Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1793261_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
27. september 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 551 (Alm. del) af 4.
september 2017 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en korrigeret udgave af oplysningerne i familietypebe-
regningerne (boks2.2) med følgende ændringer:
Den procentvise skattelettelse skal sat i relation til den disponible indkomst
Virkningerne af afskaffelsen af skat på arbejdsgivebetalt telefon skal indgår
Virkningerne af ændringerne af registreringsafgiften skal indgår
HK´eren antages at have en indtægt på 20.000 kr. om måneden
Der tages udgangspunkt i familietyper hvor både personer over og under 50
indgår?
Svar
I regeringens udspil er det bl.a. valgt at vise skattenedsættelsen for forskellige fa-
milietyper i pct. af rådighedsbeløbet efter boligudgift. I overensstemmelse med
Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel er selve rådighedsbeløbet
beregnet som den disponible indkomst (dvs. indkomsten efter direkte skatter)
fratrukket udgifter til henholdsvis A-kasse, efterløns- og fagforeningskontingent,
jf. boks 1.
Når skattenedsættelsen
som der spørges til
i stedet måles i pct. af
den disponible indkomst er disse ”faste” udgifter samt udgifter til bolig således
ikke fratrukket
1
.
I besvarelse lægges det til grund, at der spørges til familietypeberegninger for per-
soner, der har hhv. over 15 år til folkepensionsalderen, mellem 6 og 15 år til fol-
kepensionsalderen, og personer der har fem år eller mindre til folkepensionsalde-
ren, fremfor personer der er henholdsvis over og under 50 år, da det er først-
nævnte aldersintervaller, der har betydning for beregningerne af ændringen i den
disponible indkomst.
Det efterspurgte familietypeeksempel for en
enlige HK’er med en månedsløn på 20.000
kr.
er ikke en standardfamilietype i Økonomi- og Indenrigsministeriets familiety-
pemodel. Det er derfor nødvendigt at foretage en række beregningstekniske for-
1
I typeberegningerne i udspillet
Sådan forlænger vi opsvinget
(boks 2.2) er det desuden beregningsteknisk antaget, at indbetalin-
ger til aldersopsparing behandles på samme måde som anden beskattet opsparing, og dermed beregningsteknisk indgår i
rådighedsbeløbet. Normalt medtages pensionsindbetalinger imidlertid ikke i opgørelser af den disponible indkomst og
rådighedsbeløbet, og indbetalinger til aldersopsparing er derfor ikke medregnet i den disponible indkomst i denne opgørel-
se.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om ministeren vil oversende en korrigeret udgave af oplysningerne i familietypeberegningerne (boks2.2) med diverse ændringer, til finansministeren
1793261_0002.png
Side 2 af 8
udsætninger vedrørende bl.a. familietypens familie- og bolig forhold samt størrel-
sen på pensionsindbetalinger.
Boks 1
Afgrænsninger af de forskellige rådighedsbegreber
Disponibel indkomst:
Den disponible indkomst er givet ved den enkeltes bruttoindkomst (arbejdsindkomst, nettokapitalindkomst, offentlige
overførselsindkomst, private pensionsudbetalinger mv.) fratrukket direkte skatter. Bruttoindkomsten er opgjort
ekskl. (fradragsberettigede) pensionsindbetalinger.
Rådighedsbeløb før boligudgifter:
I Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel opgøres rådighedsbeløbet før boligudgifter som den
disponible indkomst fratrukket faste udgifter til A-kasse- og fagforeningskontingens samt udgifter til
efterlønsordningen
Rådighedsbeløb efter boligudgifter
Rådighedsbeløbet efter boligudgifter opgøres i familietypemodellen som rådighedsbeløbet før boligudgifter
fratrukket boligudgifter
I familietypeeksemplerne i udspillet
Sådan forlænger vi opsvinget
er skattelettelsen opgjort i pct. af
rådighedsbeløbet efter boligudgift. Det er her beregningsteknisk antaget at de forudsatte indbetalinger til
aldersopsparing er behandlet som anden beskattet opsparing, og dermed indgår i rådighedsbeløbet.
I nedenstående beregninger er det forudsat, at den
enlige HK’er med en månedsløn på
20.000 kr.
alene afviger med hensyn til lønindkomst, og de deraf afledte pensions-
indbetalinger, fra familietypeeksemplet for en
enlig HK’er
på mindsteløn fra udspil-
let til Jobreformens fase II. Den efterspurgte
enlige HK’er med en månedsløn på 20.000
kr.
har en årlig lønindkomst på 240.000 kr., mens sidstnævnte har en årlig lønind-
komst på 215.500 kr. (ekskl. pension).
Når skattenedsættelsen for personer uden fri telefon opgøres i pct. af den dispo-
nible indkomst er det den enlige direktør, der oplever den største skattenedsættel-
se med 4,8 pct. ved fuld indfasning af udspillet i 2023 for personer, der har over
15 år til folkepensionsalderen,
jf. tabel 1.
Til sammenligning udgør skattenedsættel-
sen 3,0 pct. af den disponible indkomst for en
enlig HK’er med en månedsløn på
20.000 kr.
Det bemærkes, at skattenedsættelsen er 100 kr. større for
en enlig
HK’er med en må-
nedsløn på 20.000 kr.
end for den
enlige
HK’er
på mindsteløn, der er vist i udspillet.
Det afspejler, at førstnævnte har tilstrækkelige pensionsindbetalinger til at få del i
skattefradraget ved indbetalinger til pension, og samtidig får øget sit beskæftigel-
sesfradrag som følge af udvidelsen af grundlaget for beskæftigelsesfradraget med
pensionsindbetalinger. For yderligere beskrivelser af disse initiativer fra udspillet
til Jobreformens fase II henvises til besvarelsen af
Skatteudvalgets spørgsmål nr. 569 af
den 31. august.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om ministeren vil oversende en korrigeret udgave af oplysningerne i familietypeberegningerne (boks2.2) med diverse ændringer, til finansministeren
1793261_0003.png
Side 3 af 8
Tabel 1
Ændring i den disponible indkomst ved fuld indfasning af udspillet til Jobreformens fase II i 2023 givet
familietyperne har over 15 år til folkepensionsalderen.
Ændring i den
disponible Ændring i pct.
indkomst
af den dispo-
ekskl. fri nible indkomst
telefoni
Enlig HK’er fra udspillet til
JRII
Enlig HK'er (månedsløn på
20.000 kr.)
Enlig LO’er
Enlig funktionær
Enlig direktør
5.000
5.100
6.400
9.400
26.700
3,2
3,0
2,7
2,9
4,8
Fri telefoni
Ændring inkl.
fri telefoni
Ændring i pct.
af den dispo-
nible indkomst
1.100
1.100
1.200
1.100
1.500
6.100
6.200
7.600
10.500
28.200
3,9
3,7
3,2
3,2
5,0
Anm.: Ændringerne i den disponible indkomst ekskl. og inkl. fri telefoni er opgjort i 2018-niveauer. Det antages at
alle typeeksemplerne
bortset fra direktøren
beskattes af pensionsindbetalinger svarende til, at der kan
indbetales det maksimale beløb på 5.100 kr. på en aldersopsparing efter skat. Som følge af forslaget om et
skattefradrag for pensionsindbetalinger, får personer, der har over 15 år til folkepensionsalderen, et fradrag
på 15 pct. af deres pensionsindbetalinger i intervallet 16.000 kr. til 87.000 kr. Det bemærkes, at den
procentvise ændring i ovenstående tabel er sat i forhold til den disponible indkomst. Det adskiller sig fra de
tal (fra Finansministeriet) som DR offentliggjorde d. 30. august 2017, hvor skattelettelsen var opgjort i pct. af
rådighedsbeløbet før boligudgifter (inkl. beregningsteknisk antagelse om indregning af indbetalinger til
aldersopsparing),
jf. boks 1.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel.
En lønmodtager, der får stillet fri telefon til rådighed af sin arbejdsgiver, skal efter
gældende regler betale skat af 2.800 kr. i 2018. Skattemæssigt kan fri telefoni såle-
des sidestilles med almindelig lønindkomst, hvorfor forslaget om afskaffelsen af
beskatning af fri telefoni medfører en ændring indkomstbeskatningen, og påvirker
derfor den disponible indkomst.
Beregninger af ændringen i den disponible indkomst som følge af forslaget kræver
forudsætninger om, hvorvidt den enkelte familietype får stillet fri telefon til rådig-
hed af sin arbejdsgiver.
For hver familietype er ændringen i den disponible indkomst derfor både beregnet
under forudsætning af, at familietypen ikke har fri telefoni til rådighed, og at fami-
lietypen har fri telefoni til rådighed. Det bemærkes, at det kun er ganske få pro-
cent af de fuldtidsbeskæftigede med et arbejdsmarkedsgrundlag omkring den
enlige
HK’er,
der har fri telefon, mens mere end 75 pct. af de fuldtidsbeskæftigede med
et arbejdsmarkedsgrundlag i intervallet omkring den
enlige direktør,
der i dag bliver
beskattet af fri telefon,
jf. tabel 2.
2
2
Danmarks Statistik har efter offentliggørelsen af udspillet til Jobreformens fase II netop vist, at der er en positiv sammen-
hæng mellem lønindkomst og udbredelsen af fri telefoni
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om ministeren vil oversende en korrigeret udgave af oplysningerne i familietypeberegningerne (boks2.2) med diverse ændringer, til finansministeren
1793261_0004.png
Side 4 af 8
Tabel 2
Andel med fri telefon og den gennemsnitlige beskatningsgrundlag af fri telefon fordelt på
indkomstintervallerne for de fire efterspurgte familietyper
HK’er (månedsløn
på 20.000 kr.)
Arbejdsmarkedsgrundlag
Andel med fri telefon i pct.
Gennemsnitlige beskatnings-
grundlag af fri telefon
238.300
4,0
100
LO’er
368.900
6,4
100
Funktionær
530.300
28,7
700
Direktør
1.043.800
76,6
2.100
Anm.: Arbejdsmarkedsgrundlaget og det gennemsnitlige beskatningsgrundlag af fri telefon er opgjort i 2018-niveau.
Familietypernes indkomstinterval er er givet ved typens arbejdsmarkedsgrundlag +/- 25.000 kr. Opgørelsen
indeholder alene fuldtidsbeskæftigede personer i 2015.
Kilde: Egne bereginger på lovmodellens datagrundlag for 2015.
Personer med ens marginalbeskatning, der får stillet fri telefon til rådighed, vil få
den samme forøgelse i deres disponibel indkomst som følge af forslaget om
fjernelse af skat på fri telefon.
HK’erne
og den
enlige funktionær,
der alle er
bundskatteydere, vil hver især få øget deres disponible indkomst med 1.100 kr.,
jf.
tabel 1.
Da den
enlige LO’er
ligger i aftrapningsintervallet for det foreslåede jobfradrag, har
denne imidlertid en lidt højere marginalbeskatning
end HK’erne og funktionæren,
og vil derfor få øget sin disponible indkomst med 1.200 kr. som følge af forslaget.
Den
enlige direktør
er eneste topskatteyder af de viste typeeksempler, og får derfor
øget sin disponible indkomst med 1.500 kr. Den enlige direktør med fri telefon
opnår således en skattenedsættelse på samlet set 28.200 kr. som følge af udspillet
svarende til 5,1 pct. af den disponible indkomst (ekskl. virkning af lavere registre-
ringsafgift).
I typeeksemplerne ovenfor er det som nævnt forudsat, at typepersonerne har me-
re end 15 år til folkepensionsalderen. Hvis det alternativ forudsættes, at typeek-
semplerne har 6 til 15 år til folkepensionsalderen, er ændringen i den disponible
indkomst ved fuld indfasning af udspillet i stedet givet ved tabel 3. Det bemærkes,
at den beregningstekniske forudsætning, at familietyperne har over fem år til fol-
kepensionsalderen, medfører at familietyperne maksimalt kan indbetale 5.100 kr.
til aldersopsparing.
Forslaget om et skattefradrag for pensionsindbetalinger medfører at fradraget for
personer, der har 15 år eller mindre til folkepensionsalderen, udgør 30 pct. af pen-
sionsindbetalingerne i intervallet 16.000 kr. til 87.000 kr. mod 15 pct. for yngre
personer.
De pågældende familietyper, der har mellem 6 og 15 år til folkepensionsalderen,
har derfor en dobbelt så stor gevinst ved forslaget som familietyperne med over
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om ministeren vil oversende en korrigeret udgave af oplysningerne i familietypeberegningerne (boks2.2) med diverse ændringer, til finansministeren
1793261_0005.png
Side 5 af 8
15 år til folkepensionsalderen. Gevinsten ved de øvrige forslag i udspillet til Jobre-
formens fase II er uændret i forhold til familietyperne med over 15 år til folkepen-
sionsalderen.
Da den
enlige HK’er
på mindsteløn fra udspillet til Jobreformens fase II ikke har
store nok pensionsindbetalinger til at få del i fradraget, er ændringen i dennes di-
sponible indkomst den samme, som hvis denne familietype havde over 15 år til
folkepensionsalderen.
Tabel 3
Ændringer i de disponible indkomster ved fuld indfasning af udspillet til Jobreformens fase II givet
familietyperne har mellem 6 og 15 år til folkepensionsalderen.
Ændring i den
disponible Ændring i pct.
indkomst
af den dispo-
ekskl. fri nible indkomst
telefoni
Enlig HK’er fra udspillet til
JRII
Enlig HK'er (månedsløn på
20.000 kr.)
Enlig LO’er
Enlig funktionær
Enlig direktør
5.000
5.200
7.100
11.600
29.400
3,2
3,1
3,0
3,5
5,3
Fri telefoni
Ændring inkl.
fri telefoni
Ændring i pct.
af den dispo-
nible indkomst
1.100
1.100
1.200
1.100
1.500
6.100
6.300
8.300
12.700
30.900
3,9
3,8
3,5
3,9
5,5
Anm.: Ændringerne i den disponible indkomst ekskl. og inkl. fri telefoni er opgjort i 2018-niveauer. Det antages at
alle typeeksemplerne
bortset fra direktøren
beskattes af pensionsindbetalinger svarende til, at der kan
indbetales det maksimale beløb på 5.100 kr. på en aldersopsparing efter skat. Som følge af forslaget om et
skattefradrag for pensionsindbetalinger, får personer, der har 15 år eller mindre til folkepensionsalderen, et
fradrag på 30 pct. af deres pensionsindbetalinger i intervallet 16.000 kr. til 87.000 kr.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel.
Personer, der har mindre end 5 år til folkepensionsalderen kan indbetale op til
51.000 kr. på en aldersopsparing. Det antages at de typeeksempler, der ikke betaler
topskat indbetaler så meget som muligt af pensionsindbetalingerne (efter skat) på
en aldersopsparing, for derved at undgå indkomstmodregning af offentlige pensi-
onsydelser ved udbetaling.
Da den
enlige funktionær
har en personlig indkomst, der ligger tæt på topskattegræn-
sen, er det beregningsteknisk forudsat, at denne familietype indbetaler til aldersop-
sparing, indtil topskattegrænsen efter gældende regler nås. Den
enlige direktør
for-
udsættes fortsat ikke at indbetale til aldersopsparing, fordi den personlige ind-
komst er over topskattegrænsen.
Forudsætningerne vedrørende indbetalinger til aldersopsparing medfører, at hver-
ken den
enlige LO’er
eller
HK’erne
har tilstrækkeligt store pensionsindbetalinger til
at udnytte det foreslåede fradrag for pensionsindbetalinger. Da den
enlige funktionær
også i større omfang indbetaler til aldersopsparing, udnytter denne familietype
også i mindre omfang fradraget for pensionsindbetalinger. De nævnte familiety-
per, der har fem år eller mindre til folkepensionsalderen, får derfor en mindre
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om ministeren vil oversende en korrigeret udgave af oplysningerne i familietypeberegningerne (boks2.2) med diverse ændringer, til finansministeren
1793261_0006.png
Side 6 af 8
stigning i deres disponible indkomst end de tilsvarende familietyper, der har mel-
lem 6 og 15 år til folkepensionsalderen,
jf. tabel 4.
Dette følger som nævnt af de
beregningstekniske forudsætninger vedrørende familietypernes pensionsindbeta-
linger til aldersopsparing. Hvis det alternativt blev forudsat, at hele arbejdsmar-
kedspensionen blev indbetalt på en fradragsberettiget pensionsordning, ville skat-
telettelsen blive større for de pågældende familietyper.
Da den
enlige direktør
ikke indbetaler til aldersopsparing, er ændringen i dennes
disponible indkomst den samme som i tabel 3.
Tabel 4
Ændringer i de disponible indkomster ved fuld indfasning af udspillet til Jobreformens fase II givet
familietyperne har 5 år eller mindre til folkepensionsalderen.
Ændring i den
disponible Ændring i pct.
indkomst
af den dispo-
ekskl. fri nible indkomst
telefoni
Enlig HK’er fra udspillet til
JRII
Enlig HK'er (månedsløn på
20.000 kr.)
Enlig LO’er
Enlig funktionær
Enlig direktør
4.500
4.500
5.700
9.800
29.400
2,9
2,7
2,4
3,0
5,3
Fri telefoni
Ændring inkl.
fri telefoni
Ændring i pct.
af den dispo-
nible indkomst
1.100
1.100
1.200
1.100
1.500
5.600
5.600
6.900
11.000
30.900
3,6
3,4
2,9
3,3
5,5
Anm.: Ændringerne i den disponible indkomst ekskl. og inkl. fri telefoni er opgjort i 2018-niveauer. Som følge af
forslaget om et skattefradrag for pensionsindbetalinger, får personer, der har 15 år eller mindre til
folkepensionsalderen, et fradrag på 30 pct. af deres pensionsindbetalinger i intervallet 16.000 kr. til 87.000 kr.
Personer, der er bundskatteydere, er beregningsteknisk forudsat at indbetale op til loftet for indbetalinger til
aldersopsparing, der i 2023 udgør 51.000 kr. i 2018-niveau
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel.
Virkning af lavere registreringsafgift
I regeringens udspil til Jobreformens fase II er det for typeeksemplerne i boks 2.2
valgt at vise skattenedsættelsen eksklusivt virkningen af lavere registreringsafgift.
Det skyldes, at virkningen af lavere registreringsafgift i sagens natur afhænger af
hvilken bil, de enkelte typeeksempler (evt.) antages at købe. Desuden vil der være
behov for at foretage en række beregningstekniske antagelser, hvis virkningen skal
medregnes. For det første betales registreringsafgiften alene første gang køretøjet
indregistreres i Danmark, og der vil derfor være behov for antagelser om bilens
levetid for at beregne de årlige udgifter til bilkøb. Da registreringsafgiften afhæn-
ger af en lang række parametre, herunder salgspris, brændstoføkonomi samt køre-
tøjs- og brændstoftype, er det endvidere nødvendigt, at forudsætte præcist hvilken
model familietypen køber for at beregne deres besparelse af denne.
Da beregningerne af familietypernes gevinst ved lavere registreringsafgift vil blive
meget antagelsestunge, henvises der i stedet til bilag 1, der viser den forventede
besparelse som følge af de foreslåede ændringer af registreringsafgiften for de 20
mest solgte biler i Danmark.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om ministeren vil oversende en korrigeret udgave af oplysningerne i familietypeberegningerne (boks2.2) med diverse ændringer, til finansministeren
Side 7 af 8
Det bemærkes, at der i figur 2.8 fra udspillet
Sådan forlænger vi opsvinget
er vist re-
præsentative beregninger over virkningen af udspillet blandt fuldtidsbeskæftigede i
forskellige indkomstgrupper, hvori lempelsen af registreringsafgiften er indregnet.
Endeligt bemærkes det, at der den 21. september 2017 blev der indgået en aftale
om
Omlægning af bilafgifter.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 551: Spm. om ministeren vil oversende en korrigeret udgave af oplysningerne i familietypeberegningerne (boks2.2) med diverse ændringer, til finansministeren
1793261_0008.png
Side 8 af 8
Bilag 1
Den mest solgte bilmodel i Danmark det seneste år er en Peugeot 208. Med rege-
ringens forslag om at sænke registreringsafgiften, skønnes en Peugeot 208 at blive
ca. 5.000 kr. billigere,
jf. tabel B1.
Tabel B1
Forventet prisændring for de 20 mest solgte biler som følge af udspillet til Jobreforms fase II
Mærke og
model
Peugeot 208
Volkswagen
UP!
Volkswagen
Polo
Nissan
Qashqai
Toyota Yaris
Volkswagen
Golf
Opel Astra
Renault Ny
Clio
Volkswagen
Passat
Citroën C1
Toyota Aygo
Peugeot 308
Ford Fiesta
Skoda
Octavia
Opel Karl
Hyundai I10
Skoda Citigo
Citroën C3
Kia Rio
Kia Picanto
Nuværende
pris
150.000
114.000
160.000
279.000
197.000
289.000
261.000
160.000
458.000
95.000
105.000
280.000
160.000
291.000
100.000
100.000
107.000
158.000
150.000
110.000
Pris med
forslag
145.000
111.000
156.000
262.000
187.000
269.000
246.000
156.000
403.000
92.000
101.000
255.000
156.000
271.000
97.000
97.000
104.000
153.000
146.000
107.000
Lempelse,
pct.
-3,2
-2,9
-2,8
-5,9
-5,0
-6,8
-5,7
-2,6
-12,1
-2,9
-3,1
-8,9
-2,7
-7,0
-2,9
-3,0
-2,9
-3,1
-2,8
-3,0
Nr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Segment
Lille
Mikro
Lille
SUV
Lille
Mellem
Mellem
Lille
Stor
Mikro
Mikro
Mellem
Lille
Mellem
Mikro
Mikro
Mikro
Lille
Lille
Mikro
Antal solgte
10.138
7.831
6.633
5.991
5.343
5.130
5.020
4.974
4.895
4.680
4.673
4.608
4.256
4.200
3.952
3.898
3.730
3.728
3.685
3.679
Lempelse, kr.
5.000
3.000
4.000
16.000
10.000
20.000
15.000
4.000
55.000
3.000
3.000
25.000
4.000
20.000
3.000
3.000
3.000
5.000
4.000
3.000
Anm. Bilerne er nyregistreret i perioden 1. august 2016 til og med den 31. juli 2017. Listepriserne samt oplysninger
om brændstofforbrug er indhentet fra bilselskabernes hjemmesider. Listepriserne varierer mellem forskellige
varianter inden for de enkelte modeller. Priserne er derfor udvalgt som den midterste listepris for den mest
populære varianttype. Priser er afrundet til nærmeste tusinde kr.
Kilde: Egne beregninger.