Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
23. februar 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 522 (Alm. del) af 21.
august 2017 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Hvad vil provenuvirkningen for de offentlige kasser være ved at afskaffe den
maksimale beløbsgrænse for beskæftigelsesfradraget i hhv. umiddelbar varig virk-
ning, og efter tilbageløb samt efter tilbageløb og adfærd? Ministeren bedes endvi-
dere oplyse fordelingsvirkningen af initiativet opgjort ved ændring af Gini-
koefficienten, og ændringen i den disponible indkomst (kr. og pct.) opdelt på ind-
komstdeciler.
Svar
En afskaffelse af den maksimale beløbsgrænse for beskæftigelsesfradraget vurde-
res at medføre et umiddelbart provenutab på 8.275 mio. kr. som følge af lavere
skatteindtægter,
jf. tabel 1.
Af dette er der et tilbageløb på 2.025 mio. kr. i form af
øgede indtægter fra moms og afgifter.
Afskaffelsen af den maksimale beløbsgrænse for beskæftigelsesfradraget indebærer
en nedsættelse af marginalskatten for beskæftigede med en årlig bruttoindkomst
over ca. 350.500 kr. Tiltaget vurderes på den baggrund at bidrage til et øget ar-
bejdsudbud blandt denne gruppe af beskæftigede.
Det dynamiske provenu fra tiltaget kan opgøres til godt 1.730 mio. kr. i 2018. Det
samlede provenutab ved tiltaget kan således opgøres til 4.515 mio. kr. efter tilba-
geløb og adfærd.
Det skal bemærkes, at opgørelsen tager udgangspunkt i en ændring i forhold til
gældende skatteregler, når disse er fuldt indfaset i 2025. De ændringer, der følger
af
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger
indgår
således ikke i opgørelsen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk