Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
30. november 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 77 (Alm. del) af 3.
november 2016
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og BNP pr. capita,
når man bruger hhv. 1, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45, 50, 55, 60, 65, 70, 75, 80,
90, 95 og 100 mia. kr. på at bygge nye veje?
Svar
Nedenfor besvares
Finansudvalgets spørgsmål nr. 77-79 (Alm del) af 3. november 2016
samlet, idet det dog indledende skal bemærkes, at der ikke kan svares eksakt på
spørgsmålene.
En forøgelse af de offentlige investeringer i veje eller motorveje vil overordnet set
kunne påvirke økonomien både i form af
midlertidige efterspørgselseffekter
og
strukturel-
le effekter.
De midlertidige
efterspørgselseffekter
vil afhænge af investeringens sammensætning og
den valgte finansiering. I
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 49 af 25. oktober 2016
er der vist en række regneeksempler, hvor virkningerne på beskæftigelsen er vist
for givne forøgelser af de offentlige bygge- og anlægsinvesteringer, fx finansieret
ved en forhøjelse af bundskatten.
I det omfang de forøgede offentlige investeringer finansieres ved højere skatter,
vil der herfra kunne være en negativ effekt på arbejdsudbuddet.
Det er imidlertid ikke blot finansieringen af ny infrastruktur, der kan have
struktu-
relle effekter
på beskæftigelsen og BNP. Selve investeringen, fx anlæg af en ny vej-
strækning eller udbygning af en eksisterende vej, vil isoleret set kunne reducere
transporttiderne i et givent område. Det vil for virksomhederne kunne øge deres
produktivitet og dermed påvirke strukturelt BNP. Og for husholdningernes ved-
kommende vil kortere transporttid trække i retning af, at arbejde bliver mindre
tidsmæssigt omkostningsfuldt, hvilket vil kunne trække i retning af et øget ar-
bejdsudbud, ligesom mobiliteten på arbejdsmarkedet og dermed arbejdsmarkedets
funktionsevne vil kunne blive styrket.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk