Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1795959_0001.png
1. Talepapir
Samrådsspørgsmål AØ og AZ
Tale til besvarelse af samrådsspørgsmål AØ og AZ den 28. september 2017.
Det talte ord gælder.
24. september 2017
Samrådsspørgsmål AØ
Kan ministeren bekræfte, at den grafik som regeringen har
udarbejdet til offentligheden og medierne i forbindelse med
lanceringen af regeringens skatteudspil er misvisende, idet de
procentvise skattelettelser ikke er sat i forhold til den dispo-
nible indkomst som den normalt forstås, nemlig løn minus
skat, og vil ministeren fremlægge de procentvise tal man
kommer frem til ved brug af denne definition?
Samrådsspørgsmål AZ
Kan ministeren bekræfte, at den grafik som regeringen har
udarbejdet til offentligheden og medierne i forbindelse med
lanceringen af regeringens skatteudspil er misvisende, idet tal-
lene præsenteres som den samlede virkning af skattereformen
selvom effekten af afskaffelsen af beskatningen af fri telefon
og den lavere registreringsafgift er udeladt af beregningerne?
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet.
Jeg vil godt lige starte med kort at forklare baggrunden for
de forslag, regeringen har fremlagt i udspillet til JobRe-
forms Fase II.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 669: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om regeringens skatteudspil, til finansministeren
Side 2 af 13
Vi i regeringen har en målsætning om at øge vækstmulig-
hederne og beskæftigelsen i Danmark.
øger gevinsten ved at arbejde,
Derfor består udspillet af konkrete forslag, der…
understøtter, at det bedre kan betale sig at spare op til
pension
Der er stadig for mange danskere, hvor gevinsten ved at
arbejde er for lille. Det er ikke rimeligt, at en del danskere
går på arbejde uden at få ret meget ud af det økonomisk.
Vores udspil understøtter en fortsat fremgang i beskæfti-
gelsen ved at forbedre incitamenterne til at arbejde og at
gøre en ekstra indsats. Samlet set skønnes forslagene at
øge beskæftigelsen med 7.600.
For en lang række danskere sidst i arbejdslivet kan det i
dag ikke betale sig at spare op til pension i en fradragsbe-
rettiget pensionsopsparing.
Det skyldes, at pensionsudbetalingerne bliver modregnet i
de offentlige ydelser efter pensionsalderen
det såkaldte
samspilsproblem.
I forbindelse med aftalen om
Flere år på arbejdsmarkedet,
blev der afsat en pulje på 2�½ mia. kr. til skatteinitiativer,
der understøtter, at det bedre kan betale sig at spare op til
pension for alle aldersgrupper.
medfører, at det bliver billigere at købe bil.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 669: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om regeringens skatteudspil, til finansministeren
Side 3 af 13
Denne pulje er udmøntet i form af lavere beskatning af
pensionsindbetalinger med regeringens forslag.
[Kort om elementerne i JRII]
Jeg vil gerne kort nævne hovedelementerne i vores forslag.
Regeringen har forslået et jobfradrag målrettet de lavest
lønnede. Værdien af dette fradrag er op til 4.500 kr. om
året.
Det vil på sigt reducere antallet af danskere som har en
meget lav gevinst ved at komme i arbejde med mere end
40 pct.
Regeringen vil med forslagene i JobReform Fase II også
gøre det mere attraktivt, at yde en ekstra indsats på jobbet,
og på den måde tilskynde til, at flere arbejder lidt mere.
Konkret foreslår vi at fjerne loftet over beskæftigelsesfra-
draget samt at fremrykke indfasningen af den aftalte forhø-
jelse af topskatten.
Det betyder i praksis at skatten på den sidst tjente krone
lettes for mange beskæftigede
og det bidrager til at øge
tilskyndelsen til at gøre en ekstra indsats.
For at gøre det mere attraktivt at spare op til pension fore-
slår regeringen:
1.
Et ligningsmæssigt fradrag ved indbetalinger til fra-
dragsberettigede pensionsordninger.
2.
At pensionsindbetalinger ligeledes skal medregnes i
grundlaget for beskæftigelsesfradraget.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 669: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om regeringens skatteudspil, til finansministeren
Side 4 af 13
3.
At udligningsskatten på indtægter fra pensionsopsparing
fjernes.
Derudover har regeringen med JobReform Fase II foreslå-
et afskaffelse af beskatning af fri telefon og nedsættelse af
registreringsafgiften.
[Betydning for familietyperne]
I udspillet til Jobreform Fase II har regeringen valgt at be-
lyse virkningerne af de konkrete forslag for fire såkaldte
familietyper
HK’eren på mindsteløn
for butik,
en LO’er,
en funktionær
og en direktør med en årsløn på lidt over 1 mio. kr.
Når regnestykket gøres op for disse familietyper, betyder
regerings forslag
at den enlige HK’er på mindsteløn får
en skattelempelse
på ca. 5.000 kr.
mens den enlige direktør opnår en skattelempelse på ca.
26.700 kr.,
her er der ikke indregnet betydningen af afskaffelse af
skat på fri telefon og nedsættelse af registreringsafgiften.
Men det kommer jeg tilbage til.
Disse tal fremgår meget klart af boks 2.2. i vores udspil til
skattereform
***
[Indledende om de konkrete spørgsmål]
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 669: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om regeringens skatteudspil, til finansministeren
Side 5 af 13
I de to samrådsspørgsmål stilles der spørgsmål ved tro-
værdigheden af det materiale, regeringen har udarbejdet i
forbindelse med udspillet til JobReform Fase II.
Men jeg kan klart afvise at regeringen på nogen måde har
forsøgt at ”pynte” på tallene.
Når vi fx har valgt at vise skattelettelsen for en HK’er på
mindsteløn er det for at illustrere virkningen for personer
med den lavest mulige løn på det organiserede arbejds-
marked.
Og regeringens udspil sigter jo netop på at øge gevinsten
ved at arbejde
især for dem med lave lønninger
så det
er helt naturligt at vi har valgt et typeeksempel med en lav
løn på omkring 215.000 kr. årligt ekskl. pension.
Tilsvarende har vi med de andre typeeksempler ønsket at
illustrere virkningen af regeringens udspil for fx LO’eren,
funktionæren og direktøren (alle enlige).
Der har været rejst kritik af, at vi for HK’eren på mindste-
løn har regnet på et typeeksempel som ikke eksisterer i
virkeligheden. Men det kan jeg klart afvise.
Finansministeriet har lavet en optælling på Danmarks Sta-
tistiks indkomstregister der viser, at der er 15.600 beskæf-
tigede personer med lønindkomster mellem 200.000 og
230.000. Og her er kun medtaget personer der arbejder
mindst 27 timer om ugen.
Jeg vil gerne fastslå at det jo ikke har betydning for regne-
stykket at der er tale om en HK’er. Vi har blot taget ud-
gangspunkt i minimumslønnen for ufaglærte i butik i hen-
hold til overenskomsten på området.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 669: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om regeringens skatteudspil, til finansministeren
1795959_0006.png
Side 6 af 13
Skattelettelsen er selvfølgelig den samme uanset om man
er HK’ere eller arbejder på et andet område til en tilsva-
rende lav løn.
Det er selvfølgelig i vores interesse, at vores politik bliver
kommunikeret klart og præcist ud til borgerne
og det har
vi gjort vores bedste for i vores udspil.
Så jeg kan klart
afvise
at tallene som regeringen har brugt i
forbindelse med udspillet til JobReform II skulle være
misvisende.
I spørgsmål AØ spørges der til der konkret til de procent-
vise skattelettelser og spørgsmål AZ går på hvilke elemen-
ter af JobReform Fase II der er illustreret i familietype
modellerne.
Lad mig starte med valget om at opgøre skattelettelsen
som procent af rådighedsbeløbet efter boligudgift.
[Spm. AØ
opgørelse i pct. af rådighedsbeløbet]
Rådighedsbeløbet, kan opgøres på mange måder. Fx kan
man vælge at opgøre rådighedsbeløbet før eller efter bo-
ligudgifter. Eller det kan opgøres efter boligudgifter
og
ud-
gifter til daginstitution.
Det er ikke muligt fagligt at afgøre hvad der er det mest
korrekte mål
det kommer helt an på, hvad man gerne vil
vise.
Vi har i familietypeberegningerne bl.a. valgt at opgøre
skattenedsættelsen i procent af rådighedsbeløbet efter ud-
gifter til fagforening, a-kasse, efterlønsbidrag og bolig for
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 669: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om regeringens skatteudspil, til finansministeren
Side 7 af 13
at illustrere, hvor meget rådighedsbeløbet øges
efter,
at sto-
re faste udgifter er betalt.
For det er jo lige netop er
den
stigning i forbrugsmulighe-
derne, som danskerne
rent faktisk
kommer til at mærke.
Og det er netop dét beløb, som vi vil gøre endnu større for
danskerne.
Dét er grunden til, at vi ved offentliggørelsen valgte denne
opgørelsesmetode.
Det er klart, at når man vælger at illustrere størrelsen på
skattelettelsen ved anvendelse af familietypeeksempler, så
skal der fastlægges en masse forudsætninger om fx lønni-
veau, boligudgifter, størrelse af pensionsindbetalinger osv.
Og disse forudsætninger har betydning for både den be-
regnede skattenedsættelse i kr. og den procentvise ændring
i rådighedsbeløbet (før og efter boligudgift) af denne skat-
tenedsættelse.
Derfor har regeringen da også i udspillet illustreret virk-
ningerne for familietyperne på forskellige måder.
Virkningerne er vist både i kroner, i procent af rådigheds-
beløbet efter boligudgifter og i procent af skattebetalingen.
[Det er en helt gængs metode]
Jeg vil i den forbindelse minde om, at der
ikke
er tale om,
at de valgte opgørelsesmetoder er noget, regeringen har
opfundet til lejeligheden.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 669: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om regeringens skatteudspil, til finansministeren
Side 8 af 13
Tilsvarende opgørelsesmetoder har også tidligere været
anvendt
både når Venstre og andre borgerlige partier har
siddet i regering, og når Socialdemokratiet har haft rege-
ringsmagten.
I Økonomi- og Indenrigsministeriets Familietypemodel,
som anvendes i de økonomiske ministerier til denne type
beregninger, har opgørelse af rådighedsbeløbet opgjort
efter
boligudgifter i en lang årrække været en integreret del, lige-
som også rådighedsbeløb efter boligudgifter
og
daginstitu-
tionsbetaling har været det.
Eksempelvis da man i Socialdemokraternes regeringstid
lancerede udspillet
Vækstpakke 2014 - Danmark helt ud af
krisen
virksomheder i vækst, Maj 2014
I dette udspil er der i tabel 1.2 på side 11 vist virkningen i
pct. af rådighedsbeløbet efter boligudgifter og efter udgif-
ter til daginstitution. Altså ikke blot efter boligudgifter,
men også efter daginstitutionsudgifter!!
Og da man i 2012 i en publikation fra Økonomi- og In-
denrigsministeriet opgjorde virkningerne for udvalgte fa-
milietyper af skattereformen i 2012, opgjorde man det i
procent af rådighedsbeløbet
efter
boligudgifter.
Det fremgår meget tydeligt af figur 2 og figur 3 på side 4
og side 6 i analysen
Skattereformen øger rådighedsbeløbet mar-
kant i 2013,
Økonomi- og Indenrigsministeriet, 2012.
Så også her er anvendt
præcis
samme opgørelsesmetode
som vi har gjort i regeringens udspil til skattereform.
Og begrebet har været bredt anvendt.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 669: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om regeringens skatteudspil, til finansministeren
Side 9 af 13
Der har også været en del diskussion om de huslejeanta-
gelser, der ligger til grund for beregningerne.
HK’eren med husleje på ca. 6.300 kr. pr. måned er et ek-
sempel på en person med lav indkomst og lavt rådigheds-
beløb efter boligudgift.
Huslejen for HK’eren svarer til medianhuslejen for de
omkring 25 pct. boligstøttemodtagere i København med
højeste huslejer og lønindkomst på niveau med HK’eren.
Funktionærparret og direktørfamilien er standardtypeek-
Når vi har valgt at anvende samme husleje for den enlige
direktør som for funktionæren, der bor til leje, er det såle-
des en direkte parallel til disse standardantagelser.
Til fastlæggelse af huslejeniveauet for den enlige funktio-
nær og den enlige direktør har vi taget udgangspunkt i
kvadratmeterlejen for funktionærparret i lejebolig i Fami-
lietypemodellen.
Det er antaget, at den enlige funktionær og den enlige di-
rektør har et boligareal på 100 kvm. Det svarer omtrent til
medianboligstørrelsen for fuldtidsbeskæftigede enlige leje-
re med en indkomst svarende til direktøren i typeeksem-
plet.
Men selv hvis vi havde antaget, at huslejen for direktøren
var
dobbelt
så stor, så ville det
fortsat
være HK’eren på
mindsteløn, der ville opnå den største skattelettelse målt i
sempler i Økonomi- og Indenrigsministeriets familietype-
model. De antages at bo i samme størrelse ejerbolig med
samme boligudgift.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 669: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om regeringens skatteudspil, til finansministeren
Side 10 af 13
pct. af rådighedsbeløbet efter boligudgift. (7,1 pct. for
HK’eren og 6,8 pct. for direktøren ved dobbelt husleje).
Jeg kan således på ingen måde bekræfte
men må til gen-
gæld
afkræfte
at de tal, regeringen har brugt i forbindelse
med offentliggørelsen af JobReform Fase II, skulle være
misvisende.
Til sidst spørges der til, hvordan regnestykket ser ud, hvis
skattenedsættelsen i stedet opgøres som procent af rådig-
hedsbeløbet
før
udgifter til bolig.
Når det opgøres på den måde udgør skattenedsættelsen
3,4 procent for
HK’eren på mindsteløn,
2,8
procent for LO’eren
2,9 procent for funktionæren, og
4,9 procent for direktøren
***
[Spm. AZ om registreringsafgift og fri telefon]
Jeg vil nu vende mig mod spørgsmålet, der omhandler re-
gistreringsafgift og fri telefon.
… og
starte med at glæde mig over, at vi i sidst uge indgik
en rigtig god aftale med Dansk Folkeparti om at nedsætte
registreringsafgiften og gøre det billigere at købe en fami-
lievenlig og sikker bil.
Spørgerne påpeger, at familietypeberegningerne skulle væ-
re præsenteret som effekten af den samlede skattereform.
Det mener jeg ikke er en rimelig kritik…
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 669: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om regeringens skatteudspil, til finansministeren
Side 11 af 13
… det er tydeligt deklareret i anmærkningerne at nedsæt-
telser af registreringsafgiften og ophævelse af reglerne for
beskatning af fri telefon ikke indgår. [Anmærkning til boks
2.2. på side 17 i udspillet]
[Registreringsafgift]
Økonomi- og Indenrigsministeriets Familietypemodel er
opbygget med det formål at belyse forskelle på tværs af
familietyper i indkomst efter skat samt visse faste udgifter.
At medregne udgifter til bilkøb som en fast udgift kræver
imidlertid en helt ny række beregningstekniske forudsæt-
ninger
og det gør regnestykket temmelig antagelsestungt.
For eksempel afhænger registreringsafgiften af en række
parametre, herunder brændstoføkonomi samt køretøjs- og
brændstoftype.
Derfor er det ikke nok bare at forudsætte hvor mange
penge familietypen bruger på bil, men også præcist hvilken
bil, familietypen anskaffer sig for at kunne beregne familie-
typens besparelse af ændringerne i registreringsafgiften.
Og resultatet for de enkelte familietyper vil derfor komme
til at afhænge meget af hvilken biltype vi antager de evt.
anskaffer sig.
Vi valgte derfor en anden tilgang til at illustrere virknin-
gerne af regeringens forslag.
Vi beregnede i stedet den forventede prisændring for de 20
mest solgte biler i Danmark. Den oversigt kan I se på Fi-
nansministeriets hjemmeside.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 669: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om regeringens skatteudspil, til finansministeren
Side 12 af 13
Oversigten viser fx at den mest solgte bil (en Peugeot 208)
forventes at blive ca. 5.000 kr. billigere
og det gælder jo,
uanset hvilken af familietyperne, der vælger at købe den
bil.
[Fri telefon]
Skattemæssigt kan fri telefon sidestilles med almindelig
lønindkomst, og derfor vil forslaget om afskaffelse af be-
skatning af fri telefon påvirke rådighedsbeløbet.
Det vil selvsagt kun være familietyper, der har fri telefon,
som vil opnå en skattebesparelse af regeringens forslag om
fjernelse af beskatning af fri telefon.
Så for at kunne beregne virkningerne af forslaget, er det
derfor nødvendigt at fastlægge hvilke familietyper, der har
fri telefon.
I princippet svarer de omtalte familietypeberegninger til en
antagelse om, at de ikke har fri telefon.
I 2018 er skattegrundlaget for fri telefon 2.800 kr., skatte-
besparelsen af regeringens forslag afhænger således af, om
man betaler topskat eller ej.
Hvis man ikke betaler topskat er skattebesparelsen således
omkring 1.100-1.200 kr. og hvis man betaler topskat er
skattebesparelsen omkring 1.500 kr.
I de omtalte familietyper er det kun den enlige direktør
som betaler topskat.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 669: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 28. september 2017 om regeringens skatteudspil, til finansministeren
Side 13 af 13
[Afrunding]
Hvis vi således skulle have indregnet de elementer af Job-
For at undgå meget antagelsestunge beregninger valgte vi
ikke at lade disse elementer indgå i familietypeberegnin-
gerne.
Reform Fase II, som omhandler fri telefon og registre-
ringsafgift, ville det kræve, at vi lavede en lang række be-
regningstekniske antagelser, som ligger uden for familiety-
pemodellens sædvanlige rammer.
Og i stedet fokuserede vi på de tiltag, som kan opgøres in-
den for familietypemodellens sædvanlige rammer.
I udspillet er der imidlertid vist repræsentative beregninger
for alle fuldtidsbeskæftigede af alle tiltagene i regeringens
skatteudspil
også virkning af afskaffelse af fri telefon og
nedsættelse af registreringsafgiften. Det kan I se i figur 2.8
i vores udspil.
Her er virkningen af fri telefon og nedsættelse af registre-
ringsafgiften indregnet ud fra, hvor udbredt fri telefon er i
de enkelte indkomstgrupper og ud fra faktiske anskaffelser
af nye biler baseret på registerdata fra 2014.