Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
1. november 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 601 (Alm. del) af 20.
september 2017 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Hvorfor finansierer finansministeriet skattereformer med dynamiske effekter fra
første år, når man erkender, at det tager flere år før den øgede beskæftigelse føl-
ger, og hvad betyder det for statens gældsætning?
Svar
Finanspolitikken tilrettelægges efter den strukturelle saldo. Beregningskonventio-
nen for den strukturelle saldo er, at årets regler lægges til grund, og det gælder
både på indtægts- og udgiftssiden. Adfærdsvirkninger på beskæftigelse og arbejds-
tid, som påvirker den strukturelle saldo, indregnes derfor fuldt ud i det år, hvor
regelændringerne gælder.
For eksempel indregnes arbejdsudbudsvirkningen af tilbagetrækningsreformen
fuldt ud i den strukturelle beskæftigelse i disse år, hvilket bidrager til at øge råde-
rummet i finanspolitikken (ved uændret strukturel saldo). Tilsvarende indregnes
virkningen af lavere skat på arbejde fra
Skatteaftale 2012
på strukturel beskæftigelse
og arbejdstid i disse år i takt med, at skattenedsættelserne indfases.
I praksis vil de dynamiske virkninger af reformer sandsynligvis indfinde sig grad-
vist, da det kan tage tid før beskæftigelsen og arbejdstiden har tilpasset sig til det
nye strukturelle niveau. Længden af den faktiske indfasningsperiode er forbundet
med usikkerhed og kan fx afhænge af de konkrete reformtiltag samt konjunktursi-
tuationen i udgangspunktet. Det vil dog gælde, at tilpasningsperioden
–
dvs. den
periode det tager, før øget strukturel beskæftigelse er slået fuldt ud i den faktiske
beskæftigelse
–
bliver forkortet, når forbedringen af den strukturelle saldo (re-
formgevinsten for de offentlige finanser) omsættes til andre prioriteringer, som
derved understøtter efterspørgslen i økonomien, fx i form af lavere skattebyrde
eller større offentligt forbrug.
Hvis tilpasningen til fx en positiv adfærdsvirkning i form af øget beskæftigelse
sker over en årrække, vil forbedringen af den faktiske saldo ske mere gradvist end
for den beregnede strukturelle saldo. Det vil indebære en stigning i den offentlige
gæld og de offentlige renteudgifter knyttet hertil. Selv for betydelige adfærdsvirk-
ninger er denne effekt imidlertid begrænset, jf. nedenstående eksempel. Virknin-
gen på den finanspolitiske holdbarhed vil som udgangspunkt være tæt på nul.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk