Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1791964_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 25. september 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 552 (Alm. del) af 5.
september 2017 stillet efter ønske fra Stine Brix (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren sende en opdatering af det notat dateret 10. juni 2010, der var
bilagt svaret på FIU alm. del - spørgsmål 134 (folketingsåret 2009-10) om
”Privatiseringer af statslige selskaber”, herunder listen over salg af statslige
selskaber? Listen bedes også omfatte salg mellem 1980 og 1990, bruttoprovenuet
udbedes såvel i datidens priser, som i 2017-priser.
Svar
Som det fremgår af regeringsgrundlaget er udgangspunktet for regeringens ejer-
skabspolitik, at staten ikke skal eje selskaber, som er i direkte konkurrence med
privatejede virksomheder. Derfor er det regeringens mål, at staten som udgangs-
punkt skal afhænde sådanne selskaber.
I regeringsgrundlaget har regeringen endvidere tilkendegivet et konkret ønske om
at privatisere TV 2 Danmark A/S i forlængelse af udløbet af den nuværende me-
diepolitiske aftale for 2015-2018. Arbejdet med at forberede denne proces er på-
begyndt. Derudover ønsker regeringen at gennemgå den statslige selskabsporteføl-
je med henblik på at igangsætte analyser af muligheder for yderligere privatiserin-
ger.
Publikationen
Statens Ejerskabspolitik
(Finansministeriet, april 2015) har siden 2015
udgjort rammen for den statslige ejerskabsudøvelse. Et grundlæggende element i
den statslige ejerskabspolitik er overvejelser om ejerskabsrationalet, dvs. rationaler
bag og målsætninger for statens ejerskab af et givent selskab. Ejerskabsrationaler-
ne udgør på den baggrund et afsæt for overvejelser om statens fremadrettede ejer-
skabsstrategi for et givent selskab.
Der kan overordnet sondres mellem fire ejerskabsrationaler:
Kontrol med kritisk infrastruktur.
Der er dele af den fysiske infrastruktur, der er
særligt vigtig for samfundet, og hvor der derfor kan være et politisk ønske om
kontrol af infrastrukturen via statsligt ejerskab.
Forsyningssikkerhed.
Der kan være goder eller tjenester, hvis produktion anses
som samfundsmæssigt ønskeligt, men hvor der er få eller ingen private leve-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 552: MFU spm. om en opdatering af notat af 10. juni 2010 om privatiseringer af statslige selskaber, til finansministeren
Side 2 af 6
randører. En sådan situation kan skabe usikkerhed om forsyningssikkerheden
samt indebære uforholdsmæssigt store produktionsomkostninger, hvorfor sta-
ten kan ønske at bevare kontrollen med produktionen.
Selskabets forretningsgrundlag hviler på det statslige ejerskab.
En del af de statslige
selskabers forretningsgrundlag hviler på det statslige ejerskab. Disse selskaber
udfører typisk opgaver, som alternativt skulle løses af fx en styrelse, men hvor
staten har valgt at udlægge opgavevaretagelsen i en selskabskonstruktion ud fra
effektivitetshensyn.
Øvrige hensyn.
Det statslige ejerskab kan skyldes andre særlige samfundsmæssige
hensyn.
Spørgeren henviser til notatet ”Privatiseringer af statslige selskaber” bilagt svaret
på FIU alm. del
spørgsmål 134 (folketingsåret 2009-2010). Notatets overvejelser
er baseret på publikationen i
Staten som aktionær
(Finansministeriet, Trafikministe-
riet og Økonomi- og Erhvervsministeriet, januar 2004), som udgjorde rammen for
den statslige ejerskabsudøvelse i perioden 2004-2015. Hovedparten af de anbefa-
linger og principper, der følger af
Staten som aktionær
er fortsat relevante og kan
genfindes i
Statens Ejerskabspolitik.
I Staten som aktionær
indgår en række generelle overvejelser om og perspektiver på
privatisering af statslige selskaber. Disse udgør fortsat et relevant input ved en
konkret vurdering af eventuelle ændringer i statens ejerskab. En række af perspek-
tiverne er endvidere knyttet til overvejelserne om ejerskabsrationaler, som indgår i
Statens Ejerskabspolitik.
Overvejelserne om privatisering af statslige selskaber i
Staten som aktionær
udgør
dog ikke længere rammen for vurderingen af statens ejerskabsstrategi og supplerer
således alene rammerne herfor fastsat i
Statens Ejerskabspolitik.
Der er på den bag-
grund ikke foretaget en nærmere opdatering af notatet.
Historisk oversigt over salg af statslige selskaber og aktieposter
Der er foretaget en opdateret oversigt over salg af statslige selskaber og aktiepo-
ster dækkende perioden 1980 og frem til 1. september 2017.
Oversigten for perioden 1980-1989 er udarbejdet med afsæt i en gennemgang af
statsregnskaber og aktstykker for relevante ministerområder. Gennemgangen om-
fatter følgende daværende ministerier; Ministeriet for offentlige arbejder, Trafik-
ministeriet, Trafik- og Kommunikationsministeriet, Energiministeriet, og In-
dustriministeriet. Oversigten er således ikke nødvendigvis udtømmende, da der i
perioden kan være gennemført salg af selskaber og aktieposter i regi af øvrige mi-
nisterområder. Det bemærkes endvidere, at det på det foreliggende grundlag ikke
har været muligt at opgøre de præcise ændringer i statens ejerandel eller salgsme-
toden for de fire transaktioner gennemført i perioden 1980-1989, som indgår i
oversigten.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 552: MFU spm. om en opdatering af notat af 10. juni 2010 om privatiseringer af statslige selskaber, til finansministeren
1791964_0003.png
Side 3 af 6
Af den opdaterede oversigt fremgår det, at staten siden 1980 har gennemført 56
helt eller delvise frasalg af aktieposter eller selskaber. Transaktionerne har genere-
ret et bruttoprovenu på ca. 80,3 mia. kr. opgjort i 2017-priser,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Oversigt over salg af statslige selskaber og aktieposter i perioden 1980-2017
Mio. kr.
Selskab
Kryolitselskabet
Øresund
Regnecentralens
Datacenter
Alfragt A/S
Junckers Industrier
Byggeriets Maskin-
station A/S
Statsanstalten for
Livsforsikring
A/S Regnecentralen
af 1979
GiroBank A/S
Tele Danmark A/S
Københavns Luft-
havne A/S
Tele Danmark A/S
EKR Kreditforsikring
A/S
Københavns Luft-
havne A/S
GiroBank A/S
Datacentralen
DEMKO
Danfragt A/S
UNI-C's internet-
aktiviteter
EKR Kreditforsikring
A/S
A/S Dyrehavsbakken
Tele Danmark A/S
Skand. Reisebüro
GmbH
Datacentralen A/S
Københavns Luft-
havne A/S
Combus A/S
Banestyrelsens
Rådgivningsdiv.
Orange Holding A/S
Institut for Serviceud-
vikling
Danske Telecom A/S
ETA Danmark A/S
Statens Bilinspektion
Bella Center A/S
Post Danmark A/S
2)
1985
1985
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1993
1994
1994
1995
1996
1996
1996
1996
1996
1997
1997
1997
1998
1998
1999
2000
2001
2001
2004
2004
2004
2005
2005
2005
2005
-
-
-
-
68/0
100/0
<5/0
100/49
94/90
100/75
90/52
100/75
75/51
49/0
100/25
100/0
33/0
-
-
50/0
52/0
100/0
25/0
51/34
1)
100/0
100/0
10/0
100/0
22/0
100/0
100/0
15/0
100/75
-
-
-
-
Blokhandel
Strategisk salg
Strategisk salg
Off. udbud
Off. udbud
Off. udbud
Kapitalneds.
Strategisk salg
Off. udbud
Strategisk salg
Strategisk salg
Strategisk salg
Strategisk salg
Aktivsalg
Aktivsalg
Salg til selskabet
Strategisk salg/
salg til selskabet
Strategisk salg
Strategisk salg
Off. udbud
Strategisk salg
Strategisk salg
Salg til
hovedaktionær
Management
buy-out
Strategisk salg
Strategisk salg
Strategisk salg
Strategisk salg
Strategisk salg/
medarbejderaktier
712,0
0,2
10,0
51,0
40,8
4.222,4
0,5
721,2
81,7
695,8
886,0
71,5
1.088,6
735,0
338,0
28,3
0,0
37,0
273,5
0,2
31.140,0
6,4
122,2
969,3
0,0
70,0
106,6
8,0
0,0
6,5
480,0
101,7
1.443,0
1381,7
0,4
17,4
84,6
66,0
6.652,5
0,8
1.111,3
125,9
1.055,6
1.344,2
107,1
1.598,5
1.079,3
496,3
41,6
0,0
53,3
393,7
0,3
44.277,1
9,1
170,9
1.315,7
0,0
92,7
133,1
10,0
0,0
7,9
582,4
123,4
1.750,8
Salgsår
Statens ejerandel
før/efter
Salgsmetode
Bruttoprovenu
løbende priser
Bruttoprovenu
2017-priser
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 552: MFU spm. om en opdatering af notat af 10. juni 2010 om privatiseringer af statslige selskaber, til finansministeren
1791964_0004.png
Side 4 af 6
DONG Energy A/S
Scandlines AG
Nunaoil A/S
Post Danmark A/S
Bornholmstrafikken
A/S
Skælskør Bank A/S
Aarhus Lokalbank
A/S
Max Bank A/S
Max Bank A/S
Aktieselskabet
Tranum Plantage
Tolne Skov ApS
7)
Volsted Plantage
Østvendsyssel
Plantageselskab
ApS
Aktieselskabet
Stekua i likvidation
Basisbank A/S
DONG Energy A/S
Udviklingsselskabet
By & Havn
Aarhus Letbane
Basisbank A/S
DONG Energy A/S
SSI Diagnostica
SSI Vaccine-
produktion
Vestjysk Bank
I alt
2006
2007
2009
2009
2010
2010
2011
2011
2011
2011
2011
2011
2011
2012
2013
2014
2014
2015
2015
2016
2016
2017
2017
-
100/73
3)
50/0
50/0
75/40
100/50
54/21
45/52
4)
21/16
5)
16/0
6)
<1/0
8/0
<1/0
<1/0
100/0
18/1
81/57
8)
45/5
47/0
9)
1/0
10)
59/50
11)
100/0
100/0
81/0
-
Kapitaludvidelse
/fusion
Strategisk salg
Overdraget til
Grønland
Fusion med
Posten AB
Fusion
Fusion med Max
Bank A/S
Fusion med
Vestjysk Bank A/S
Salg af aktier
Overdraget til
Finansiel Stabili-
tet
Salg
Salg
Salg
Salg
Likvidation
Kapitalnedsættel-
se
Kapitaludvidelse
Nedskrivning af
ejerandel
Staten udtrådte af
selskabet
Kapitaludvidelse
Aktiesalg ifm.
børsnotering
Strategisk salg
Strategisk salg
Strategisk salg
-
0,0
5.903,1
-
0,0
0,0
0,0
0,0
9,5
0,0
<0,0
1,1
<0,0
<0,0
29,4
0,0
0,0
644,4
0,0
0,0
8.167,5
245,7
15,0
122,0
59.585,1
0,0
6.850,0
-
0,0
0,0
0,0
0,0
10,1
0,0
<0,0
1,2
<0,0
<0,0
30,6
0,0
0,0
660,6
0,0
0,0
8.283,4
249,2
15,0
122,0
80.305,6
Anm.: Bruttoprovenuer er opgjort i 2017-priser på baggrund af BNP-deflatoren. Det bemærkes, at den anvendte
deflator er baseret på et foreløbigt skøn for 2017 på baggrund af Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Det bemærkes endvidere, at der ikke findes entydige definitioner af de anførte salgsmetoder. Der er
således tale om en konkret vurdering pba. af indholdet af og forholdene omkring de enkelte
transaktioner. Salg af statsejede grunde og ejendomme indgår ikke i oversigten.
1)
Statens andel af aktiekapitalen er i perioden 2000 til 2006 gradvist øget til 39,2 procent som følge af
Københavns Lufthavne A/S’
opkøb af egne aktier. Den danske stat ejer fortsat 39,2 procent af aktierne.
2)
Staten købte i 2009 aktierne i Post Danmark A/S tilbage og fusionerede selskabet med det svenske
postvæsen under navnet Posten Norden AB.
3)
Mindretalsaktionærer i DONG Energy A/S har af flere omgange efterfølgende solgt aktier til staten i
henhold til den i aktionæroverenskomsten aftalte put option. Dette skete således i hhv. 2010, 2012 og
2014, hvorefter den samlede statslige ejerandel var hhv. 76,5 pct., 80 pct. og 81 pct.
4)
Staten modtog i foråret 2011 aktier svarende til en ejerandel på 65,8 pct. i Aarhus lokalbank A/S. I 2011
gennemførte banken en kapitaludvidelse, hvorefter staten fik en ejerandel på 45,2 pct. I 2012 fusionerede
Aarhus Lokalbank A/S med Vestjysk Bank A/S, hvorefter staten havde 52,2 pct. af aktierne i den
fortsættende bank (Vestjysk Bank). Efter konvertering af statslig hydbrid kapital i 2013 og 2014 opnåede
staten en ejerandel på 81 pct.
5)
Statens aktier i Max Bank A/S blev solgt over to omgange hhv. ultimo 2010 og primo 2011 til et samlet
beløb på 9,5 mio. kr.
6)
I efteråret 2011 overdrog Max Bank A/S virksomheden til Finansiel Stabilitet A/S.
7)
De fire skov- og plantageselskaber blev solgt for i alt 1,1 mio. kr. Heraf udgjorde salget af Tranum
plantage, Volsted Plantage og Østvendsyssel Plantageselskab i alt 43.000 kr.
8)
I 2014 fik DONG Energy tilført ny egenkapital fra tre nye investorer. Som følge af kapitaludvidelsen
blev statens ejerandel reduceret fra 81 pct. til 57 pct. pr. 20. februar 2014. I juni 2014 solgte en
mindretalsaktionær aktier til staten, hvorefter staten fik en ejerandel på 59 pct.
9)
Staten udtrådte af Aarhus Letbane i 2015.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 552: MFU spm. om en opdatering af notat af 10. juni 2010 om privatiseringer af statslige selskaber, til finansministeren
1791964_0005.png
Side 5 af 6
10)
BasisBank A/S fik i 2015 tilført ny kapital tilvejebragt af en privat investorgruppe. Staten deltog ikke i
kapitaludvidelsen og har pr. 3. december 2015 derfor ikke længere ejerandele i BasisBank A/S.
11)
Efter børsnoteringen af DONG Energy 9. juni 2016 udgør statens ejerandel 50,1 pct.
Kilde: Statens selskaber 2017, statsregnskaber, diverse aktstykker og Økonomisk Redegørelse, august 2017
Statens selskabsportefølje
Der er foretaget en opdatering af oversigten over den statslige selskabsportefølje.
Staten havde pr. 1. september 2017 ejerandele i 29 selskaber,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Statens selskabsportefølje pr. 1. september 2017
Selskab
Statslige aktieselskaber
Bornholmstrafikken Holding A/S
Dansk Jagtforsikring A/S
Danske Spil A/S
Det Danske Klasselotteri A/S
DONG Energy A/S*
Eksport Kredit Finansiering A/S
Statens Ejendomssalg A/S
Staten og Kommunernes Indkøbs Service A/S
Sund & Bælt Holding A/S
TV2|DANMARK A/S
Selvstændige offentlige virksomheder mv.
DanPilot
DSB
EKF Danmarks Eksportkredit
Energinet.dk
Finansiel Stabilitet
Fjordforbindelsen Frederikssund
Investeringsfonden for udviklingslande
Naviair
Nordsøenheden
Vækstfonden
Øvrige selskaber med statslig ejerandel
Air Greenland A/S
Dansk Bibliotekscenter A/S
Københavns Lufthavne A/S*
Metroselskabet I/S
NORDUnet A/S
PostNord AB
Hovedstadens Letbane I/S
SAS AB*
Udviklingsselskabet By & Havn I/S
Finans
Kultur
Finans
Transport
Uddannelses- og Forskning
Transport
Transport
Finans
Transport
25 pct.
39 pct.
39 pct.
42 pct.
24 pct.
40 pct.
40 pct.
14 pct.
5 pct.
Erhvervs
Transport
Erhvervs
Energi-, Forsynings- og Klima
Erhvervs
Transport
Udenrigs
Transport
Erhvervs
Erhvervs
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
100 pct.
Transport
Miljø
1)
Finans
Finans
Finans
Erhvervs
Finans
Finans
Transport
Kultur
100 pct.
51 pct.
80 pct.
100 pct.
50,1 pct.
100 pct.
100 pct.
55 pct.
100 pct.
100 pct.
Ressortministerium
Ejerandel
Anm.: *Børsnoterede selskaber, 1) Naturstyrelsen.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 552: MFU spm. om en opdatering af notat af 10. juni 2010 om privatiseringer af statslige selskaber, til finansministeren
Side 6 af 6
Med venlig hilsen
Kristian Jensen