Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del
Offentligt
1840499_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
22. december 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 502 (Alm. del) af 14.
august 2017
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse hvor stor en andel af arbejdsstyrken, der vil være omfattet af
en obligatorisk pensionsopsparing? Oplysningerne bedes fordelt på højest fuldfør-
te uddannelse, 5-års aldersgrupper, kommuner og indkomstdeciler.
Svar
Med udspillet
Flere år på arbejdsmarkedet
foreslår regeringen at indføre en obligato-
risk opsparing for overførselsmodtagere og for lønmodtagere, der ikke indbetaler
6 pct. af lønindkomsten til en arbejdsgiveradministreret (fradragsberettiget) pensi-
onsordning. Bidraget udgør 0,25 pct. i 2019 og forøges gradvist til 2 pct. i 2026.
Målet er, at en større andel af befolkningen foretager pensionsopsparing til egen
forsørgelse i alderdommen og dermed bliver mindre afhængige af offentlige pen-
sionsydelser.
I beregningerne er lagt til grund, at der for overførselsindkomstmodtagere indbe-
tales 2 pct. af ydelsen, og at SU og folkepensionen ikke er omfattet af obligatorisk
pensionsopsparing. Førtidspensionister, der indbetaler til den supplerende ar-
bejdsmarkedspension (SUPP) er beregningsteknisk forudsat ikke at være omfattet
af den obligatoriske pensionsopsparing.
1
Indbetalinger finansieres af modtageren
og administreres af den udbetalende myndighed.
Ordningen omfatter lønmodtagere i aldersgruppen fra 25 år til folkepensionsalde-
ren. For lønmodtagere, hvor der ikke indbetales minimum 6 pct. af lønnen (ekskl.
det nuværende ATP-bidrag) til en pensionsopsparing, indbetales 2 pct. Det nye
obligatoriske bidrag for lønmodtagere reduceres dog således, at det samlede pen-
sionsbidrag, som arbejdsgiveren trækker af lønnen (dvs. obligatoriske bidrag og
øvrige aftalte bidrag) ikke overstiger 6 pct. af lønnen. Lønmodtagere, for hvem
arbejdsgiveren indbetaler mindst 6 pct. på en arbejdsgiveradministreret ordning,
vil ikke blive omfattet af den ny obligatoriske ordning.
Det vurderes at knap 1,4 mio. personer vil blive berørt af den obligatoriske pensi-
onsopsparing i løbet af et år, med samlede indbetalinger på omkring 4,4 mia. kr.
1
Knap halvdelen af førtidspensionisterne forudsættes at indbetale til den supplerende arbejdsmarkedspension (SUPP).
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om, hvor stor en andel af arbejdsstyrken, der vil være omfattet af en obligatorisk pensionsopsparing, til finansministeren, kopi til beskæftigelsesministeren
1840499_0002.png
Side 2 af 5
(2018-niveau) ved fuldt indfasede indbetalinger på 2 procent,
jf. tabel 1.
I skønnene
for ordningen er anvendt oplysninger om løn og pensionsindbetalinger baseret på
årlige indberetninger. For yderligere beregningsforudsætninger henvises til
Svar på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 501 (Alm. del) af 14. august 2017.
Tabel 1
Personer omfattet af obligatorisk pensionsopsparing, fordelt på beskæftigelsesstatus, 2014.
Antal omfattede
1.000 personer
Lønindkomst
Overførselsindkomst
I alt
460
1.200
1.360
Indbetalinger, 2018-niveau
Mia. kr.
2,2
2,3
4,4
Anm.: Tabellen er opdelt på type af indbetalinger. Nogle personer vil optræde i begge kategrorier, hvis der både
optræder obligatorisk pensionsopsparing af lønindkomst og overførselsindkomst i samme år. Det er lagt til
grund, at knap halvdelen af alle førtidspensionister indbetaler til SUPP-ordningen og dermed ikke er omfat-
tet. Indbetalingerne er fremskrevet til 2018-niveau med den gennemsnitlige lønudvikling.
Kilde: Egne beregninger på stikprøve af befolkningen i 2014.
På baggrund af registeroplysninger fra 2014 skønnes godt 800.000 personer i ar-
bejdsstyrken at blive berørt af den obligatoriske opsparing i løbet af et år. Det
svarer til omkring 30 pct. af arbejdsstyrken. Den relativt høje andel afspejler
blandt andet, at en forholdsvis stor andel af arbejdsstyrken berøres af ledighed i
løbet af et år
og disse personer vil dermed blive omfattet af den obligatoriske
pensionsopsparing i perioder med dagpenge eller kontanthjælp. Blandt de berørte
uden for arbejdsstyrken er en del personer med begrænset indkomst i året, som
ikke indregnes i arbejdsstyrken, samt overførselsmodtagere, der ikke er ledige.
Ordningen berører i højere grad personer med grundskole og faglært uddannelse,
hvor henholdsvis 33 og 32 procent af de 15-64-årige i arbejdsstyrken er berørt,
mens det for personer med videregående uddannelser er noget lavere,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Andel berørte 15-64-årige i arbejdsstyrken fordelt på uddannelse, 2014.
Antal, 1.000 personer Andel omfattede, pct.
Grundskole
Gymnasial
Faglært
Kort videregående uddannelse
Mellemlang videregående uddannelse
Lang videregående uddannelse
Hele arbejdsstyrken
201
60
291
40
126
77
803
33,0
24,0
32,2
27,7
26,7
27,7
29,9
Gns. indbetaling
kr. 2018-niveau.
3.000
3.400
3.300
3.800
3.100
4.600
3.300
Anm.: Antallet af modtagere er baseret på den demografiske sammensætning i den anvendte stikprøve for 2014.
Indbetalingerne er fremskrevet til 2018-niveau med den gennemsnitlige lønudvikling.
Kilde: Egne beregninger på stikprøve af befolkningen i 2014.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om, hvor stor en andel af arbejdsstyrken, der vil være omfattet af en obligatorisk pensionsopsparing, til finansministeren, kopi til beskæftigelsesministeren
1840499_0003.png
Side 3 af 5
For personer i arbejdsstyrken med en relativ lav indkomst er det en relativ stor
andel, der berøres af den obligatoriske pensionsopsparing. Blandt personer i ar-
bejdsstyrken med indkomster i 2. indkomstdecil er det således omkring halvdelen,
der berøres af den obligatoriske pensionsopsparing i løbet af et år, mens det kun
gælder for 20 procent i 9. indkomstdecil,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Andel berørte 15-64-årige i arbejdsstyrken fordelt på indkomstdeciler, 2014.
Antal, 1.000 personer Andel omfattede, pct.
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Hele arbejdsstyrken
83
83
69
79
86
85
82
80
75
73
803
45,7
51,4
45,6
39,3
34,2
29,5
25,7
23,0
20,0
19,2
29,9
Gns. indbetaling,
kr. 2018-niveau.
1.700
2.500
2.700
2.800
2.800
2.900
3.100
3.500
4.100
7.900
3.300
Anm.: Indkomstdeciler er definere med udgangspunkt i familieækvivalerede disponible indkomster for hele
befolkningen. Antallet af modtagere er baseret på den demografiske sammensætning i den anvendte stik-
prøve for 2014. Indbetalingerne er fremskrevet til 2018-niveau med den gennemsnitlige lønudvikling.
Kilde: Egne beregninger på stikprøve af befolkningen i 2014.
Ordningen berører særligt personer i aldersgruppen 25-29 år, hvor over halvdelen
af arbejdsstyrken er berørt. Andelen af berørte i arbejdstyrken er aftagende med
alderen frem til 60-års alderen, hvor andelen stiger lidt, fordi personer, der modta-
ger efterløn, som udgangspunkt også er omfattet af den obligatoriske pensionsop-
sparing.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om, hvor stor en andel af arbejdsstyrken, der vil være omfattet af en obligatorisk pensionsopsparing, til finansministeren, kopi til beskæftigelsesministeren
1840499_0004.png
Side 4 af 5
Tabel 4
Andel berørte 15-64-årige i arbejdsstyrken fordelt på aldersgrupper, 2014.
Antal, 1.000 personer Andel omfattede, pct.
15 - 19-årige
20 - 24-årige
25 - 29-årige
30 - 34-årige
35 - 39-årige
40 - 44-årige
45 - 49-årige
50 - 54-årige
55 - 59-årige
60 - 64-årige
Hele arbejdsstyrken
8
47
142
114
104
95
91
81
69
51
803
5,0
20,2
56,6
44,0
34,1
28,2
25,9
24,8
24,1
28,4
29,9
Gns. indbetaling,
kr. 2018-niveau.
300
800
2.700
3.000
3.300
3.700
4.100
4.100
4.000
4.600
3.300
Anm.: Antallet af modtagere er baseret på den demografiske sammensætning i den anvendte stikprøve for 2014. Be-
rørte under 25 år er overførselsmodtagere. Indbetalingerne er fremskrevet til 2018-niveau med den gennem-
snitlige lønudvikling.
Kilde: Egne beregninger på stikprøve af befolkningen i 2014.
Tabel 5 viser hvor stor en andel af arbejdstyrken (15-64-årige), der er berørt af den
obligatoriske opsparing i alle landets kommuner.
FIU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om, hvor stor en andel af arbejdsstyrken, der vil være omfattet af en obligatorisk pensionsopsparing, til finansministeren, kopi til beskæftigelsesministeren
1840499_0005.png
Side 5 af 5
Tabel 5
Andel berørte 15-64-årige i arbejdsstyrken fordelt på kommuner, 2014, procent.
Kommune
Hele arbejdsstyrken
29,9 Glostrup
Greve
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
31,2 Gribskov
20,4 Guldborgsund
31,4 Haderslev
27,0 Halsnæs
27,8 Hedensted
31,6 Helsingør
31,4 Herlev
29,1 Herning
25,7 Hillerød
23,8 Hjørring
28,7 Holbæk
26,7 Holstebro
26,8 Horsens
29,6 Hvidovre
26,8 Høje-Taastrup
29,2 Hørsholm
31,8 Ikast-Brande
31,9 Ishøj
26,6 Jammerbugt
25,3 Kalundborg
30,8 Kerteminde
28,4 Kolding
28,1 København
Kommune
29,6 Køge
27,0 Langeland
28,4 Lejre
29,8 Lemvig
29,9 Lolland
29,2 Lyngby-Taarbæk
28,1 Læsø
28,4 Mariagerfjord
28,5 Middelfart
29,9 Morsø
24,6 Norddjurs
31,6 Nordfyns
28,4 Nyborg
27,7 Næstved
28,9 Odder
28,8 Odense
31,2 Odsherred
27,0 Randers
31,4 Rebild
34,2 Ringkøbing-Skjern
30,1 Ringsted
28,5 Roskilde
32,1 Rudersdal
29,0 Rødovre
35,8 Samsø
Kommune
28,0 Silkeborg
32,0 Skanderborg
24,1 Skive
29,1 Slagelse
33,4 Solrød
25,5 Sorø
40,9 Stevns
32,2 Struer
27,0 Svendborg
31,4 Syddjurs
30,8 Sønderborg
31,6 Thisted
30,5 Tønder
29,5 Tårnby
26,9 Vallensbæk
30,9 Varde
33,5 Vejen
29,9 Vejle
30,6 Vesthimmerlands
29,4 Viborg
29,1 Vordingborg
25,1 Ærø
24,5 Aabenraa
28,7 Aalborg
34,8 Århus
Kommune
28,2
25,7
30,5
30,8
24,9
27,9
29,9
30,2
30,3
29,1
26,2
30,2
31,8
26,7
28,2
28,4
31,5
27,9
32,6
28,3
31,4
29,1
30,2
29,9
30,0
Anm.: Antallet af modtagere er baseret på den demografiske sammensætning i den anvendte stikprøve for 2014.
Kilde: Egne beregninger på stikprøve af befolkningen i 2014.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister