Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1793249_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
27. september 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 549 (Alm. del) af 4.
september 2017 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvorfor man i familietypeeksemplerne har valgt at antage, at
personerne er under 50, og oversende et korrigeret regnestykke af oplysningerne i
boks 2.2 hvor det antages, at personerne er over 50, samt et hvor der tages et
gennemsnit af alle aldersgrupper?
Svar
I udspillet til Jobreformens fase II er der vist familietypeeksempler for beskæfti-
gede personer under 50 år. Baggrunden for dette valg er, at denne aldersgruppe
antalsmæssigt er større end gruppen af fuldtidsbeskæftigede over 50 år. Dertil
kommer, at virkningen for personer over 50 år (med mindre end 15 år til folke-
pensionsalderen) afhænger af, om der er over eller under 5 år til folkepensionsal-
deren, fordi det har betydning for mulighederne for indbetaling til aldersopsparing
og dermed for gevinsten ved indførelsen af fradraget for pensionsindbetalinger.
Grunden til, at den forudsatte alder har betydning for beregningerne, er, at:
Det foreslåede skattefradrag for pensionsindbetalinger er dobbelt så stort
for personer, der har mindre end 15 år til folkepensionsalderen, sammen-
lignet med personer, der har mere end 15 år til folkepensionsalderen.
Personer, der har mindre end 5 år til folkepensionsalderen, kan indbetale
op til 51.000 kr.(2018-niveau) på en aldersopsparing, mens personer, der
har mere end 5 år til folkepensionsalderen maksimalt kan indbetale 5.100
kr. til aldersopsparing.
Da beregninger af rådighedsbeløbet for de pågældende familietyper alene varierer
over de tre pågældende aldersinterval, er der ikke vist beregninger for alle alders-
grupperne.
Ved beregninger af skattenedsættelsen som følge af udspillet for forskellige type-
eksempler, skal der fastlægges en række beregningstekniske antagelser om fx løn-
niveau, familietype og pensionsindbetalinger, herunder omfanget af indbetalinger
til aldersopsparing. I typeeksemplerne, der er vist i udspillet, er det forudsat, at
personer, der ikke betaler topskat, indbetaler så meget som muligt på en aldersop-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 549: Spm. om, hvorfor man i familietypeeksemplerne har valgt at antage, at personerne er under 50 år, til finansministeren
1793249_0002.png
Side 2 af 4
sparing for derved at undgå indkomstmodregning af offentlige pensionsydelser
ved udbetaling. Tilsvarende antagelser er anvendt i beregningerne nedenfor.
Skattenedsættelsen målt i kr. er for alle typeeksempler større
– bortset fra HK’eren
på mindsteløn
når det antages, at personerne har mellem 6 og 15 år til folkepen-
sionsalderen end blandt yngre personer, der har mere end 15 år til folkepensions-
alderen,
jf. tabel 1.
Det skyldes, at skattefradraget for pensionsindbetalinger med
regeringens forslag er dobbelt så stort for personer, der har mindre end 15 år til
folkepensionsalderen sammenlignet med personer, der har mere end 15 år til fol-
kepensionsalderen.
Grunden til at skattenedsættelsen for HK’erne med mindsteløn ikke påvirkes,
er
at denne persontype
efter delvis omlægning til aldersopsparing
ikke indbetaler
tilstrækkeligt på en fradragsberettiget pensionsordning, til at blive berettiget til det
foreslåede skattefradrag for pensionsindbetalinger.
Tabel 1
Skattenedsættelse opgjort i kr. ved fuld indfasning af udspillet til Jobreformens fase II i 2023
Mere end 15 år til
folkepensionsalderen
6-15 år til
folkepensionsalderen
0-5 år til
folkepensionsalderen
------------------------------------------------- Kr. (2018-niveau)--------------------------------------
Enlig HK’er med mindsteløn
Enlig LO’er
Enlig funktionær
Enlig direktør
5.000
6.400
9.400
26.700
5.000
7.100
11.600
29.400
4.500
5.700
9.800
29.400
Anm.: Ændringerne i skattebetalinger er opgjort i 2018-niveauer. I 2023 udgør loftet over indbetalinger til
aldersopsparing 5.100 kr. (2018-niveau) for personer med mere end 5 år til folkepensionsalderen og 51.000
kr. (2018-niveau) for personer med 5 år eller mindre til folkepensionsalderen. Det foreslåede fradrag for
pensionsindbetalinger udgør 15 pct. for personer med over 15 år til folkepensionsalderen og 30 pct. for
personer med 15 år eller mindre til folkepensionsalderen for pensionsindbetalinger i intervallet fra 16.000 kr.
til 87.000 kr. (2018-niveau).
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens familietypemodel.
Personer, der har mindre end 5 år til folkepensionsalderen kan indbetale op til
51.000 kr. på aldersopsparing. Som nævnt antages det, at alle persontyper, der ikke
betaler topskat indbetaler så meget som muligt på en aldersopsparing. For
HK’eren (på mindsteløn) og LO’eren, der har
mindre end 5 år til pensionsalderen,
indebærer det, at hele pensionsindbetalingen indsættes på en aldersopsparing. Den
enlige funktionær, der har under 5 år til folkepensionsalderen, antages at indbetale
19.400 kr. på aldersopsparing svarende til at den personlige indkomst netop ram-
mer topskattegrænsen for persontypen.
Med disse antagelser vil skattenedsættelsen for en enlig HK’er og en
enlig
LO’er
med under 5 år til folkepensionsalderen være på henholdsvis 4.500 kr. og 5.700 kr.
Det er lavere end skattenedsættelsen for tilsvarende persontyper, der har mere end
15 år til folkepensionsalderen, fordi det som nævnt antages, at disse persontyper
ikke indbetaler på fradragsberettigede pensionsordninger, og dermed ikke vil op-
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 549: Spm. om, hvorfor man i familietypeeksemplerne har valgt at antage, at personerne er under 50 år, til finansministeren
1793249_0003.png
Side 3 af 4
leve en skattelettelse som følge af udvidelsen af grundlaget for beskæftigelsesfra-
draget med pensionsindbetalinger og det foreslåede fradrag for pensionsindbeta-
linger.
Det skal imidlertid ses i sammenhæng med at aftalen om målretningen af alders-
opsparingen til sidst i arbejdslivet navnlig bidrager til at løse samspilsproblemet
(set over hele livet) for personer med relativt lave indkomster. For denne gruppe
indebærer løsningen imidlertid forøget indkomst som folkepensionist, hvilket ikke
påvirker beregningerne af rådighedsbeløbet i den erhvervsaktive alder.
Måles skattenedsættelsen i procent af skattebetalingen, er det for alle tre aldersin-
tervaller den enlige HK’er med mindsteløn, der oplever den største reduktion i
skattebetalingen,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Skattenedsættelse opgjort pct. af skattebetalingen ved fuld indfasning af udspillet til Jobreformens fase II i
2023
Mere end 15 år til
folkepensionsalderen
Enlig HK’er med mind-
steløn
Enlig LO’er
Enlig funktionær
Enlig direktør
6-15 år til
folkepensionsalderen
0-5 år til
folkepensionsalderen
---------------------------------------------------- Pct. -----------------------------------------------
7,4
5,0
4,8
5,5
7,4
5,6
5,9
6,1
6,1
4,0
4,7
6,1
Anm.: Se anmærkningsteksten til tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens familietypemodel.
I udspillet
Sådan forlænger vi opsvinget
er skattenedsættelsen også vist i procent af
rådighedsbeløbet efter boligudgift. Med de forudsatte boligudgifter viser denne
opgørelse tilsvarende, at det både for personer, der har under 15 år til folkepensi-
onsalderen, og for personer, der har mellem 6 og 15 år til folkepensionsalderen er
det
HK’eren
på mindsteløn, der oplever den største procentvise stigning i rådig-
hedsbeløbet,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Skattenedsættelse opgjort pct. af rådighedsbeløbet efter boligudgifter ved fuld indfasning af udspillet til
Jobreformens fase II i 2023
Mere end 15 år til
folkepensionsalderen
Enlig HK’er med mind-
steløn
Enlig LO’er
Enlig funktionær
Enlig direktør
6-15 år til
folkepensionsalderen
0-5 år til
folkepensionsalderen
---------------------------------------------------- Pct. -----------------------------------------------
7,1
3,7
3,9
5,7
7,1
4,1
4,8
6,3
5,6
3,0
3,8
6,3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 549: Spm. om, hvorfor man i familietypeeksemplerne har valgt at antage, at personerne er under 50 år, til finansministeren
1793249_0004.png
Side 4 af 4
Anm.: Se anmærkningsteksten til tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens familietypemodel.
I typeberegningerne fra udspillet
Sådan forlænger vi opsvinget
(som fremgår af første
kolonne i tabel 3 ovenfor) er det beregningsteknisk antaget, at indbetalinger til
aldersopsparing behandles på samme måde som anden beskattet opsparing, og
dermed beregningsteknisk indgår i rådighedsbeløbet.
Hvis denne beregningstekniske antagelse anvendes for alle aldersgrupper, vil det
for bundskatteydere medføre, at rådighedsbeløbet
alt andet lige
er større for
personer, der har mindre end 5 år til pensionsalderen, end for de yngre
typeeksempler
alene fordi en større andel af pensionsindbetalingerne antages
indsat på en aldersopsparing. Det er ikke hensigtsmæssigt, hvis man skal illustrere
skattenedsættelsen i pct. af rådighedsbeløbet efter boligudgift for forskellige
aldersgrupper.
Hvis indbetalinger til aldersopsparing ikke medregnes i rådighedsbeløbet øges den
procentvise skattenedsættelse af rådighedsbeløbet for familietyperne, der
indbetaler til aldersopsparing. For den
enlig HK’er
på mindsteløn, der har over 15
år til folkepensionsalderen, øges den procentvise skattenedsættelse således til 7,7
pct. af rådighedsbeløbet efter boligudgift,
jf. tabel 4.
Derimod påvirkes opgørelsen
for direktøren ikke ved at fratrække indbetalinger til aldersopsparing, fordi
topskatteydere, herunder direktøren, som nævnt ikke antages at benytte
aldersopsparing.
Tabel 4
Skattenedsættelse opgjort pct. af rådighedsbeløbet efter boligudgifter ved fuld indfasning af udspillet til
Jobreformens fase II i 2023. Indbetalinger til aldersopsparing er fratrukket rådighedsbeløbet.
Mere end 15 år til
folkepensionsalderen
Enlig HK’er med mind-
steløn
Enlig LO’er
Enlig funktionær
Enlig direktør
6-15 år til
folkepensionsalderen
0-5 år til
folkepensionsalderen
---------------------------------------------------- Pct. -----------------------------------------------
7,7
3,8
3,9
5,7
7,7
4,3
4,9
6,3
7,0
3,4
4,1
6,3
Anm.: Se anmærkningsteksten til tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens familietypemodel.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister