afgifter og
prisforskelle på grænsehandelsfølsomme varer. Derudover kan et anderledes
varesortiment i populære feriemål også bidrage til grænsehandelen.
I dette svar tages der udgangspunkt i grænsehandelseffekterne af afgiftsforslagene
i Alternativets finanslovsforslag. Svaret er afgrænset til forslag om afgifter på
grænsehandelsfølsomme varer, hvor det er muligt at skønne over
grænsehandelseffekterne. Afgrænsningen resulterer i fire afgiftsændringer,
henholdsvis en øget afgift på tobak, genindførsel af en sodavandsafgift og højere
afgifter på benzin og diesel. Afgrænsningen betyder, at der eksempelvis ses bort
fra effekten af en afgift på oksekød, som er et afgiftsforslag, som muligvis påvirker
grænsehandelen, men hvor der ikke er grundlag for at skønne over effekten.
Grænsehandelen med cigaretter skønnes at være faldet de seneste år. Faldet skal
ses i lyset af et generelt fald i cigaretforbruget og afgiftsforhøjelser i langt de fleste
andre europæiske lande. Grænsehandelen for røgtobak er derimod steget, hvilket
bl.a. skal ses i sammenhæng med, at realafgiften på røgtobak er steget med 50 pct.
de sidste 15 år,
jf. Status over grænsehandel 2016.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om ministeren vil redegøre for effekterne på grænsehandelen af Alternativets finanslovs- og skatteudspil fra 1. november 2, til finansministeren
1758757_0002.png
Side 2 af 3
Det skønnes, at grænsehandelen med sodavand fortsat er betydelig, på trods af at
sodavandsafgiften blev afskaffet i januar 2014. Det skyldes dels, at der fortsat er
prisforskel på sodavand i Danmark og Tyskland og dels, at danske
grænsehandlende fortsat ikke betaler pant i forbindelse med køb af sodavand i
Tyskland. Der er dog stor usikkerhed omkring det reelle niveau samt udviklingen i
grænsehandelen på grund af variation i opgørelsen af grænsehandelen på tværs af
kilder,
jf. Status over grænsehandel 2016.
Grænsehandel med brændstof afhænger blandt andet af forskellen i
prisbesparelsen og tidsomkostningen ved at køre over grænsen for at tanke. Der
er desuden en tidsomkostning ved at køre ind for at tanke på den billigste side af
grænsen, når grænsen krydses som følge af anden grænsehandel. Det betyder, at
det ved meget små prisforskelle kun kan betale sig at køre ind for at tanke, hvis
tanken er næsten tom. Her vil fordelen ved at tanke til en lavere pris være så stor,
at prisforskellen overstiger omkostningen. Ydermere kan lastbiler køre længere
end personbiler på en tank. Lastbilchauffører har dermed bedre muligheder for at
planlægge køb af brændstof, når de alligevel krydser landegrænser som følge af
varetransport. Det skønnes, at grænsehandelens følsomhed overfor prisforskelle
er størst, når der som udgangspunkt er en lille prisforskel. Det skyldes en
forventning om, at det kan betale sig at køre over grænsen for at tanke for en stor
gruppe potentielle grænsehandlere, hvis prisforskellen på brændstof overstiger
tidsomkostningen. Denne gruppe vil vokse, indtil prisforskellen når en vis grænse,
hvor potentialet for flere grænsehandlere er udtømt,
jf. Status over grænsehandel 2016.
De skønnede grænsehandelseffekter af Alternativets finanslovsforslag om øgede
afgifter på tobak, benzin og diesel samt en genindførsel af sodavandsafgiften
fremgår af tabel 1.
Tabel 1
Grænsehandelseffekter af Alternativets finanslovsforslag med udgangspunkt i 2015
Cigaretter
1,2
Effekt
Grænsehandel før afgift
Stigning pga. afgiftsforhøjelse
Grænsehandel efter afgift
Mio. stk.
425
735
1.160
Røgtobak
1,2
Mio. gram
250
100
350
Sodavand
1
Mio. liter
125
90
215
Benzin
3
Mio. liter
60
200
260
Diesel
3
Mio. liter
-290
450
160
Anm.: Skøn for grænsehandelen er behæftet med betydelig usikkerhed.
Noter 1) Skønnet for tobak og sodavand er inkl. illegal handel.
2) Den foreslåede afgiftsændring er af en betydelig størrelsesorden, hvilket behæfter beregningerne af
forslagets konsekvenser med væsentlig usikkerhed.
3) Positiv grænsehandel med benzin og diesel angiver grænsehandel i udenlandsk farvør, mens negativ
grænsehandel angiver grænsehandel i dansk farvør. Grænsehandel med benzin og diesel kan defineres som
det brændstof, der føres ind og ud af landet via køretøjers brændstoftanke. En tankning i Danmark og
efterfølgende brug i udlandet vil være grænsehandel i dansk favør. Hvis der derimod er tanket i udlandet, og
brændstoffet er brugt i Danmark, vil det være grænsehandel i udenlandsk favør. Det bemærkes, at de
skønnede virkninger er behæftet med væsentlig usikkerhed generelt, men at de betydelige afgiftsændringer
gør de skønnede adfærdseffekter særligt usikre.
Kilde: Skatteministeriet.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om ministeren vil redegøre for effekterne på grænsehandelen af Alternativets finanslovs- og skatteudspil fra 1. november 2, til finansministeren
Side 3 af 3
Det vurderes, at en øget afgift på tobak i særlig grad vil øge grænsehandlen med
cigaretter, som forventes at stige fra 425 mio. stk. til 1.160 mio. stk., mens
grænsehandelen med røgtobak forventes at øges i mindre grad fra 250 mio. gram
til 350 mio. gram,
jf. tabel 1.
Samtidig forventes udlændinges grænsehandel med
cigaretter i Danmark, som på nuværende tidspunkt skønnes at udgøre 100 mio.
stk., at bortfalde. Det bemærkes, at den foreslåede afgiftsændring er af en
betydelig størrelsesorden, hvilket behæfter beregningerne af forslagets
konsekvenser med væsentlig usikkerhed.
Grænsehandelen med diesel var i 2015 i dansk favør. Det vil sige, at der blev købt
mere diesel i Danmark med hensyn til efterfølgende brug i udlandet, end den
mængde diesel der blev købt i udlandet med hensyn til efterfølgende brug i
Danmark. Som følge af en afgiftsstigning skønnes det, at udviklingen vil vende, så
grænsehandelen med diesel vil være i udenlandsk favør.
Det bemærkes, at svaret ikke redegør for de samlede grænsehandelseffekter af
Alternativets finanslovsforslag. Det skyldes afgrænsningen på baggrund af
afgiftsforslag, hvor der er grundlag for at skønne over grænsehandelseffekterne,
og hvor afgifterne omhandler grænsehandelsfølsomme varer. De skønnede
stigninger i grænsehandelen er behæftet med betydelig usikkerhed.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister