Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1693264_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Sagsnr.
2016 - 8019
Doknr.
423033
Dato
28-11-2016
Folketingets Finansudvalg har d. 31. oktober 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 60
(alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Joachim B. Olsen (LA).
Spørgsmål nr. 60:
”Vil ministeren redegøre for baggrunden for den meget kraftige stigning i administrati-
onsomkostningerne indenfor det sociale område jf. DST’s tal (http://www.statistik-
banken.dk/esspros1)?"
Svar:
Det er Danmarks Statistik, der er ansvarlig for ESSPROS-statistikken.
Danmarks Statistik kan oplyse, at ESSPROS-statistikken er en EU-forordnings-
bestemt statistik, der har til formål at belyse udgifterne til sociale ydelser. Det skal
understreges, at ikke alle de sociale udgifter i denne statistik går igennem de offentlige
kasser. Det afgørende kriterium er, at udgifterne er kollektive og obligatoriske, fx ind-
går obligatoriske men private pensionsordninger i opgørelsen. Ligeledes indgår for-
skellige obligatoriske arbejdsgiverfinansierede udgifter til sygesikring mm. Dette er
den samme afgrænsning af social beskyttelse som i nationalregnskabet og i statistik-
ken over de offentlige finanser, og ESSPROS-statistikken er et såkaldt satellitregn-
skab hertil.
Der er i EU-regi de seneste år lagt mange ressourcer i at ensrette ESSPROS-
statistikken og få præciseret og tydeliggjort grundlaget herfor. Administrationsudgifter
relateret til sociale ydelser er imidlertid et område, hvor en gennemgang af udgiftsty-
per og en afgrænsning af udgiftsområder først nu er ved at blive forberedt med henblik
på at sikre en ens forståelse og behandling i de enkelte lande.
Generelt må det således pointeres, at statistikkens fokusområde ligger på de sociale
ydelser, og at administrationsudgifter hidtil ikke har været set som det væsentligste
område i statistikken. Niveauet for administrationsudgifterne set i forhold til de samle-
de udgifter til sociale ydelser anses derfor pt. ikke som sammenligneligt landene imel-
lem. Men i modsætning til mange andre statistikker inden for det sociale område har
man med ESSPROS-statistikken en ambition om at udskille administrationsudgifterne
fra de sociale ydelser.
Datagrundlaget for statistikken er faktuelle regnskabsoplysninger for staten, kommu-
ner og regioner samt private pensions- og livsforsikringsselskaber.
Det bemærkes, at bl.a. organisationsændringer og registreringspraksis i kommuner og
regioner mv. gør år-til-år sammenligninger vanskelige. Et eksempel er en organisati-
onsmæssig ændring i Region Hovedstaden i 2012, hvor en række udgifter blev flyttet
fra at være decentrale til at være centrale administrationsudgifter, hvilket i ESSPROS-
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 60: MFU spm. om den meget kraftige stigning i administrationsomkostningerne indenfor det sociale område, til social- og indenrigsministeren
1693264_0002.png
sammenhæng vil sige fra i opgørelsen at indgå som udgifter til sundhed til at være
udgifter til administration. Der henvises her til besvarelsen af SOU alm. del spørgsmål
106 den 18. januar 2016 (samling 2015-16).
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
Bilag:
1: Besvarelsen af SOU alm. del spørgsmål 106 (samling 2015-16)
2