Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Finansudvalg
Dato: 25-10-2017
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: SUMKT
Sagsnr.: 1707333
Dok. nr.: 456264
Finansudvalget har den 27. september 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 660 (Alm.
del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 660:
”
Hvad er sagsbehandlingstiderne i Styrelsen for Patientsikkerhed henholdsvis før og
efter udflytningen
–
herunder ønskes givet de seneste tal for sagsbehandlingsti-
derne.”
Svar:
Før udflytningen til Århus fra 1. januar 2016 lå den gennemsnitlige sagsbehandlings-
tid for klagesager i perioden 2013 til 2015 på følgende niveau:
-
-
-
13,4 måneder i 2013
13,4 måneder i 2014
12,8 måneder i 2015
I forbindelse med gennemførelse af en ny finansieringsmodel for klagesagsbehandlin-
gen fra 2016 blev der bl.a. aftalt en opdelt opgørelse af sagsbehandlingstiden:
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for klagesager indgivet 1. januar
2016 og frem må højst være 9 måneder.
o
Det bemærkes, at dette krav blev overholdt i 2016.
Ophobede sager indgivet
før
1. januar 2016 samt andre verserende sager fra
før 2016 afvikles hurtigst muligt i 2016 og 2017 samt en mindre del i 1. kvar-
tal af 2018.
o
Det bemærkes, at afviklingen af de gamle sager fulgte planen i
2016, og at planen forventes fulgt i 2017.
Som følge af finansieringsaftalen har Styrelsen for Patientsikkerhed siden 2016 be-
handlet klagesagerne i to spor: I det ene spor behandles nye sager indkommet
efter
1. januar 2016, og i det andet spor afvikles de ophobede klagesager samt øvrige sager
indkommet
før
1. januar 2016.
Det er derfor centralt at skelne mellem sagsbehandlingstiderne for hhv. nye sager fra
2016 og frem og sagsbehandlingstiden for alle sager, altså inkl. sagerne fra før 1. ja-
nuar 2016.
I tabellen herunder vises gennemsnit af udviklingen i sagsbehandlingstiderne for kla-
gesager for perioden 2013
–
2017 (til og med 12. oktober).