Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1827669_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 4. december 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 577 (Alm. del) af 18.
september 2017 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvilke overførselsindkomster, der kan justeres, så det både
giver et provenu på 3,25 mia. kr. og øger arbejdsudbuddet med 6.700 personer? I
forlængelse heraf bedes ministeren oplyse, hvordan hver af disse overførsler skal
justeres for at opnå disse effekter.
Svar
I Danmark udbetales der indkomstoverførsler til forskellige grupper, fx arbejds-
løshedsdagpenge til ledige, efterløn og folkepension til personer, der trækker sig
tilbage fra arbejdsmarkedet, barselsdagpenge til forældre på barsel osv. I 2016 var
der i alt 2.193.000 fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse, inkl. SU og folkepen-
sion,
jf. Økonomisk Redegørelse August 2017.
Der er således en række indkomstover-
førsler, der kan justeres i større eller mindre grad, for at tilvejebringe 3¼ mia. kr.
efter skat, tilbageløb og adfærd. Ligeledes vil der være en række justeringer af
overførselsområdet, der vil kunne øge arbejdsudbuddet med 6.700 personer.
For eksempel skønnes en afkortning af dagpengeperioden på fire måneder at
medføre et provenu efter skat, tilbageløb og adfærd på 1,6 mia. kr. og øge ar-
bejdsudbuddet med ca. 5.000 fuldtidspersoner i 2025. Tabel 1 viser en række ek-
sempler på andre justeringer af overførselsområdet.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 577: Spm. om hvilke overførselsindkomster, der kan justeres, så det både giver et provenu på 3,25 mia. kr. og øger arbejdsudbuddet med 6.700 personer, til finansministeren
1827669_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Provenu (efter skat, tilbageløb og adfærd) og arbejdsudbudsvirkninger
Provenu, mia. kr., 2018-niveau
Afkortning af dagpengeperioden på 4 måne-
der
1)
Reduktion af den maksimale dagpengesats på
5 pct.
1)
Reduktion af kontanthjælpssatsen for personer
på 30 år eller derover på 5 pct.
2)
Reduktion af sygedagpengesatsen med 5 pct.
Reduktion af efterlønssatsen med 25 pct.
3)
Reduktion af efterlønssatsen med 75 pct.
3)
Forhøjelse af folkepensionsalderen med 6
måneder i 2025
4)
Justeringer af SU-systemet
5)
1,6
2,3
0,4
0,9
3,4
7,7
3,8
3,3
Arbejdsudbud (personer)
5.000
6.500
500
2.200
11.600
28.600
13.500
8.000
Anm.: Beregningerne vedr. dagpenge, sygedagpenge, kontanthjælp og efterløn tager ikke højde for afledte
virkninger på udgifterne til f.eks. boligstøtte og særlig støtte. Der er taget udgangspunkt i skønnede
alternativlønninger for modtagere af dagpenge, efterløn, kontanthjælp og sygedagpenge.
1) Provenu (efter skat, tilbageløb og adfærd) og arbejdsudbud fra justeringer af dagpengesystemet er
beregnet på baggrund af metoder udviklet i forbindelse med Dagpengekommissionen, der er dokumenteret i
publikationen ”Dagpengemodellen – Teknisk analyserapport” af oktober 2015.
2) Reduktion af kontanthjælpssatsen er beregnet på baggrund af antallet af kontanthjælpsmodtagere på 30 år
og derover. Provenu (efter skat, tilbageløb og adfærd) er afrundet til nærmeste 100 mio. kr., og
arbejdsudbud til nærmeste 100 fuldtidspersoner.
3) Det er forudsat, at alternativlønningen for en efterlønsmodtager svarer til den skønnede alternativlønning
for en modtager af uddannelseshjælp. Det er lagt til grund, at justeringerne af satsen gælder for
efterlønsydelse, skattefri præmie og efterlønsbidrag. Arbejdsudbudseffekten er opgjort for 2025,
jf. svar på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 282 af 21. marts 2017.
Effekten af flere udbetalinger af skattefri præmie er
indregnet i provenuet. Efter 2025 aftager effekten i takt med at færre er medlem af efterlønsordningen.
4) Forhøjelsen af folkepensionsalderen med seks måneder i 2025 er udformet som forslaget i
DK2025
Helhedsplan for et stærkere Danmark.
De angivne effekter er opgjort som den gennemsnitlige effekt i 2026-
2030, hvilket er den første 5-årige periode efter 2025, som inkluderer et år, hvor folkepensionsalderen
levetidsindeksereres ved gældende regler. Effekten er beregnet på baggrund af den mellemfristede frem-
skrivning til ØR August 2017. Saldoforbedringen er opgjort for den primære offentlige saldo i strukturelt
2018-niveau afrundet til nærmeste ¼ mia. kr. Arbejdsudbudseffekten er afrundet til nærmeste 500 personer.
Effekten på den offentlige saldo ventes at stige i de efterfølgende år som følge af yderligere øget
arbejdsudbud og større (beskattede) pensionsudbetalinger. Efter 2050 aftager effekterne, da
folkepensionsalderen med tiltaget og med gældende regler vil være identiske.
5) Justeringer af SU-systemet følger udspillet
Et stærkere Danmark
Et mere robust SU-system.
Udspillet indebar
bl.a. en reduktion i SU-satsen på 20 pct. og begrænsning af SU til videregående uddannelser til kun at
omfatte den normerede studietid.
Kilde: Egne beregninger
Der er svaret beregningsteknisk ud fra spørgerens oplæg, og svaret er ikke udtryk
for en politisk beslutning.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister