Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. juni 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 602 (Alm. del) af 20.
september 2017 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Hvis indirekte skatter påvirker arbejdsudbuddet, hvor meget er arbejdsudbuddet
så steget som følge af det nominelle skattestops udhuling af realværdien af en
række afgifter, og er dette arbejdsudbud indregnet i de mellemfristede planer?
Svar
Finansministeriets beregning af den strukturelle beskæftigelse foretages i historiske
år
ved en ”top-down” beregning, som tager udgangspunkt i
den faktiske ledighed,
beskæftigelse, arbejdstid og arbejdsstyrke, og som ved hjælp af statistiske metoder
deler udviklingen i disse størrelser op i strukturelle og konjunkturelle dele.
Beregningen for historiske år foretages dermed ikke
ved en ”bottom-up” tilgang
ud fra den skønnede virkning af politiske aftaler, idet en række andre forhold også
påvirker arbejdsudbuddet. Det samlede skøn med Finansministeriets metode vil
dog afspejle den realiserede virkning af politiske aftaler
–
herunder skattestoppet
for en række punktafgifter mv. fra 2001 og frem.
Det er således ikke umiddelbart muligt ex-post at udlede effekten af de enkelte
reformer ved at betragte ændringer i den strukturelle beskæftigelse i historiske år.
Et skøn for virkningen af fx skattestoppet må derfor bygge på de samme princip-
per som ved opgørelse af reformvirkninger generelt. Det vil i dette tilfælde sige
ved at opgøre et skøn for virkningen af et forløb uden skattestop set i forhold til
et forløb med skattestop.
Skattestoppet på afgifter indebærer som udgangspunkt, at de afgiftssatser for styk-
afgifter, som er angivet i lovgrundlaget for den pågældende afgift, ikke løbende
justeres gennem diskretionære forhøjelser vedtaget i Folketinget eller gennem
indførelse af en bestemmelse om automatisk indeksering.
En opgørelse af virkningen af skattestoppet for stykafgifter fra 2001 og frem til i
dag
–
og ikke mindst fortolkningen heraf
–
vanskeliggøres af, at der i perioden
alligevel har været foretaget en række diskretionære ændringer i disse afgifter. Vis-
se afgifter er forhøjet (og i nogle tilfælde sat ned igen), nye afgifter er indført (eller
afskaffet igen), mens andre er blevet indekseret. Sidstnævnte er i det følgende ta-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk