Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1803271_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
13. oktober 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 576 (Alm. del) af 18.
september 2017 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren vurdere de samlede konsekvenser for de offentlige finanser i 2025
ved indtægter og udgifter angivet i tabel 2 i publikationen ”2025-forløb
og re-
formudspil” fra august 2017? I sin besvarelse
bedes ministeren vurdere indtægter-
ne ud fra samme kriterier om konkretisering, som Finansministeriet benytter ift.
finansieringen af afskaffelsen af PSO’en
i svaret på FIU alm. del
- spørgsmål 591
(folketingsåret 2015-16) og besparelserne på beskæftigelsesindsatsen i svaret på
FIU alm. del - spørgsmål 246 (folketingsåret 2013-14).
Med udspillene
Sådan forlænger vi opsvinget
Jobreformens fase II
og
Sammen om fremti-
dens virksomheder
foreslår regeringen samlet set at prioritere ca. 17 mia. kr. opgjort
efter tilbageløb og adfærd i 2025 til at sænke en række skatter og afgifter mv.,
jf.
tabel 2 i 2025-forløb og reformudspil, august 2017.
Udspillene er fuldt finansieret. Lempelserne finansieres delvist ved reserven fra
Jobreform fase I,
puljen fra
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
samt reserve fra finans-
lovsforslaget for 2018. Den resterende finansiering af Jobreformens fase II og
Sammen om fremtidens virksomheder
erhvervs- og iværksætterudspil
tilvejebringes gennem
en række justeringer i overførselssystemet mv. samt råderumsfinansiering inden
for rammerne af de finanspolitiske sigtelinjer og mål i regeringens 2025-plan.
Det indregnede finansieringsbidrag fra justeringer i overførselssystemet udgør 1¾
mia. kr. i 2018 stigende til 5¼ mia. kr. i 2025. Den konkrete udmøntning vil ske i
forbindelse med de politiske forhandlinger. De potentielle, konkrete justeringer af
overførselssystemet omfatter bl.a. ændrede optjeningsprincipper, opholdskrav i
ydelsessystemet, deltagerbetaling på danskuddannelse og gradueret loft over bør-
ne- og ungeydelse.
I Socialdemokratiets 2025-plan var det ikke angivet, hvorledes udfasningen af
PSO-afgiften skulle finansieres,
jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 591 (alm. del)
af 28. september 2016.
Det fremgik, at finansieringen ikke skulle komme fra råde-
rummet, men der var ingen holdepunkter eller pejlemærker for, hvor finansierin-
gen så skulle komme fra.
Svar
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 576: Spm. om de samlede konsekvenser for de offentlige finanser i 2025 ved indtægter og udgifter, til finansministeren
Side 2 af 3
Konkretiseringsniveauet i den foreslående finansiering i forbindelse med regerin-
gens udspil og Socialdemokratiets forslag til finansiering af udfasningen af PSO-
afgiften er derfor ikke det samme.
Det er helt på linje med Finansministeriets retningslinjer, at der i
2025-forløb og
reformudspil, august 2017
indgår et finansieringsbidrag fra justeringer af overførsels-
systemet på 5¼ mia. kr. i 2025. Det er efter Finansministeriets vurdering muligt at
realisere et sådant bidrag.
På samme måde har Finansministeriet også tidligere indregnet uspecificerede mu-
lige finansieringsbidrag på konkrete udgiftsområder, fx ved vurdering af forslag
fra oppositionspartier. Af eksempler kan nævnes Finansministeriets vurdering af
RV’s 2020-plan,
hvori der lægges til grund, at RV kan spare 2 ¾ mia. kr. på afbu-
reaukratisering, udgifter til konsulentydelser mv.,
jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål
nr. 214 (Alm. del) af 31. maj 2011.
Tilsvarende har Finansministeriet fx indregnet et
ikke-udmøntet
finansieringsbidrag fra ”sanering af erhvervsstøtte” på 1 mia. kr.
i
forbindelse med S og SF’s udspil til
Fair Løsning 2020, jf. Svar på Finansudvalgets
spørgsmål nr. 185 (Alm. del) af 18. maj 2011.
I
Finansudvalgets spørgsmål nr. 246 (alm. del) af 9. april 2014
blev der bedt om en be-
regning af
effekten i 2025 på ”beskæftigelsen,
BNP, årlig vækst i BNP, den struk-
turelle ledighed, de offentlige finanser samt Gini”-koefficienten af en lang række
tiltag, herunder et forslag om en besparelse på den aktive arbejdsmarkedspolitik. I
svaret på spørgsmålet anføres det, at
”En
besparelse på 5,3 mia. kr. ved et strukturelt
ledighedsniveau vil omtrent halvere udgifterne til den aktive beskæftigelsesindsats. Betydelige
besparelser på udgifterne til aktivering vil generelt svække rådighedsafprøvningen og opkvalifice-
ringen af ledige. Dermed vil forslaget have afledte konsekvenser i form af højere strukturel ledig-
hed og lavere strukturel beskæftigelse. Det er imidlertid ikke muligt at vurdere forslagets samlede
virkning på det foreliggende grundlag, da det ikke af spørgsmålet fremgår, hvordan besparelsen
skal udmøntes.”
I fravær af en konkret model for, hvordan besparelsen skal udmøntes, er det ikke
muligt at skønne over effekten på alle de variable, der spørges til, herunder be-
skæftigelse, BNP og ledighed mv. Det bemærkes i den forbindelse, at den aktive
arbejdsmarkedspolitik er en vigtig
del af den danske ”flexicurity-model”,
som har
bidraget til nedbringelsen af den strukturelle ledighed fra over 10 pct. af arbejds-
styrken i starten af 1990erne til under 4 pct. i dag.
Det kan efter Finansministeriets vurdering ikke uden nærmere konkretisering læg-
ges til grund, at det er muligt at reducere udgifterne til den aktive arbejdsmarkeds-
politik i et sådant omfang, at det efter adfærd og tilbageløb
dvs. efter afledte
konsekvenser på arbejdsudbud mv. og derigennem offentlige finanser
er muligt
at realisere et samlet finansieringsbidrag på 5,3 mia. kr. fra besparelser på den akti-
ve arbejdsmarkedspolitik.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 576: Spm. om de samlede konsekvenser for de offentlige finanser i 2025 ved indtægter og udgifter, til finansministeren
Side 3 af 3
Finansministeriets vurdering af effekten af regeringens udspil til Jobreformens
anden fase mv. på de offentlige finanser i 2025 svarer på baggrund af ovenstående
til det anførte i tabel 2 i
2025-forløb og reformudspil.
Denne vurdering er foretaget
efter de sædvanlige kriterier, herunder i overensstemmelse med besvarelserne af
de i spørgsmålet anførte tidligere svar til Finansudvalget.
Det bemærkes i øvrigt, at det selvsagt vil være de konkrete justeringer, der indgår i
politiske aftaler, som vil blive lagt til grund for den efterfølgende politiktilrettelæg-
gelse, herunder i forbindelse med kommende udgiftslofter og opdaterede 2025-
forløb.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister