Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 20. december 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 627 (Alm. del) af 22.
september 2017 stillet efter ønske fra Rasmus Nordqvist (ALT)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de forventede konsekvenser for drivhusgasudslippet
af aftalen "Omlægning af bilafgifter” indgået mellem regeringen og Dansk
Folkeparti den 21. september 2017? Ministeren bedes fremlægge
transportsektorens forventede mer/mindreudledning for hvert af de følgende år
fra 2017 til og med 2030 i et skema, hvor transportens udledning i årene 2010-
2016 ligeledes fremlægges og hvor drivhusgasudledning deles op i de forskellige
initiativer i aftalen: Lavere brotakster og udvidelse af motorvejsspor osv.
Ministeren bedes ligeledes fremlægge CO2-regnskabet
bag aftalens vurdering: ”Set
i lyset af den samlede CO2-udledning fra transport mv. er omlægningen af
bilafgifterne omtrent neutral for den samlede udledning af CO2.”
Svar
Regeringen og Dansk Folkeparti er med
Aftale om omlægning af bilafgifterne
bl.a. enige
om at omlægge registreringsafgiften. Derudover er aftaleparterne enige om at
udbygge motorvejen mellem Nørre Aaby og Odense V fra fire spor til seks spor
hurtigst muligt og at nedsætte taksterne for al vejtrafik samt persontog over
Storebælt med 25 pct. Takstnedsættelserne vil begynde i 2018 og være gennemført
i 2023, når motorvejen på Vestfyn er fuldt udbygget til seks spor.
Den samlede skønnede CO
2
-udledning fra vejtransporten udgjorde 11,4 mio. ton i
2015,
jf. tabel 1.
Det er et fald på 0,7 mio. ton fra 2010 til 2015, dog med en mindre
stigning fra 2013 til 2015 på 0,4 mio. ton CO
2
.
Tabel 1
CO
2
-udledning fra vejtransport
1.000 ton
Vejtransport
2010
12.100
2011
11.800
2012
11.200
2013
11.000
2014
11.200
2015
11.400
Anm.: Der foreligger endnu ikke tal for CO
2
-udledningen fra vejtransporten for 2016. Skønnene er afrundet til
nærmeste 100 ton.
Kilde: Institut for Miljøvidenskab, Aarhus Universitet.