Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1796022_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
3. oktober 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 545 (Alm. del) af 4.
september 2017 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en korrigeret udgave af oplysningerne i
familietypeberegningerne (boks 2.2), hvor konsekvenserne af fjernelsen af skat på
fri telefon og ændringen af lavere registreringsafgift indgår?
Svar
Det bemærkes, at der tidligere er blevet svaret på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 545 af
4. september 2017,
hvori der henvises til besvarelsen af
Finansudvalgets spørgsmål nr.
551 af 4. september 2017.
Det kom imidlertid frem til samrådet d. 28. september
2017, at ændringen i familietypernes rådighedsbeløb i sidstnævnte besvarelse er sat
i forhold til den disponible indkomst, mens ændringen i boks 2.2 fra pjecen
sådan
forlænger vi opsvinget
er sat i forhold til rådighedsbeløbet efter boligudgifter. Derfor
er der udarbejdet en ny besvarelse af spørgsmålet fra Finansudvalget.
Udspillet til Jobreformens fase II indeholder beregninger af konsekvenserne for
fire konkrete familietyper af regeringens forslag til en skattereform
eksklusiv
virkningerne af forslaget om at nedsætte registreringsafgiften og afskaffe beskat-
ning af fri telefon,
jf. Sådan forlænger vi opsvinget boks 2.2.
Beregninger af ændringen i rådighedsbeløbet for familietypeeksemplerne som
følge af forslaget om afskaffelse af reglerne for beskatning af fri telefon kræver
forudsætninger om, hvorvidt den enkelte familietype får stillet fri telefon til rådig-
hed af sin arbejdsgiver. For hver familietype er ændringen i rådighedsbeløbet der-
for nedenfor både beregnet under forudsætning af, at familietypen ikke har fri
telefon til rådighed (svarende til boks 2.2 i udspillet), og at familietypen har fri
telefon til rådighed.
Som det fremgik af pjecen
Sådan forlænger vi opsvinget
vil den
enlige HK’er
på mindste-
løn uden adgang til fri telefon få en skattelettelse på 5.000 kr. svarende til en stig-
ning i rådighedsbeløbet efter boligudgifter på 7,1 pct., mens den
enlige direktør
vil få
øget sit rådighedsbeløb efter boligudgifter med 5,7 pct.,
jf. tabel 1.
Hvis det antages at typeeksemplet for en
enlig direktør
bliver beskattet af fri telefon
vil skattelettelsen være 1.500 kr. højere, og udspillet giver derfor en samlet for-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om en korrigeret udgave af oplysningerne i familietypeberegningerne (boks 2.2), til finansministeren
1796022_0002.png
Side 2 af 4
øgelse i rådighedsbeløbet på 28.200 kr. svarende til 6,0 pct. af rådighedsbeløbet
efter boligudgift. Med de anvendte beregningsforudsætninger vil den
enlige direktør
med fri telefon altså fortsat opnå en mindre stigning i rådighedsbeløbet efter bo-
ligudgift end HK’eren på mindsteløn
uden fri telefon.
Tabel 1
Ændring i rådighedsbeløbet efter boligudgifter ved fuld indfasning af udspillet til Jobreformens fase II i 2023
givet familietyperne har over 15 år til folkepensionsalderen.
Ændring ekskl.
fri telefoni (kr.)
HK'er
LO’er
Funktionær
Direktør
5.000
6.400
9.400
26.700
Ændring i pct.
7,1
3,7
3,9
5,7
Fri telefoni kr.
1.100
1.200
1.100
1.500
Ændring inkl.
fri telefoni (kr.)
6.100
7.600
10.500
28.200
Ændring i pct.
8,7
4,4
4,3
6,0
Anm.: Ændringerne i rådighedsbeløbet ekskl. og inkl. fri telefoni er opgjort i 2018-niveauer. Det antages at alle
typeeksemplerne
bortset fra direktøren
beskattes af pensionsindbetalinger svarende til, at der kan
indbetales det maksimale beløb på 5.100 kr. på en aldersopsparing efter skat. Som følge af forslaget om et
skattefradrag for pensionsindbetalinger, får personer, der har over 15 år til folkepensionsalderen, et fradrag
på 15 pct. af deres pensionsindbetalinger i intervallet 16.000 kr. til 87.000 kr.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel.
Det bemærkes, at det kun er ganske få procent af de fuldtidsbeskæftigede med et
indkomstniveau omkring den
enlige HK’er,
der har fri telefon, mens mere end 75
pct. af de fuldtidsbeskæftigede med en arbejdsindkomst i intervallet omkring den
enlige direktør
bliver beskattet af fri telefon,
jf. tabel 2.
Beregninger af den procentvi-
se ændring i skattebetalingen ved indregning af afskaffelsen af skat på fri telefon
fremgår af bilag 1.
Tabel 2
Andel med fri telefon og det gennemsnitlige beskatningsgrundlag af fri telefon fordelt på
indkomstintervallerne omkring
HK’eren på mindsteløn, LO’eren, funktionæren og direktøren
HK’er
Grundlag for arbejdsmarkedsbidraget
(kr.)
Andel med fri telefon i pct.
Gennemsnitlige beskatningsgrundlag af
fri telefon (kr.)
222.900
5,0
100
LO’er
368.900
6,4
100
Funktionær
530.300
28,7
700
Direktør
1.043.800
76,6
2.100
Anm.: Grundlaget for arbejdsmarkedsbidraget og det gennemsnitlige beskatningsgrundlag af fri telefon er opgjort i
2018-niveau. Familietypernes indkomstinterval er givet ved typens arbejdsmarkedsbidragsgrundlag +/-
25.000 kr. Opgørelsen indeholder alene fuldtidsbeskæftigede personer i 2015. Det bemærkes at HK’eren på
mindsteløn adskiller sig fra HK’eren med en månedsløn på 20.000 kr. fra tabel 2 i
besvarelsen af
Finansudvalgets spørgsmål nr. 551 af 4. september 2017
vedrørende udbredelsen fri telefon.
Kilde: Egne bereginger på lovmodellens datagrundlag for 2015.
Der er ikke foretaget beregninger af familietypernes gevinst ved regeringens udspil
til lavere registreringsafgift. Det skyldes, at disse beregninger vil blive meget anta-
gelsestunge, og resultatet vil derfor især afspejle de konkrete antagelser vedrøren-
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om en korrigeret udgave af oplysningerne i familietypeberegningerne (boks 2.2), til finansministeren
Side 3 af 4
de et eventuelt bilkøb for de enkelte familietyper. I forbindelse med offentliggø-
relsen af udspillet blev der udarbejdet en oversigt over den forventede besparelse
som følge af de foreslåede ændringer af registreringsafgiften for de 20 mest solgte
biler i Danmark,
jf. bilag 2 i besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 551 af 4. septem-
ber.
Det bemærkes, at der den 21. september 2017 blev indgået en aftale om
Omlægning
af bilafgifter.
Det bemærkes endeligt, at der i figur 2.8 fra udspillet
Sådan forlænger vi opsvinget
er
vist repræsentative beregninger over virkningen af udspillet blandt fuldtidsbeskæf-
tigede i forskellige indkomstgrupper, hvori både fjernelsen af reglerne for beskat-
ning af fri telefon og nedsættelsen af registreringsafgiften er indregnet.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om en korrigeret udgave af oplysningerne i familietypeberegningerne (boks 2.2), til finansministeren
1796022_0004.png
Side 4 af 4
Bilag 1
Tabel B.1
Reduktion i skattebetalinger ved fuld indfasning af udspillet til Jobreformens fase II i 2023 givet
familietyperne har over 15 år til folkepensionsalderen.
Reduktion
ekskl. fri
telefoni
HK'er
LO’er
Funktionær
Direktør
5.000
6.400
9.400
26.700
Reduktion i
pct.
7,4
5,0
4,8
5,5
Reduktion inkl.
fri telefoni
6.100
7.600
10.500
28.200
Reduktion i
pct.
9,1
6,0
5,3
5,8
Fri telefoni
1.100
1.200
1.100
1.500
Anm.: Se anmærkningsteksten til tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Økonomi- og Indenrigsministeriets familietypemodel.