Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1912668_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. juni 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 602 (Alm. del) af 20.
september 2017 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Hvis indirekte skatter påvirker arbejdsudbuddet, hvor meget er arbejdsudbuddet
så steget som følge af det nominelle skattestops udhuling af realværdien af en
række afgifter, og er dette arbejdsudbud indregnet i de mellemfristede planer?
Svar
Finansministeriets beregning af den strukturelle beskæftigelse foretages i historiske
år
ved en ”top-down” beregning, som tager udgangspunkt i
den faktiske ledighed,
beskæftigelse, arbejdstid og arbejdsstyrke, og som ved hjælp af statistiske metoder
deler udviklingen i disse størrelser op i strukturelle og konjunkturelle dele.
Beregningen for historiske år foretages dermed ikke
ved en ”bottom-up” tilgang
ud fra den skønnede virkning af politiske aftaler, idet en række andre forhold også
påvirker arbejdsudbuddet. Det samlede skøn med Finansministeriets metode vil
dog afspejle den realiserede virkning af politiske aftaler
herunder skattestoppet
for en række punktafgifter mv. fra 2001 og frem.
Det er således ikke umiddelbart muligt ex-post at udlede effekten af de enkelte
reformer ved at betragte ændringer i den strukturelle beskæftigelse i historiske år.
Et skøn for virkningen af fx skattestoppet må derfor bygge på de samme princip-
per som ved opgørelse af reformvirkninger generelt. Det vil i dette tilfælde sige
ved at opgøre et skøn for virkningen af et forløb uden skattestop set i forhold til
et forløb med skattestop.
Skattestoppet på afgifter indebærer som udgangspunkt, at de afgiftssatser for styk-
afgifter, som er angivet i lovgrundlaget for den pågældende afgift, ikke løbende
justeres gennem diskretionære forhøjelser vedtaget i Folketinget eller gennem
indførelse af en bestemmelse om automatisk indeksering.
En opgørelse af virkningen af skattestoppet for stykafgifter fra 2001 og frem til i
dag
og ikke mindst fortolkningen heraf
vanskeliggøres af, at der i perioden
alligevel har været foretaget en række diskretionære ændringer i disse afgifter. Vis-
se afgifter er forhøjet (og i nogle tilfælde sat ned igen), nye afgifter er indført (eller
afskaffet igen), mens andre er blevet indekseret. Sidstnævnte er i det følgende ta-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 602: Spm. om, hvor meget arbejdsudbuddet er steget som følge af det nominelle skattestops udhuling af realværdien, til finansministeren
1912668_0002.png
Side 2 af 3
get som udtryk for en politisk beslutning om, at disse afgifter fra indekseringsåret
og frem ikke længere er omfattet af skattestoppet.
De diskretionære ændringer er søgt holdt ude af skattestopopgørelsen. Det svarer
til en fortolkning, hvor de diskretionære ændringer (fx de sundhedsfremmende
afgiftsforhøjelser i Forårspakke 2.0) henregnes til effekten af den reform ændrin-
gen indgik i og ikke som et positivt eller negativt bidrag til virkningen af skatte-
stoppet. Det kan fremføres, at skattestoppet ikke kan ses uafhængigt af disse dis-
kretionære ændringer, og at en opgørelse af virkningen af skattestoppet dermed er
af hypotetisk karakter.
Grundlæggende tager den foretagne opgørelse nedenfor udgangspunkt i et mæng-
deskøn baseret på afgiftsprovenuet divideret med afgiftssatsen
1
. På baggrund af
dette mængdeskøn kan der beregnes et afgiftsprovenu, hvis afgiftssatsen fra 2001
forblev gældende sats (skattestop) og hvis afgiftssatsen fra 2001 var reguleret med
nettoprisindekset (ikke skattestop). Denne tilgang er foretaget for hver afgift og
værdien af skattestoppet er herefter opgjort ved at summere over afgifterne. Det
skal bemærkes, at denne tilgang ser bort fra evt. virkning af afgiftsniveau på for-
bruget af den afgiftspålagte vare.
Der er i opgørelsen set bort fra PSO-afgiften, da denne fastlægges mhp. at dække
et finansieringsbehov til VE-støtte, og således ikke er fastsat efter samme princip-
per som de afgifter, der er omfattet af skattestoppet.
Med udgangspunkt i ovenstående tilgang vurderes skattestoppet for en række
punktafgifter mv. fra 2001 og frem til i dag at svare til en umiddelbar reduktion i
provenuet fra indirekte skatter (efter tilbageløb) på ca. 8,1 mia. kr. i 2018 relativt
til løbende indeksering med nettoprisindekset.
Med udgangspunkt i den beregnede afgiftslempelse og de sædvanlige regneregler
for arbejdsudbudsvirkninger af indirekte skatter, skønnes det, at skattestoppet
isoleret set har øget arbejdsudbuddet, svarende til i omegnen af 1.550 personer i
2018. Det svarer til ca. 0,05 pct. af beskæftigelsen i 2018.
Det er i den skønnede arbejdsudbudsvirkning lagt til grund, at incidensen af afgif-
terne samlet set (målt ved procentvis ændring i disponibel indkomst) rammer lige-
ligt blandt alle indkomstgrupper. Det svarer til, at stykafgifterne samlet set svarer
til en proportionalskat på den disponible indkomst. Dermed kan skønnet for ar-
bejdsudbudseffekterne opgøres som effekten af en tilsvarende reduktion i AM-
bidraget
2
. Det bemærkes, at incidensen og dermed arbejdsudbudseffekten af den
enkelte afgift kan variere fra effekten af de samlede afgifter. Det indebærer, at
1
For en række afgifter findes der flere underlæggende satser. F.eks. gælder det for afgifter på øl, vin eller spiritus, at satsen
varierer efter alkohol indholdet. Finansministeriet råder ikke over et setup til at regne på så detaljeret niveau og har derfor i
sådanne tilfælde taget udgangspunkt i en skønnet gennemsnitsats. Det indebærer også, at den beregnede mængde repræsen-
terer et forholdsvis groft skøn.
2
En reduktion af AM-bidraget giver omtrent samme relative ændring i den disponible indkomst på tværs af indkomstgrup-
per, idet en ændring i AM-bidraget har afledte virkninger på regulering af overførselsindkomsterne via satsreguleringen.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 602: Spm. om, hvor meget arbejdsudbuddet er steget som følge af det nominelle skattestops udhuling af realværdien, til finansministeren
Side 3 af 3
skattestoppet kan have negativ arbejdsvirkning for nogen afgifter, mens arbejds-
udbudsvirkningen for andre afgifter er positiv.
Arbejdsudbudsvirkningen af beslutningen om at forlænge skattestoppet for en
række punktafgifter fra 2020 og frem mod 2025, i medfør af 2025-planen
Vækst og
Velstand 2025, regeringen, 2017,
skønnes at udgøre omtrent 150 fuldtidspersoner.
Den til sammenligning forholdsvis beskedne arbejdsudbudseffekt af skattestoppet
frem mod 2025, skal ses i lyset af, at der ved en forlængelse ikke vil være nogen
effekt for alle de afgifter, hvor der er indført indeksering.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister