Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1695116_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
30. november 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 77 (Alm. del) af 3.
november 2016
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og BNP pr. capita,
når man bruger hhv. 1, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45, 50, 55, 60, 65, 70, 75, 80,
90, 95 og 100 mia. kr. på at bygge nye veje?
Svar
Nedenfor besvares
Finansudvalgets spørgsmål nr. 77-79 (Alm del) af 3. november 2016
samlet, idet det dog indledende skal bemærkes, at der ikke kan svares eksakt på
spørgsmålene.
En forøgelse af de offentlige investeringer i veje eller motorveje vil overordnet set
kunne påvirke økonomien både i form af
midlertidige efterspørgselseffekter
og
strukturel-
le effekter.
De midlertidige
efterspørgselseffekter
vil afhænge af investeringens sammensætning og
den valgte finansiering. I
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 49 af 25. oktober 2016
er der vist en række regneeksempler, hvor virkningerne på beskæftigelsen er vist
for givne forøgelser af de offentlige bygge- og anlægsinvesteringer, fx finansieret
ved en forhøjelse af bundskatten.
I det omfang de forøgede offentlige investeringer finansieres ved højere skatter,
vil der herfra kunne være en negativ effekt på arbejdsudbuddet.
Det er imidlertid ikke blot finansieringen af ny infrastruktur, der kan have
struktu-
relle effekter
på beskæftigelsen og BNP. Selve investeringen, fx anlæg af en ny vej-
strækning eller udbygning af en eksisterende vej, vil isoleret set kunne reducere
transporttiderne i et givent område. Det vil for virksomhederne kunne øge deres
produktivitet og dermed påvirke strukturelt BNP. Og for husholdningernes ved-
kommende vil kortere transporttid trække i retning af, at arbejde bliver mindre
tidsmæssigt omkostningsfuldt, hvilket vil kunne trække i retning af et øget ar-
bejdsudbud, ligesom mobiliteten på arbejdsmarkedet og dermed arbejdsmarkedets
funktionsevne vil kunne blive styrket.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om, ministeren vil redegøre for effekten på arbejdsudbud, til finansministeren
Side 2 af 2
Selvom der således isoleret set kan være positive strukturelle effekter knyttet til
infrastrukturinvesteringer skal det også bemærkes, at stigende velstand og stigende
trafikmængder i sig selv kræver en løbende udbygning af infrastrukturen for at
transporttiderne ikke stiger.
I Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger er det lagt til grund, at de
offentlige investeringer har et niveau, der løbende vedligeholder og forbedrer det
offentlige kapitalapparat, herunder infrastrukturen, i takt med den generelle øko-
nomiske vækst. Derfor lægges det til grund, at konkrete projekter indenfor den
samlede ramme for de offentlige investeringer ikke påvirker strukturelt BNP og
beskæftigelse i forhold til det allerede forudsatte.
Det er imidlertid klart, at hvis der blev gennemført ekstraordinært store investe-
ringer i vejprojekter – fx nye veje for 100 mia. kr., som der spørges til – ville de
pågældende projekter kunne løfte kvaliteten af infrastrukturen. Så vidt det er mu-
ligt, ville det i så fald være relevant at vurdere de strukturelle effekter på produkti-
vitet og arbejdsudbud nærmere. En sådan vurdering ville kræve et detaljeret kend-
skab til de pågældende projekter.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at Trafik- og Bygningsministeriet løbende
foretager samfundsøkonomiske vurderinger af konkrete infrastrukturprojekter,
herunder vejprojekter. Her vurderes den samfundsøkonomiske gevinst i form af
reducerede transporttider mv. op mod projektets drifts- og anlægsomkostninger
mv.
Afsluttende skal det i relation til spørgsmålet om mulige effekter på flytning fra by
til land bemærkes, at store kvalitetsløft i infrastrukturen, der reducerer transportti-
derne, kan gøre det relativt mere attraktivt at bosætte sig lidt længere væk fra de
større byområder.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister