Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1793890_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. september 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 553 (Alm. del) af 6.
september 2017 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren for hvert af skatte- og afgiftsforslagene i regeringens skatteudspil
og erhvervsudspil oplyse, hvilken effekt på arbejdsudbuddet der regnes med, og
hvordan denne fordeler sig på deltager- og timeeffekter?
Svar
Jobreformens fase II
Sådan forlænger vi opsvinget
og erhvervs- og iværksætterudspillet
Sammen om fremtidens virksomheder
skønnes samlet set at øge arbejdsudbuddet med i
størrelsesordenen 8.100 personer. Heraf skønnes godt halvdelen at kunne henfø-
res til timeeffekten, mens knap halvdelen skønnes at vedrøre deltagelseseffekten,
jf. tabel 1.
Initiativerne i Jobreformens fase II
Sådan forlænger vi opsvinget
skønnes at øge ar-
bejdsudbuddet med i størrelsesordnen 7.600 personer. Erhvervs- og iværksætter-
udspillet
Sammen om fremtidens virksomheder
skønnes at øge arbejdsudbuddet med i
størrelsesordenen 500 personer, jf. også besvarelsen af FIU 531 (alm. del) af 31.
august 2017.
Jobfradraget til de lavestlønnede indebærer på den ene side en betydelig deltagel-
seseffekt. På den anden side indebærer indkomstaftrapningen isoleret set en nega-
tiv timeffekt,
jf. tabel 1.
Initiativet skal ses i sammenhæng med forhøjelsen af loftet
over beskæftigelsesfradraget, der netop skal sikre, at ingen personer får en øget
marginalskat som følge af indkomstaftrapningen af det målrettede jobfradrag.
Sammen med forhøjelse af loftet over beskæftigelsesfradrag som følge af ind-
komstaftrapningen af jobfradraget er den samlede arbejdsudbudsvirkning positiv.
For så vidt angår erhvervs- og iværksætterudspillet
Sammen om fremtiden virksomheder
er arbejdsudbudsvirkningen opgjort for initiativerne under et, idet det beregnings-
teknisk er lagt til grund, at arbejdsudbudsvirkningen af lavere beskatning af afkast
af opsparing samt sanering af punktafgifter svarer til arbejdsudbudsvirkningen af
en nedsættelse af bundskatten med samme umiddelbare mindreprovenu.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 553: Spm. om, hvilken effekt på arbejdsudbuddet der regnes med for hvert af skatte- og afgiftsforslagene, til finansministeren
1793890_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Arbejdsudbudsvirkniner af Jobreformens fase II og erhvervs- og iværksætterudspillet i 2025
Mindre-
provenu
efter tilba-
geløb og
adfærd
15,1
Umiddel-
bart
mindre-
provenu
Jobreformens fase II
Sådan forlænger vi op-
svinget
Det skal bedre kunne betale sig at arbejde:
Jobfradrag til de lavestlønnede
Loftet over beskæftigelsesfradraget fjernes
-
heraf forhøjelse som følge af indkomstaftrapnin-
gen af jobfradraget
Skatten på fri telefon fjernes
Større tilskyndelse til pensionsopsparing:
Skattefradrag ved indbetaling til pension
Indbetaling til pension skal give ret til beskæftigel-
sesfradrag
Billigere at købe en bil:
Registreringsafgiften nedsættes til 100 pct.
Erhvervs- og iværksætterudspillet
Sammen om
fremtidens virksomheder
Jobreformens fase II og erhvervs- og iværksæt-
terudspillet i alt
2,1
3,2
0,4
5,8
11,1
4,3
0,6
23,2
Arbejds-
udbud
i alt
7.600
Heraf
time-
effekt
3.700
Heraf
deltagel-
seseffekt
3.900
4,8
6,3
2,4
0,7
-1.500
7.900
3.700
0
-3.900
7.400
3.500
0
2.400
500
200
0
2,2
0,4
1.000
-600
400
-900
600
300
0,8
800
800
0
2,6
2,0
500
450
50
25,7
17,1
8.100
4.150
3.950
Anm.: Socialt frikort, hurtigere indfasning af den aftalte forhøjelse af topskattegrænsen til 2018 og fjernelse af
udligningsskatten på indtægter fra pensionsopsparing har ikke virkning i 2025.
Kilde: Egne beregninger.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister