Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
23. februar 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 521 (Alm. del) af 21.
august 2017 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Hvad vil provenuvirkningen for de offentlige kasser være ved en sænkelse af det
skrå skatteloft med hhv. �½, 1, 1�½ og 2 pct.point? I svaret bedes ministeren samti-
dig oplyse fordelingsvirkningen på indkomstdeciler både som den procentvise
ændring og som krone-øre virkning af den disponible indkomst. Ministeren bedes
oplyse den gennemsnitlige disponible indkomst i decilerne.
Svar
En sænkelse af det skrå skatteloft med 0,5 pct.-point i 2018 vurderes at give an-
ledning til et umiddelbart provenutab på 280 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Af dette er der et
tilbageløb på 70 mio. kr. i form af øgede indtægter fra moms og afgifter.
Sænkelsen af det skrå skatteloft indebærer en nedsættelse af marginalskatten for
topskatteydere i kommuner med en skatteprocent på mere end 24,87 pct. Hertil
kommer topskatteydere i kommuner, som med en nedsættelse bliver omfattet af
det skrå skatteloft. En nedsættelse af det skrå skatteloft vurderes på den baggrund,
at bidrage til et øget arbejdsudbud blandt topskatteydere.
Det dynamiske provenu fra en sænkelse af det skrå skatteloft med 0,5 pct.-point
kan opgøres til 90 mio. kr. i 2018. Det samlede provenutab ved en sænkelse af det
skrå skatteloft med 0,5 pct.point opgøres således til 120 mio. kr. efter tilbageløb
og adfærd.
Det kan bemærkes, at godt 20 kommuner har en skatteprocent under det nuvæ-
rende skrå skatteloft, og at tre kommuner fortsat ligger under loftet efter en ned-
sættelse med 2 pct.-point. I disse tre kommuner har nedsættelsen af skatteloftet
således ingen umiddelbar betydning for skattebetalingen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk