Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1794190_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. september 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 527 (Alm. del) af 31.
august 2017 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere og redegøre for effekten på BNP og arbejdsudbud af de
aftaler, regeringen har indgået og fået vedtaget ved lov siden regeringsskiftet 28.
juni 2015? Effekten bedes vist frem til dags dato og frem til 2025, herunder både
samlet effekt og isoleret effekt for hvert vedtagne tiltag. Svaret bedes opstillet i en
tabel.
Svar
Siden regeringsskiftet i juni 2015 er der gennemført en række initiativer, der øger
velstanden (BNP) gennem højere strukturel beskæftigelse (arbejdsudbuddet) og
øget produktivitet. I alt skønnes gennemførte initiativer siden regeringsskiftet i
juni 2015 at løfte strukturelt BNP i 2025 med knap 7 mia. kr.
Gennemførte initiativer siden regeringsskiftet i juni 2015, der øger velstanden
gennem højere strukturel beskæftigelse, skønnes samlet set at øge den strukturelle
beskæftigelse med ca. 3.000 fuldtidspersoner, hvilket skønsmæssigt svarer til et
løft i strukturelt BNP på 2�½ mia. kr. Heri indgår et negativt bidrag fra justeringen
af 2010-dagpengereformen i
Aftale om et tryggere dagpengesystem, 2015
(V, S, DF) på
ca. -850 personer,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at der i aftalen
Flere år på arbejdsmarkedet
alene er indregnet effekt
på den strukturelle beskæftigelse af forslaget om mulighed for skattefri udbetaling
af efterlønsbidrag. Der indgår en række yderligere forslag i aftalen, som kan have
positive virkninger på arbejdsudbuddet i form af senere tilbagetrækning. Det har
imidlertid ikke været muligt på forhånd at fastlægge konkrete skøn for arbejdsud-
budsvirkningerne af disse forslag. Det skyldes, at der ikke har været et tilstrække-
ligt empirisk grundlag herfor
1
.
Positive arbejdsudbudseffekter, som ligger ud over det, som kan indregnes på
forhånd, vil isoleret set styrke de offentlige finanser. Det vil dog først være muligt
at disponere over sådanne midler, når de positive effekter på beskæftigelsen og de
I notatet
Regneprincipper og modelanvendelse i Finansministeriet (offentliggjort på fm.dk)
er der redegjort nærmere for Finansministe-
riets principper for beregning af adfærdsændringerne, herunder arbejdsudbudseffekter.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm. om ministeren vil opdatere og redegøre for effekten på BNP og arbejdsudbud af de aftaler, regeringen har indgået og fået vedtaget ved lov siden regeringsskiftet 28. juni 2015, til finansministeren
1794190_0002.png
Side 2 af 3
offentlige finanser kan konstateres. Effekterne indregnes dermed først i de mel-
lemfristede fremskrivninger i takt med, at de indtræder.
Det samme forhold
begrænset empirisk grundlag
gjorde sig også gældende i
forhold til to- og trepartsaftalerne fra 2015, hvor der tages en række initiativer,
herunder at flygtninge som udgangspunkt mødes som jobparate i beskæftigelses-
systemet og den nye integrationsgrunduddannelse (IGU). Disse initiativer vil lige-
ledes kunne bidrage til øget beskæftigelse, men er ikke omfattet af tabel 1. I marts
2017 blev 58 pct. af integrationsydelsesmodtagerne visiteret som jobparate mod
blot 7 pct. i samme måned året før. Lønmodtagerbeskæftigelsen blandt flygtninge
i alderen 16-64 år er steget fra 9,4 pct. i 3. kvartal 2015 til 24,4 pct. i 2. kvartal
2017,
jf. Danmarks Statistisk
(sæsonkorrigerede tal).
Tabel 1
Gennemførte initiativer siden regeringsskiftet i juni 2015, der øger den strukturelle beskæftigelse
Fuldtidspersoner
Gennemførte initiativer
Jobreform fase I
(kontanthjælpsloft)
Integrationsydelse
Aftale om et tryggere dagpengesystem
FL16 (lavere registreringsafgift)
FL17 (lavere registreringsafgift)
PSO-aftalen
Aftalen om flere år på arbejdsmarkedet
I alt
BNP effekt, mia. kr.
700
500
-850
700
450
750
700
3.000
2�½
Anm. Enkelt tiltag er afrundet til nærmeste hele gange 50 personer. Totalen er afrundet til hele antal 100 personer.
Kilde: Diverse aftaletekster og egne beregninger.
Regeringen har desuden gennemført en række initiativer, der øger velstanden ved
at styrke erhvervslivets rammevilkår og produktivitetsudviklingen. Det gælder
navnlig PSO-aftalen, fødevare- og landbrugspakken samt modernisering af
planloven. Samlet set vurderes de gennemførte initiativer at øge strukturelt BNP
med godt 4 mia. kr. i 2025,
jf. tabel 2.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 527: Spm. om ministeren vil opdatere og redegøre for effekten på BNP og arbejdsudbud af de aftaler, regeringen har indgået og fået vedtaget ved lov siden regeringsskiftet 28. juni 2015, til finansministeren
1794190_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 2
Gennemførte initiativer siden regeringsskiftet i juni 2015, der via øget produktivitet løfter strukturelt BNP
BNP-effekt, mia. kr.
Gennemførte initiativer
Modernisering af planlov
Vækst i hele Danmark
øvrige initiativer
Fødevare- og landbrugspakke
Udbudslov
FL16
PSO-aftalen
I alt
0,7
0,2
1,2
0,2
0,4
1,5
4,2
Kilde: Diverse aftaletekster og egne beregninger.
Dansk økonomi er inde i et opsving og beskæftigelsen har været støt stigende i en
årrække. Et stigende antal virksomheder melder imidlertid allerede nu om rekrut-
teringsudfordringer. Nye reformer som øger arbejdsudbuddet og styrker vækstpo-
tentialet vil kunne styrke og forlænge opsvinget i dansk økonomi og mindske risi-
koen for, at der på ny opstår pres på arbejdsmarkedet, som bremser fremgangen i
økonomien.
Regeringen ønsker at fortsætte det seneste årtis reformkurs, som med blandt an-
det tilbagetrækningsaftalen fra 2011 har været grundlaget for de seneste års frem-
gang i beskæftigelsen.
I
Vækst og velstand 2025
har regeringen således fremlagt en målsætning om at øge
den strukturelle beskæftigelse med 55-60.000 personer og løfte velstanden (målt
ved BNP) med i alt 80 mia. kr. frem mod 2025. Regeringen har anvist fem veje til
indfrielse af beskæftigelsesmålet, herunder større incitament til at arbejde og færre
på offentlig forsørgelse. Derudover kan tidligere indtræden på arbejdsmarkedet
for unge, flere aktive år på arbejdsmarkedet og international rekruttering bidrage
til at øge arbejdsudbuddet.
Regeringen vil løbende fremlægge nye udspil som målrettet styrker grundlaget for
vækst og beskæftigelse.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister