Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1801708_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. oktober 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 616 (Alm. del) af 21.
september 2017 stillet efter ønske fra Christine Antorini (S)
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelsen omdelt på FIU alm. del-bilag 145 fra
Enok Kloster, Holmris.Designbrokers om Statens Indkøbs begrænsninger i for-
hold til udbud af møbler rettet mod bedre læringsmiljøer på skoler, herunder be-
des ministeren oplyse om ministeren vil åbne for flere udbydere jf. eksemplerne i
henvendelsen?
Svar
I spørgsmålet henvises der til Statens Indkøb. Henvendelsen fra Enok Koster
(FIU alm. del bilag145) berører imidlertid Staten og Kommunernes Indkøbsser-
vices (SKI) aftale 03.13. Derfor redegøres der indledningsvist for forskellen mel-
lem møbelaftalen i Statens Indkøbsprogram og SKI’s aftale 03.13.
I Statens Indkøbsprogram indgår bl.a. en aftale for møbler, som er udbudt af Mo-
derniseringsstyrelsen. Aftalen er forpligtende for alle statslige institutioner, og
derudover kan en række selvejende institutioner, herunder bl.a. en række uddan-
nelsesinstitutioner, anvende aftalen på frivillig basis.
Der er tre leverandører på den statslige møbelaftale. Aftalen indeholder et stan-
dardiseret sortiment inden for kontor- og kantinemøbler, men ikke møbler til un-
dervisningsbrug.
SKI’s aftale 03.13
har en bredere dækning. Aftalen er delt op i fem delaftaler, der
hver dækker et bredt sortiment inden for et specifikt område, herunder møbler til
undervisning fx lærerborde og elevstole.
Moderniseringsstyrelsen har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra SKI. SKI har oplyst følgende:
”Forud
for hvert enkelt udbud gennemfører SKI en grundig markedsanalyse, hvor SKI in-
volverer repræsentanter fra de offentlige myndigheder og private leverandører, som rammeafta-
len vedrører, samt relevante interesseorganisationer. Hensigten er at kortlægge indkøbsbeho-
vet og indkøbsadfærden, analysere markedet og undersøge aktuelle tendenser. Formålet er at
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 616: Spm. om kommentar til henvendelsen fra Enok Kloster vedrørende Statens Indkøbs begrænsninger i forhold til udbud af møbler rettet mod bedre læringsmiljøer på skoler, til ministeren for offentlig innovation
Side 2 af 3
sikre aftaler, der effektiviserer indkøbet, matcher det offentliges behov og sikrer en stærk
konkurrence blandt virksomhederne.
SKI gennemførte udbuddet af rammeaftale 03.13 Møbler i 2016/2017. Rammeaftalen
omfatter levering af møbler til administrative arbejdspladser, kantiner, plejeinstitutioner,
skoler og daginstitutioner.
Aftale 03.13 er
– ligesom SKI’s øvrige aftaler –
udviklet i tæt samarbejde med en følge-
gruppe med repræsentanter fra de offentlige brugere. Den konkrete følgegruppe bestod af re-
præsentanter fra eksempelvis kommuner, gymnasier, universiteter og professionshøjskoler.
Følgegruppen havde fokus på, at aftalen skulle tilvejebringe et bredt udvalg af gode funktio-
nelle møbler med fokus på kvalitet og ergonomi. Alle møbler lever endvidere op til de vigtigste
normer og standarder på området inden for miljø og arbejdsmiljø. Det brede sortiment
strækker sig fra prisstærke møbler til lidt dyrere nyklassiske designmøbler.
Sideløbende med inddragelse af de offentlige repræsentanter havde SKI også en tæt dialog
med markedet. I den forbindelse var SKI i løbende dialog med potentielle tilbudsgivere i løbet
af arbejdet med at udforme møbelaftalen, herunder Holmris.Designbrokers A/S. Endvidere
indbød SKI alle interesserede tilbudsgivere til at læse og kommentere udkastet til udbudsma-
terialet, inden SKI færdiggjorde det. Formålet var, at SKI kunne indarbejde inputs mv. in-
den færdiggørelsen af udbudsmaterialet.
På baggrund af den indledende markedsanalyse, besluttede SKI i samarbejde med følgegrup-
pen at opdele aftaleaftalen i 5 forskellige delaftaler:
Delaftale 1. Kontormøbler
Delaftale 2. Kantine-og loungemøbler
Delaftale 3. Plejemøbler
Delaftale 4. Daginstitutionsmøbler og
Delaftale 5. Undervisningsmøbler
Opdelingen i de 5 selvstændige delaftaler sikrede, at leverandører, der er specialiseret inden
for de pågældende delaftaler, ville være i stand til at deltage i konkurrencen.
SKI har endvidere udformet rammeaftalen, så der på hver af de 5 delaftaler er 3 leverandø-
rer. Der er således tildelt i alt 15 leverandører på tværs af rammeaftalen.
En leverandør kan godt være tildelt på flere delaftaler, hvilket bl.a. gælder for Holm-
ris.Designbrokers A/S. Holmris.Designbrokers A/S’
tilbud var blandt de mest konkur-
rencedygtige på tre forskellige delaftaler, nemlig delaftale 2. Kantine- og loungemøbler, delaf-
tale 3. Plejemøbler og delaftale 4. Daginstitutionsmøbler.
I alt er der 9 forskellige leverandører på tværs af rammeaftalen, heraf et konsortium. Kon-
sortiet dækker over 4 mindre virksomheder. De 8 resterende leverandører er også SMV’er.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 616: Spm. om kommentar til henvendelsen fra Enok Kloster vedrørende Statens Indkøbs begrænsninger i forhold til udbud af møbler rettet mod bedre læringsmiljøer på skoler, til ministeren for offentlig innovation
Side 3 af 3
SKI’s rammeaftaler dækker i alt omkring 2 pct. af det samlede offentlige indkøb. I den of-
fentlige sektor eksisterer der en række indkøbsaftaler
for møbler. SKI’s rammeaftale 03.13
er således ét blandt flere alternativer, som offentlige indkøbere kan anvende til at købe kvali-
tetsmøbler til konkurrencedygtige priser.”
Som det fremgår af ovenstående, har SKI inddraget både kunder og marked i en
grundig proces forud for udbuddet, herunder har der været foretaget en skriftlig
høring af materialet. På baggrund af besvarelsen fra SKI er det min opfattelse, at
kundernes behov, som de har været udtrykt på udbudstidspunktet af kunderne
selv, har været søgt tilgodeset.
Såfremt uddannelsesinstitutionerne måtte have et behov, der ikke kan dækkes af
SKIs aftale, hæfter jeg mig ved, at
SKI’s
aftale ikke er forpligtende, og at instituti-
onerne derfor kan opfylde deres behov igennem andre aftaler eller egne udbud,
hvis det måtte være nødvendigt.
Det bemærkes desuden, at det ikke er muligt at genåbne tildelingen af leverandø-
rer på
SKI’s aftale
03.13.
Jeg vil afslutningsvist gerne kvittere for, at Holmris.Designbrokers i deres hen-
vendelse og i de offentliggjorte artikler har peget på en række problemstillinger,
som det vil være relevant at overveje ved kommende offentlige udbud.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation