Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 12. december 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 605 (Alm. del) af 20.
september stillet efter ønske fra Pelle Dragsted
Spørgsmål
Hvornår finansierede Finansministeriet første gang en lempelse af indirekte skat-
ter via dynamiske adfærdseffekter på arbejdsudbuddet, og hvem tog beslutningen
om dette?
Svar
Helt overordnet bør man i relation til dette spørgsmål sondre mellem Finansmini-
steriets generelle
regneprincipper
og en konkret
finanspolitisk prioritering.
Hvorvidt der
disponeres over adfærdsvirkninger (dynamiske effekter) i forbindelse med konkre-
te initiativer er udtryk for en
finanspolitisk prioritering
og ikke et
regneprincip, jf. Svar på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 606 (Alm. del) af 20. september 2017.
Finansministeriets
regneprincipper
anvendes systematisk til at skønne over de samle-
de virkninger af politisk-økonomiske tiltag. Det overordnede princip er, at der
skal udarbejdes så retvisende og dækkende skøn som muligt for den faktiske fi-
nansieringsvirkning af tiltaget. Her skønnes der altså, når relevant og praktisk mu-
ligt, over de samlede direkte (umiddelbar) og indirekte (tilbageløb og adfærd) virk-
ninger. Dette gælder uanset om, der er tale om stramninger eller lempelser (tilgan-
gen er altså symmetrisk). Det bemærkes, at skøn for den strukturelle offentlige
saldo
–
som er det primære finanspolitiske styringsmål under budgetloven
–
inde-
holder skøn for adfærd, hvor det er relevant.
Ved ændrede indirekte skatter (afgifter) skønnes der med de gældende regneprin-
cipper systematisk over mulige dynamiske adfærdsvirkninger. Det gælder bl.a.
ændret arbejdsudbud (en timeeffekt), idet en afgiftsforhøjelse påvirker den margi-
nale forbrugsmulighed af den sidst tjente krone nogenlunde på samme måde som
en forhøjelse af en proportional indkomstskat. Endvidere kan afgiftsændringer på
visse varer påvirke grænsehandelen og forbrugssammensætningen og derigennem
have en afledt effekt på moms og afgifter mv.
Ved flere større historiske skatteudspil og -aftaler
–
som fx
Omlægning af bilafgifterne
(2007), Vækstplan DK (2013), Vækstpakke 2014, DK2025
–
Et stærkere Danmark
(2016)
–
fremgår det, at der
–
som følge af en
finanspolitisk prioritering
–
er dispone-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk