Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1785017_0001.png
Jeg er glad for, at jeg i dag kan præsentere den bedste
prognose for dansk økonomi længe. Det er altid rart at være
budbringer af gode nyheder.
1
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 526: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 31/8-2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1785017_0002.png
2
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 526: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 31/8-2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1785017_0003.png
Det går godt i dansk økonomi. De seneste tre år er BNP
vokset med 1,7 pct. om året. Der er nu udsigt til, at væksten
i 2017 bliver den højeste siden 2006.
Vi skønner en fremgang i dansk økonomi på 2 pct. i år og på
1,8 pct. næste år.
3
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 526: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 31/8-2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1785017_0004.png
Et af de største bidrag til fremgangen kommer fra eksporten,
som er kommet godt op i fart.
Vi forventer, at eksporten vokser med ca. 4 pct. i år og 3 pct.
næste år.
4
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 526: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 31/8-2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1785017_0005.png
Det høje tempo i eksporten skyldes især, at væksten i
landene omkring os også er taget til. Opsvinget i euroområdet
har for alvor bidt sig fast.
Som I kan se her på europakortet, er der sket lidt af et
farveskifte siden 2012, hvor lavkonjunkturen satte sit præg på
vækstraterne.
Med en enkelt undtagelse [Italien] ser hele EU ud til at
komme op over 1 pct. vækst i 2017.
5
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 526: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 31/8-2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1785017_0006.png
Privatforbruget er også en vigtig drivkraft for væksten i
Danmark. Siden 2014 har forbruget udviklet sig stærkt. Og
der er udsigt til, at det fortsætter i 2017 og 2018.
Vi forventer, at privatforbruget vokser med 2,4 pct. i begge
år.
Udsigten til, at familier får et større privatforbrug, hænger
sammen med den positive udvikling på arbejdsmarkedet.
Ledigheden er lav, og flere får et job og en højere indkomst.
Det er med til at skabe et positivt syn på fremtiden.
6
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 526: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 31/8-2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1785017_0007.png
Siden foråret 2013 er beskæftigelsen steget med omkring
150.000 personer.
Vi forventer, at beskæftigelsen når næsten 3 mio. i 2018. Det
er tæt på det højeste niveau nogensinde.
7
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 526: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 31/8-2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1785017_0008.png
Den gode udvikling hænger sammen med, at flere deltager
på arbejdsmarkedet. Arbejdsstyrken, som måler alle dem,
der står til rådighed for arbejdsmarkedet (dvs. både
beskæftigede og ledige), har aldrig været større.
Og samtidig er ledigheden er lav.
Udviklingen skyldes ikke mindst de gennemførte reformer.
De har skabt grundlaget for en større jobvækst, end der
ellers havde været mulig. Også i de kommende år vil
arbejdsstyrken stige.
8
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 526: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 31/8-2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1785017_0009.png
Der, hvor prognosen ikke ser helt så imponerende ud, er på
produktivitetsvæksten.
Dansk økonomi har været præget af lav produktivitetsvækst
både i et historisk perspektiv og i forhold til andre lande.
Og de seneste to år har vi nærmest ikke formået at hæve
produktiviteten.
Det er helt afgørende, at vi bliver mere produktive, hvis vi vil
forlænge de gode tider i dansk økonomi.
Vi skal styrke fundamentet for danske virksomheder og
iværksættere. Regeringens erhvervs- og iværksætter-
initiativer skal blandt andet styrke væksten og gøre det mere
attraktivt at være iværksætter.
9
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 526: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 31/8-2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1785017_0010.png
Når vi kigger frem, bevæger økonomien sig nu ind i en ny
fase. Vi er på vej ind i en begyndende højkonjunktur.
Det er også i denne periode, vi skal være særligt
opmærksomme på, at der ikke opstår nye ubalancer.
Lad mig slå fast: Dansk økonomis sundhedstilstand er god.
Men derfor er der alligevel forskellige opmærksomheds-
punkter, som vores økonomer især holder øje med.
Det gælder især risikoen for flaskehalse på
arbejdsmarkedet.
10
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 526: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 31/8-2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1785017_0011.png
På arbejdsmarkedet kan mangel på arbejdskraft sætte en
stopper for fremgangen.
På det seneste har vi set, at flere og flere virksomhederne
melder, at de har svært ved at rekruttere den arbejdskraft, de
har brug for. Udfordringen er størst i byggeriet, men
tendensen går også i opad i industrien og serviceerhvervene.
11
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 526: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 31/8-2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1785017_0012.png
Vi kan også se, at virksomhederne i stigende grad kigger mod
udlandet, når de skal rekruttere.
Siden foråret 2013 er antallet af beskæftigede udlændinge
steget med omkring 65.000 personer. Det svarer til over 40 pct.
af den samlede beskæftigelsesfremgang.
Og lad mig understrege, at det jo kan blive nødvendigt med
mere hjælp udefra, hvis vi ikke gennemfører reformer, som
styrker incitamenter til at arbejde.
Min første prioritet er at få flere kontanthjælpsmodtagere eller
andre offentligt forsørgede i job. Men udenlandsk arbejdskraft
er også godt, fordi vi på den måde henter vigtig viden og
erfaring ind fra udlandet.
Og i en situation med mangel på arbejdskraft kan udenlandske
arbejdstagere være en uvurderlig buffer, som effektivt tager
trykket af kedlerne.
12
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 526: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 31/8-2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1785017_0013.png
Vi har i denne redegørelse set nærmere på globaliseringen.
Helt overordnet viser vores analyse, at Danmark har haft
massive gevinster af globaliseringen.
13
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 526: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 31/8-2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1785017_0014.png
De positive gevinster er samtidig opnået, uden at fx
kortuddannede har betalt prisen i form af højere ledighed
eller lavere lønninger.
Både en kortuddannet og en med videregående uddannelse
har fået mere i lønposen siden 1995, og de relative
lønforskelle er ikke steget.
På figuren er det illustreret ved, at begge har fået én
pengepose mere i 2015 end i 1995.
Ja, en højtuddannet tjener mere. Men størrelsesforholdet
mellem pengeposerne er den samme i 2015 som i 1995.
Der er heller ikke tegn på, at forskellen i ledighed mellem
uddannelsesgrupper er steget.
14
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 526: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 31/8-2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1785017_0015.png
Det er selvfølgelig vanskeligt at give et tal på, hvor stor
gevinsten af globalisering er. Men vi har alligevel forsøgt på
baggrund af analyser fra blandt andet OECD.
De tyder på, at alene gevinsten ved, at Danmark handler
mere med andre lande i dag, end vi gjorde i 1980’erne, har
øget BNP med 165 mia. kr. Det svarer til 29.000 kr. pr.
dansker.
15
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 526: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 31/8-2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1785017_0016.png
Der er også andre gevinster end større velstand. For
eksempel har globaliseringen givet danskerne adgang til et
større udvalg og billigere varer.
Hvordan er disse gevinster så fordelt? Figuren her viser, at
alle ville være fattigere, hvis lande ikke handlede sammen.
Men det vil især være dem med relativt lave indkomster,
som ville mærke det på pengepungen.
For Danmark ville indkomsttabet for den tiendedel af
befolkningen med de laveste indkomster (nederste decil)
være på 67 pct.
Det skyldes, at de anvender en større andel af indkomsten
på internationalt handlede varer som tøj og elektronik.
16
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 526: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 31/8-2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1785017_0017.png
Hvis man skal høste gevinsterne ved globalisering, er det
afgørende med konkurrencedygtige vilkår. Det har vi haft i
Danmark.
Men gode konkurrencevilkår gør det ikke alene. Det er også
vigtigt, at virksomheder og borgere er klar til løbende at gribe
de muligheder, som globaliseringen giver og omstiller sig til
de nye vilkår.
Det handler blandt andet om, at lønmodtagere er klar til at
dygtiggøre sig eller tage et job i en ny branche, hvis
jobmulighederne i en anden branche er ved at dø ud.
Og at dansk erhvervsliv er klar til at gøre nytte af ny viden fra
udlandet og tør tage skridtet ud på verdensmarkedet.
Det handler også om, at man byder en ny indisk, canadisk
eller polsk kollega velkommen, når vedkommende er kommet
hertil for at bidrage med sine kompetencer og i øvrigt er i
stand til at forsøge sig selv og sin familie.
Vi, politikere, har selvfølgelig også et ansvar. Vi skal hele
tiden være lydhøre over for, hvor der er brug for at justere
regler og regulering, så Danmark er et attraktivt land for
virksomheder og iværksættere, der vil skabe værdi i
Danmark.
17
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 526: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 31/8-2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1785017_0018.png
Regeringen har som ambition, at Danmark skal være blandt
de rigeste lande. Det betyder blandt andet, at vi skal blive
ved med at høste gevinsterne fra globaliseringen.
Det gør vi, som nævnt, ved fortsat at være omstillingsparate
og have konkurrencestærke vilkår.
Regeringen har præsenteret JobReform fase II, der
indebærer markante nedsættelser af skatten på blandt andet
arbejde. Og vi har også præsenteret en pakke med
erhvervs- og iværksætterinitiativer.
Regeringen vil prioritere det private erhvervsliv og gøre den
offentlige sektor mere slank og strømlinet. Det har fra starten
været klart, at vi ønsker en basis realvækst i det offentlige
forbrug på 0,3 pct.
Men der er, som alle kan se, også plads til vækst i den
offentlige sektor på de områder, hvor der er behov.
Og det er præcis det, vi gør med finanslovforslaget, som
finansministeren præsenterede tidligere i dag.
18
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 526: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd d. 31/8-2017 om Økonomisk Redegørelse, til økonomi- og indenrigsministeren
1785017_0019.png
Tak for ordet og så er det tid til spørgsmål.
19