Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 21. november 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 52 (Alm. del) af 25.
oktober 2016 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen
Spørgsmål
Vil ministeren beregne effekten på arbejdsudbuddet og de offentlige finanser
af en generel nedsættelse af det offentlige forbrug med 5 mia. kr., proportionalt
fordelt på alle udgiftsområder? Beregningerne skal baseres på Finansministeriets
sædvanlige regnemetoder. Dog skal beregningerne også indregne værdien af of-
fentligt forbrug. Dvs. beregningerne skal medregne effekten af det lavere offentli-
ge forbrug på kompensationsgraden i forhold til deltagelse på arbejdsmarkedet
samt indkomsteffekter på timeeffekten. Det offentlige forbrug skal beregnes på
familieniveau og fordeles ligeligt ud på de voksne i familien. I beregningen af del-
tagelseseffekt og timeeffekt skal det lægges til grund, at det offentlige forbrug ikke
afhænger af arbejdsomfanget.
Svar
Niveauet og sammensætningen af det offentlige forbrug kan påvirke produktivitet
og arbejdsudbud og derigennem blandt andet BNP. Dette betyder, at der også kan
være afledte (eller dynamiske) effekter af offentligt forbrug på de offentlige finan-
ser, som ligger ud over de umiddelbare udgifter. Sådanne afledte effekter indreg-
nes i de mellemfristede fremskrivninger såfremt der er belæg herfor. Fx indregnes
effekter af udgifter til uddannelse, som afspejler en øget uddannelsestilbøjelighed.
Udover udgifter til uddannelse har der i praksis sjældent været indregnet adfærds-
virkninger af offentligt forbrug og investeringer. Dette skyldes ikke et grundlæg-
gende princip, men derimod at der kun sjældent har været anledning til at skønne
over konkrete tiltag, eller at der ikke har været tilstrækkeligt empirisk grundlag til
at skønne over mulige virkninger.
Der spørges til effekten af at nedsætte det offentlige forbrug med 5 mia. kr. pro-
portionalt fordelt over alle udgiftsområder. Reduktion af forskellige typer af of-
fentligt forbrug kan potentielt have forskellige og modsat rettede effekter på ar-
bejdsudbuddet og dermed også på de offentlige finanser. Effekterne på arbejds-
udbuddet afhænger ikke alene af hvilke dele af det offentlige forbrug der påvirkes,
men også hvordan den konkrete ændring gennemføres på de enkelte områder. En
egentlig opgørelse af de samlede effekter kræver derfor i princippet konkrete skøn
for effekten på arbejdsudbuddet og de offentlige finanser af alle underkomponen-
ter af det offentlige forbrug på et detaljeret niveau. Således er det sandsynligt, at
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk