Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1804537_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. oktober 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 604 (Alm. del) af 20.
september 2017 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Hvem tog i 2014 beslutningen om at ændringer i uddannelsestilbøjeligheden
fremover skulle give anledning til ændrede skøn for arbejdsudbud, produktivitet
og velstand? Embedsværket eller ministeren/regeringen?
Svar
I Danmark er det embedsværket, der foretager skøn og udfører konsekvensbereg-
ninger, herunder for samfundsøkonomiske effekter af den økonomiske politik.
Det bidrager til at sikre, at beregningerne foretages på et fagligt grundlag og er
konsistente over tid, uanset hvem, der sidder i regering. Derudover kan beregnin-
gerne selvsagt opdateres, når der kommer ny viden og bedre metoder.
Når der foreligger faglige skøn for adfærdseffekter af den økonomiske politik er
det imidlertid en politisk beslutning, om og hvordan afledte effekter på de offent-
lige finanser skal disponeres
herunder om de fx skal disponeres som led i en
given politisk aftale eller indgå i den generelle samfundsøkonomiske fremskriv-
ning, som blandt andet bestemmer råderummet inden for planlægningshorisonten.
Skønnede effekter indgår altid i de mellemfristede fremskrivninger.
Finansministeriet indregnede første gang effekter på beskæftigelsen af øget ud-
dannelsestilbøjelighed i forbindelse med
Velfærdsaftalen
fra 2006. Der var under
forhandlingerne blevet spurgt til, om Finansministeriet kunne foretage skøn for
sådanne effekter. Finansministeriet vurderede, at der var fagligt grundlag for så-
danne effekter og udarbejdede skøn for disse. Beskæftigelseseffekter af øget ud-
dannelsestilbøjelighed har således været indregnet i samtlige mellemfristede frem-
skrivninger siden Velfærdsaftalen 2006. Den anvendte metode frem til justerin-
gerne i
Finansredegørelse 2014
er bl.a. beskrevet i Kapitel 6 i
Reformpakken 2020
(Fi-
nansministeriet 2011).
I Finansredegørelsen 2014 blev der på baggrund af empiriske analyser estimeret et
gennemslag af uddannelse på produktiviteten (målt som virkningen på timeløn-
nen), jf. Kapitel 6 i
Finansredegørelse 2014
(Finansministeriet 2014). Baggrunden var
blandt andet, at der i det daværende regeringsgrundlag havde været et politisk øn-
ske om at få udviklet metoder til at vurdere, om muligt, hvordan forskellige of-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 604: Spm. om, hvem der er 2014 tog beslutningen om at ændringer i uddannelsestilbøjeligheden fremover skulle give anledning til ændrede skøn for arbejdsudbud, produktivitet og velstand, til finansministeren
Side 2 af 2
fentlige udgifter påvirker den økonomiske udvikling og vækst på længere sigt. I
forbindelse med den daværende regerings uddannelsesmålsætninger og fremlæg-
gelsen af nye vækstmålsætninger i
Vækstplan DK, 2013
blev der således spurgt til,
om det var muligt at vurdere virkningerne af øget uddannelsestilbøjelighed på
produktivitet og vækst på længere sigt. Finansministeriet vurderede, at der var
fagligt grundlag for at indregne effekter af øget uddannelsestilbøjelighed også på
produktivitet og BNP på længere sigt. Skønnene er ligesom de bagvedliggende
analyser foretaget af Finansministeriets embedsværk. I samme ombæring foretog
embedsværket en justering af beregningerne af effekten af ændret uddannelsestil-
bøjelighed på arbejdsudbuddet, således at denne blev udvidet til også at omfatte
ledighedsgrad og gennemsnitlig arbejdstid,
jf. Finansredegørelsen 2014.
Finansministeriets regneprincipper følger et overordnet princip om, at der skal
udarbejdes så retvisende og dækkende skøn som muligt for, hvordan økonomisk-
politiske tiltag påvirker de offentlige finanser og samfundsøkonomien i øvrigt.
Finansministeriet inddrager i den forbindelse løbende ny empiri i arbejdet med at
fremskrive dansk økonomi og i arbejdet med at vurdere effekter af politiske tiltag.
Vurderingen af, at der er fagligt grundlag for at indregne afledte effekter af æn-
dringer i uddannelsestilbøjeligheden på arbejdsudbud og produktivitet, er et ek-
sempel herpå.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister