Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1799202_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
5. oktober 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 528 (Alm. del) af 31.
august 2017 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Hvad er fordelingsvirkningen af de forslag i ”Sammen om fremtidens virksomhe-
der”,
der lemper skatten på aktieindkomst, opdelt på deciler og det øverste decil
på percentiler? Svaret udbedes både med og uden indregning af fordelingsvirkning
fra finansieringskilder.
Svar
Erhvervs- og iværksætterudspillet
Sammen om fremtidens virksomheder
indeholder to
initiativer, der direkte påvirker beskatning af indkomstgrundlaget for aktieind-
komst:
Indførelse af en
aktiesparekonto,
hvor der betales skat på 1,25 pct. af depotvær-
dien på kontoen indtil et loft over indeståendet på i størrelsesordenen 500.000
kr. (fuldt indfaset fra 2022).
Umiddelbart mindreprovenu: 570 mio. kr. fra 2022.
Progressionsgrænsen for aktieindkomst
forhøjes fra 52.900 kr. til 100.000 kr. (2018-
niveau) fra 2021 (det dobbelte for ægtepar). I 2018 hæves progressionsgrænsen
til ca. 60.000 kr. og i 2020 til ca. 88.000 kr.
Umiddelbart mindreprovenu: 480 mio.
kr. fra 2021.
Herudover indebærer initiativerne vedr. medarbejderaktier og bedre skattevilkår
for opsparing i investeringsforeninger, at indkomst, der i dag ikke beskattes som
aktieindkomst, fremover vil blive beskattet som aktieindkomst. Herudover gælder
det, at forslaget om investorfradrag ikke lemper selve beskatningen af afkastet af
investeringen, men giver investoren et fradrag i indkomstskatten på basis af det
kapitalindskud, der foretages.
1
Disse initiativer medtages ikke i nærværende opgø-
relse af fordelingsvirkningerne af initiativer, der lemper skatten på aktieindkomst.
Det bemærkes, at den samlede fordelingsvirkning af de to initiativer samt opdelin-
gen på enkeltelementer afhænger af, i hvilken rækkefølge personer med aktieind-
Initiativerne vedr. medarbejderaktier lemper ikke selve beskatningen af aktier, men indebærer at en større andel af lønnen
kan udbetales i form af aktieaflønning. Grænsen for tildeling af skattefrie medarbejderaktier, der i stedet beskattes som
aktieindkomst, forhøjes fra 10 pct. til 20 pct. for alle virksomheder og afskaffes for små virksomheder. Med initiativet om
bedre skattevilkår for opsparing i investeringsforeninger vil danskere, der investerer opsparingen i aktiebaserede udenland-
ske investeringsinstitutter (ETF’er), hvor afkast i dag typisk bliver beskattet som kapitalindkomst, fremover få afkastetbe-
skattet som aktieindkomst, der typisk er lavere. Med investorfradraget får personer, der investerer i små og mellemstore
unoterede virksomheder fra 2019 til 2022 mulighed for årligt at fradrage halvdelen af investeringer for op til i størrelsesor-
denen 200.000 kr. med en skatteværdi på 30 pct. Fra 2023 kan halvdelen af investeringer for op til 400.000 kr. fradrages
med en skatteværdi på 30 pct.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
1
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om fordelingsvirkningen i forslagene i "Sammen om fremtidens virksomheder", til finansministeren
1799202_0002.png
Side 2 af 4
komst antages at placere deres aktiebeholdning i de to beskatningsordninger. Det
er lagt til grund, at personer med aktieindkomst først anvender aktiesparekontoen,
og dernæst laveste trin i den nuværende aktieindkomstskat.
De skitserede initiativer indebærer samlet set en fremgang i disponibel indkomst
for alle deciler,
jf. figur 1.
Fremgangen i kroner og øre er størst i de øvre deciler og
percentiler,
jf. figur 1 og 2.
Figur 1
Samlet virkning af aktionærrettede initiativer i
Sammen om fremtidens virksomheder,
fuldt
indfaset for deciler (2018-niveau)
Kr.
1.400
1.200
Kr.
1.400
1.200
Figur 2
Samlet virkning af aktionærrettede initiativer i
Sammen om fremtidens virksomheder,
fuldt
indfaset for percentil 91-100 (2018-niveau)
Kr.
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
91
93
95
97
99
10
decil
Kr.
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
1.000
800
600
1.000
800
600
400
200
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 Alle
400
200
0
Anm.: Inddeling på indkomstdeciler og virkningen på forbrugsmulighederne er baseret på personernes familieækvi-
valerede disponible indkomster. Dvs. familiens samlede disponible indkomst fordelt ligeligt på familiens
medlemmer, idet der i den samlede disponible indkomst indregnes en stordriftsfordel ved at være flere om at
dele de fælles udgifter.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på 33 pct. af befolkningen.
Opdelt på elementer er virkningen af de to initiativer opgjort i kroner og ører sti-
gende med den disponible indkomst,
jf. figur 3.
Figur 3
Virkning af aktionærrettede initiativer fuldt indfaset for deciler for ækvivaleret disponibel indkomst
Kr.
Kr.
1.400
1.200
1.000
800
600
400
1.400
1.200
1.000
800
600
400
200
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
200
0
Aktiesparekonto
Progressionsgrænse
Anm.: Fordelingsvirkningen af den samlede lempelse samt opdelingen af de to initiativer på enkeltelementer af-
hænger af beregningsrækkefølgen. Det er forudsat, at personer med aktieindkomst først anvender aktiespa-
rekontoen og dernæst laveste trin i den nuværende aktieindkomstskat. Se desuden anmærkningerne til figur 1
og 2.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på 33 pct. af befolkningen.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om fordelingsvirkningen i forslagene i "Sammen om fremtidens virksomheder", til finansministeren
1799202_0003.png
Side 3 af 4
Opgøres virkningen i pct. af den disponible indkomst, er fremgangen ligeledes
stigende over decilerne,
jf. tabel 1.
Regeringens erhvervs- og iværksætterudspil
Sammen om fremtidens virksomheder
fi-
nansieres delvist fra reserve afsat til erhvervs- og iværksætterudspil på finanslov-
forslaget for 2018 på 800 mio. kr. årligt. Den resterende finansiering af
Sammen om
fremtidens virksomheder
Erhvervs- og iværksætterudspil
tilvejebringes sammen med
finansiering til
Sådan forlænger vi opsvinget
Jobreformens fase II
gennem en række ju-
steringer i bl.a. overførselssystemet samt råderumsfinansiering inden for rammer-
ne af den mellemfristede økonomiske planlægning frem mod 2025. Der er derfor
ikke specifikke finansieringsinitiativer tilknyttet erhvervs- og iværksætterudspillet,
som kan indregnes i fordelingsvirkningerne.
Tabel 1
Virkning af aktionærrettede initiativer opdelt på elementer, procentvis ændring i ækvivaleret disponibel
indkomst for deciler og 10. decil opdelt på percentiler
Decil
Aktiesparekonto
Højere progressionsgrænse
aktietindkomst
Samlet virkning
------------------- Pct. af disponibel indkomst -------------------
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
0,03
0,01
0,02
0,02
0,02
0,03
0,03
0,04
0,06
0,13
-
-
-
-
-
-
0,01
0,02
0,03
0,18
0,03
0,01
0,02
0,02
0,02
0,03
0,04
0,06
0,09
0,31
Percentiler
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
0,08
0,09
0,09
0,10
0,10
0,12
0,13
0,15
0,18
0,16
0,05
0,06
0,06
0,07
0,09
0,11
0,14
0,18
0,28
0,34
0,13
0,15
0,15
0,17
0,19
0,23
0,27
0,33
0,46
0,50
Alle
0,05
0,05
0,10
Anm.:
Summen af virkningen af de enkelte initiativer kan afvige fra den samlede virkning som følge af afrunding. ”-
” angiver, at virkningen er mindre end 0,005 pct. af den disponible indkomst. Se desuden
anmærkningerne til
figur 1-3.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på 33 pct. af befolkningen.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om fordelingsvirkningen i forslagene i "Sammen om fremtidens virksomheder", til finansministeren
Side 4 af 4
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister